menu

Film / Festivals en evenementen / International Film Festival Rotterdam - IFFR

zoeken in:
Voor 5 films op IFFRiG een kaartje gekocht om die niet te missen, en om ook nog wat financieel bij te dragen:

Ema
Dwelling in Fuchun Mountains
Vitalina Varena
Piedra Sola
Blanco en Blanco

Verder nog een zwik met Cineville op de wishlist en 5 films op Festivalscope gekocht. Ik had Krabi 2562 in R'dam graag gezien maar ov werkt niet mee.

2e dag en de eerste film is meteen raak!

Mijn top 6 ( van 6) tot nu toe
4,5 pnt le Voyage ...de Marona
3,7 pnt Rocks
3,7 pnt Gutterbee
3,5 pnt Valley of Souls
3,2 pnt Make up
2,9 pnt Desterro

Weetjes:
Valley of Souls en Make Up beginnen met nagenoeg hetzelfde shot. 3 van de 4 films zijn geregisseerd door een vrouw. Le Voyage de Marona, simpel verhaal, indrukwekkende muziek, animatie en inhoud!

Ik vind het tot nog toe een sterk iffr

1 The Lighthouse 9,5
2. Repo Man 9
3. First Love 8,5
4. The End Will Be Spectaculair 8+
5. A Morte Habita a Noirte 8
6. L’extraordinaire Voyage de Marona 8
7. The true history of the Kelly Gang 7-
8. Shell& Joint 5

Vandaag weer een unicum op het IFFR denk ik. Iemand met een mondkapje in de zaal tijdens de (hele) film.
Ik zat twee rijen achter die persoon, ik meende David Verbeek te herkennen, die is dan wellicht net terug uit China (????).

Voor mij tot nu toe ook een sterke editie deze 49e (en mijn 30e), kan ik die kater van vorig jaar een beetje wegspoelen...

Ik zat zondagavond naast iemand met een mondkapje, dat was zeker weten niet David Verbeek.

Zo, het zit er voor mij weer op. Redelijk (lang) weekend geweest, met toch wel een aantal sterke films.

In chronologische volgorde:
No. 7 Cherry Lane - Qua animatie prima in orde, qua verhaal een stuk minder. Kitscherige driehoeksverhouding in Hong Kong rond de protesten in 1967. Dat laatste, daar had wel wat meer mee gedaan kunnen worden. Must see voor fans van Simone Signoret, scenes uit maar liefst drie van haar films worden hier dunnetjes overgedaan. De rest kan dit gerust overslaan.

The Honor Among Thieves - Méliès en Lumière Go East. Silent movie in die stijl over vier dieven in het China van de 13e eeuw, maar dan gefilmd in een decor van kerncentrales en oude treinlocomotieven. Ondertitels die zo snel door het beeld schieten dat ze niet te lezen zijn. Sommigen zulen het prachtig vinden, maar voor mij zal het allemaal wel.

Corpus Christi - Ja, die Oscar nominatie is volledig terecht. Rauw drama, een flinke vleug humor, en een aantal morele levensvragen: alle ingrediënten zijn aanwezig voor een publiekslieveling (staat niet voor niets hoog in de Publieksprijs lijst). Centrale performance is ook erg sterk.

L'Extraordinaire voyage de Marona - heel erg mooi en eclectisch geanimeerde film over een klein hondje, maar eigenlijk gaat de film vooral over ons. Ook dit is een film die een groot publiek kan bekoren, zeker de dierenliefhebbers onder ons. Prachtige muziek ook.

Tierra Adentro - Hele interessante docu over het grensgebied tussen Panama en Colombia. Tenminste, ik denk dat hij interessant is, want ik ben halverwege in slaap gevallen...

Black Mercedes - Poolse 13-in-een-dozijn film die zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog. Nazi's, Joden, femmes fatales, ze zijn er allemaal. Kijkt makkelijk weg, dat wel, maar ik ben hem volgende week alweer vergeten. Ik denk dat het boek beter is.

Make Up - psycho-thriller meets coming-of-age drama meets horror effecten meets queer cinema. En dat allemaal aan de deprimerende kust van Cornwall. En het werkt nog ook, want op de een of andere manier passen al deze elementen in het verhaal van de aha-erlebnis van de centrale figuur. Sterk geacteerd, prachtig camerawerk.

