The Cabin in the Woods (2011)

Horror / Komedie

geregisseerd door Drew Goddard
met Kristen Connolly, Richard Jenkins en Chris Hemsworth

Vijf twintigers besluiten om een weekendje in een afgelegen hut te spenderen, midden in het bos. Al gauw wordt duidelijk dat de vijf - drie mannen, twee vrouwen - meer op hun bord krijgen dan een idyllisch uitje alleen. Het oplezen van een spreuk uit een dagboek leidt tot dood en verderf en allerlei bizarre gevolgen van dien.

avatar van Koert
Onverwacht leuke verrassing. De film gaat creatief om met de standaard slasher clichés. Alles is aanwezig: de stereotype tieners in een hut, schrikmomenten, humor en prima gore. The Cabin in the Woods werkt in een lekker tempo al deze ingrediënten voor een prima horrorfilm af, maar doet tegelijkertijd iets onverwachts. Naar het einde toe gaan alle remmen los en heeft de film niets meer van de gebruikelijke 'teens in a cabin' prent die het aan het begin lijkt te worden.

avatar van voskat
Een meesterwerk, voornamelijk door het geniale idee (waarvan ik vermoed dat veel bioscoopgangers het niet echt door hadden).
Gewoon heerlijk om eindelijk weer eens iets echt origineels in de Pathé te mogen zien. Verademing. Heb de hele film zitten grijnzen, tenminste wanneer ik niet aan het lachen was.

Ik ging erheen met de gedachte dat ik iets ging zien in de trend van Final Destination. Dat soort horrors. Maar de eerste scène met de twee wetenschappers verandere dat al heel snel. Vanaf het begin heb ik dus in de zaal zitten denken: "what the f***?". Ik had echt geen idee waar het naartoe ging en die onvoorspelbaarheid is heel veel waard. Het einde vind ik dan persoonlijk wat minder, maar het is zeker geen slechte film.

avatar van DMF
DMF
Heb je de film nog niet gezien? Zonde dat je ogen van de plotomschrijving en de poster zijn losgekomen en de reacties eronder bekijken. Hopelijk heb je de trailer nog niet gezien, want ook die laat al meer zien dan wenselijk is. Bekijk de plotomschrijving en de poster, vlieg naar de bios en laat je verrassen. The Cabin in the Woods is een heerlijke horror/komedie die zichzelf niet serieus neemt, op een prettige manier alle clichés uitmelkt (ja, dat is echt positief) en dat samensmelt in een hoogst origineel plot waarin alle registers worden opengetrokken.

Alles wat ik meer zeg, zou een misdaad zijn.

* * * *

avatar van rep_robert
Met zo min mogelijk voorkennis is het handigst om deze film te gaan kijken. Dat Whedon de film heeft geschreven is wel een pluspunt.
Je verwacht een horror en die krijg je ook deels. Vanaf de intro die helemaal out of the blue komt wordt de film afgewisseld met humor, een dikke vette knipoog naar alle horroriconen en het genre op zichzelf(vooral het dom gedragen van tieners in dit soort films). Ook zitten er lekkere scares in die vaak ook nergens op slaan(dus onverwachts komen). Ook de komische interventies van de mensen in de controle kamer levert telkens een dikke lach op. Het is duidelijk dat de makers het genre niet serieus nemen en dat zij vinden dat er de laatste jaren teveel crap uit komt.

Het is al weer een tijdje dat ik me zo vermaakt heb met een horror/komedie, maar the Cabin in the Woods maakt het helemaal waar. Vooral het splatterfestijn met al die horroriconen op het einde was genieten geblazen.

Het is moeilijk om te zeggen waar de film precies over gaat, dat kan je toch het beste zelf gaan kijken. De mix van horror en komedie is in ieder geval perfect geschreven en geregisseerd door Whedon en Goddard.

Zeker een film die nog vaak herzien gaat worden. Raar dat de film al zo lang op de plank lag.

4* (verhoging zit erin na een herziening).

avatar van El ralpho
Hutje op de hei

Allereerst mijn credits voor het originele script! De film gaat daadwerkelijk een kant op die je niet verwacht, meer dan een inventieve marketingtruc om de film te promoten dus. Dat deze dan ook een tijd op de planken heeft gelegen is moeilijk te begrijpen (met name te zien aan de beduidend jongere Chris Hemsworth) maar maakt hem dan ook beslist niet minder goed.

Waarom dan toch ''maar een 3,5'' als uiteindelijke beoordeling? Dit komt omdat de film het op allerlei fronten niet helemaal voor mij waar wist te maken. Dit heeft niks te maken met het geweldige en originele verloop, maar meer met -op sommige punten- de invulling hiervan.

Zo vond ik het jammer dat er niet wat meer aandacht besteed werd aan verschillende creaturen in het eerste gedeelte van de film. Men krijgt eigenlijk alleen zombies te zien, en aangezien de legio mogelijkheden van het verhaal had het mij nog beter geleken als deze werden overwonnen en de jongeren voor een nieuwe uitdaging kwamen te staan doordat ze onbewust andere wezens op zouden roepen. De groep was dan steeds meer uitgedund waarna er uiteindelijk alsnog twee over zouden blijven die alsnog met de lift naar beneden zouden gaan.

