The Cabin in the Woods (2011)

Horror / Komedie

geregisseerd door Drew Goddard
met Kristen Connolly, Richard Jenkins en Chris Hemsworth

Vijf twintigers besluiten om een weekendje in een afgelegen hut te spenderen, midden in het bos. Al gauw wordt duidelijk dat de vijf - drie mannen, twee vrouwen - meer op hun bord krijgen dan een idyllisch uitje alleen. Het oplezen van een spreuk uit een dagboek leidt tot dood en verderf en allerlei bizarre gevolgen van dien.

avatar van MickM
Vermakelijke film...

Begin was een beetje cliché met de oude enge man bij het tankstation, maar dat verwacht je natuurlijk bij zo'n slasher film als deze.
De scenes in de controlekamer waren echter heel origineel voor in een horrorfilm, lijkt inderdaad veel op The Truman Show.
Naarmate de eerste doden vielen begon de film mijn aandacht te trekken. Toen ze uiteindelijk ontsnapt waren en in het controlegebouw kwamen ging de film echt bergOPwaarts. Al de kills waren leuk gedaan door al die monsters.

Leuke film 3*

Basto schreef:
Beter 1 goed deel dan 1 goed deel en 4 delen die niks toevoegen.

Huh? Je hebt dan toch nog steeds datzelfde goede deel? Misschien worden het wel 5 goede delen. Of 2 goede delen en 3 matige... Of 3 slechte, 1 goede en een christmass special..

avatar van Basto
VanRippestein schreef:

Goede wijn moet je niet verwateren. En ik heb liever 5 verschillende films. Die kunnen ook alle 5 goed zijn.

Basto schreef:

Gelukkig zijn er meer dan 5 verschillende films gemaakt, én geen vervolgen op deze film dus you're in luck!

avatar van VanRippestein
Cabin in the Woods is een aardige film die de eerste 2/3 deel nergens echt in uitblinkt en vooral heel veel zaken van andere films over neemt. Het eerste gedeelte van de film raakt alle cliche's die je maar kunt bedenken zonder ook maar ergens vernieuwend of ironisch te zijn: het is gewoon in alle opzichten een shitty horrorfilm, met een aantal goed geplaatste grappen. De scene's van de control room lijken eerst een leuke meta-twist te zijn a lá Rubber (2010), maar ook hier wordt qua originaliteit veel meer binnen de lijntjes gekleurd. Daarnaast neemt het de spanning weg uit het "horror verhaal". Dat neemt niet weg dat er een paar goede grappen voorbij komen en de vaart er goed in zit. het tweede gedeelte knalt de film volledig over de top uit elkaar en vanaf dat moment wordt de film een stuk leuker om naar te kijken.

avatar van Davido
Nu is dit niet mijn genre, toch weer eens geprobeerd. Matige film die vooral de eerste 60 min eigenlijk hetzelfde is als de doorsnee horror. Laatste deel begon leuk maar eindigde in een nietszeggend iets. De twist van de controle room maakt het nog een 2,5 IPV 2*

avatar van Bastian-vG
Het enige leuke aan deze film is het mysterieuze van de controlekamer waarbij je tot het einde niet weet wat er allemaal speelt. Verder boeit deze film mij geen seconde...

avatar van Ronja&Iris
Tja...
Het was een leuke film... Alleen vind ik het een beetje jammer van de zombies, ik had persoonlijk liever een andere keus gehad. Het einde is beetje gaar. In het begin vond ik die stukken waar het bloed in goot(Die in hout uitgesneden lichamen zegmaar) heel interessant zo van wat was het? Maar aan het einde viel dat een beetje in het niet... het was niet heel extreem bijzonder, vandaar dat de persoon waarmee ik dit keek halverwege in slaap viel....oops
Wel leuk om te kijken als je niks te doen hebt.

avatar van BlueJudaskiss
Ronja&Iris schreef:
In het begin vond ik die stukken waar het bloed in goot(Die in hout uitgesneden lichamen zegmaar) heel interessant zo van wat was het? Maar aan het einde viel dat een beetje in het niet....

Als je dit niet vat vraag ik me af in hoeverre je de film überhaupt begrepen hebt.

avatar van Ronja&Iris
BlueJudaskiss schreef:

Ik zeg niet voor niks dat het alleen in het begin maar interessant was. Later was er niet veel bijzonders aan;)

avatar van BlueJudaskiss
Ronja&Iris schreef:

Precies wat ik dacht inderdaad.

ratatouille schreef:

OMG,

het beste gedeelte van de film komt pas na een uur.? En dan ook nog stemmen.

Schandalig.......

Als ik in een restaurant zit en ik vind het niet lekker ,hoef ik ook mijn hele bord niet op te eten, Einstein.

avatar van Tommy De Vito
Geen hoogvlieger, maar een prima tussendoortje! Eng? Nee. Vermakelijk? Ja !

avatar van Brandt
Ben geen fan van horrorfilms. Net als met romcoms kun je meestal op je klompen aanvoelen waar het heen gaat. Iets met de snollebol die er als eerste aan gaat en de maagd die het net nog redt. Waarom dat zo is; God mag het weten. Wat deze film toch interessant maakt is de metahorror. Net als Scream zit er hier en daar een knipoog in en wordt er gespeeld met de genrewetten. Zo heeft de blonde snol, die overigens een erg opwindende tongzoen demonstreert met een wolvenhoofd, heur haar geverfd en is dus niet echt blond. Ook valt er best wat te lachen: 'a virgin? me?'. Daarom 3 sterren, want van een spetterende cast moeten we het ook niet hebben. Ik hoorde dat de scriptschrijvers in 3 dagen dit script hebben geschreven. Lijkt me dus een gevalletje: puik idee dat een betere uitwerking verdiende.

avatar van MickM
Leuke kills en origineel, verder niet heel bijzonder

ziekelijk, maar wel goed gemaakt

avatar van Basto
Net op 4k uhd gezien. Mooie editie. Hij blijft heel leuk en origineel, maar hat het niet bij de klassiekers waar het naar verwijst.

