Logan Lucky (2017)

3,26

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Channing Tatum, Adam Driver en Seth MacFarlane

'Logan Lucky' volgt het leven van de broers Jimmy en Clyde Logan. De twee proberen een vloek binnen de familie te keren. Dit proberen ze te doen door een overval te plegen tijdens een NASCAR-race op Charlotte Motor Speedway.

• vanaf vrijdag 29 december te koop op blu-ray
53 BERICHTEN 21 MENINGEN
avatar van Alathir
Wat een complete bagger dit. Humor? Waar dan? Komaan, dit is echt helemaal niet grappig, plot rammelt, script is uiterst oninteressant en de acteurs spreken met de meest belachelijke redneck accenten die ik ooit gehoord heb. De pacing is verschrikkelijk traag en er is geen moment geweest dat ik maar ook enige binding kreeg met iemand die in deze vreselijke flick meespeelde.

Ik had de trailer gezien en ik dacht al van dit gaat helemaal niks worden. Trailers zeggen nu wel vaak niet alles, het is ten slotte maar 1/50e van een volledige film, maar hier dus wel.

Steven Soderbergh was 'gepensioneerd', waarom in godsnaam terugkomen met zo een belachelijk slechte prent? Ja, dit is echt een film waarbij ik denk waarom is dit ooit gemaakt... 0.5*.

J.Verschoor
Zeer geslaagde ‘Heist’-film’ Maar van een regisseur als Steven Soderbergh mag je na drie ‘Ocean’-films eigenlijk niet anders verwachten. Ook hier overheerst er een lichte ironische sfeer, waardoor je min of meer met een contante glimlach zit te kijken. Met een zeer opmerkelijke rol van hoog geblondeerde Daniel Craig die met zijn (Wat is het: Texaanse) accent voorgoed afrekent met zijn James Bond imago.

avatar van xaid
Edwin02 schreef:
Zeer vermakelijk filmpje over een stelletje Hillbillies met bijbehorend accent, die het op de kluis van een racecircuit hebben voorzien. Gedoemd te mislukken, was het verloop van de film dat ik had verwacht nadat het plan voor de eerste keer ter sprake kwam. Maar nee, een werkelijk duizelingwekkend aantal puzzelstukjes valt op zijn plaats. Zoveel dat het mij achteraf niet lukte om alle verbanden te leggen, in die zin dat ik niet meer overzag hoe bepaalde "gebeurtenissen en personages" een bijdrage hebben geleverd aan het slagen van de kluiskraak.

Neem bijvoorbeeld die scene waarin een vrouwelijke bankbediende een verjaardagstaart op haar werk krijgt bezorgd, afzender onbekend, waarna collega's grapjes maken dat het wel van een stille bewonderaar zal zijn. Met haar collega's wil ze die taart opeten in een soort voorportaal van de kluisruimte. Maar dat leek mij de kluis van een plaatselijke bank, kilometers bij het racecircuit vandaan. Ze heeft nog geen hap genomen of ze wordt weer door de receptioniste opgehaald. Dit keer geen taart, maar de politie. Omdat haar auto door toedoen van een onbekende forse parkeerschade heeft opgelopen. Als dat allemaal administratief is afgehandeld en ze is weer binnen, blijkt het inmiddels 17.30 uur te zijn geweest, het tijdstip waarop iedereen naar huis gaat. De kluisruimte is al op slot en de resten van de taart zijn daarin achtergebleven. Ruimen we morgen wel op. De volgende ochtend als de kluis weer open gaat, krioelt de taart van de kakkerlakken die op de zoetigheid zijn afgekomen. Het volgende moment zie je een paar mannetjes van de ongediertebestrijding die een naden- en kierenbehandeling uitvoeren met insecticide. Daarmee eindigt dit segment. Wat dit nu allemaal te maken had met de feitelijke kluiskraak...... dat kwartje is bij mij nog niet gevallen.

Zo waren er nog wat vraagtekentjes hier en daar.

Channing Tatum ontmoet tijdens de film per toeval een vrouw (Katherine Waterston) die hij nog van vroeger op high school kent. Zij werkt op een volksgezondheidbus en als service van de zaak krijgt Channing een tetanusinjectie, onder het motto "is dat ook maar weer geregeld". Een aardig intermezzootje, waar je verder niets achter zoekt. Echter, na het slagen van de kluiskraak, krijgt zij ook een pak geld toegestuurd. Ik heb geen idee waarom. Waarschijnlijk, omdat hij weer verkering met haar wil of zo, want in de slotscene zijn ze weer bij elkaar.