Over dit gedeelte heb ik qua invulling dan ook weinig te klagen. De kant die het verhaal opging was bijzonder gewaagd en origineel. Op een ander punt schoot dit voor mij echter wel tekort. Overdaad schaad namelijk en veel monsters die in de kelder uiteindelijk vrijkomen voelden gigantisch CGI aan wat mij toch enigszins uit het verhaal haalde. Noem me een kniesoor, maar hier had of meer werk in moeten zitten of er hadden louter wezens moeten worden getoond die wél haalbaar waren voor zijn makers om op het witte doek goed over te laten komen. Opmerkelijk vind ik dat ik deze kritieken op het eerste gezicht nog nergens in recensies heb terug gezien.

Deze in mijn ogen fikse nadelen zorgen echter slechts voor een beperkte vermindering van de fun. De humor die verder in de film zit is nagenoeg geweldig, en de film zal je ook geen moment vervelen door de vele verrassende wendingen die het verhaal neemt. Echter is niet voor niks mijn halve recensie met de inhoudelijke kritiek verborgen gemaakt, want het is namelijk echt zo, the less you know the better. Laat je om deze reden dan ook meevoeren en verbazen.

avatar van Shinobi
Gisteren in de bios gezien en erg positief verrast door deze film. Ik had volgens mij ooit een vage trailer gezien waar ik me niks meer van herinneren, misschien maar beter ook. Want om deze film te zien is het misschien maar beter dat je er gewoon blanco ingaat zonder al te veel voorinformatie.

En wat een geniale film blijkt dit toch te zijn zeg. Verwacht in ieder geval geen standaard horror, maar één met een leuke twist. Overigens zijn de ingrediënten voor een standaard horror wel aanwezig: stereotype tieners, schrikmomenten en vele clichés. Maar het gaat erom wat je met deze ingrediënten doet en dat is in deze film zeker wel te zien.

Helaas wordt niet alle gore even goed in beeld gebracht, maar er zit zeker wel bakken met bloed in vooral op het eind waar het helemaal los gaat.

Dikke 4,0 sterren, een echte aanrader.

avatar van BoordAppel
Spannend wil het niet worden en voor de gore hoef je ook niet naar Cabin in the Woods te gaan maar het verhaal en de uitwerking daarvan maken veel goed. Alle horrorclichés komen voorbij en toch is dit een originele film waarin niets is wat het lijkt. Vooral de uitwerking van het verhaal is erg goed, vanaf het begin heb je het idee dat er meer is dan het standaardgegeven van een hutje in het bos en de horror die daarbij komt kijken.

De lovende kritieken vind ik dan weer wat overdreven, daarvoor kent de film te veel gebreken. Zo is de regie niet om over naar huis te schrijven en is het laatste kwartier nog wel erg braaf terwijl juist daar alle registers opengetrokken hadden mogen worden.

avatar van Naomi Watts
Game Changer

Veel krachttermen gingen gepaard na het toelopen naar de film en het is me alles behalve mee gevallen. Waar ik bang voor was werd al snel afgewend, een pretentieuze twist op het eind maar gelukkig werkt Cabin van begin tot eind met dit "gimmicky" uitgangspunt. Wat de film veel meer creditbility geeft.

Vooral de switchup's van de mainstory naar de "direction agency" is sterk, waardoor Goddard en Whedon gelijk al laten merken (als je op de hoogte bent van de inventieve structuur van het script) dat het veel meer is dan een gimmick twist op het eind. Goede move. Erg leuk ook hoe de agency alles regelt, van mogelijk nemesis tot libido. Als hateful loveletter naar de horrorfilm werkt dit gewoon erg goed. Ik moet toegeven dat dit beter werkt dan Scream zelf, en het Truman show concept is de slagroom op de taart.

Fijne horror referenties, sterke sfeer en subliem gespeel met cliche's. Het doet het allemaal toch wat beter en subtieler dan Craven het deed. Enig kritiekpunt is dat "the Whore" voor het stereotype gewoon wat meer voorgevel had mogen hebben maar goed. Dit is maar een klein iets (no pun intended). Dit maakt Hutchison helemaal goed met The Wolf scene . Maar heel de cast met sacrifices is zeer solide. Daar bovenop komt dan nog de casting van Six Feet Under's Richard Jenkins, leuk om hem hier in te zien en de entrance van Sigourney Weaver is om in te lijsten.

Tegen het slot aan gaat de film helemaal los en wordt de volledige over the top core van Cabin In The Woods onthuld. Revolutionair niet, maar wel gewoon heel erg leuk en enventief durf ik het ook wel te noemen. Goede film die door de structuur nog wel even in je hoofd blijft rondspoken en dat is het al het bewijs dat de film toch behoorlijk uniek is. Na de film moest ik toch nodig naar het toilet en als iemand uit je zaal na afloop tijdens het urineren een gesprek met je aangaat inzake de film, tja, dan heb je wel wat weten te triggeren bij je publiek. De pretenties daar achter maakt me dan ook helemaal niets uit. Ook nog genoeg leuke vondsten in Cabin, ook wat er zich afspeelt in andere grote horror landen.