Filles de joie - Rauw drama over drie dames van lichte zeden in een bordeel, en in hun thuisleven. Kernwoorden: sisterhood, vriendschap, humor, onbegrip. Af en toe een beetje over the top, maar heerlijk geacteerd, en getuige de reactie van het publiek een film die het goed zou kunnen doen in de bioscopen.

Adam - Maakte mijn vrouw aan het huilen, dus dan doe je al iets goed (oké, dat klinkt een beetje raar...). Fijn klein drama over een zwangerschap buiten het huwelijk in Marokko (daar staat daar gevangenisstraf op). Lijkt wat dat betreft sterk op Sofia van vorig jaar, maar ook deze film is prachtig geacteerd en goed gemaakt. Hoog in de lijst van de Publieksprijs.

First Love - Miike being Miike, dus dan weet je wat je krijgt: buitensporig geweld, buitennissige personages, kolderieke situatie, en alles op standje 11. Typsiche Midnight Madness film, en het publiek werkte uitstekend mee. Ik ben een fan van de man, en ik kijk niet op een afgehakt hoofdje meer of minder, dus ik heb me uitstekend vermaakt.

Los fantasmas - Iets over een toeristengids die in de avond bijverdiend door oudere mannen mee te lokken naar het hotel waar zijn vriend, een show-worstelaar, de nachtportier is, waarna de mannen in kwestie worden bestolen. Dat loopt natuurlijk fout. Prima, maar ik kon er niet zoveel mee.

Desterro - De enige Tiger Competitie film in mijn lijst, en op zich zie ik wel waarom. Dit is een talent, maar niet alles in deze film werkt even goed. Ze doet interessante dingen met de editing, en het laatste shot is prachtig, maar het verhaal was eigenlijk al eerder klaar. Wel iemand om in de gaten te houden.

A Frenchman - Heeft alles wat een Russische film zo mooi kan maken: zwaarmoedigheid, melancholie, wodka, ellenlange discussies over kunst en poëzie en ballet en muziek en etc. En dan allemaal in zwart-wit. Ik dacht dat dit een lange zit zou worden, maar ik had nog wel een uur kunnen kijken. Het gaat over de repressie in het Rusland van de jaren 50, maar de lijn kan vrij direct worden doorgetrokken naar onze tijd.

Laatste film heb ik overgeslagen, want ik moest met Verhoeven naar de Chinees

Binoche fantastisch geschreven post! Je comment bij Desterro sluit aan bij mijn bevindingen. niethie gaat ook weer heerlijk los in zijn comments onder bv Liberté!

Als je naar Liberté gaat en dan losgaat is dat bijna een self-fulfilling prophecy overigens goed om niethie dit jaar ook eens de hand te schudden, al was het bij mijn rankingsputje van het festival. Inmiddels al met aardig wat gebruikers kennis gemaakt.

De tip met stip van gister is het Koreaanse debuut Moving On.

Mochizuki Rokuro schreef:
Vandaag weer een unicum op het IFFR denk ik. Iemand met een mondkapje in de zaal tijdens de (hele) film.

Ha, wij zagen deze persoon ook zitten bij Mosquito. Nog wel met een zwart mondkapje ook.

Ik twijfel of ik jullie hier “I Blame Society” moet tippen maar ik vond het echt een van de - in elk geval - vermakelijkste films tot nu toe. Heel slim, hilarisch zwart en prettig gestoord! Bovendien is de enthousiaste regisseuse zo sympathiek dat je het haar bijna niet kan misgunnen en zijn er zelfs nog geen stemmen op IMDB, dus je bent - voor wat het waard is - werkelijk een van de eerste die het onder ogen krijgt. A true gem!

Review volgt.

Bizar dat ik daar drie films van gezien heb (vier als je Les Misérables meetelt). Dat gebeurt me anders nooit!

niethie schreef:
Ik twijfel of ik jullie hier “I Blame Society” moet tippen maar ik vond het echt een van de - in elk geval - vermakelijkste films tot nu toe. Heel slim, hilarisch zwart en prettig gestoord! Bovendien is de enthousiaste regisseuse zo sympathiek dat je het haar bijna niet kan misgunnen en zijn er zelfs nog geen stemmen op IMDB, dus je bent - voor wat het waard is - werkelijk een van de eerste die het onder ogen krijgt. A true gem!

Review volgt.

Op basis hier van ga ik wel ffjes koekeloeren...want ik houd niet alleen van hobbies maar ook...van humor. Heus.