Grappig is ook de scene waarin Hilary Swank en een collega de getuigenis willen afnemen van Seth MacFarlane, die de daders kan identificeren. Samen met Sebastian Stan, de autocoureur, heeft hij de daders namelijk gezien, zo'n beetje bovenop de crimescene. Uit het verhaal van Hilary blijkt echter dat ze Sebastian al eerder hebben gesproken en dat hij heeft verklaard niemand gezien te hebben. Mijn reactie: oh, nou, dan zit die autocoureur kennelijk ook in het complot, maar tijdens de film is mij dat op geen enkel moment duidelijk geworden.

Channing Tatum is gescheiden, zijn ex-vrouw (Katie Holmes) heeft een nieuwe vriend of echtgenoot. Ook die vriend of echtgenoot treft zijn auto een keer aan vol met parkeerschade. Waarvoor..... waarom..... al sla je me dood.....

Ook al ben ik waarschijnlijk heel traag van begrip, ik heb mij niettemin kostelijk vermaakt, 3,5*
klopt hoor met die vragen zaten wij ook . Desondanks kostelijk vermaakt

Degelijke film maar ik vond hem te lang duren, had die korter geweest had ik mss een hoger cijfer gegeven.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Met deze leuke Misdaad / Komedie film, maakt de bekende regisseur Steven Soderbergh na een aantal jaren (sinds 2013) van afwezigheid in de filmindustrie weer zijn comeback en deze film doet tevens sterk denken aan zijn grootste succes ooit, namelijk de bekende Misdaad / Komedie film "Ocean's Eleven (2001)". Wat deze film toch weer anders maakt zijn de gekozen locatie (de Amerikaanse staat West Virginia met zijn heerlijk zuidelijke accenten) en de karakters, want ditmaal draait het niet om een bankroof door beroepscriminelen, maar om een roofoverval door gewone mensen die door omstandigheden (zoals ontslag en verhuizing) gedwongen worden tot uitzonderlijke acties.

In dit verhaal draait het om de arme broers Jimmy Logan (Channing Tatum), die mank loopt, en de gehandicapte Clyde Logan (Adam Driver), die een gedeelte van zijn linkerarm mist, in de Amerikaanse staat West Virginia, die uit geldnood een plan bedenken om een overval te plegen op de "Charlotte Motor Speedway" tijdens een NASCAR-race (Coca-Cola 600). Daarbij roepen ze o.a. de hulp in van explosieven expert Joe Bang (Daniel Craig), waarbij het enige probleem is dat hij nog een gevangenisstraf uitzit in de "Monroe" gevangenis.

Het verhaal zit leuk in elkaar (valt ook geregeld wat te lachen, zoals tijdens de opening van het verhaal in de bar van Clyde Logan, waar hij enigszins voor schut wordt gezet door NASCAR racer Max Chilblain, welke leuk maar ook irritant gespeeld werd door de nauwelijks herkenbare Seth MacFarlane en natuurlijk ook vrijwel alle scènes welke zich afspelen in de gevangenis) en weet daarbij van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 120 minuten) te vermaken, waarbij vooral de dialogen (inclusief accenten) een waar genot zijn. Ook is het mooi om te zien hoe de eenvoudige plattelandsmethoden (zo wordt er o.a. tijdens de roofoverval een bom gemaakt met een plastic zak, met daarin bleekpennen, nep zout en gummiberen snoep) afsteken tegen dure apparatuur, die wij normaal gesproken zien in dit soort films.

Ook wordt het "American" gevoel mooi weergeven via NASCAR races, auto's, missverkiezingen voor kinderen en hillbillies, waarbij dit alles vergezeld wordt met passende muziek van o.a. bekende Amerikaanse countrymuzikanten zoals John Denver (wordt o.a. op een fraaie en emotionele manier vertolkt tijdens de missverkiezingen voor kinderen door dochtertje Sadie Logan), Hank Williams, Johnny Cash, Loretta Lynn en Patsy Cline. Buiten deze countrymuziek, was het vooral fraai om "Fortunate Son" van de Amerikaanse rockband "Creedence Clearwater Revival" te horen op het einde.