Weer een nieuwe zelfbewuste hateful loveletter naar het genre dat zij aan doet en met gewoon een zeer frisse uitwerking, visuele krachtpatserij en leuke vondsten. Kan in mijn boekje zomaar dezelfde status krijgen als Scream. Stiekem vind ik deze al beter maar laat deze nog maar in waardering groeien.

avatar van Inland Rabbit
Mooi zo. Dan kun je nu Firefly gaan kijken ofzo *a man can dream*

Een film die grotendeels wel, maar ook een stukje "niet"geschikt was voor het NoT publiek. Dat publiek houdt niet van goede dialoog en een stukje aanloop in de film. Dan krijg je al snel "blabla bla""er zit verhaal in, ik snap t nie meer!". Ook de clichés vielen niet gelijk in de smaak, "dat heb ik eerder gezien, homo!"

Afijn, even een korte impressie van het oh zo intelligente Night of Terror publiek. Het publiek werd met gemak "stilgehouden", want de kills zijn weird en er was bloed GENOEG.Ook de voorspelbaarheid werkte uiteindelijk wel, want dan is het leuk meeleven/schreeuwen. Voorspelbaar is deze film wel enigzins, maar dat weet de film ook. Daar haalt het zijn humor vandaan. Op het moment dat het echt los gaat, gaat het los. Ik wil niet zeggen dat ik zoiets niet verwacht had, maar het is erg gaaf. Als twist is het leuk bedacht, maar niet zo'n reuze openbaring dat ik er wakker van zal liggen.

Qua acteerwerk, voor zover daar op terug te komen valt: Het is wel duidelijk dat we te maken hebben met voornamelijk tv sterren. Dit betekend dat ze dialoog en zelfbewustheid erg goed kunnen dragen, maar het is toch anders dan film acteurs.

Zelf erg blij om Whitford te zien als toch wel enigzins watje.. Gaaf! Oja en Amy Acker is altijd erg goed in nerdy taal, sexy! Fran Krantz vond ik als stoner maar irritant (was niet de enige geloof ik), maar later blijkt het een leuke troef te zijn in het totaalplaatje.

Een leuke film, niet DE horror die de hele horrorwereld op zijn kop zet, maar juist door verwachtingen wordt dat wat gerelativeerd. Inderdaad wel Scream achtig in zijn benadering, al is dit nog ietsje leuker en slimmer.

Dat beëindigt deze ietwat gefragmenteerde recensie. Forgive me, ik kan net pas weer redelijk typen na mijn coma.

avatar van dutchtuga
Gezien tijdens The Night of Terror:

The Cabin in the Woods is vanaf het begin al geen gewone 'tieners in het bos-slasher'. De gimmick van het geheel is er niet een die zich pas uit aan het eind van de film, maar is vanaf het begin geïncorporeerd, wat het totaalplaatje geloofwaardig maakt. Een slimme zet en eindelijk een film die echt iets met de opzet doet, in plaats van er alleen maar naartoe werken. Het idee is briljant en is met veel kennis van het genre in elkaar geflanst. Dat laatste leeft doorheen de hele film. De makers van The Cabin in the Woods hebben een overduidelijke liefde voor het horrorgenre, wat de film een genot maakt voor de kenners. Hier is geen ruimte vrijgemaakt voor goedkope verwijzingen. Daarbij is deze moderne klassieker ook gewoon erg vlot, audiovisueel op momenten erg sterk en worden we getrakteerd op een meesterlijke scène waarin de monsterlijke creatie uit de horrorfilm een prachtig podium krijgt. Een film waar je kippenvel van krijgt.

Hier het volledige verslag van The Night of Terror:

Cult Movies Reviewed: Imagine 2012 : The Night of Terror - verslag - cultmoviesreviewed.com

avatar van Number23
Hoe meer ik aan de film denk, hoe beter tie wordt. Ik wilde het (enigzins ingeplande) extra halve * pas voor een toekomstige herziening gaan gebruiken, maar wil hem eigenlijk nu al geven. En dat doe ik dan ook gewoon!! Voornamelijk door de gedachte dat alles wat je het 1e uur te zien krijgt onderschikt is aan 'the big picture'. Veel horrorfans van het eerste uur hebben dit al als een toekomstige klassieker in de armen gesloten en ik moet daar toch als horrorfan van het laatste uur in mee gaan. Het laatste half uur is ook voor mij een grote orgie van awesomeness en liet met met een big smile achter. Gewoon heerlijk de complottheorieen van de stoner, de 'nerd' die opeens een brilletje ergens tevoorschijn tovert, de sociologie studerende atleet, verfrissend. Maar de meest geniale scene was het feestje in de controlroom, terwijl op de schermen achter hun de 'laatste overlevende' wordt aangepakt door papa zombie. 'The death of the virgin is optional'

Wat een waardelose film.Pffffff niet te geloven,wat slecht.

avatar van Elineloves
Fijne, maffe film! Echt helemaal mijn ding. De acteurs waren leuk (al was die blonde wel echt het minst van het stel) het verhaal was maf en het was hier en daar nog lekker creepy ook!