Ik zou een ieder de eigenaardigheden van Herzogs film gunnen, toch wel een tipje:

Family Romance, LLC (2019) - MovieMeter.nl

Na vier dagen ben ik ook al weer klaar. Niet alles kan raak zijn, maar ik heb vrij veel sterke films gezien dit jaar:

1. Uncut Gems (4,5*)
2. Truth or Consequences (4*, maar nog niet op MovieMeter)
3. The Trouble With Nature (4*)
4. The Nose or Conspiracy of Mavericks (4*, maar nog niet op MovieMeter)
5. Sebastian springt über Geländer (4*)
6. The Labyrinth of Cinema (3,5*)
7. Éden (3,5*)
8. An Impossible Project (3*)
9. L'île de aux oiseaux (3*)
10. Suzanne Daveau (3*)
11. The Tree House (3*)
12. Only You Alone (3*)
13. Variety (2*)
14. Phases of Matter (1,5*, maar nog niet op MovieMeter)
15. Le Lit (1,5*)

Wil iemand de ontbrekende films toevoegen op MovieMeter. Zo niet, dan ga ik daar in het weekend nog voor zitten.

Ik had het vooraf niet al te bewust in de gaten, maar ik had veel films met vergelijkbare concepten. The Tree House en Truth or Consequences zijn beide documentaires die een fictief element toevoegen over Mars-reizigers, wat het gefilmde heden het gevoel moet geven dat we het nu al als een soort (nostalgisch) verleden bekijken. Bij Truth or Consequences werkte dat prachtig (maar als geheel is het een erg mooie, gevoelige film die helaas gedoemd lijkt genegeerd te worden), bij The Tree House vond ik het minder.

Dan zijn er nog The Nose or Conspiracy of Mavericks en Labyrinth of Cinema, beide gemaakt door hele oude regisseurs die lijken terug te kijken op een pijnlijk onderdeel van hun nationale geschiedenis die zij in hun jonge jaren hebben meegemaakt (Stalins regime bij The Nose; WOII bij Labyrinth of Cinema). Allebei de films lijken aanvankelijk over iets anders te gaan (een voorstelling van Gogol's De Neus door Shostakovich bij The Nose; een eerbetoon aan cinema bij, wel, Labyrinth of Cinema) en beginnen met een erg drukke stijl vol humor en een onnavolgbaar tempo, om later wat meer somber te worden. The Nose is vrij briljant, maar Labyrinth of Cinema was zo'n films waarbij ik steeds tussen haat en liefde verkeerde. Daarin zit zoveel slechte humor in de eerste helft en dik aangezet sentiment in de tweede, terwijl de extreem aanvoelende lengte van 3 uur vooral gehaald wordt door herhaling en door de boodschap eindeloos in onze strot te duwen. Daar staat tegenover veel vindingrijkheid en soms verrassend diepe en originele inzichten. De 3,5* is vooral omdat ik blij ben dat iemand die film gemaakt heeft, ondanks alle minpunten.

Ik had ook het gevoel dat er extreem veel klassieke muziek gebruikt werd dit jaar. Nou is dit nooit zeldzaam, maar ik leek bijna geen film te kunnen zien zonder.

Als laatste, de titel Eden is bij deze te vaak gebruikt. Meer dan 100 keer zelfs als ik IMDb mag geloven! Ja, ik weet dat schrijvers houden van symbolische titels, maar genoeg is genoeg. Zeker in gevallen als deze waarin de symbolische waarde te zwak is. Dus bij deze verbied ik het verdere gebruik van de titel Eden in nieuwe films.