Het samenspel tussen de acteurs is een zeer belangrijk onderdeel van deze film en maakt deze film vooral ook het bekijken waard. Channing Tatum en Adam Driver zetten de broers op mooie wijze neer en de mooie Riley Keough (als zus Mellie die kapster is) maakt de familie Logan vrijwel compleet, behalve dan dat er ook nog de jonge Farrah Mackenzie is, in de rol van de aandoenlijke Sadie Logan, welke het dochtertje is van Jimmy Logan en die meedoet aan missverkiezingen en daarbij in eerste instantie het liedje "Umbrella" van zangeres Rihanna wilt vertolken. Over dat liedje wordt overigens in deze film gezegd:

"Wanneer Rihanna Umbrella zingt, zingt ze niet echt over een paraplu maar over haar vagina"

Buiten de familie Logan is er ook nog de hillbilly familie "Bang" (oftewel drie broers), die gespeeld worden door Daniel Craig (Joe Bang, zijn volledige voornaam is overigens "Joseph", die dus in de gevangenis zit), Jack Quaid (Fish Bang) en Brian Gleeson (Sam Bang), waarbij met name Daniel Craig eruit schiet als de zwaar geblondeerde Joe Bang. Dwight Yoakam in de rol van "Monroe" gevangenisdirecteur Warden Burns, was wel een leuke toevoeging in het verhaal en vooral omdat hij steeds zegt dat er geen problemen zijn in zijn gevangenis, terwijl die er zeker zijn (o.a. met het eten en de gevangenisopstand).

Verder zien we nog de bekende actrices Katie Holmes (als Bobbie Jo Chapman, die gescheiden is van Jimmy Logan en inmiddels getrouwd is met de vermogende Moody Chapman) en Hilary Swank (als special agent Sarah Grayson, die de roofoverval probeert op te lossen) terug in deze film en de laatste op het einde van het verhaal (de laatste 20 - 30 minuten), welke best raar is en me ook niet helemaal duidelijk is en dan doel ik vooral op de uitvoering van de roofoverval en wie er nu wel en niet bij betrokken waren.

Al met al is dit best een geslaagde en vermakelijke plattelands Misdaad / Komedie film geworden van regisseur Steven Soderbergh, t.o.v. zijn grootste succes, te weten de Misdaad / Komedie film "Ocean's Eleven (2001)".

P.S. Katherine Waterston (in de kleine rol van dokter/verpleegster Sylvia Harrison, die Jimmy Logan een tetanusprik geeft en waarop Jimmy Logan ook verliefd wordt) vond ik best een leuke en mooie verschijning.

Leuk leuk.

Ik las bij sommige mensen dat ze vonden dat het plezier er vanaf straalde, dat vind ik maar een vreemde omschrijving voor een film die staat of valt met de droge, deadpan humor. Het is niet meteen zichtbaar dat de acteurs zich geweldig amuseren, maar dat maakt het niet minder leuk.

Soderbergh is weer terug van weg geweest als filmregisseur, maar een echte comeback is het uiteraard niet. Hij heeft ooit gezegd geen films meer te willen maken, maar heeft zich dan vol op de serie-markt gestort. Hij is dan ook nooit regisseur-af geweest.

Deze Logan Lucky is een redelijk logische return to form voor de man. Een hillbilly versie van de Ocean's film, met een streepje humor ala The Limey en een opzet die vanuit de verte wat aan The Ladykillers doet denken. Een bende unlikely suspects die op ingenieuze manier een heist in elkaar zetten. Als publiek krijg je weinig mee van de plannen vooraf, iets wat de film een stuk leuker maakt.

Voor de humor weet deze film een gezicht te geven. De acteurs doen het goed, de dialogen zijn geinig en het contract tussen de personages, hun efficientie en een dosis gezond geluk is aanstekelijk. Hopelijk blijft Soderbergh nog wat langer. Als serie-regisseur ben ik niet geïnteresseerd in wat hij te bieden heeft, als filmregisseur des te meer.

avatar van John Milton
Ik vond het ook leuk leuk.