Alleen ontiegelijk jammer dat er twee verschrikkelijke meiden achter ons zaten, die telkens 'OH MY GOD' en 'SO GROSS!' door de zaal moesten schreeuwen. Nog jammerder dat ze vrijwel om alles, ja letterlijk alles, of het nou grappig of spannend was, als twee op hol geslagen paarden moesten lachen/giechelen. Het was dat mijn vriend over mijn knie aaide en me 'rustig' probeerde te houden, want ik stond op het punt om me om te draaien en die gillende keukenwijven een flesje naar hun hoofd te gooien als ze niet snel stil zouden zijn. Jammer dat zoiets je bioscoopervaring (bijna) in de weg kan staan.

Nou, ondanks die aanstelsters heb ik wel geprobeerd om optimaal te genieten van de film, want dat is hij zeker waard. Ik was sowieso blij om Jesse Williams te zien (Dr. Avery van Grey's Anatomy, cutie!) en Chris natuurlijk. Het begon vrij cliché; tankstation, akelige bediende, verlaten eng huisje.. maar gelukkig werd er al snel iets origineels van gemaakt. Het tempo is hoog, er valt genoeg te lachen (ook voor de 'normale' mens onder ons die niet om elke scheet lachen) en ik vond het acteerwerk nog vrij goed ook, wat een verrassing was. Ik was even bang dat de 'stoner' steeds meer weg zou zakken in een stereotype lulhannes, maar gelukkig maakte hij ook nog een ontwikkeling door.

De kills waren gewoonweg tof te noemen. Op een gegeven moment vraag je je wel af wat voor een absurde kant het verhaal op gaat, maar ook dat is komisch, alle verschillende monsters en wezens. Heerlijk origineel en erg goed in beeld gebracht (Die bloederige gang met die liften, waar kennen we dat van? )

Het slaat gewoon helemaal nergens op en dat maakt de film zo geweldig! Die kerels met hun weddenschap, het feestje, hoe de wezens iedereen op brute wijze te grazen nemen.. Héérlijk! Al vond ik die clown wel echt eng hoor, als ik in dat verhaal had gezeten weet ik zeker dat ie mij te grazen had genomen.

Verder ook genoeg humoristische knipogen, zoals die vent die op het einde toch vermoord wordt door die zeemeerman.

Ik had een 3.5* gegeven maar hoe meer ik er over nadenk hoe beter de film is. Toch naar de 4.0*? Of toch nog dat ene halfje.. Nee, die bewaar ik tot een herziening. Denk ik. Dikke 4.0* voor nu.

avatar van maxroelofs
Wel aardig.

Cabin in The Woods is een film waar ik erg lang naar uit gekeken heb. Scream vond ik dan wel niet zo goed, Cabin in The woods klonk een heel stuk interessanter. Toch verliest de film op sommige punten voor mij zijn credits om als echt goede film te kunnen worden gezien.

Allereerst moet ik zeggen dat ik het echt een geweldig verhaal vind. Het is natuurlijk al vaker gezegd maar om dit te bedenken moet je wel echt over een enorme dosis creativiteit beschikken. Wanneer de film begint word je al meteen met je neus op de feiten gedieuwd, ze zitten een een soort reality-show. Een enorme misser als je het mij vraagt. De spanning is al meteen al helemaal weg. De scène waarin de ''dwaas'' het draad ontdekt wordt hierdoor ook compleet inhoudsloos. Ik snap dat ze in de film niet voor de spanning gaan alleen als je er helemaal niks mee doet dan terwijl dat makkelijk had gekund dan vind ik dat jammer. Vervolgens komen de zombies. Heerlijk dat sfeertje, ik ben sowieso al een fan van zombies dus hiermee was ik aangenaam verrast. De clichés werden ook hierbij weer erg mooi naar voren gebracht. Jammer alleen dat iedereen al zo ontzettend snel dood gaat. Voordat je twee keer adem kan halen is ''de maagd'' als laatste overlevende al in gevecht met een zombie. Ze hadden het toch wel wat langer uit mogen rekken, ook hier had wat meer spanning bij gemogen. Vanaf dat ze in de lift zitten is het al een stuk leuker. De monsters zijn in grote aantallen en allemaal stuk voor stuk geweldig bedacht.

Jammer dat het allemaal zo ontzettend leeg blijft. Een geweldig script alleen als film zou het nog wat extra's moeten bieden. Humor is iets waar ze er veel van in hebben proberen te stoppen alleen slechts weinig grappen komen eigenlijk tot zijn recht. Spanning ben ik reeds op ingegaan.

Acteerwerk was slecht, ik kan er eigenlijk niks meer van zeggen. De ''dwaas'' was de enige die goed speelde, hij leek trouwens ook wel erg veel op Adrian Brody.

Erg jammer want wat ik ik deze film graag een hoog cijfer gegeven.

avatar van ibendb
Een beetje een teleurstelling, maar ook een verassing.

