Logan Lucky (2017)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Channing Tatum, Adam Driver en Daniel Craig

'Logan Lucky' volgt het leven van de broers Jimmy en Clyde Logan. De twee proberen een vloek binnen de familie te keren. Dit proberen ze te doen door een overval te plegen tijdens een NASCAR-race op Charlotte Motor Speedway.

Edwin02 schreef:
Zeer vermakelijk filmpje over een stelletje Hillbillies met bijbehorend accent, die het op de kluis van een racecircuit hebben voorzien. Gedoemd te mislukken, was het verloop van de film dat ik had verwacht nadat het plan voor de eerste keer ter sprake kwam. Maar nee, een werkelijk duizelingwekkend aantal puzzelstukjes valt op zijn plaats. Zoveel dat het mij achteraf niet lukte om alle verbanden te leggen, in die zin dat ik niet meer overzag hoe bepaalde "gebeurtenissen en personages" een bijdrage hebben geleverd aan het slagen van de kluiskraak.

Neem bijvoorbeeld die scene waarin een vrouwelijke bankbediende een verjaardagstaart op haar werk krijgt bezorgd, afzender onbekend, waarna collega's grapjes maken dat het wel van een stille bewonderaar zal zijn. Met haar collega's wil ze die taart opeten in een soort voorportaal van de kluisruimte. Maar dat leek mij de kluis van een plaatselijke bank, kilometers bij het racecircuit vandaan. Ze heeft nog geen hap genomen of ze wordt weer door de receptioniste opgehaald. Dit keer geen taart, maar de politie. Omdat haar auto door toedoen van een onbekende forse parkeerschade heeft opgelopen. Als dat allemaal administratief is afgehandeld en ze is weer binnen, blijkt het inmiddels 17.30 uur te zijn geweest, het tijdstip waarop iedereen naar huis gaat. De kluisruimte is al op slot en de resten van de taart zijn daarin achtergebleven. Ruimen we morgen wel op. De volgende ochtend als de kluis weer open gaat, krioelt de taart van de kakkerlakken die op de zoetigheid zijn afgekomen. Het volgende moment zie je een paar mannetjes van de ongediertebestrijding die een naden- en kierenbehandeling uitvoeren met insecticide. Daarmee eindigt dit segment. Wat dit nu allemaal te maken had met de feitelijke kluiskraak...... dat kwartje is bij mij nog niet gevallen.

Zo waren er nog wat vraagtekentjes hier en daar.

Channing Tatum ontmoet tijdens de film per toeval een vrouw (Katherine Waterston) die hij nog van vroeger op high school kent. Zij werkt op een volksgezondheidbus en als service van de zaak krijgt Channing een tetanusinjectie, onder het motto "is dat ook maar weer geregeld". Een aardig intermezzootje, waar je verder niets achter zoekt. Echter, na het slagen van de kluiskraak, krijgt zij ook een pak geld toegestuurd. Ik heb geen idee waarom. Waarschijnlijk, omdat hij weer verkering met haar wil of zo, want in de slotscene zijn ze weer bij elkaar.

Grappig is ook de scene waarin Hilary Swank en een collega de getuigenis willen afnemen van Seth MacFarlane, die de daders kan identificeren. Samen met Sebastian Stan, de autocoureur, heeft hij de daders namelijk gezien, zo'n beetje bovenop de crimescene. Uit het verhaal van Hilary blijkt echter dat ze Sebastian al eerder hebben gesproken en dat hij heeft verklaard niemand gezien te hebben. Mijn reactie: oh, nou, dan zit die autocoureur kennelijk ook in het complot, maar tijdens de film is mij dat op geen enkel moment duidelijk geworden.

Channing Tatum is gescheiden, zijn ex-vrouw (Katie Holmes) heeft een nieuwe vriend of echtgenoot. Ook die vriend of echtgenoot treft zijn auto een keer aan vol met parkeerschade. Waarvoor..... waarom..... al sla je me dood.....

Ook al ben ik waarschijnlijk heel traag van begrip, ik heb mij niettemin kostelijk vermaakt, 3,5*

Veel van deze dingen waren mij ook niet duidelijk, maar had wel een idee over dat punt van die coureur.

Volgens mij was het idee dat ze uiteindelijk niet gepakt werden, omdat de mensen die daadwerkelijk informatie hadden over de zaak, te trots waren om hier iets over te zeggen. Dus die gevangenisbewaker die de reputatie van zijn gevangenis hoog wilde houden. Die coureur had een grote ruzie gehad met die man die aangifte had gedaan en wilde duidelijk niks meer met hem te maken hebben. Dus ik denk dat dat de reden is dat hij deed alsof hij nooit samen met hem was geweest.