Goed punt over Eden, The One Ring! Je lijst en die van vele anderen, doet me denken aan alle goede films die nog te zien zijn komende tijd. Ik dacht tot op heden geen geluk te hebben met "verrassingen" (bv. Bright Futures) en enkel met een paar Limelights/ Voices redelijk goede films te hebben gezien (al blijft dat natuurlijk afhankelijk van je smaak). Maar gisteren was het moment daar dat - na de toch weer verrassende Herzog (zie eerdere post) de "snack van het festival" werd opgediend: I Blame Society (2020) - MovieMeter.nl. Ook voorgaande jaren pakte ik (last minute en op basis van comments op MM) een black comedy mee als "break van de week" (Harpoon, Super Dark Times). Dank niethie! Daaraan voorafgaand op een andere manier ook een lekkere snack meegepakt, bij gebrek aan scopitone/ schouwburg kleine zaal docu's dit jaar voor mij een flinke goedmaker: The Rise of the Synths (2019) - MovieMeter.nl. De woorden van oliviert: "ik zit nu al een tijd te googlen in de trein en een playlist te maken" zeggen genoeg: veel napret voor de liefhebbert! Al wordt het festival me al bijna te veel (agendatechnisch gezien) ik "mag" vanavond nog even door met Nan Fang Che Zhan De Ju Hui (2019) - MovieMeter.nl. Dat is na het missen van First Love, Detention, Beasts Clawing..., de meer dan welkome Aziaat in deze heerlijke filmweek! Ik kan het niet laten om dit even te delen en hoop dat de tips nog even binnenstromen. De verrassende films zitten vaak (ook) in de staart: deel ze....Sebastian Springt wellicht?

*edit*
Surprisefilm?
Papicha?

Mis "Moving On" niet
Verdere hoogtepunten onder andere The Trouble with Nature - waarin een narcistische figuur meester en slaafje speelt met een dame die stiekem een stuk wijzer is dan hij. Komedie met snerpende onderlaag waarin de protagonist zichzelf ontmantelt.
Verder nog de laatste twintig minuten van "Cemetery". Erg bijzonder.

Geweldig dat hij beviel Mr Thee en net als ik een 4* Eerlijk gezegd niet verwacht.

Dag van de Dwarse Film, zondag In Eye en KINO:

11.00 For the time being
13.00 Desterro
16.00 Cemetery
18.00 Fellwechselzeit
20:00 Krabi, 2562

Morgen wordt de Tiger uitgereikt en van mij mag ie dik naar Jazmin Lopez, met Piedra Sola als duidelijke alternatief. Van de 10 titels alleen de Spaanse niet gezien.

Fijne programmering voor de Dwarse film, Cemetery is echt prachtig. 4 van de 5 gezien, zit geen onvoldoende tussen .

Publieksprijs voor Parasite. Wat een enorme blunder van de organisatie om rereleases mee te laten dingen.

De 10.000 euro zal ze vast helpen met de financiering van hun volgende project.

't Zit er voor mij al op. Mijn XXXe editie.

Er waren denk maar weinig edities waar ik minder films zag. Gelukkig genoeg hoogtepunten (in tegenstelling tot vorig jaar):

01. Les Enfants d'Isadora
02. Bitter Chestnut
03. Tlamess
04. Mosquito
05. Rocks
06. First Love
07. Bring Me Home
08. Vitalina Varela
09. Éden
10. Uncut Gems
11. Blanco en Blanco
12. Liberté
13. Si Yo Fuera el Invierno Mismo

Malick
Derde jaar op rij dat een afhaalchinees de Tijgercompetitie wint. Complimenten aan de jury.

volgens mij is de enige prijs waar ik echt gelukkig van word de Bright Future-award (Moving On).

Mijn lijst

1. UnCut Gems 9,5
2. The Lighthouse 9,5
3. Repo Man 9
4. First Love 8,5
5. The End Will Be Spectaculair 8+
6. Bring me home 8
7. A Morte Habita a Noirte 8
8. L’extraordinaire Voyage de Marona
9. Adoration
10. Beasts Clawing at Straw 7
11. Detention 7-
12. The true history of the Kelly Gang 7-
13. Children of the Sea 6,5
14. Shell& Joint 5

De Kijk van Koolhoven was aardig, maar viel ook wat tegen. Tempo lag te laag en fragmenten waren te lang. Zo’n tv programma werkt veel beter.

Talk met Howard Shore was heel leuk en informatief.

Grootste teleurstelling is dat ik niet naar de live performance van Crash heb kunnen gaan.

Al met al zeer goed festivals voor mij. Hoop films laten schieten omdat ik die straks met Cineville ‘gratis’ kan gaan zien.

Zo het zit er weer op.
De 49ste editie van IFFR en mijn 14de alweer was een geslaagde editie te noemen ,met de films die ik had geselecteerd. Dit jaar voor het eerst ook ruimte open gelaten om last minute films toe te voegen aan mijn schema ,wat zeker voor herhaling vatbaar is. Daar waar ik doorgaans voorafgaand al mijn schema heb vast heb liggen ,had ik gelukkig nog genoeg ruimte tussen de films om evt. wijzigingen aan te passen. (Een mooie reminder voor mezelf voor komend jaar!)