The Cabin in the Woods is origineel, creatief en heeft een erg goed script. Hoewel alle horrorclichés de revue passeren, worden ze op de een of andere manier in de zeik genomen. Daardoor mag je de film niet al te serieus nemen, want anders zal het je niet bevallen. De film is in de eerste driekwartier totaal niet spannend of eng, maar eerder mysterieus. De gore was er bijna niet.Het was allemaal zoeken hoe alles in mekaar zit. En op het einde wordt alles duidelijk.

Over het einde gesproken: Dit is eigenlijk over-the-top gore en bloed. De hel breekt los en de puzzelstukjes vallen in mekaar. Het feit dat ze eigenlijk mochten kiezen hoe ze zouden vermoord worden is best wreed. Op het eind zie je alle wezens waardoor ze konden gedood worden en worden ze allemaal vrijgelaten. Op dit moment verliest de film zijn geloofwaardigheid, maar is het eigenlijk ook een goede, onverwachtse twist. En dat met die goden was ook vergezocht en werd al ongeveer in het midden verklapt waardoor de spanning er wat uit is.

Het acteerwerk is niet bijster goed, maar dat is ook eigenlijk niet echt nodig voor een filmpje als dit. Het gene waar het om draait is de originele verhaallijn. Verder zijn de regie, camerawerk en al de rest goed. De film is geen standaard horrorfilmpje, en dit is net een plus- en minpunt. Het einde is net iets minder als gehoopt en de gore is verrassend goed (op het eind dan).

avatar van alfredh
Zwakke film zonder meer. Biedt geen enkele meerwaarde. De makers denken met een post modernistische invalshoek zeer origineel te zijn? Komaan zeg, dat hebben we nu toch allemaal al een keer teveel gezien, niet? Ik zou zeggen, laat zulke dingen aan Tarantino over en probeer zelf eens gewoon een klassieke horrorfilm te draaien zonder die vermoeiende tongue-in-cheek humor, zonder die artificiële plot-kunstjes die alleen maar een quasi onpeilbare leegte nalaten. Die Joss Whedon is gewoon een overjaarse puber die blijkbaar in geen twintig jaar een horrorfilm heeft gezien.

Ik zat zoals sommigen anderen op dit forum ook te wachten op enige spanning of een grote twist of zo maar noppes. Na eigenlijk best een interessante aanloop zakt de film na een half uur als een pudding in elkaar. Een sterk scenario? Nee hoor, simpelweg luiwammeswerk. Postmodernistische schrijverij is zowat het eenvoudigste wat je kan doen , en zeker in het horrorgenre.

Wat een lompe, zielloze en belachelijke vertoning.

Iedereen waarschuwt zo "onwetend" mogelijk de film in te gaan, maar waarom is mij een raadsel. Whedon en Goddard hebben het meeste na een goed kwartier toch al verklapt. De keuze om vanaf de start al het meeste uit de doeken te doen is barslecht, vooral omdat het niet eens geweldig origineel overkomt. Het concept wordt naar het einde wel iets interessanter, maar dan is de film al véél te ver heen.

CitW is duidelijk een poging tot een horror comedy, maar gaat pijnlijk onderuit. Zowel op horror als comedy vlak. Qua horror is er eigenlijk gewoon helemaal niks te beleven. Beetje lachen met genreclichés (maar niet of een leuke of frisse manier, gewoon weer hetzelfde riedeltje). Verder zijn de scares erg droevig, zijn de zombies verre van overtuigend en zullen we over het CG gespuis later in de film maar gewoon zwijgen.

De humor faalt zo mogelijk nog erger. Na Avengers was mij al duidelijk dat die TV-spielerei van Whedon mij gestolen kon worden, maar dit was beneden alle niveau. Vooral die stoner was niet te pruimen, geweldig ongrappig en gewoonweg storend. Tot voor een week geleden kende ik Whedon niet, nu vind ik het één van de grootste wantalenten in de filmwereld. Het enige waarin hij uitblikt is onkunde, zowel op vlak van script, humor als regie.

Verder nog een arsenaal aan vervelend (en niet eens cliché-vervelende) personages, inclusief de prutsers in de controlekamer. Eén en al droefheid dit filmpje, met als kers op de taart Weaver die op het eind nog opduikt. Nooit zoveel zin gehad om een zaal uit te lopen geloof ik.

Mnee, dit gedoe haalt het niet. Dat Whedon maar lijker voor z'n TVpubliek kunstjes blijft doen, maar verder gewoon uit mijn bioscoop blijft. Goedkope, rommelige en vooral totaal ongrappige onzin. Hij mag hoogstens een idee bedenken, daarna gewoon weer oprotten. Goddard bakt er trouwens ook helemaal niks van, ze zijn elkaar waard.

Ergste is nog dat ik hier best zin in had. Dat gebeurt me zowat één of twee keer per jaar bij een bioscoopfilm. Triestig als dit dan het resultaat moet zijn.

0.5*, en da's zeker nog 0.25* teveel.