Maar in tegenstelling tot jou had ik liever nog een (goed) seizoen van The Knick gehad.
Als ik die keuze had uiteraard, i’ll take what I can get...

avatar van Captain Pervert
Vermakelijke en verrassende heist-movie. Ik vind hem eerlijk gezegd leuker dan de drie "Oceans" films bij elkaar. Waarom? De nadruk ligt minder op snelheid maar meer op sfeerschepping.
Na drie kwartier is er eigenlijk nog maar bar weinig gebeurd, maar we hebben dan al wel uitgebreid kennis gemaakt met de wereld van de gebroerders Logan. Eentje van hard werken en continu teleurgesteld worden in het leven. Als Jimmy dan ook nog wordt ontslagen is dit de druppel en smeedt hij een plan om het tij te keren.

De film zit vol met hillbilly karikaturen maar nergens gaan die zo over the top dat het irritant wordt. Zelfs de enorm overacterende Seth MacFarlane kon me nog bekoren.

Ook zeer grappig zijn de gevangenen die van het gevangenisbestuur het nieuwste Game of Thrones boek eisen voor de gevangenisbibliotheek, waarna een hele lange discussie met de gevangenisdirecteur ontstaat over de verschillen tussen de reeks boeken en de TV-serie. Uiteraard om de boel af te leiden, maar de directeur merkt het niet omdat "er in deze gevangenis geen problemen zijn". Een leuke running gag.

Het is een langzamere uitvoering van de Ocean's films waarbij de personages wat rauwer zijn; minder gepolijst en afgeborsteld, iets serieuzer, iets wanhopiger, en veel leuker.

3,5 sterren

avatar van james_cameron
Onderkoelde komedie annex heist-film, doeltreffend omschreven in de film zelf als Ocean's 7-Eleven. De leuke personages en het verrassend inventieve script tillen dit boven het gemiddelde uit, al had het allemaal wel wat strakker en vlotter verteld mogen worden. Geen hoogvlieger dus, maar er valt genoeg te lachen. De lange Game Of Thrones-gevangenisscene is wellicht wat geforceerd en overbodig, maar ach, ik vond 'm erg grappig.

avatar van filmkul
Aardige komedie. Het verhaal is niet bijzonder. De uitwerking wordt gedurende de film steeds beter. De film komt namelijk wat moeilijk op gang. Niet dat hij verveelt, maar er lijkt iets te ontbreken. Vanaf de tweede helft lijkt iedereen wat beter op elkaar ingespeeld te zijn, wat ten goede komt van de humor. De film verloopt dan lekker vlot en kijk heerlijk weg. Verwacht geen actie of spektakel, maar gewoon een leuke misdaadkomedie met wat karakteristieke figuren. 3.0/3.5

Misschien dat ik me over een aantal jaren afvraag hoe ik deze komedie ooit 3,5 ster heb kunnen geven, zou zomaar kunnen, maar ik doe het nochtans met mijn volle bewustzijn. Gewoon leuk filmpje, waaraan niemand zich hoeft te storen. Ogenschijnlijk traag(bij Soderbergh ligt het tempo nooit hoog) met weinig echt vuurwerk, maar prettig verteld met bijzondere personages. Vederlicht maar de knipoog ligt constant op de loer, en dat maakt dit luchtig vermaak toch de moeite waard. De running gag rondom de gehandicapte Driver is briljant en springt er uit(ja, we mogen hier zonder schaamtegevoel lachen om een gehandicapte). Beste acteerwerk komt van Craig(voor wie nog niet wist dat hij echt kan acteren) en droogkloot Driver. Oscarwinnares Swank word niet goed benut en krijgt bij deze een nominatie voor de meest nietszeggende bijrol van 2017. Weet niet of Soderbergh na deze maar weer eens zijn afscheid heeft aangekondigd, maar zou het jammer vinden. Ook al omdat ik nog steeds hoop dat hij ons uiteindelijk toch nog eens zo iets buitengewoon moois als Sex, Lies and Videotape gaat schenken.

avatar van Gerlof1378
Ocean's 11 goes redneck style, vond hem best wel grappig en hij keek ook lekker weg. De film heeft een grote cast en met name de rollen van Daniel Craig en Seth MacFarlane waren erg grappig. Voor de rest ook een leuk gedaan verhaal en dat is het ook wel, veel kijk plezier bij deze redneck-heist film.

avatar van Brabants
Zeer verfrissende heist film met een typisch heerlijk sfeertje. Acteurs die allen een leuk en uitgebreid karakter kunnen neerzetten en dit ook met veel plezier doen. Het verhaal ironisch en daarom ook uitermate grappig. Erg genoten van deze film boordevol met bekende acteurs.

avatar van Captain Pervert
Gerlof1378 schreef:
Dan vind ik 2,5 sterren - oftewel een rapportcijfer 5 - wel mager.

avatar van grandpa
Nou, aardig lovende stukjes allemaal. Kon mij niet echt bekoren want er had veel meer in kunnen zitten.

