Cloud Atlas (2012)

3,26

Verenigde Staten / Duitsland / Hongkong / Singapore
Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Tom Tykwer, Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Tom Hanks, Halle Berry en Ben Whishaw

Cloud Atlas vertelt zes verhalen die zich in een verschillende tijd en op verschillende plaatsen afspelen en onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het eerste verhaal speelt zich rond 1850 af, terwijl het laatste verhaal zich honderden jaren in de toekomst afspeelt. Het is een episch verhaal van menselijkheid waarin de acties en de gevolgen van onze levens impact hebben op een ander door middel van het verleden, het heden en de toekomst wanneer één ziel omgevormd wordt van een moordenaar tot een verlosser en één enkele daad van vriendelijkheid ervoor zorgt dat eeuwen later een revolutie ontketend wordt.

516 BERICHTEN 64 MENINGEN
geplaatst: 5 november 2016, 17:05 uur [permalink]
Zes verhalen die in een andere tijd en andere wereld afspelen. Heel lang ben je als kijker bezig om te onderzoeken wat de verbanden tussen de verhalen zijn. Uiteindelijk blijken een aantal vage wijsheden de verbanden te verantwoorden. Vaagheden als dat iedereen met elkaar verbonden is. En dat je daden, goed of slecht, die je nu pleegt invloed hebben op de toekomst. En daar heb je dan bijna drie uur naar moeten kijken. Dat is behoorlijk frustrerend om er achter te komen dat je al die tijd naar gebakken lucht heb zitten kijken. Al is het dan wel mooi gebakken lucht. Het is duidelijk dat ook deze film weer eens belachelijk veel geld heeft gekost. Voor dat geld kunnen ook tien goede films gemaakt worden. Want, om dan ook maar eens een wijsheid te ventileren, geld is geen garantie dat je daar een goede film mee maakt.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 5 november 2016, 17:17 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Robi schreef:
Uiteindelijk blijken een aantal vage wijsheden de verbanden te verantwoorden.

Nou ja, het gaat natuurlijk over reïncarnatie. Dat kun je vaag vinden, maar 'wijsheden' vind ik de lading niet dekken.

avatar van Martyr
geplaatst: 29 december 2016, 02:48 uur [permalink]
Pareltje van een film, geweldige montage die mede daardoor de 172 min doen aanvoelen als waren het 2 uur.

avatar van AardeWerk
geplaatst: 2 januari, 10:31 uur [permalink]
De eerste keer dat ik de film zag begreep ik al niet wat sommige anderen zo moeilijk vinden aan de film, waarom ze de verhaallijnen niet kunnen volgen en daarom afhaken. Ik vond het een prachtige opeenvolging van mooie beelden, ondersteund door een fantastische soundtrack. En ik hou van films waarin de onderlinge verbondenheid van alles en iedereen getoond word. Bij Cloud Atlas is het zo mooi dat al die lotslijnen van de hoofdpersonen met elkaar verbonden zijn. 6 op zichzelf al mooie verhalen die samen een mooi groot verhaal vormen. Een film die nooit gaat vervelen, die ik makkelijk nog vaker kan kijken en waar ik steeds weer van kan genieten.

avatar van Nathalie7
geplaatst: 17 januari, 20:51 uur [permalink]
"....en om die reden geef ik Cloud Atlas nét geen afgeronde 10. Voor de rest is dit een ware zegetocht van het regisseursteam. Want hoe geweldig The Matrix ook is; in een ideale wereld zouden de Wachowski's - Tywker ken ik minder goed en laat ik even buiten beschouwing - een onschendbare status hebben verworven met hun magnus opus Cloud Atlas. Het lef, de visie, het geduld, de eigenzinnigheid en de onuitputtelijke fantasie waarmee ze het boek hebben ontleed en weer vanaf de grond hebben opgebouwd is uniek.

Meesterwerk."

Zwolle84, wat heb jij je hele stuk GOED geschreven!
Ik heb het boek nooit gelezen, wel de film al meerdere keren gezien en dankzij jouw recensie zijn er wederom wat puzzelstukjes op hun plaats gevallen. 🙂 Chapeau!

En verder... wat mij betreft is dit een Must See.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 17 januari, 21:37 uur [permalink]