The Cabin in the Woods (2012)

Horror / Komedie

geregisseerd door Drew Goddard
met Kristen Connolly, Richard Jenkins en Chris Hemsworth

Vijf twintigers besluiten om een weekendje in een afgelegen hut te spenderen, midden in het bos. Al gauw wordt duidelijk dat de vijf - drie mannen, twee vrouwen - meer op hun bord krijgen dan een idyllisch uitje alleen. Het oplezen van een spreuk uit een dagboek leidt tot dood en verderf en allerlei bizarre gevolgen van dien.

avatar van Phantasm
Nou, ik was er niet echt kapot van, er zijn wel betere in dit genre.

avatar van jippie2010
Phantasm schreef:
Nou, ik was er niet echt kapot van, er zijn wel betere in dit genre.

Vertel!

avatar van tommykonijn
Ik wist niet wat ik hier van moest verwachten. Ik heb de film een paar jaar geleden heel goedkoop op Blu-Ray meegenomen, maar tot voor een paar dagen geleden had ik hem nog niet opgezet. Veel gemengde reacties hier, dikwijls bestempeld als 'hate it or love it', meermaals wordt gewaarschuwd dat je zo weinig mogelijk over de film moet weten voordat je er aan begint... het zorgde er nou allemaal niet bepaald voor dat ik zin kreeg om deze film zo spoedig mogelijk te bekijken.

Uiteindelijk toch maar gezien. Ik had nog eens de inhoud op het hoesje gelezen en ik was toch wel benieuwd geworden naar hoe de makers dit 'anders' wilden maken dan de doorsnee horrorfilm met schreeuwerige tieners, want zo kwam het nochtans wel op mij over. Ik moet zeggen dat ik wel enigszins verrast werd door The Cabin in the Woods. Het is inderdaad een film die op een leuke manier aangepakt wordt. Het concept lijkt verdacht veel op dat van The Truman Show, één van mijn favoriete films, maar het resultaat is zeker niet teleurstellend. Ook grappig dat één van die lui in de controlekamer ook daadwerkelijk Truman heet. Sowieso vond ik de scènes in die betreffende controlekamer erg leuk. Richard Jenkins en Bradley Whitford zorgden voor een aantal momenten die ik oprecht grappig vond.

En dan heb je nog de tieners. Meestal heb ik een hekel aan dit soort types in films. De eerste kennismaking met deze personages en de eerste momenten in de boshut vond ik al enigszins tenenkrommend, dus ik ben blij dat het uiteindelijk niet de film is geworden die het had kunnen zijn. Dit neemt niet weg dat deze acteurs, ook na afloop, geen indruk op me achter laten. Nu verwacht ik op zich geen hoogstaand acteerwerk bij een film als deze, maar het is wel enigszins frappant dat ik me, een week nadat ik de film gezien heb, überhaupt niet meer kan herinneren hoe de vier personages uitzagen. De stoner had wel hier en daar zijn momentjes, maar was op andere momenten ongelofelijk flauw. De overige personages zijn redelijk inwisselbaar voor andere stereotypes.

Gelukkig staat tegenover het matige spel wel nog genoeg genietbaars. De zombies die de hut onveilig maken is leuk, maar de mooiste momenten kwamen naar mijn mening vooral uit de tweede helft van de film. Het hele stuk waar het gespuis uit de lift komt en complete chaos veroorzaakt, is van begin tot eind puur genieten. Ik moet zeggen dat ik de plottwist met de goden en het definitieve einde niet meteen zag aankomen, maar ik vond het wel leuk gevonden. Al met al kan ik zeggen dat ik me hier goed mee vermaakt heb. Ik vond het nergens briljant o.i.d., maar het is een prima te behappen horrorfilm. Het idee is leuk bedacht en meer dan aardig uitgewerkt.

Rare, smakeloze teener horrorcomedy. Kan dat trouwens..verminkingen, onthoofdingen in een comedy? Is nu op tv, beetje gekeken,maar het boeit niet. Niks horror, niks comedy. Ik ga naar bed........

avatar van ratatouille
frans123 schreef:

OMG,

het beste gedeelte van de film komt pas na een uur. En dan ook nog stemmen.

Schandalig.......

avatar van mjk87
Wel aardig (een soort kruising tussen The Truman Show en The Hunger Games), en vooral de laatste twintig minuten maken veel goed. Het verhaal begint wel heel aardig en het is ook prima dat men gelijk enigszins duidelijk maakt hoe de vork in de steel zit. Anderzijds wordt het nooit echt spannend en als parodie slaagt de film niet helemaal. Het geheel is wat gezapig, temeer de meesten vrij snel doodgaan. Maar op zich is het redelijk kijkvoer. Fijne rol ook van Jenkins, vooral in die eerste scène als die met zijn beker koffie bezig is. En dan na een goed uur worden alle registers opengetrokken en wordt het ook oprecht grappig. 3,0*.