Echt een afschuwelijke film! nog geen halve ster waard al krijg ik er geld bij zou ik um nog geen 2e keer willen zien! heb m vrijdag in de bioscoop gezien pure tijd verspilling snap niet dat ze zoiets mogen draaien.. had ook meer weg van een science fiction. Me vriendin was in slaap gevallen en ik bleef maar van ellende kijken omdat het steeds belachelijker werd van zombies tot slangen en een eenhoorns hoe verzinnen ze het..

Fantastische horrorfilm die alle cliche's voorbij laat komen en dat vervolgens meteen onderuit weet te halen. Dit werkt soms heel grappig, soms heel onvoorspelbaar maar vooral ook origineel. De film zakt niet in,dat is vooral ook te danken aan de climax waarbij flink wordt uitgepakt.

avatar van Montorsi
Lollig filmpje!

Eindelijk weer eens een waardige horrorkomedie gezien. Wist eigenlijk niet goed wat ik moest verwachten, wist zelfs niet eens dat het een komedie was, maar had wel links en rechts opgevangen dat het een behoorlijk origineel filmpje was. Lijkt me een understatement..

De film wordt eigenlijk continu gekleurd door het tweede lijntje in de meldkamer, en hoewel al vrij snel duidelijk is wat globaal de bedoeling van het samenzijn van de 5 jongeren is, wordt het geheel toch nog erg knap en bijzonder uitgewerkt. Eigenlijk is het de hele film wel vermakelijk, maar is het wachten op de climax, die al het voorgaande omver blaast. Dat moment dat die liftdeuren opengaan alleen al

Voornamelijk een erg leuke gemaakte variant op de horrorflm in het algemeen, zijn aloude cliché's, en de horrorfenomenen overal ter wereld in het bijzonder. De herkenningen in het laatste halfuur zijn absoluut een meerwaarde, maar ook buiten dat is het een flinke mayhem op het laatst.

Desondanks nog wat kleine minpuntjes. De stoner was zelfs niet grappig als cliché maar vooral vervelend, zeker in het begin niet. En nu hoort hij vervelend te zijn, maar als enige van de 5 was hij niet eens leuk vervelend. Daarbij vond ik het hele offeridee zelf een beetje achterblijven, had wel gehoopt dat ze daar nog iets mee zouden uithalen, maar dat valt toch wel tegen .

Maar toch een leuke verrassing, had misschien wat leuker kunnen zijn, maar kent absoluut een paar geweldige momenten, en is continu vermakelijk. 3.5*

avatar van Halcyon
Ontzettend ongeïnspireerde en humorloze pastiche die al tijdens de openingsscène prijsgeeft dat alles een set-up is. Hiermee faalt Goddard waar Craven met Scream wel in slaagt: een parodie maken die ook nog spannend weet te zijn. Dat de meest voorspelbare clichés uit de kast worden getrokken weet je natuurlijk op voorhand, maar je mag toch verwachten dat hier een innovatieve draai aan gegeven wordt? Behalve de verwijzing naar Lovecraft en zijn universum vol monolithische monsters is dat in Cabin in the Woods, dat zich het best laat omschrijven als een kruising tussen Evil Dead, Midnight Meat Train en My Little Eye met een futuristische touch, allerminst het geval. In feite is de film zo slecht dat, mocht hij niet met veel bombarie aangekondigd geweest zijn als een reflecterende spoof, hij gewoon een zoveelste voetnoot was in het genre "stompzinnige tieners leggen één voor één het loodje".

Speciaal aangemeld om te melden dat ik de film vlak voor het einde maar uitgezet heb. Er zit niets in, er komt niets diepers uit en het was zoals horror vaak is, niets zinnigs in deze film..

Maar dan ook niet eens eng, schrikken, inleven, gewoon niets.

Kortom, kan geen 0 sterren geven, een halve.

Speciaal aangemeld om niet horrorfans die gezien het cijfer dan toch maar eens willen proberen dit absoluut niet te doen. Zonde van je tijd en energie.

En aan alle horrorfans, sorry hé, maar dat hier geld naar toe gaat, er zijn wel belangrijkere dingen op de wereld om wat miljoenen in te pompen lijkt mij.

Nee, geniet er maar gewoon van, ik dol maar wat, doch ik vind het een waardeloze film.

avatar van John Lee Hooker
Een niet-alledaagse horror waarin vijf jongeren nietsvermoedend het slachtoffer worden van een geheim spelprogramma in een verlaten boshut. Redelijk potentievol maar ik had het iets enger gevonden als de kwade wezens gewoon duivels waren en niet bestuurt werden door deze zakenlui in keurige pakken. Het einde werd een chaos en liep uit de hand. Onlogisch ook dat de twee overlevenden met één druk op de knop zoveel heisa weten te veroorzaken terwijl ze daarvoor nog continu in de gaten werden gehouden. De eerste helft was vrij sfeervol met een leuke tongzoen scène en een aantal harde kills maar later werd het vaag en die ondergrondse goden waren nogal vergezocht.

avatar van Honey Blossom
Wat een heerlijk verfrissende film. De eerste helft van het verhaal heeft alle aspecten van een stereotype doorgaanse Amerikaanse horror en is voorspelbaar. De tweede helft is nèt zo verassend.

