The Invitation (2015)

Thriller / Horror

geregisseerd door Karyn Kusama
met Logan Marshall-Green, Tammy Blanchard en Michiel Huisman

Will en Eden waren ooit een liefdevol paar. Nadat ze door een tragedie hun zoon verloren, verdween Eden spoorloos. Enkele jaren later keert ze totaal onverwacht terug met een nieuwe echtgenoot...en als een totaal andere en griezelige persoon. Eden wil maar wat graag de banden aanhalen met haar ex en alle anderen die ze heeft achtergelaten. Tijdens een diner in het huis dat ooit van hem was, raakt Will ervan overtuigd dat Eden en haar nieuwe vrienden een mysterieuze en angstaanjagende agenda hebben.

avatar van Boeikens
alexspyforever schreef:

Ik sluit me hierbij volledig aan...

Dat gebeurt ook eerder zelden dat wij op één lijn zitten

avatar van alexspyforever
Boeikens schreef:

Dat gebeurt ook eerder zelden dat wij op één lijn zitten

Ik denk dat we op het vlak van trage horror waar weinig in gebeurt we eerder wel vaker op een lijn zitten

avatar van bjerik76
vond het maar een langdurig saai diner, eer er eindelijk wat gebeurde zat ik er al vol van.

avatar van sinterklaas
Het was me enkele weken bijna gelukt om Jennifers Bodie af te kijken... Maar was het schijfje beschadigd. Ja, je moet risico's nemen als je een dvdtje meepikt bij kringloopland. Gisteren maar deze film gezien van dezelfde regisseur... Tevens dezelfde regisseur van Girlfight en Aeon Flux.

The Invitation was een fijne kleine horrorfilm. Een minder groot budget dan de bovengenoemde films... Wat pruttelend en losjes... maar toch uiteindelijk goed geslaagd. Een horrorfilm over sektes... dat kan altijd wel goed komen. Na het verlies van hun zoontje gaan Will en Eden in op een uitnodiging. Het vind plaats in een villa... het is een diner... en het genootschap bestaat uit, op eerste gezicht, erg vriendelijke mensen... Ja, en dan moet je oppassen. Subtieletjes kabbelt de film voort... Lijkt er nog weinig aan de hand te zijn... En via een videoband wordt het genootschap op een sympathieke wijze geïntroduceerd... Zelfs de bekentenis van de oprichter komt niet eens zo hard meer aan.

Maar zoals je weet is er iets niet pluis en zijn Will en Eden in een web verstrikt. De film ontpopt zich tot een soort survival horror binnen de muren van de villa... Het lijkt allemaal wel vrij standaard te zijn. Maar het einde, en voornamelijk de laatste shot, maakt de boel helemaal goed.
Ook de sfeer is lekker naargeestig en weet met de film mee te voelen.

En dan zijn Get Out en Mother! nog van dit jaar...

Kon me zeker wel bekoren.

avatar van IH88
“I'm so glad you're here. We have a lot to talk about. So much to say tonight.”

Redelijk. De spanningsboog had strakker kunnen zijn en de eindscene is belachelijk, maar door de ijzingwekkende sfeer bleef ik wel geboeid kijken. Probleem is dat je nooit echt twijfelt aan de achterdocht en acties van Will, en ik had gehoopt dat het wat meer in het midden was gelaten of de mensen die het feest hebben georganiseerd echt gek zijn, of dat het allemaal in het hoofd van Will zit. Wel uitstekend geacteerd door Marshall-Green, en de laatste 20 minuten wordt het wat actievoller. Daar was ik ook wel aan toe, want The Invitation heeft veel moeite om eindelijk to the point te komen.

avatar van Captain.janek
Deze film eergisteren bekeken en wat een aangename verrassing!

Heb vandaag al de recensies hier gelezen en ik kan niet anders concluderen dan dat iedereen die gemotiveerd de film saai vond en langdradig echt bij de verkeerde film hebben gezeten. Voor die mensen is wellicht Sream, en ander bloederig hakmateriaal een betere keuze.