Wel,mijn mening : niet slecht MAAR : soms veel te cliché , te kinderachtig en ik haat horror/COMEDY wel goeie horrorpersonages die verder moesten uitgewerkt worden. Als er beter over nagedacht was kon dit voor mij een TOPhorrorfilm geweest zijn maar dat is het nu helaas niet .

avatar van Crook
Vandaag eens herzien, punt blijft staan. Geniaal uitgangspunt, vooral gedeelte richting het eind was fenomenaal. Wist er niks meer van, dus het was een genot om het nog eens te beleven.

avatar van Valii
Geflipte mix tussen cliché en vernieuwing. Zeer aardig opgebouwd naar het veelbesproken einde. Het is enkel jammer dat de verkwikkelingen in het bos het niveau van de scenes in de controlroom niet halen, want met een wat vlottere chemie tussen de tieneracteurs had deze film pas echt hoge ogen kunnen gooien.

avatar van Tom-Hanks
In het begin was de film redelijk schrikken, maar het einde ging erover.

Aardig om eens gezien te hebben. Lekker anders dan de meeste horrorfilms.

Zeer verrassend.

jippie2010 schreef:

Vertel!

Thir13en Ghosts (2001) en eigenlijk alle anderen in dit genre.

avatar van Elchapo
Twee keer geprobeerd af te kijken,twee keer in slaap gevallen: nee dus wat deze film betreft....2 stars.

avatar van ILDIB
Tsja. Vreselijke stereotype en ongeloofwaardige usa studenten figuren. Laatste half uur is wel oké maar t plot weer vreselijk. Ach ja.

avatar van Duke Nukem
Het uitgangspunt van de film deed ook mij wat denken aan The Truman Show. Het laatste stuk met al die monsters is hilarisch, heel erg over de top! Dit is gewoon een parodie op al die horrorfilms met een groep tieners (of jonge twintigers) in een hutje in het bos. De acteerprestaties zijn niet bijzonder. Toch vond dit één van de leukste en verrassende films van 2012.

avatar van Kondoro0614
Ik denk dat ik deze film al wel zo’n drie keer nu heb gezien maar nu ben ik er echt wel een beetje klaar mee. Hoewel de film erg leuk begint en sowieso een uur leuk door raast vind ik het einde waardeloos, qua CGI dan wel te verstaan. Het bloedgebruik is prima en ondanks dat de film soms best rustig is, in het begin zien we nog wel een rustige vrienden groep en is de film niet héél bijzonder, tegen het midden aan (als we zo’n 30 minuten bezig zijn) knalt de film er wel in en is de film aangenaam om te zien: een leuke Amerikaanse slasher die we helaas al vaak genoeg hebben gezien visueel gezien maar met een verfrissend concept. Ook hebben we ook al genoeg van deze boshutten gezien in de horrorfilms, het zijn dus echt de ‘horrorlocaties’ die de regisseurs kunnen verzinnen maar er zit ook altijd wel iets angstigs aan en dan noem ik vooral de blik waar zo’n hut meestal gelokaliseerd is, ook het bos is vaak best wel creepy. Toch kan deze film niet tippen aan de top met dit visueel plaatje en de locatie.

Ik ben dan ook echt zwaar geschokt hoe de film visueel in staat is. Het onzichtbare schild is verreweg van bijzonder en ook echt niet moeilijk te creëren. Daarbij is het einde echt een verschrikking op CGI vlak en dan voornamelijk het punt waar de kamers bij elkaar in de gang komen. En Dana de knoppen zo omzet dat alle monsters tegelijkertijd eruit springen en zo het leger vermoorden, dit was echt maar dan ook echt verschrikkelijk!

Maar ook deze film kent zeker zijn leuke stukken. Zo vond ik de scénes in de bunker meestal geinig. Dit was de controlepost van de mensen achter de monsters die volgens mij een soort internetsensatie hebben gemaakt waarbij mensen voor de livestreams betalen. En dan een scéne waar ik wel even om heb moeten lachen was het gedeelte waarbij ze gaan stemmen wie de groep vrienden gaan opwekken, dit is omdat ze in een kelder zijn gelopen waar allerlei attributen liggen, deze attributen ontwaken stuk voor stuk een monster en dit keer is het de zombie familie, en hierbij ontstond ook een erg leuke scéne want ze hadden in de controlekamer een weddenschap gemaakt wie er nou dan gekozen werd en nadat ze hadden gejuicht kwam er een vrouw naar Sitterson toe omdat ze het niet eerlijk vond hoe de stemming is gegaan.