Uitstekende film waarin twee broers die niet geboren zijn voor het geluk hun kansen proberen te keren. Een heerlijke heist-movie waarbij van te voren het plan niet bekend wordt gemaakt. Het plan zelf zit goed in elkaar en is behoorlijk omvangrijk, maar wordt nergens ingewikkeld. Vermakelijke personages (een tikkeltje dik aangezet, maar zonder dat het over de top gaat), ingevuld door een fijne cast met aardig wat bekende namen.

avatar van Arri
Vermakelijk maar helaas nergens echt spannend.

Van de makers van Ocean’s Eleven. Wel is er aan te zien. Deze film is er een remake van. Zelfde verhaal en opzet maar met een mindere cast en andere setting. Speelt zich nu af in West-Virginia ipv Las Vegas. Geen casino maar Nasdaq racetrack. En zoals Ocean’s Eleven op einde van film de verklaring how it was done. Maar film is daarom niet van mindere kwaliteit. Als je Ocean’s Eleven goed vond, dan zul je deze zeker ook goed verteren. Alleen geen George Clooney en Bratt Pitt. Maar Channin Tatum en Daniel Craig morgen er ook zijn al halen ze niet zelfde acteursniveau. Hier wel meer emotioneel niveau door invoegen van vader - dochtertjerelatie... Film dus best te pruimen. Al slechter gezien. Leuke misdaadkomedie.,.

avatar van john mcclane 2
Best vakkundig gemaakte misdaad komedie . Die humor is droog . En de hillbilly accenten is ook geinig .
Eindelijk geen pruim tabak , om de minuut spugen op de grond , of Urk familie horror .
De cast is zeker ook erg sterk , en de music score is lekker rauw .
Niet geheel terecht dat dit geen succes was in 2017 . Al mist de film een ding : spanning
Maar de humor haalt dat in evenwicht
Goede voldoende .3,5 *

avatar van Donkerwoud
Fijn dat Hollywood ontdekt heeft dat er nog wat dollars te vinden zijn bij het Trump-electoraat in het misnoegde Zuiden, maar het maakt Soderbergh niet minder een genre-regisseur die vooral voorspelbare niemendalletjes aflevert. En het oogt allemaal meer als een veredelde reclamecampagne dan als een originele film met een eigen sfeer en stijl. Nascar. Supersterren met een dik aangezette 'southern drawl'. Een beauty pageant met kleine kinderen. En iedere underdog is natuurlijk even hard gepiepeld door die verrotte Amerikaanse economie. Niet grappig. Niet spannend. Niet origineel. Vooral flauw formulewerk. Dan kan Daniel Craig nog zóóó overtuigd knauwen...

avatar van Collins
Wel leuk, maar ook voorzien van een behoorlijk standaard verhaal met weinig verrassende wendingen. Actie en vaart zijn ok. Humor is vlakjes. Eigenlijk ontbreekt de spitse geestigheid, die het verhaal lekker smeuïg moet maken. Veel grappige situaties zijn helaas niet heel grappig.
In de loop der tijd heb ik menig film van Soderbergh gezien. Het rijtje bekijkend valt op dat ik bij veel van zijn films slechts zwakke herinneringen kan oproepen. Voor mij bestaat zijn werk vooral uit films die op het kijkmoment zelf goed bevallen maar die slechts enkele ogenblikken na de aftiteling inhoudelijk alweer vervagen. Met deze film werkt dat idem dito. De vergeetachtigheid begint op moment van schrijven al in werking te treden, merk ik. Opschieten dus.
Leuk vermaak. Lekker vlot verhaal. Een gewaagde overval doorspekt met wat huiselijk drama. Een heist met 'intelligente' twists. Vaker vertoond. Niet heel origineel. Niet verrassend. Gelukkig wordt het verhaal snel verteld en zijn er geen onnodige hick-ups die de concentratie verbreken. Het kijkt allemaal lekker weg.
Opvallend aan Soderbergh is dat hij bijna altijd een aangename cast voor zich laat werken. Dat is in deze film ook weer het geval. Geen heuse ergernissen op dat vlak. Mijn favoriet is de eenarmige Adam Driver, die zijn teksten heerlijk droog en onverstoorbaar uitspreekt en daarmee een geslaagd humoristisch personage verbeeldt. Het komische gehalte van de overige personages valt tegen.
De score is goed. Wat oudere bluesrock. Bo Diddley, dat werk. Hou ik van. Het zorgde bij mij voor ophoging van het kijkplezier.
Leuke film. Niet beklijvend, vrees ik. In de nabije toekomst is het enige bewijs dat ik de film daadwerkelijk heb gezien mijn waardering uitgedrukt in een aantal sterren. En dit berichtje natuurlijk.