• 8.612.797 stemmen

Met onder meer: Kathleen Wilhoite, Jemma Redgrave en Timothy Spall

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Dream Demon

"Two women trapped in a savage nightmare..."

Een vrouw staat op het punt te gaan trouwen. Wanneer ze de nacht doorbrengt in haar oude familiehuis, krijgt ze vreemde visioenen. Ze ziet haar verleden, heden en toekomst in een soort van caleidoscoop. Zonder het te beseffen trekt ze een Amerikaanse toeriste, met zelf ook een moeilijk verleden, mee in haar nachtmerries.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Deze heb ik ooit eens gekeken omdat hij maar liefst 3,5 ster (uit 4) kreeg in de filmencyclopedie.

Ik denk dat ze een andere film bedoelden

avatar van moviemike

moviemike

Volgens mij bedoelen ze wel degelijk deze film.

Dit is een pareltje voor het oog, erg goed gemaakt en zeker één van de beste Britse horrorfilms aller tijden.

avatar van EEE

EEE

Het is weer even geleden dat ik deze film heb gezien, maar het is zeker de moeite waard.

avatar van as

as

Titothy spall is toch altijd wel op dreef...Maar eens checken.

avatar van Bubblez

Bubblez

• 2030 stemmen

Ik vind dit dus ook echt een goede, spannende film. Ik ben erg blij hem op VHS (ex-rental) te hebben. Het is een gaaf verhaal, waarin je als kijker niet precies weet of het nu een droom is of niet, waar de hoofdrolspelers zich in bevinden.

avatar van Vascago

Vascago

Erg fijne verrassing.

De film begint gelijk met een geweldige openingsscene in de kerk. Daarna duurt het even voordat het echt op gang komt, maar niet al te lang. De nachtmerries worden worden erger en enger en de regisseur weet dat goed over te brengen in de film. De acteurs ook trouwens. Die zijn allemaal goed op dreef, zeker Timothy Spall heeft een toffe rol.

De droomsequenties zijn mooi gedaan en het wordt zo gebracht dat je op een gegeven moment niet meer door hebt wat nu droom of werkelijkheid is in de film. Dat komt de spanning behoorlijk ten goede.

De sfeer in de film is ook lekker creepy, mede dankzij de goede geluidseffecten.

Een dikke 4* vooralsnog. Als de paar trage stukjes er niet in zaten was het zeker een 4.5 geworden en bij herziening zit dat er ook zeker wel in.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Viva VHS!

Maar niet heus, want deze magnetische cassetteband had beter onder het stof bedoven kunnen blijven. Ondanks dat het gegeven leuk is en sommige gorigheid best aardig wordt uitgevoerd, neemt de film zichzelf veel te serieus en raakt het verhaal als snel kant nog wal. De acteerprestaties houden ook al niet over.

Onvoldoende.

avatar van Basto

Basto

Ooit gezien op het Weekend of Terror. Vond m wel fijn. Schijnt volgend jaar uitgebracht te worden door Arrow.

avatar van joolstein

joolstein

Blijkbaar deed het Britse onafhankelijke Palace Pictures goede zaken....ze coproduceerde de hit-film The Company Of Wolves (1984) en hun distributietak had de Britse rechten voor The Evil Dead (1983) en A Nightmare On Elm Street (1984) verworven. En ook al zeggen ze dat het bedoeling was om een Engelse rip-off versie van die laatstgenoemde film te maken, is Dream Demon toch hele andere koek en meer overeenkomst dan het nachtelijke slaap onderwerp was er niet! De film mist ook het budget van de Elm Streetfranchise, dus de visuele effecten zijn beperkt, maar de make-upeffecten van Daniel Parker zijn effectief en verontrustend en er zijn enkele opvallend groteske taferelen! Het is zeker een product van zijn tijd en het ademt de bekende Britse horrorfilm-look uit de jaren 80. Jimmy Nail en Timothy Spall doen geweldig werk als perverselingen uit de goot die erop uit zijn om Diane's leven tot een ellende te maken, zowel in de droomwereld als in realiteit. De film bezit een redelijke goede sfeer tijdens het rennen door labyrintische kelders en spiegel-omgekeerde appartementen. Misschien dat de verwarring tussen droom en werkelijkheid je gevoel krijg dat het een raadselachtige puinhoop was. Maar die wendingen in de droomwereld zijn ook zeker de moeite om te bekijken waard!