Wat betreft de films die ik uiteindelijk gezien heb (een mix van wat komende tijd in de filmhuizen verschijnt en films die ik nog niet in lijstjes heb gezien als aangekocht zijnde), was ik ook erg blij mee.

Hierbij dan mijn score:

- A Hidden Life (5*)

- Beanpole (4,5*)
- The Lighthouse (4,5*)

- Dwelling in the Fuchun Mountains (4*)
- Vitalina Varela (4*)
- The End Will Be Spectacular (4*)
- Adoration (4*)
- Blanco en Blanco (4*)
- Fire Will Come (4*)
- Moving On (4*)

- Antigone (3,5*)
- The Painter and the Thief (3,5*)
- Sound of Metal (3,5*)
- Babyteeth (3,5*)
- Balloon (3,5*)
- All this Victory (3,5*)
- Beasts Clawing at Straws (3,5*)

- VHYes (3*)
- Meanwhile on Earth (3*)
- Atlantique (3*)
- Rosa pietra stella (3*)
- Gutterbee (3*)
- Wisdom Tooth (3*)
- La dosis (3*)
- Not in This World (3*)
- The Wild Goose Lake (3*)

- Little Joe (2,5*)
- The Whistlers (2,5*)

- Desterro (2*)

Wel op schema dit jaar maar helaas moeten missen:
- Longa noite
- The Rise of the Synths

Op naar de de 50ste editie!

Mijn top 20 inclusief shorts.

01. Tantas Almas
02. Una Película en Color
03. THORAX - Siegfried A. Fruhauf
04. Piedra Sola
05. O Que Arde
06. Chun Jiang Shui Nuan
07. Uncut Gems
08. Krabi, 2562
09. En la Era - Manuela De Laborde
10. Blanco en Blanco
11. Les Enfants d'Isadora
12. Mosquito
13. Nuages: Lettres à Mon Fils
14. Cemetery
15. Nhà Cây
16. The Trouble with Nature
17. Tal Día Hizo un Año
18. A Febre
19. Ofrenda
20. En Medio del Laberinto

Een onvergetelijke magistrale editie. Echt een prachtige ervaring.

Ook voor mij was de selectie van het IFFR dit keer zeer sterk. Hoewel ik niet eens een 9 heb uitgedeeld dit keer, voelde het toch aan als een van de betere edities. Het aantal 4 en 4,5 sterren dat ik heb uitgedeeld was meer dan ooit in ieder geval volgens mij. En de paar extreme onvoldoendes zijn beiden voor het "Tyger Burns" programma, dus voor nieuwe films van grote filmmakers, waar ik uiteindelijk alles wel van gezien wil hebben... nauwelijks verloren tijd dus, maar wel erg teleurstellend uiteraard.

Ik verbaas mezelf door uiteindelijk het meest geraakt te zijn door de Tiger Award winnaar, dat is geloof ik nog nooit gebeurt Was een goed voorbeeld van de vele zeer persoonlijke en vaak intieme/expliciete films van jonge vrouwelijke regisseurs die ik heb gezien (zie ook Fellwechselzeit, Kala Azar en Fidelity), maar de beelden, tempo e.d. paste ook precies bij de ontheemde stemming van het hoofdpersonage en het zat verder vol met mooie terzijdes/observaties en af en toe ook soort van documentaire elementen (de cameraman zit opeens ook in één scene bijvoorbeeld) die bij elkaar een fijne persoonlijke mix vormde van hopelijk een grote nieuwe ontdekking.

mijn lijstje:

1 - Ta Fang Jian Li De Yun (2020) - 8,7
2 - Vitalina Varela (2019) - 8,7
3 - Tlamess (2019) - 8,7
4 - O Que Arde (2019) - 8,7
5 - Fanny Lye Deliver'd (2019) - 8,2
6 - Mosquito (2020) - 8,2
7 - Longa Noite (2019) - 8
8 - Fellwechselzeit (2020) - 8
9 - Armour (2020) - 8
10 - Birds (Or How to Be One) (2020) - 8
11 - Tal Día Hizo un Año (2020) - 7,7
12 - Vendrá la Muerte y Tendrá Tus Ojos (2019) - 7,7
13 - Blanco en Blanco (2019) - 7,7
14 - Lydia Lunch – The War Is Never Over (2019) - 7,7
15 - Fidelity (2019) - 7,7
16 - Tantas Almas (2019) - 7,7
17 - Chun Jiang Shui Nuan (2019) - 7,7