Ik vond de film alles behalve langdradig,... er komt een stel naar een etentje dat georganiseerd wordt door de ex van de man, Will (M. Logan Green, die inderdaad heel erg veel weg heeft van Tom Hardy) en haar nieuwe vriend David (M. Huisman) op de locatie treffen ze enkele oude bekenden van het voormalige stel ( sinterklaas dus niet Will en Eden, maar Wille en Kira, de nieuwe vriendin van Will
Will en Eden zijn twee jaar daarvoor uit elkaar gegaan na het overlijden van hun zoontje, waarbij ieder de verwerking op een andere manier beleeft.

Eden en David hebben ook enkele nieuwe mensen uitgenodigd. Op dat moment begint de sfeertekening die buitengewoon mooi is opgebouwd, in mijn beleving verre van saai is maar tenenkrommend goed!
De oude vrienden vinden het leuke elkaar weer te treffen, maar de nieuwe mensen drukken een duidelijk stempel op de sfeer.

Deze film deed me denken aan de manier waarop Polanski vaak naar een climax werkt (n bijvoorbeeld Rosemary's baby en Carnage) de hoofdpersonen voelen dat er zaken niet kloppen, maar kunnen er nog niet goed de vinger op leggen...

De laatste 20 minuten zijn ronduit scarry en inderdaad de laatste scene als kers op de taart laat je sprakeloos achter.
Ik ga de film zeker nog een keer bekijken omdat je nu je de afloop weet ook beter voorgaande informatie kan interpreteren.

Door de hele cast wordt uitmuntend geacteerd, benauwend realistisch en goed, alsof je deelgenoot bent van het gezelschap! Muziek en locatie zijn top.kortom voor de liefhebber van de soort(psychologische thriller-drama's een absolute must see!

Een trage maar bijzondere thriller waarin onder andere onze eigen Michiel Huisman zeer sterk acteerwerk verricht.

Deze film heeft mij zeer positief weten te verrassen.

avatar van TornadoEF5
Deze film lijkt mij ook een voorbeeld van een film waar ik misschien initieel ietwat te hard voor was.

avatar van bobbee
Prima film. Ik begrijp het label horror niet dat sommige op deze film willen plakken en dan teleurgesteld zijn omdat het niet gaat om bloedvergieten of afgehakte ledematen maar om suspense. Ik denk dat het probleem dan eerder bij jou ligt dan bij de film. Als je enige uitgangspunt is dat er actie moet zijn heb je een wat beperkt referentiekader als het om films gaat. Dan loop je veel mooie dingen mis.

Het knappe aan de film is dat je geneigd bent Will te geloven en je een heel eind mee gaat in zijn paranoia. Tot plotseling blijkt dat hij het misschien helemaal mis heeft. Misschien is zijn ex vrouw wel degene die het applaus verdient omdat ze stappen heeft gezet om het verleden achter zich te laten. In tegenstelling tot Will die nog steeds heen en weer wordt geslingerd tussen ontkenning en acceptatie.

Mijn sympathie heeft hij in ieder geval of het nu klopt wat hij denkt of niet. De acteursprestaties zijn wisselend. Marshall-Green en Blanchard zijn goed gecast en overtuigend. Huisman is dat minder. Zijn good looks maken dat je meteen al op je hoede bent. Ik ben er niet uit of zijn acteren daar ook aan bijdraagt. Hoe dan ook, zij drieën dragen de film en doen dat naar alle tevredenheid.

avatar van marsie
Wat een waardeloze film. Een slecht toneelstuk waar ik 90 minuten naar heb gekeken. Totaal niet spannend. Jammer Huisman je kunt veel beter !

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Hier had ik helaas toch wel wat meer van verwacht, veel potentie en over het algemeen een redelijke opbouw van spanning die op de climax niet echt meer wist te overtuigen en zelfs voorspelbaar werd.
Waar de film deels wel in is geslaagd is een bedrukkend sfeertje neer te zetten, dit kwam ook door het degelijke acteerniveau en natuurlijk de filmlocatie.
Een film waar met deze setting en acteurs in mijn optiek niet het onderste uit de kan wordt gehaald en waar de opbouw interessanter is dan het einde.