Leuk om Miss.Alien terug te zien, deze rol stond haar op het buik geschreven.

Rating: 4*

avatar van Metalfist
Am I on speakerphone?

Al vanaf de eerste momenten dat ik hoorde dat Joss Whedon en Drew Goddard de handen in elkaar sloegen om een horror film te gaan maken, was ik erg benieuwd naar de uitkomst. De film draaide hier echter tijdens mijn examens en de aanloop daarvan en om de een of andere reden lukte het niet om tijd te kunnen vrijmaken. Een week geleden waren mijn examens gedaan en toen ik gisteren zag dat ze Cabin in the Woods nog altijd draaiden wist ik het gewoon, dit moet ik nog zo snel mogelijk meepakken.

En oh, wat een heerlijke rit is het weer geworden. Ik weet niet hoe Whedon het doet maar echt alles wat hij maakt valt bij mij in erg goede aarde. Alleen Dr. Horrible vond ik wat minder maar soit, met Cabin in the Woods keert hij een beetje terug naar zijn Buffy/Angel periode en dat is in ieder geval aangenaam om te zien. Ik had al op voorhand gehoord dat je het beste zonder enige voorkennis naar de film ging zien dus ik heb dat met uitzondering van het kijken van de trailer ook geprobeerd. Die moeite is in ieder geval beloond want de film kent inderdaad een aantal leuke wendingen. Sowieso is eigenlijk heel het concept wel de moeite. Vooral ook omdat de film langzaamaan evolueert van redelijk cliché (de bediende aan het tankstation) naar een dolle achtbaanrit die vol zit met verwijzingen naar andere legendarische films in het genre. Ook leuk trouwens om een Reaver uit Firefly/Serenity nog te zien passeren. In ieder geval weten Whedon en Goddard de film perfect te laten balanceren tussen komedie en horror. Vooral ook omdat dit qua personages op het eerste zicht enorm cliché lijkt. De atleet, de eye candy, de stoner, ... maar eens verder in de film blijkt dit allemaal bij een groter plan te horen. Sowieso is dit visueel ook nog redelijk overtuigend. De kills zien er geslaagd uit maar het zijn vooral de talloze, maar dan echt talloze, monsters die naar het einde toe uit de kast komen die het echt in zijn geheel afmaken. Pluspuntje natuurlijk ook voor het apocalyptische einde want ik ben het eerlijk gezegd wat beu dat er altijd wel iemand moet overleven. Toegegeven, Marty en Dana zijn nog niet dood tegen de tijd dat de aftiteling op het scherm verschijnt maar lang zal dat toch niet meer gaan duren volgens mij.

Als je, net zoals ik, thuis bent in het Whedonverse dan zul je hier een hoop bekende gezichten tegen komen. Degene waar ik het meest naar uitkeek was Fran Kranz die geniaal was in het 2e seizoen van Dollhouse. En ik moet zeggen, Kranz wordt voor mij een acteur om in het oog te houden want ook hetgeen hij hier vertoont is gewoon fantastisch. Hij zorgt compleet op zijn eentje voor de komische noot in de film en steelt de show met zijn geweldige delivery. Nog zo iemand die wel frequent is te zien in het werk van Whedon is Amy Acker. Uitstekend in Angel en datzelfde Dollhouse als dat van Kranz maar vaak viel ze buiten deze twee rollen een beetje tegen. Hier is ze gelukkig terug op hetzelfde niveau als anders en weet ze me toch weeral met die bambi ogen perfect in te pakken. 2012 lijkt wel het jaar voor Chris Hemsworth te zijn met films zoals The Avengers en Snow White and the Huntsmen maar ook in een gewone horror film weet hij zijn rol goed te benaderen. Ik ben nog altijd niet geheel overtuigd van zijn kunnen maar dit soort rollen gaat hem gewoon erg goed af. Dan komen we nu bij de meer onbekendere acteurs, althans voor mij toch, maar ook die zijn simpelweg erg sterk. Kristen Connolly neemt de hoofdrol op zich maar weet die goed te dragen. De rol van Anna Hutchison is wel heel stereotiep maar bon, die gaat er toch als eerste aan dus echt storen doet dat niet. Plus ze heeft nog wel één van de beste scènes in de film op haar naam staan, ik heb het natuurlijk over de wolvenkop. Voor de rest zit de film nog vol met sterke bijrollen (leuk ook om Tom Lenk nog even terug te zien als de stagiair en ook Sigourney Weaver weet me eindelijk eens te overtuigen) en lijkt iedereen gewoon perfect gecast te zijn.

