• 8.348.868 stemmen

Alternatieve titel: Een Stem in de Mist

Geregisseerd door: David Miller

Met onder meer: Doris Day, Rex Harrison en John Gavin

Plot Midnight Lace

"Even with the arms of her love around her...she still felt the menace of that voice in the night!"

In de dikke mist hoort ze een stem van een man die haar bedreigt. Ze rent naar huis waar haar man denkt dat het een morbide grapjas was. De komende week begint echter dezelfde man haar op te bellen.

imageimage

Inspector Byrnes

Daniel Graham

avatar van ags50

ags50

Het verhaal lijkt een kruising te zijn van "Gaslight" en "Dial M for murder", met een vleugje "Vertigo".

avatar van Kuck-x

Kuck-x

Doris Day in een serieuze rol en ze speelt hem met overtuiging. Midnight Lace is een film in een stijl waar Hollywood in de jaren 50/begin jaren 60 in grossierde. Warme kleuren, zwaar aangezette muziek en piekfijne sets (en in dit geval voor Doris Day weer de perfecte galante garderobe die haar handelsmerk werd). Rex Harrison is top en een mooie bijrol voor John Williams als Scotland Yard-inspecteur - inderdaad: doet denken aan Dial M for Murder. Ik had Midnight Lace in geen dertig jaar gezien, herinnerde mij de ontknoping nog en vond hem toch onverwacht spannend. Heerlijk!

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Wie het schmieren van Day kan waarderen, wacht een prettige thriller met een heel klein snufje Hitchcock. De doorgewinterde cinefiel zal echter de ontknoping vrij snel kunnen voorspellen omdat de andere opties te logisch zijn. Toch leuk in elkaar gestoken. Goed.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Volgens mij de enige Thriller met Doris Day.

Goede film met zelfs sfeer zoals het hoort in een Thriller. Niet een van de beste Thrillers maar wel een van de goede. 3,5.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

16 mei a.s.: zondagochtend van 0.05 - 01.50 u. op de ARD.

gauke

Leuk om weer eens een oude film met Doris Day te zien en nog wel in een karakterrol. Een onderhoudende, effectvolle, intrigerende en toenemend spannende thriller met verrassingen; een combinatie tussen Hitchcock (flarden van mist) en Agatha Christie. De cast is zonder meer goed; Rex Harrison is sympathiek en charismatisch als altijd.

Weet iemand waarom bij IMDb deze film onder de Nederlandse titel 'Een stem in de mist' te vinden is?

BBarbie

Het mindere broertje van Hitchcock’s Dial M for Murder (1954). Het slot uitgezonderd wordt het jammer genoeg nooit echt spannend of echt verrassend, omdat je redelijk vroeg in de gaten krijgt welke kant het op zal gaan. Het optreden van Doris Day is dik in orde, maar de rest van de cast laat het nogal afweten. Opvallend dat John Williams als inspecteur op herhaling mag van zijn rol in de superieure Hitchcock film.

avatar van missl

missl

Doris Day weet mij niet te overtuigen, verder is dit een prima film. Wordt nergens echt spannend maar kijkt lekker weg.

avatar van Mescaline

Mescaline

Vooral in het begin van de film wat moeite om in het verhaal te komen, maar sommige films zijn aan het begin sterk en aan het einde minder maar deze film is duidelijk het tegenovergestelde van dat.

Na pak en beet een half uur werd ik steeds meer geboeid naar het hoe en wat en naarmate het einde dichterbij kwam had ik ook het idee dat Doris Day zich steeds meer op haar gemak begon te voelen in haar rol. Ik heb natuurlijk geen flauw idee of ze deze film in een logische volgorde hebben gefilmd maar zo kwam het in ieder geval wel op mij over.

Het einde kwam als nog als een verrassing ook al had ik het grootste deel van de film het idee dat het voorspelbaar ging worden, hier scoort de film dus zeker punten mee!

De eerste helft kwam voor mij helaas niet verder dan een mager 3tje, maar door de finale en sowieso de laatste pak en beet 30 minuten weet de film gelukkig toch nog hoger te scoren!

avatar van coumi

coumi

Deze week nog een keer gezien, maar het blijft een goede, doch zeker niet perfecte film, die de tand des tijds redelijk heeft doorstaan. Hitchcock light zullen we maar zeggen, hoewel de master of suspense voor de belachelijke openingsscène in het park ongetwijfeld iets beters had verzonnen. Na deze bedenkelijke aanloop weet Midnight Lace echter een eigen weg te vinden, en zonder dat er rillingen over je rug lopen ontstaat er toch een degelijke, redelijk geloofwaardige thriller waarvan de verrassende ontknoping zeker wat extra cachet geeft. Day als de blonde heldin acteert voor haar doen acceptabel, maar schreeuwt en krijst net wat te veel om echt onder de indruk van haar te komen. Tegen het einde raakte ik nog net niet geïrriteerd door haar in plaats dat ik met haar meeleefde, en dat lijkt me nou ook niet de bedoeling. Tegenwoordig willen we toch meer een power babe voor zo'n rol en hier is te zien waarom. Harrison levert vakwerk als altijd, een icoon met een hoofdletter i. Zeer genietbaar.

scorsese

Aardige film over een vrouw die bedreigende telefoontjes ontvangt van een man die haar wil vermoorden. Niet altijd even geloofwaardig gebracht, en op een gegeven moment wordt het wat eentonig. Maar dit wordt grotendeels goedgemaakt tijdens een vrij spannende finale met ook een prima ontknoping. Doris Day is toch wat beter op haar plek in de romantische komedies.