18 - Kala Azar (2020) - 7,2
19 - Si Yo Fuera el Invierno Mismo (2020) - 7,2
20 - You Will Die at 20 (2019) - 7,2
21 - Special Actors (2019) - 7,2
22 - Khanaur (2019) - 7
23 - Perempuan Tanah Jahanam (2019) - 7
24 - Baamum Nafi (2019) - 7
25 - Desterro (2019) - 7
26 - Make Up (2019) - 7
27 - Slow Machine (2020) - 6,2
28 - Jeanne (2019) - 6
29 - Children of the Sun (2019) - 6
30 - Ts'onot (2019) - 5
31 - Aos Pedaços (2020) - 4,2
32 - Umibe no Eigakan – Kinema no Tamatebako (2019) - 1,7

Eerder al gezien:
Jallikattu (2019) - 8
Krabi, 2562 (2019) - 7,5

de lydia lunch docu en "birds. or how to be one" staan overigens nog niet op MM
zitten deze al in de toevoeging, of zou iemand dat willen doen??

starbright boy (moderator)
Voor mij vooral een festival waarin de pieken minder hoog waren en de dalen minder diep. Er was geen enkele film bij die zoveel indruk maakte aks bijvoorbeeld Manta Ray of Long Day's Journey Into The Night vorig jaar. Een paar films zitten dichtbij een 4.5, maar geeneen haalt het. En dat is voor de tweede keer in 17 jaar IFFR. Ook heb geen echt diepe onvoldoendes. Alles zit tussen 2 en 4 sterren. Ben gisteren afgehaakt na de films (en niet mee gaan drinken) omdat ik een enorme verkoudheid had opgelopen. Maar die gaat wel weer over, de herinnering blijft. Het lijstje:

