The Cabin in the Woods (2011)

Horror / Komedie

geregisseerd door Drew Goddard
met Kristen Connolly, Richard Jenkins en Chris Hemsworth

Vijf twintigers besluiten om een weekendje in een afgelegen hut te spenderen, midden in het bos. Al gauw wordt duidelijk dat de vijf - drie mannen, twee vrouwen - meer op hun bord krijgen dan een idyllisch uitje alleen. Het oplezen van een spreuk uit een dagboek leidt tot dood en verderf en allerlei bizarre gevolgen van dien.

avatar van Naomi Watts
. Klopt ook wel, bij Insidious ook wel een beetje het geval, al heb ik me daar ook deels bij mee weten te slepen. Even zien wat herziening gaat doen.

avatar van Macmanus
Andersom heb je natuurlijk ook mensen die de PR zo vervelend vinden dat de film sowieso geen kans maakt. Ook een beetje Insidious

avatar van jeroentjuhhhhh
Kan me niet iets van PR herinneren voor Insidious. Sterker nog, mijn eerste bericht daar was:
jeroentjuhhhhh schreef:
Klinkt tof

avatar van Macmanus
Niet zo aangesproken voelen Zelfde laken een pak natuurlijk. Voor men riep dat Insidious the shit was kun je nog wel een eigen mening hebben uiteraard. Maar als iedereen hem dan vet vindt kun je als doorgewinterde horror kijker met een minder mainstream smaak natuurlijk al snel de zaal wat zuurder inlopen. "Pfff me zusje vond hem ook al leuk. Dan kan het nooit echt eng zijn!"

PR was er overigens wel degelijk. Nam ook aan dat Noami met PR gewoon de extreem positieve word of mouth bedoelde, die Cabin makers dan weer uitbuiten. Dat gebeurde ook gewoon met Insidious.

avatar van jeroentjuhhhhh
Absoluut niet zuurder, wel met hogere verwachtingen/ meer enthousiasme (wat gewoon passend is bij positieve reacties). Insidious verdient die goede commentaren dan ook, maar daar hoef je alleen boodschap aan te hebben als je van sensatiebeluste typische Amerikaanse schrik-om-de-5seconden-cinema houdt. Daar behoorde ik duidelijk niet bij. Ben sowieso niet het type dat zich wat aantrekt van positieve of negatieve commentaren, als het me aanspreekt dan behoud ik m'n enthousiasme wel.

Nu is het in dit geval niet zozeer de hoge verwachting, maar ben ik juist heel nieuwsgierig wat dat 'trucje' of die 'twist' nu is. Hopelijk is dit meer in mijn straatje en draait het niet uit tot zo'n irritante, voorspelbare gimmick als bijvoorbeeld in Tucker & Dale.

Macmanus schreef:

Bedoelde ik eigenlijk ook, PR is qua interpretatie ook wel erg rekbaar natuurlijk.

Naomi Watts schreef:
Die PR wordt eigenlij kwel lachwekkend. De overdreven superlatieven houden niet over en dan nog de vergelijkingen met gerenommeerde masterpieces te maken. Lijkt me dan meer een film die de casual horrorkijker weet te doen geloven dat het zo baanbrekend is (zoals het team het claimt) maar waar de doorgewinterde horror liefhebber iets te veel bagage voor heeft.

edit: Lijkt me me eerder horror 101 voor Whedon groupies. Al hoop ik overtuigd te worden maar nog vrij sceptisch.

Hmm, ik kan hieruit niet opmaken wat je precies verwacht.
Vooraf dacht ik, mede door de poster, aan Cube in een hutje. Maar het is toch net even wat anders.

avatar van Naomi Watts
Verwachtte er niet veel van maar als ik dan weer grootspraak van de makers lees dat dit allemaal zo baanbrekend is met inventieve twists ben ik erg verrast. De grootspraak is alleen maar groter geworden door wat positieve geluiden. Lijkt me weer een overdreven buzz.

avatar van Inland Rabbit
Behalve Angel/Buffy, was Goddard ook verantwoordelijk voor het schrijfwerk van Cloverfield, wat Lost en wat Alias. Kortom, de man heeft wel dingen gedaan die voor de grote massa altijd een beetje "anders' waren. Als je veel underground spul kijkt, zul je er al veel minder snel van opkijken, toch kun je best zeggen dat hij wel aparte dingen doet.

