La Casa de las Mil Muñecas (1967)

Alternatieve titels: Das Haus der Tausend Freuden | House of 1,000 Dolls | House of a Thousand Dolls

Spanje / West-Duitsland
Misdaad / Thriller
90 minuten / 87 minuten (Spanje) / 95 minuten (Groot-Brittannië)

geregisseerd door Jeremy Summers
met George Nader, Vincent Price en Martha Hyer

Het echtpaar Armstrong is op vakantie in Tangiers, waar ze een oude vriend ontmoeten. Deze is op zoek naar zijn vrouw die naar zijn mening is ontvoerd door een bende slavenhandelaren die het gemunt hebben op blanke vrouwen. Niet veel later treft het echtpaar hun oude vriend dood en besluiten het mysterie op te lossen. Al snel komen ze op het spoor van nachtclub goochelaar Felix Manderville en zijn assistente Rebecca. Zij blijken tijdens hun show blanke vrouwen te hypnotiseren en hen te laten verdwijnen. In opdracht van 'De Hartenkoning' die de vrouwen vasthoudt in 'Het Huis van de Duizend Poppen'.

avatar van joolstein
House of 1,000 Dolls is geen goede film maar ook geen hele slechte. Het zal zeker geen top 10- lijstje halen van beste films maar als tussendoortje is het best te doen. Het heeft een paar stijlvolle beelden en een cast met bekende namen (waaronder natuurlijk Vincent Price) die de film het bekijken waard maken. Denk aan het modernere "Taken" maar dan een stuk minder flitsend en met minder spectaculaire beelden. Het verhaal gaat over illusionist Felix Manderville (Vincent Price) en zijn lieftallige assistente Rebecca (Martha Hyer) Echter werken zij ook voor iemand die zich "de Hartenkoning" noemt. Voor hem ontvoeren ze mooie knappe vrouwen om te laten werken als seks-slavinnen in een bordeel in Tangiers. De film is een stuk braver dan je zal denken! De dames lopen namelijk alle netjes rond in ondergoed en er is verder geen naakt te bekennen. De openingsscène is nog wel macaber en doet meer verwachten dan we krijgen te zien. George Nader speelt Stephen Armstrong, een forensisch arts voor de Amerikaanse politie, iets wat hem blijkbaar een expert maakt in misdaadbestrijding. Hij volgt aanwijzingen, spoort verdachten op, overtroeft de plaatselijk politieagent maar een echt groot acteertalent is hij niet. Natuurlijk is er ook een mw. Armstrong en dit is de mooie Deense Eye-Candy Ann Smyrner. Recentelijk heb ik Journey To The 7th Planet gekeken en daar kwam deze mooie Scandinavische ook langs. Met een hele schare aan mooie dames, wat knok-momenten, een whodunit-moord-mysterie en Vincent Price die rondloopt in cape, hoge hoed en stok is het een aardige film. Pretentieloos en vermakelijk.

goede oude thriller de moete waard om hem te bekijken