avatar van tbouwh
Ik begrijp de zin niet zo van een hoofdpersonage dat meerdere malen luid aankondigen moet dat er 'toch echt iets niet in de haak is'. Dat we uit moeten kijken naar een langzame ontsporing van de situatie is na een krappe tien minuten film en/of een blik op de premisse wel duidelijk, maar door het geïnstrueerde acteren van bijna de voltallige cast is van enige suspense of voelbare spanningsopbouw ook nauwelijks sprake. Je merkt dat Kusama en haar scriptschrijvers het wel proberen met een laag drama - enge cult hier - blootgelegd verlangen leidt tot hysterie daar- maar de nekslag voor de vertelling is de merkwaardige beslissing om een willekeurige greep uit de personages richting de climax even willekeurige moorden te laten begaan. Genoeg munitie maar te weinig motivatie dus. En ja, dan krijgt die Will aan het einde gelijk natuurlijk.

avatar van mrklm
Voor het eerst in twee jaar komt een groep vrienden In Los Angels bij elkaar op uitnodiging van Eden [Tammy Blanchard] en David [Michiel Huisman]. Will [Logan Marshall-Green] voelt zich het minst op zijn gemak, aangezien hij en Eden [zijn ex-vriendin] een gedeelde tragedie nooit gezamenlijk hebben kunnen verwerken. Bovendien doet David de deuren op slot en zijn de ramen voorzien van tralies. De komst van de extraverte Sadie [Lindsay Burdge] en de zonderlinge Pruitt [John Carroll Lynch] roept meer vraagtekens op. Wanneer Eden en David een video van een 'zelfhulpgroep' (of is het een cult?) toont, lijkt Will de enige te zijn die vermoedt dat de gastheer en -vrouw de vriendenclub niet voor de gezelligheid heeft uitgenodigd.
Goed geregisseerd psychologisch drama waarin Karyn Kusama slim kiest voor het perspectief van de achterdochtige en getraumatiseerde Will. Door dat subjectieve perspectief laat Kusama je tot de sublieme finale in het ongewisse over de vraag of Will spoken ziet, of dat hij lijkt door te draaien door zijn paranoia. Een slim scenario, goed gespeeld door een opvallend uitgebreide cast. De grote hoeveelheid aan karakters betekent uiteraard dat niet elke rol even goed uit de verf komt, maar iedereen heeft een impact op het verloop van het verhaal en de suspensevolle score van Theodore Shapiro doet de onderhuidse spanning stijgen tot de lugubere finale. De epiloog is echter volstrekt overbodig...

avatar van barcam
Zeer genoten van deze thriller.
Het verhaal heeft een zeer trage opbouw maar dit kan de pret niet drukken.
De cast is uitstekend en het is knap dat bijna alles zich op één locatie afspeelt.
De onderhuidse spanning tussen de verschillende personages is zeer goed en het einde is subliem.
Aanrader.

avatar van Rafasol
Het soort van thriller waar het grootste deel volledig tegen is (en zelfs moeite heeft om het uit te kijken) of volledig voor is.

Ik zit in de laatste groep, het al vaak vernoemde trage van de film stoorde mij nooit, omdat ik volledig in het verhaal zat. Ik houd ook van series/films waarbij een oude groep vrienden samen komt en ze duidelijk een geheim/trauma delen, en daarbij mag de setting beperkt zijn, met veel dialogen en het mag vreemd zijn. De keuze van de cast vond ik ook zeer goed hier, kwam de geloofwaardigheid ten goede. Van 1 v/d hoofdpersonages wist ik zelfs niet dat hij een Nederlander was (ben Belg), dus dat stopte hij goed weg.

In deze film komt dan nog het extra element van de sekte, je weet wel dat er iets zal gebeuren, maar toch begin je ergens te denken dat er iets mis is met het hoofdpersonage ook, dat hij paranoia geworden is. Al neig je er toch eerder naar hem te geloven. Het enige dat mij wat stoorde is het einde, waar er toch wat domme keuzes werden gemaakt, en waar de sekte-leden ze toch rapper op het spoor konden gekomen zijn, zoals gaan richting, van de schoten bvb. Maar we kunnen het ook anders zien: iedereen wat dronken, in paniek, verrast, in shock, ...hoe zou je zelf zijn? Het absolute einde is mij echter niet 100% duidelijk. Wat ik wel leuk vind is dat men het lot van de eerst vertrokken vrouw niet meegeeft, terwijl je er wel van kunt uitgaan dat ze ook dood is.

Ik zou gaan voor een 7.5/10, dus 3.5 à 4 op 5. Ik ga voor een 4 gaan.