Dame: “It is not fair, I had zombies too”
Sitterson: Yes you did, yes you had zombies but, this is Zombie Redneck Torture Family”

Toch wisten deze scenes mij niet te overtuigen om de film geweldig te gaan vinden. De film blijft in het begin wat slapjes en de laatste 35 minuten was geen reet aan maar, dan lieg ik ook een beetje want persoonlijk vond ik de scénes dat de hele kelder uitgemoord werd er toch nog wel gaaf uit zien.

Het verhaal is een beetje moeilijk om te snappen aangezien het nogal kris kras door elkaar heen gaat. We volgen vijf vrienden die naar een hut gaan in de bossen, hier om gewoon wat feest te vieren. Wat ze niet weten is dat ze recht in een valstrik lopen van een paar wetenschappers die volgens mij zover ik het door had een soort spelletje op internet hebben geplaatst om een offering te brengen aar een paar goden met bloed. Als er twee ontsnappen en naar de kelder gaan gaat het goed fout en eindigt de film toch wel om een bepaalde maat.

Al om al, deze zoveelste herziening is niet geslaagd en ik heb er niet altijd even goed van genoten, erg jammer maar ik verlaag toch weer met een half punt.

avatar van Rillo
Al een poosje geleden gezien en kan me herinneren dat deze wazige film totaal geen indruk maakte met de bizarre twist tussen horror en Big Brother ...
Snel vergeten, dit soort films zijn überhaupt al niet zo míjn ding en dit drama maakt dat alleen maar duidelijker...

1 ster

avatar van Capablanca
Naarmate ik ouder word, neig ik meer en meer naar realistische films. Misschien dat ik daarom niet meer tot genoeg objectiviteit in staat ben, maar deze film kon me totaal niet boeien. 2 punten voor de nette afwerking, 0 punten voor het verhaal en de afwezigheid van enige spanning.

avatar van IH88
“Me? Virgin?”
“We work with what we have.”

Ironisch bedoelde horrorfilm. The Cabin in the Woods heeft een originele insteek, en de knipoog naar de bloeddorstige en steeds naar iets nieuws hunkerende kijker is niet te missen. De opzet van Cabin is conventioneel, maar door de heerlijke rollen van Jenkins en Whitford is het al snel duidelijk dat er iets meer speelt dan alleen maar tieners die één voor één worden uitgemoord. Het probleem van de film is wel dat door de knipoog iets van spanning ontbreekt. Dat wordt wel gecompenseerd door aardig wat gore, en vooral op het laatst als de liftdeuren opengaan en de gekte losbarst is het genieten geblazen.

avatar van alexspyforever
Amusant dat hier soms mensen die deze film laag beoordelen wordt verweten dat ze de film niet begrepen heb. Dat het allemaal opgezet spel was, was al vrij snel duidelijk volgens mij. Als dat waar naar het einde toe gebeurt dat de slachtoffers eigenlijk de rollen omdraaien en de horrorschepsels uiteindelijk zich tegen de manipulators keren voor een twist moest doorgaan, tja... Het was op zich wel leuk om zoveel verschillende soorten 'monsters' bij elkaar te zien helaas ook met nogal wat slecht uitziende CGI. Het heeft wel zijn vermakelijke momenten een klein beetje bloot, gore (hoewel over het algemeen vrij braaf). Helaas wordt het concept al veel te vroeg prijsgegeven en liggen de manipulaties en het forceren van de uitkomsten er te vingerdik op. het is dan ook comedy, een parodie en dat werkt bij mij niet erg goed in combinatie met horror.

