Cloud Atlas (2012)

Verenigde Staten / Duitsland / Hongkong / Singapore
Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Tom Tykwer, Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Tom Hanks, Halle Berry en Ben Whishaw

Cloud Atlas vertelt zes verhalen die zich in een verschillende tijd en op verschillende plaatsen afspelen en onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het eerste verhaal speelt zich rond 1850 af, terwijl het laatste verhaal zich honderden jaren in de toekomst afspeelt. Het is een episch verhaal van menselijkheid waarin de acties en de gevolgen van onze levens impact hebben op een ander door middel van het verleden, het heden en de toekomst wanneer één ziel omgevormd wordt van een moordenaar tot een verlosser en één enkele daad van vriendelijkheid ervoor zorgt dat eeuwen later een revolutie ontketend wordt.

Zes verhalen die in een andere tijd en andere wereld afspelen. Heel lang ben je als kijker bezig om te onderzoeken wat de verbanden tussen de verhalen zijn. Uiteindelijk blijken een aantal vage wijsheden de verbanden te verantwoorden. Vaagheden als dat iedereen met elkaar verbonden is. En dat je daden, goed of slecht, die je nu pleegt invloed hebben op de toekomst. En daar heb je dan bijna drie uur naar moeten kijken. Dat is behoorlijk frustrerend om er achter te komen dat je al die tijd naar gebakken lucht heb zitten kijken. Al is het dan wel mooi gebakken lucht. Het is duidelijk dat ook deze film weer eens belachelijk veel geld heeft gekost. Voor dat geld kunnen ook tien goede films gemaakt worden. Want, om dan ook maar eens een wijsheid te ventileren, geld is geen garantie dat je daar een goede film mee maakt.

avatar van Zwolle84
Robi schreef:
Uiteindelijk blijken een aantal vage wijsheden de verbanden te verantwoorden.

Nou ja, het gaat natuurlijk over reïncarnatie. Dat kun je vaag vinden, maar 'wijsheden' vind ik de lading niet dekken.

avatar van Martyr
Pareltje van een film, geweldige montage die mede daardoor de 172 min doen aanvoelen als waren het 2 uur.

avatar van AardeWerk
De eerste keer dat ik de film zag begreep ik al niet wat sommige anderen zo moeilijk vinden aan de film, waarom ze de verhaallijnen niet kunnen volgen en daarom afhaken. Ik vond het een prachtige opeenvolging van mooie beelden, ondersteund door een fantastische soundtrack. En ik hou van films waarin de onderlinge verbondenheid van alles en iedereen getoond word. Bij Cloud Atlas is het zo mooi dat al die lotslijnen van de hoofdpersonen met elkaar verbonden zijn. 6 op zichzelf al mooie verhalen die samen een mooi groot verhaal vormen. Een film die nooit gaat vervelen, die ik makkelijk nog vaker kan kijken en waar ik steeds weer van kan genieten.

avatar van Nathalie7
"....en om die reden geef ik Cloud Atlas nét geen afgeronde 10. Voor de rest is dit een ware zegetocht van het regisseursteam. Want hoe geweldig The Matrix ook is; in een ideale wereld zouden de Wachowski's - Tywker ken ik minder goed en laat ik even buiten beschouwing - een onschendbare status hebben verworven met hun magnus opus Cloud Atlas. Het lef, de visie, het geduld, de eigenzinnigheid en de onuitputtelijke fantasie waarmee ze het boek hebben ontleed en weer vanaf de grond hebben opgebouwd is uniek.

Meesterwerk."

Zwolle84, wat heb jij je hele stuk GOED geschreven!
Ik heb het boek nooit gelezen, wel de film al meerdere keren gezien en dankzij jouw recensie zijn er wederom wat puzzelstukjes op hun plaats gevallen. Chapeau!

En verder... wat mij betreft is dit een Must See.

avatar van Zwolle84
Dank voor het compliment, Nathalie7

avatar van wvernooij
goed.

avatar van kissyfur
Niet mijn ding. Het spelletje 'spot de acteurs in een andere setting en met lagen make-up' wordt al snel vermoeiend en leidt af van het verhaal. Daarnaast wordt er af en toe wat filosofische voice-over gebruikt, die te lastig te volgen is als het beeld gewoon doorgaat. En ja, opoffering en the evil that men do, och, dat is ook allemaal niet echt nieuw.
Tom Twykwer vond ik al een regisseur die meer vorm dan inhoud is (Der Krieger und die Kaiserin, Lola Rennt), maar aangepast naar Hollywood blijft er niet veel meer over.
Zoals gezegd, niet mijn ding.
2,5 ster

avatar van Guines
Bij dit soort films zou je een emotionele snaar moeten raken>? Of een soort van visuele genoegdoening met verhaallijnen die elkaar botsen? Wat een lachwekkende aanknopingspunten, ROFL. Geen één verhaal die echt interessant was. Deze film deed me he-le-maal niets. Wat een verspilling van mijn tijd. Geen enkele band met de acteurs ook. Een soort van new age sprookje, een hele slechte sprookje, met een zweverige ondertoon die kant nog wal slaat. Typisch geval van interessantdoenerij. Nee, gewoon nee.

hahhahah mij ex heeft hem gezien en zei dat de film hopeloos slecht is.De film werkte bij haar op haar lachspieren.. Hij is ook op Netflix.Maar ik begin er niet aan.....Ik ga af op mijn ex....lol ( en wat commentaren hier)

avatar van Fisico
Damn, hier had ik echt meer van verwacht. Om eerlijk te zijn kon ik de film heel moeilijk vatten met die zes door elkaar lopende verhalen. Zes verhalen met elk hun eigen stijl, personages, inhoud en opbouw, maar toch blijkbaar met elkaar verbonden. Ik zag het niet. Het kwam wat rommelig over. Heel wat bekende acteurs en actrices passeerden de revue. Het leek me wel een leuk spelletje ze overal te herkennen. Voor Hanks krijg je het minst punten omdat wat schmink hem niet deert. De steeds terugkomende acteurs maakten het voor mij verwarrend waardoor ik mezelf verloor in het verhaal.

Ruim 2,5 uur, dicht aanleunend met de 3 uur. Het was een lange zit voor me. Hier en daar wat genoten van de mooie beelden zowel in heden, verleden als toekomst. Toch lijkt het me dat deze film een herziening waard is, al was het maar om na te gaan waarom vele anderen dit wel een goede film vinden. Ik laat het echter voorlopig eventjes aan me voorbij gaan...