4 blijft staan.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film wil een parodie zijn op de gekende slasherfilms en horror-B films. Het concept is wel goed gedaan, maar het geheel verzandt in de clichés die ze zelf willen aanpakken. Jammer, want de film heeft genoeg potentieel en je ziet dat er verschillende lagen zijn in het geheel. Alleen komen die nooit goed tot uitwerking. Een leuke horrorkomedie dus, maar met veel gemiste kansen.

avatar van Fisico
Toch wel vrij verrassende horrorfilm. Een horrorfilm die toch verder gaat dan de cabin zelf. Ik had iets in gedachten als Blair Witch (2016) waarbij een eenzelfde decor dienst doet om wat tieners de wereld uit te helpen.

Nu kregen we een soort entertainment project, zo leek het wel, waarbij een groep sadomasochistische beulen voor hun plezier mensen opjagen en vermoorden. Lang dacht ik nog dat die ene bewaker echt wroeging ging krijgen, maar die hield zich uiteindelijk gedeisd. Qua acteren vond ik het allemaal niet zo bijzonder en ook de personages zelf waren vrij stereotiep. Het plot ging ook zijn gewone gang met hier en daar wat slasher en de voorspelbare dingen.

Maar het tweede gedeelte was best verrassend, zeker met de kooien met al die duivelse wezens. Geweldig scène in die zaal wanneer die agenten en later de laboranten letterlijk tot pulp werden herleid. Beetje raar om deel 1 en deel 2 van de film met elkaar te verzoenen, maar ik kan er nog best mee leven. Het is eens iets anders, gedurfd en toch wel geslaagd.

avatar van Ste*
Ik moet het de film nageven; het weet ondanks het komische en parodiërende toch ook nog best eng te blijven. Dat zal ongetwijfeld ook aan mij liggen, ik vind dingen snel eng en met schrikmomenten moet je al helemaal niet bij me aankomen. Die zitten er helaas behoorlijk wat in, meteen al als de titel in beeld komt, moet wel een van de meest aparte schrikmomenten ooit zijn.

De film doet er door die structuur wel even over om op gang te komen, eigenlijk zat ik er pas écht lekker in vanaf het moment dat ze met het busje willen ontsnappen en Curt tegen dat grid aanknalt met zijn brommer. Dat stuk in het 'hoofdkwartier' is een erg toffe combinatie van een soort actiekomedie met toch ook wel weer creepy horrorfiguren. Die liftstructuur met alle monsters die ze zien is wel een van de meer originele ideeën die ik ooit in een film zag en leuk en spannend tegelijk.

De hele clou, met dat elk personage geofferd moet worden aan de evil gods, mwa, kon er mee door.
Ook de CGI laat regelmatig wel echt te wensen over.

Niet over de gehele speelduur even leuk of goed, maar het kent zeker zijn momenten en verdient ook wel punten voor het idee.

avatar van N00dles
Ik had al eens iets over Cabin in the Woods gehoord, maar verder ging ik er blanco in.

Het uitgangspunt is weer eens wat anders dan de gemiddelde slasher-horror en de ludieke manier waarop het allemaal in beeld wordt gebracht is verfrissend. Het is allemaal tongue-in-cheek, cliché's worden hier en daar op de hak genomen en er wordt wat gespeeld met de verwachtingen in dit slashergenre. Nu is dit in principe al vaker gedaan in bijv. Scream en slechte spoofs als "Shriek If You Know What I Did Last Friday the Thirteenth", maar dit zit dan weer een stuk leuker in elkaar met de Westworld-achtige setting.

Ik was alleen niet overal even geboeid want de personages zijn verder vrij irritant of saai. Ook had ik het idee dat er soms meer in had gezeten qua ideeën. De CGI is overigens ook behoorlijk slecht.

Al met al wel vermakelijk, zeker de tweede helft.

avatar van cantforgetyou
Nog nooit voorgekomen dat ik mijn stem van 8 jaar geleden ga veranderen. Van zeer negatief 1,5 naar positief 4,0.
Ik denk dat ik de 1e keer een hele andere verwachting had en dat ik daarom zo baalde. Nu voor de 2e keer en heel wat jaartjes later kan ik de film veel meer waarderen. Vreemd hoe je visie/mening soms kan veranderen. Want dit gebeurd mij maar zelden.
Ik heb nu veel meer van de film genoten. Ik snap nu ook dat dit echt een ander soort horror film is dan je normaal zou verwachten. Dus verassend leuk om deze film opnieuw gezien te hebben. Ik kan nu meer accepteren wat er achter het verhaal schuil gaat.

avatar van Rancid
Niet mijn ding. Nogal puberaal en kinderachtig stijltje. Geef mij maar gewone slasher/gore horror (komedie) in een kleinere setting, en liefst van minstens 30 jaar geleden. Vette kills zaten er niet echt in en richting het einde gaat alles compleet over the top, maar wat mij betreft niet op de goede manier. Ik kijk wel lekker originele Evil Dead, Texas Chainsaw Massacre of Braindead ofzo. Dit verveelde me halverwege behoorlijk. 2,5*