avatar van joolstein
Vijf archetypische vrienden gaan op weg voor een weekendje feesten in een afgelegen bungalow in de bossen. Via een verlaten weg arriveren ze bij de bungalow. Drank, drugs, vrouwen in ondergoed, afgelegen locaties, vreemde schilderijen…Ja, dan hebben we zo'n beetje alle clichés voorbij zien komen, maar het eindig niet op de manier zoals we allemaal verwachten. De film zit vol met eerbetoon, herinneringen, en verwijzingen naar andere films uit het genre. Zowel letterlijk als figuurlijk! Dit is voornamelijk te danken aan Joss Whedon (Buffy the Vampire Slayer). Helaas lukt het zijn collega en regisseur Drew Goddard (tv-serie Lost en als bedenker van Cloverfield) niet om er een meer evenwichtige spannendere film van te maken. Positief was het dat de film geen parodie op maar een ode aan het horrorgenre is. Wat meest jammerlijke was dat de grote twist al in de openingsscène deels wordt weggeven. Ook vond ik de film net iets te luchtig (niet de komedie) en is het duidelijk dat aan het bloederigere einde van de film de ambities grootser dan het beschikbare productiebudget waren. Hierdoor zien sommige trucages er echt knullig uit. Iets wat ook was te zeggen van de clou/reden. Ondanks dat er originele ideeën waren komt het maar mager uit de verf. Jammer!

avatar van Leo van Mierlo
Film is m.i. deels gebaseerd op de Inca- en Mayacultuur. Zij offerden mensen aan de goden om zo vulkanen te kunnen temmen. Zij dachten, dat de aarde een levens wezen was. Inca's waren ook erg goed in sterrenkunde. Volgens sommige sjamanen moesten zich zelf opofferen om vergaan van aarde te voorkomen. Een Amerikaanse professor (archeoloog) heeft een boek geschreven The secret of the inca's.
Hierin beschrijft hij, dat Inca's doelbewust van de Spanjaarden verloren hebben. In de film komen slang, arend, wolf en puma voor. Belangrijke dieren in de Inca-cultuur.
In Arequipa is een museum Het IJsmeisje. Op 6.000 meter hoogte zijn geofferde meisjes gevonden.
Film is erg bloederig. De ijsmeisjes kregen drugs toegediend en werden in hun slaap doodgeslagen.

Erg leuke film met geinige humor
Het verhaal is best wel leuk bedacht
Leuk voor een avondje griezelen met de nodige humor

avatar van bugels
Heel vermakelijk. Hier mogen ze best 5 delen van maken :d

avatar van Basto
bugels schreef:
Heel vermakelijk. Hier mogen ze best 5 delen van maken :d

Beter 1 goed deel dan 1 goed deel en 4 delen die niks toevoegen.

avatar van Nicholas
Een van de meest belachelijke films die ik ooit heb gezien. En het laatste restje interesse dat ik nog had, verdween toen Hutchison dat ook deed.

avatar van Shadowed
Best leuk.

Debuut van Goddard is zeker een interessante. Nu met nog een vrij hoog beoordeelde film in de bioscoop viel het me op dat ik zijn eerdere werk nog niet beoordeelt had. Dus bij deze, komt mijn review op deze nogal bizarre Horror/Komedie.

Het begint als een mega cliche horror. Alles is aanwezig voor een standaard werkje, maar al snel is het duidelijk dat er meer aan de gang is dat nog wel origineel uitpakt. Zeker naar het einde is de twist mega bizar maar mega leuk gedaan.

Jammer dat het acteerwerk eigenlijk niet bijzonder is van een best indrukwekkende cast. De gore mag er wezen, maar de film weet soms niet helemaal te boeien.

avatar van Perre
Als je wilt huiveren en trillen bij een bloedstollende horrorfilm, ben je hier aan het verkeerde adres.
Deze film is eerder entertainment voor wie een gezellig avondje filmpje wil kijken, af en toe wat lachen en daarna lekker zoet dromen. Het is ideaal voor als je wat sociaal wilt doen en praten tijdens de film, want zo belangrijk is dat plot niet als je er wat van zou missen.
En als je denkt: "Horrorparodie, hebben we dat niet al wat gehad met 'Scream' en de afkooksels die de Scary Movies waren?" Ja, maar het is gelukkig niet zou plat en flauw als de Scary Movies (al vond ik de eerste toen ik 13 was best nog lachen).

Goede film, laatste gedeelte deed mij een beetje denken aan 13 ghost die ik nu ook nog een keer wil zien, kan me herinneren dat die best eng was toen ik nog klein was.

avatar van MickM
Vermakelijke film...

Begin was een beetje cliché met de oude enge man bij het tankstation, maar dat verwacht je natuurlijk bij zo'n slasher film als deze.
De scenes in de controlekamer waren echter heel origineel voor in een horrorfilm, lijkt inderdaad veel op The Truman Show.
Naarmate de eerste doden vielen begon de film mijn aandacht te trekken. Toen ze uiteindelijk ontsnapt waren en in het controlegebouw kwamen ging de film echt bergOPwaarts. Al de kills waren leuk gedaan door al die monsters.

Leuke film 3*