Hoewel dergelijke uitspraken met betrekking tot zijn eigen film een beetje cocky overkomen, geloof ik dus best dat dit "anders" is. Met Whedon kun je natuurlijk wel rekenen op (veel te?) zelfbewust en cynisch dialoog en sfeer.. Ben je daar al geen fan van, ligt dit minder snel in je straatje denk ik.

Draait zaterdag op Night Of Terror, wat me dan weer volledig ongeschikt lijkt voor zo'n "lomp publiek", die echt geen aandacht gaat besteden aan leuke twists of apart dialoog. Ach, we gaan zien zaterdag.

avatar van Naomi Watts
Goddard heet ie, nu ga je hem wel heel veel eer aan doen .

Whedon heb ik nooit bijzonder gevonden, ook geen flauw idee hoe die aan zo'n imago komt. Cloverfield, Angel/Buffy, Lost en Alias vind ik juist werk voor de grote massa. Qua dialoog ook niet al te impressive en ondanks ie erg bekend staat om pop culture references - waar ik erg van hou - bij Whedon vind ik het allemaal niet zo briljant. Al hoop ik dat ik eindelijk het eerste goede werk van Whedon tegen kom.

avatar van Inland Rabbit
Wat een extra d'tje al niet doet haha.Mja en het is nog wel toegankelijk voor het grote publiek allemaal, maar toch is het geen voorgekauwd Hollywood spul

Ja en Whedon, mij ligt het duidelijk wel. De enige series die ik vroeger structureel keek. Zijn hele kijk op dialoog. character development en hoe een fantasy wereld te bouwen. prachtig. Geen discussie mogelijk daar dus haha. Al valt er nog wel te discusseren over Dollhouse, dat was niet al te best in het begin. :S

avatar van Prudh
Zo inventief is het nou ook allemaal niet, maar wel heel herkenbaar en lollig. Uiterst vermakelijke én effectieve horrorkomedie.

Prudh schreef:

Nou, ik ken zo gauw geen andere film/boek/comic die met een dergelijke unifying theory voor alle horrorverhalen overal ter wereld is gekomen. Dat vond ik volgens mij het mooiste van het hele verhaal: dat het uiteindelijk zo grootschalig bleek.

Favoriete scène is misschien wel die waarin het groepje de kelder in gaat en ze ieder met een andere cliché horror-talisman in de weer gaan.

avatar van Prudh
Zeker leuk gevonden inderdaad. Maar niet briljant, toch, zo'n slasher origins story, ook al is het nog niet eerder gedaan? Ik vind het vooral een tof concept dat ook nog eens geestig vorm heeft gekregen, maar wil er niet te veel lof aan kwijt.

avatar van Katharina
Maar hoe eng is hij eigenlijk? Enger of minder eng dan de gemiddelde horror film? Ik ben niet zo'n horrorliefhebber, maar een vriend wil hem kijken en ik weet niet of ik mee wil

Katharina schreef:

Kan ik kort in zijn: minder eng.
De nadruk ligt absoluut op de humor.

avatar van maxroelofs
Zo moeilijk om de spoilers van voskat en Prudh te weerstaan. Jullie maken me zo benieuwd! Ik ga komend weekend.

avatar van whoepiie
Gisteren gekeken. Was voor mij niet een meerwaarde, ik vond de film voorspelbaar, in tegenstelling tot wat mijn verwachting was. Heeft op mij geen enkele indruk achter gelaten.
Acteurs waren niet geweldig, special effect niet de moeite waard en het verhaal niet vernieuwend.
Wel jammer want ik had er erg veel van verwacht.....

whoepiie schreef:
ik vond de film voorspelbaar

Ahh, jij had al aan zien komen dat alle horrorverhalen uit het verleden, heden en toekomst in scène zijn gezet door een schaduworganisatie die ervoor moet zorgen dat alles precies volgens gezette cliché's verloopt, zodat de onderaardse goden tevreden blijven? Petje af.