2012 is in ieder geval een uitstekend jaar voor de Whedon fans. Met zijn Avengers spektakel heeft hij de beste Marvel verfilming op zijn naam staan (al komt First Class wel erg dicht in de buurt) maar ook op gebied van horror komen we aan onze trekken, ben benieuwd hoe Much Ado about Nothing gaat uitdraaien. Voor de rest is Cabin in the Woods gewoon een uitstekende film waar je het best met zo min mogelijk voorkennis naartoe gaat. Heerlijk!

avatar van tattoobob
Het was dan eindelijk zo ver,volgens mij heeft deze film nog een tijd op de planken gelegen,maar goed
deze film is zeker gemaakt met een knipoog naar de vroegere horrors/slashers.
Toffe film,origineel bedacht.
Ik vond alleen de kills een beetje standaard,en de beesten,geesten enz vond ik er een beetje slecht uitzien,de zombies boven de grond waren daarintegen echt supervet
Ja ik heb er wel van genoten over het algemeen,ze hadden hier nog wel een paar deeltjes uit kunnen melken.
Denk alleen niet dat dat gaat gebeuren

avatar van Spetie
Een erg leuke en verfrissende film in het genre, al werd ik er misschien niet helemaal door omver geblazen, maar erg leuk vermaak is het zeker.

De manier waarop The Cabin in the Woods het aanpakt werkt. Het hele clichégebeuren wordt op een leuke manier op de hak genomen. Ik werd steeds benieuwder hoe alles in elkaar zat en doordat er iedere keer slechts kleine details werden onthuld, bleef ik tot het einde toe nieuwsgierig.

Geniaal is het moment waarbij alle mythologische wezens in de lift te voorschijn komen. Erg leuk gedaan en tevens een scene, waarbij je jezelf zit te verwonderen wat er allemaal gebeurt. Daarnaast is het sfeertje bijzonder sterk en verveelt het allemaal geen seconde.

Verder valt ook op dat er een hoop leuke verwijzingen naar andere horrorfilms inzitten. De manier waarop Sigourney Weaver uiteindelijk wordt geïntroduceerd is geweldig en wederom een mooie link naar een oude klassieker.

Het valt me op dat ik nu nog steeds over de film zit na te denken. Ja dan heb je als makers toch wel iets goeds gedaan. Ik zat lange tijd met drieënhalve ster in mijn hoofd, maar ben toch van mening dat dit originele werkje nog een halfje meer waard is. Dus bij deze!

avatar van Ajax&Litmanen1
Wat een heerlijke, verrassende film zeg!

Ik wilde deze film al lange tijd zien, maar het werd pas gisteravond. Gelukkig was de film het lange wachten waard. Ik wist dat de film erg apart en origineel was en dat er met horrorcliche's zou worden gespeeld. Maar verder wist ik nog niks. Gelukkig maar, want het zou een hoop hebben verpest.

The Cabin in the woods begin namelijk zoals vele tienerhorrors. Een huisje in de bossen, ver weg van de buitenwereld, bezocht door een groepje stereotype tieners. De sportieveling, de blonde bimbo, de student, de stoner etc. Nog clichematiger wordt het met de creapy tankbediende en de niet werkende telefoons. Tot zover niks nieuws. Maar al snel maak je kennis met een vrij bizarre groep onderzoekers die een complete afslachting in werking zetten. Je merkt dus al snel wat er aan de hand is, want alles wordt je netjes verteld. Jammer? Wat mij betreft hadden ze het hoofdplot niet meteen bekend hoeven te maken, ook al was het erg apart en boeiend. Alle cliche's komen voorbij en toen (zoals het leek) de laatste van de groep dood was vroeg ik me af wat de film me nog meer zou laten zien.

Maar toen kreeg de film toch een aparte wending met het bezoek van de 2 aan het onderzoekscentrum. Vanaf toen ging de film helemaal los met veel gore, freaky monsters en toch best wel wat spanning. Het was best wel een feest van herkenning om alles te zien. Vele verwijzingen naar bekende monsters en films komen voorbij, prachtig gedaan! Maar de toon blijft wel serieus. Een film als Tucker & Dale vs. Evil spotte ook al met de horrorcliche's, maar dat was overduidelijk een dikke komedie. Dat hele offeringsverhaal was nog best aardig bedacht en het werd nog leuker met de cameo van Sinourney Weaver. Het unhappy end was trouwens ook klasse. Doodmoe word ik altijd van horrors die altijd net goed aflopen, dus dit was ideaal. Ondanks dat je exact mee kreeg wat er aan de hand is, blijft de film tot het einde toe verrassend origineel.

Grote aanrader!

avatar van Filmkriebel
Het achterliggende idee mag er wel zijn en keert de machtsverhoudingen uit de "conventionele" horrorfilm om. In feite is het hier de bedoeling dat de jongeren allemaal afgeslacht worden anders loopt de film slecht af. If they win, you loose. Hierdoor is de grens tussen good en bad guys erg vaag Afgezien daarvan vond ik het een matige teeny horror. Verwijzing naar Evil Dead komt niet echt origineel over, dan zombies... vond ik echt geen goed idee... ze hadden een kleurrijk palet aan leuke creaturen die de film heel wat meer konden bieden en dan kiezen ze het volledige eerste uur weer maar eens voor zombies. Gelukkig helpen de laatste 20 minuten de film terug op een deftig niveau. Ook het einde vond ik goed en Richard Jenkins is altijd een meerwaarde.