Voor als je alles al hebt gekeken is het een aardige wegkijker

avatar van Brabants
grandpa schreef:
Er had veel meer in kunnen zitten.

?

avatar van Teejey
Zeker een vermakelijk tweede uur, dat een hoog tempo aanhoudt en wat toffe twists heeft, maar hiermee kaart ik gelijk het minpunt aan. Het eerste uur, eigenlijk de gehele voorbereiding op de overval, is nogal saai en traag. Er gebeurt simpelweg niets dat je bezig houdt vanaf de bar-scène, want die is nog wel tof. Je komt te weten wat de plannen zijn, je ziet hoe wat materiaal wordt geleverd en hoe dit vervolgens in elkaar wordt gezet tot wat benodigde hulpmiddelen, that's it, 3 kwartier lang.

Acteerwerk is goed, lekker droog en Tatum kan ik altijd goed hebben. Dat de film kleurrijk is en de soundtrack vrolijk, komt de losse sfeer van de film ten goede.

Eigenlijk wil ik alleen al een onvoldoende geven voor het eerste uur, maar toch kan ik dat het tweede uur niet aandoen.

avatar van Arneaux
Edwin02 schreef:

Dat was geen bank, maar de kluis. De medewerkers daar tellen waarschijnlijk de binnenkomende cash de dag na een evenement. Er moest lokvoer achter blijven voor de kakkerlakken, vandaar de taart en iemand moest zijn taart vergeten, vandaar het weglokken. In de verschillende buizen werden kakkerlakken met verschillende kleuren verf gestopt. "Code pink" betekende dat de roze kakkerlakken in de kluis kwamen, dus wisten ze welke buis naar de kluis leidde.

Dat is de blauwe auto waarmee de zus de Clyde en Joe ging halen, ze hadden een snelle auto nodig die niet op hun naam stond.

Aardige komedie met een behoorlijke bekende cast.
Toch had ik hier meer van verwacht. Film verveelt niet, zit best leuk in elkaar.
Desondanks niet echt een dijenkletser.

avatar van IH88
“That is total bullshit! George R.R. Martin was supposed to deliver The Winds of Winter to his publisher over two years ago.”

Leuk. Soderbergh is een regisseur die eigenlijk nooit teleurstelt, en ook Logan Lucky is weer 120 minuten topvermaak. Het is weer een heist film, maar deze keer geen Clooney in een smoking maar een manke Tatum en een Driver met maar anderhalve arm. En Daniel Craig met geblondeerd haar, wat al een attractie op zich is.

Logan Lucky heeft een vlot tempo en het heist verhaaltje wordt er snel (maar wel overzichtelijk) doorheen gejaagd. De grootste kracht is dat we een bont gezelschap karakters volgen, die allemaal perfect worden gespeeld door de acteurs. Ze hebben zich allemaal een 'Southern accent' aangemeten, wat altijd al voldoende is voor een aantal grappige momenten. De heist zelf is één grote klucht en gelukkig wordt het allemaal niet al te serieus genomen. De droogkomische humor kan ik altijd wel waarderen, en vooral Driver en Craig hebben een aantal ijzersterke monologen/oneliners. Holmes, Keough en Swank hebben kleine rollen, maar passen allemaal moeiteloos in de vreemde wereld die Soderbergh heeft gecreëerd. Een wereld waar het twee uur lang heerlijk toeven is.

IH88 schreef:

Ik ga er maar vanuit dat je het nu hebt over wanneer de heist daadwerkelijk begint? Wat vind je van het stuk daarvoor?

avatar van IH88
Teejey schreef:

Het is belachelijk en zit nodeloos ingewikkeld in elkaar, maar dat is ook 'part of the fun'. Vooral het gedeelte met Driver die zich expres laat opsluiten (sowieso dat hele gedeelte in de gevangenis). Niet te veel over nadenken .

IH88 schreef:

Het niet nadenken is zo lastig als het niet op wil schieten. Dan dwaal ik enorm snel af, het zal misschien een karaktertrek zijn maar ik kan dan niet ondertussen mijn mobiel naast me laten liggen. Even een Whatsappje sturen, E-mail checken, etc.