Meneer Bungel
maxroelofs schreef:
Ik kon het niet laten, en heb het verhaal van a tot z op de Engelse wiki gelezen. Kan best (heel) leuk zijn, maar de bombarie is het (mijns inziens) niet waard.

avatar van maxroelofs
Dat berichtje hierboven dan ook weer van voskat. Ik hoop dat ik het volhoud.

avatar van Metalfist
Erg mooie fan (?) poster

Meneer Bungel schreef:

Ai, jammer dat je de verleiding niet kon weerstaan.
Ik heb de Wiki nu ook eens bekeken, maar daar staat het allemaal zo droog en halfslachtig uitgelegd... En ook nog eens incompleet. Heb je niks aan.

Meneer Bungel
Halfslachtig? Ontbreekt er info dan?

-edit- daarbij ga ik de film niet binnen afzienbare tijd bekijken, dus kan ik er te zijner tijd nog redelijk fris ingaan (al valt het mij ook wel een beetje tegen van mezelf... ).

avatar van normious
Redelijke film.. vond het hedendaags met de mythologie een heel goed concept alleen een beetje verkeerd uitgewerkt.. jammer.. had beter gekund... al met al 3 sterretjes !!

avatar van DMF
DMF
Heb je de film nog niet gezien? Zonde dat je ogen van de plotomschrijving en de poster zijn losgekomen en de reacties eronder bekijken. Hopelijk heb je de trailer nog niet gezien, want ook die laat al meer zien dan wenselijk is. Bekijk de plotomschrijving en de poster, vlieg naar de bios en laat je verrassen. The Cabin in the Woods is een heerlijke horror/komedie die zichzelf niet serieus neemt, op een prettige manier alle clichés uitmelkt (ja, dat is echt positief) en dat samensmelt in een hoogst origineel plot waarin alle registers worden opengetrokken.

Alles wat ik meer zeg, zou een misdaad zijn.

* * * *

avatar van Albus Dumbledore
Geweldige horrorfilm die met zijn unieke verhaal een knipoog geeft naar elke cliché en de gebruikelijke horrorfilm compleet verdraait. Met leuke personages, goede humor, een scherp script en af en toe ook nog eens behoorlijke spanning, is dit er echt een die je niet moet missen. Zeker als je horror-fan bent.

4,0 sterren

avatar van rep_robert
Met zo min mogelijk voorkennis is het handigst om deze film te gaan kijken. Dat Whedon de film heeft geschreven is wel een pluspunt.
Je verwacht een horror en die krijg je ook deels. Vanaf de intro die helemaal out of the blue komt wordt de film afgewisseld met humor, een dikke vette knipoog naar alle horroriconen en het genre op zichzelf(vooral het dom gedragen van tieners in dit soort films). Ook zitten er lekkere scares in die vaak ook nergens op slaan(dus onverwachts komen). Ook de komische interventies van de mensen in de controle kamer levert telkens een dikke lach op. Het is duidelijk dat de makers het genre niet serieus nemen en dat zij vinden dat er de laatste jaren teveel crap uit komt.

Het is al weer een tijdje dat ik me zo vermaakt heb met een horror/komedie, maar the Cabin in the Woods maakt het helemaal waar. Vooral het splatterfestijn met al die horroriconen op het einde was genieten geblazen.

Het is moeilijk om te zeggen waar de film precies over gaat, dat kan je toch het beste zelf gaan kijken. De mix van horror en komedie is in ieder geval perfect geschreven en geregisseerd door Whedon en Goddard.

Zeker een film die nog vaak herzien gaat worden. Raar dat de film al zo lang op de plank lag.

4* (verhoging zit erin na een herziening).

avatar van rep_robert
Naomi Watts schreef:

Ga nou maar gewoon kijken. Ik denk dat dit filmpje jou wel zal bevallen. Zo niet, dan weet ik het ook niet meer hoor Het lijkt wel alsof je op zoek bent naar een reden om de film op voorhand al af te knallen.