Deze film is het eerste uur een thriller/drama te noemen, af en toe langdradig/traag, maar zeker interessant. Spanning is voelbaar en een niet-pluis gevoel houdt je goed bij de les. Het laatste half uur kan je de film horror noemen, maar nog niet erg spannend en ook wat voorspelbaar. Het einde is een verrassing en dat vind ik heerlijk! De cast is top. Aanrader.

avatar van Basto
Aardige thriller. Best voorspelbaar allemaal, maar toch een halfje extra voor het eind.

Technisch een prima film. Goede sfeer, beklemmende score, prima acteerprestaties en mooie shots. Deze film afvallen op zijn tempo, zoals heel wat mensen doen, is onterecht. Het verhaal wordt langzaam maar vloeiend verteld. Dat je daar wellicht niet van houdt, dat kan. Maar het is gewoon goed gedaan.
Er is voor mij persoonlijk alleen één grote "maar".

Het verhaal ontvouwd eigenlijk precies zoals je verwacht. Tot ver aan het einde zat ik te hopen dat ik een heerlijk verrassende twist voorgeschoteld zou krijgen. En toen alles toch echt gewoon bleek te zijn zoals je vanaf het begin kon vermoeden, leverde me dat een fikse teleurstelling op.

De allerlaatste scene geeft dan nog een hele kleine, en goed bedachte verrassing. Maar dat is toch echt een gevalletje "Too little, too late".

avatar van Rafasol
Kan iemand mij wat extra duiding even bij de laatste scène? Ik herinner het mij niet 100% meer, maar ze staan dus aan die kaars buiten (die aangestoken werd door de partner, het sekte-lid. Dan zien ze flitsen in de lucht, dacht ik? Was dat dan om te insinueren dat er weldegelijk iets klopte aan dat sekte-verhaal of zie ik dit verkeerd?

Rafasol schreef:

David steekt halverwege de film een rode lantaarn aan. Uiteindelijk blijkt dat hij en de andere sekteleden een vooropgezet plan hadden om iedereen (inclusief henzelf) te vermoorden. Wanneer het eindshot de wijde omgeving toont, blijkt dat er ook heel veel andere rode lantaarns zijn aangestoken. Wat uiteraard de suggestie wekt dat op al deze plekken medesekteleden zijn met hetzelfde plan. Je hoort dan ook nog wat schoten en schreeuwen in de verte.

avatar van Donnie Vallermee
Jynxter: Dank je wel voor de uitleg van het einde.
Ik snapte er sowieso al helemaal niets van.
Hou niet van ‘bloed-horror’ maar deze film was ook echt 200% lik me vestje.

Verschrikkelijke film en zonde van m’n tijd.

Proost en gelukkig nieuwjaar!

avatar van Shadowed
Mwa.

Niet helemaal mijn ding dit, dat is duidelijk. Al zitten er wel overduidelijk genoeg goede ideeën bij, die ook best origineel uit de hoek komen. Grappig om Huisman weer zo terug te zien, het Nederlandse accent is me nergens opgevallen.

Sterke acteerprestaties, dat wel, vooral van Marshall-Green. Hierbij zitten er enkele sterke scenes in waar de frustratie even voelbaar is, maar daar blijft het wel een beetje bij. Richting het einde is het wat spannender, maar nergens echt heel overtuigend.

Het is gewoon te traag in het begin, waarmee je snel hier en daar de nodige details mist omdat het soms gewoon saai is. Ook leuk dat Lynch weer even op kwam draven, maar daar blijft het wel bij. Slechs Marshall-Green, Lynch en Huisman zijn wel overtuigend, de rest was vervelend tot onzichtbaar.

Nee, dit is gewoon te lang uitgerekt. Originele ideeën, maar uiteindelijk toch een net-niet filmpje. Dat is jammer, dit had spannend kunnen zijn.

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken, alleen jammer dat het zo lang duurt eer er iets gebeurde. Dan proppen ze nog alles in de laatste 20min. De cast deed het wel prima en verder zag het er goed uit.
Tja, uiteindelijk was het niet slecht, zeker naar het einde toe, maar jammer dat er 3/4 van de film niet zo veel gebeurde. Mocht dit niet het geval geweest zijn, had hij zeker een halve ster meer gekregen.