1. Chun Jiang Shui Nuan (2019) - MovieMeter.nl 4.0*
Weer een heel fraai Chinees debuut met heel fraai camerawerk. Onder meer Jia Zhang Ke en Edward Yang zijn referenties. Bijna onvoorstelbaar dat dit een debuut is. De regisseur ziet dit zelfs als eerste van een trilogie.
2. Mosquito (2020) - MovieMeter.nl
Fraaie film. Belangrijk thema, eigenzinnige en intense film. Heel goede keus voor een openingsfilm en laten we wel zijn, dat was lang niet altijd zo.
3. Nam-mae-wui Yeo-reum-bam (2019) - MovieMeter.nl
Een Koreaanse debutant laat zich inspireren door Koreeda. Prachtig familiedrama vol met herkenbare scenes en intieme observaties. Ook een ode aan de familieleden die er nog steeds zijn als je leven op zijn gat ligt.
4. Tantas Almas (2019) - MovieMeter.nl
Fraaie film over een visser in een burgeroorlog die op zoek gaat naar zijn zoons. Laat je, naast de emoties en overtuigingen van de hoofdpersoon ook heel sterk de omgeving meevoelen. Soms ruik je de film bijna.
5. Les Enfants d'Isadora (2019) - MovieMeter.nl
Liefdevolle ode aan de kunst. Subtiel, onroerend en bescheiden.
6. Krabi, 2562 (2019) - MovieMeter.nl
Film zonder al teveel regels. Twee interessante regisseurs die samenwerken en filmen op een plek die spoedig in de huidige vorm niet bestaat. Kritisch en komisch. Schoonheid en Ontroering. Hoofd en Hart.
7. Zombi Child (2019) - MovieMeter.nl
Weet niet zo goed waarom ik nu pas mijn tweede Bonello zag, want de regisseur lijkt me te liggen. Dit was een gekke maar werkende film die oude zombielegendes uit Haiti koppelt aan het hedendaagse Frankrijk. Bonello's Q en A was de fijnste waar ik dit jaar was.
8. Uncut Gems (2019) - MovieMeter.nl
Waarom maakt Adam Sandler nog de films die hij normaal maakt? Waarom zijn de Safdies pas de tweede na Paul Thomas Amderson pas de tweede die ons laten zien hoeveel meer hij kan? Eigenzinnige, drukke misdaadkomedie. Zo filmisch dat ik blij ben 'm in de bios te hebben gezien. De Safdies zijn gearriveerd. Met echt een herkenbare stijl en sfeer.
9. Heung Gong Jai Jo (1997) - MovieMeter.nl
Een middelvinger naar de samenleving in Hong Kong. Is misschien nog wel relevanter dan in 1997.
10. Tal Día Hizo un Año (2020) - MovieMeter.nl
Sobere film over de dreiging van een plek die in alles vreemd voor je aanvoelt. Dit is zo'n film waarbij scenes in hun context zo anders aanvoelen dat een losse scene veel minder goed merkt.
11. Khanaur (2019) - MovieMeter.nl
Slice of life in Indiaas dorpje. Gaat over heerlijk alledaagse dingen en vol sfeer.
12. Blanco en Blanco (2019) - MovieMeter.nl
Kolonialisme (terugkerend thema dit jaar), macht en leven op een zeer afgelegen plek in de wereld. Heftige film.
13. Nuages: Lettres à Mon Fils (2001) - MovieMeter.nl
Hansel speelt wolken en licht en koppelt dat aan haar eigen levensloop, met name haar moederschap. Meditatief.
14. A Febre (2019) - MovieMeter.nl
Intieme film over vader-dochter-relatie. Fraai einde.
15. Pinkel (1982) - MovieMeter.nl
Rotterdamklassieker die ik al een tijdje graag wilde zien. Zeer interessant tijdsdocument.
16. Ofrenda (2020) - MovieMeter.nl
Originele visuele poëzie. Bijzonder.
17. Si Yo Fuera el Invierno Mismo (2020) - MovieMeter.nl
Komt niet binnen als Leones, maar ik zie veel de mooie elementen uit de film terug. Opvallend genoeg interpreteerde ik de film verdrietiger dan Lopez zelf dat leek te doen.
18. Hui Nan Tian (2020) - MovieMeter.nl 3.5*
19. Hatsukoi (2019) - MovieMeter.nl
20. Bacurau (2019) - MovieMeter.nl
Weerkt niet helemaal perfect, maar is tegelijk een boos protest tegen het Brazilië van nu en de genrefilms van vroeger in Brazilië. Je merkt aan Braziliaanse regisseurs (ook tijdens introducties enzo) zich enorm veel zorgen maken over hun land.
21. Long Min (1992) - MovieMeter.nl
22. Vendrá la Muerte y Tendrá Tus Ojos (2019) - MovieMeter.nl
23. Matthias & Maxime (2019) - MovieMeter.nl
24. Om det Oändliga (2019) - MovieMeter.nl
Lichte tegenvaller. Lijkt meer een voetnoot dan een nieuwe film ergens. Uniek blijft het wel.
25. Tlamess (2019) - MovieMeter.nl
26. Fanny Lye Deliver'd (2019) - MovieMeter.nl
27. En Medio del Laberinto (2019) - MovieMeter.nl
28. Between the Devil and the Deep Blue Sea (1995) - MovieMeter.nl
29. Sang Gong Kei Bing (1984) - MovieMeter.nl
30. Ts'onot (2019) - MovieMeter.nl
31. Vitalina Varela (2019) - MovieMeter.nl
32. Saint Maud (2019) - MovieMeter.nl
33. Tung Dong (1988) - MovieMeter.nl 3.0*
34. Merry Christmas, Yiwu (2020) - MovieMeter.nl
35. With Love, volume 1 #
36. Dust (1985) - MovieMeter.nl
37. Merry Christmas, Yiwu (2020) - MovieMeter.nl
38 . Éden (2020) - MovieMeter.nl
39. Panquiaco (2020) - MovieMeter.nl
40. Checkpoint Berlin (2020) - MovieMeter.nl
41. Une Femme, Ma Mère (2019) - MovieMeter.nl 2.5*
42. Bring Me Home (2019) - MovieMeter.nl
43. One Day in the Life of Noah Piugattuk (2019) - MovieMeter.nl
44. How To Ting Ting Yang Rai Mai Hai Leua Ter (2019) - MovieMeter.nl
45. Antigone (2019) - MovieMeter.nl
46. Desterro (2019) - MovieMeter.nl 2.0*
47. Song Si Gong Da Nao Jin Hun Zhang (2019) - MovieMeter.nl

Een dan zag ik ook nog vier shorts die ik goed vond
Two Moons #
L'ultimo Sognu #
Oú en êtes-vous, Teresa Villaverde?
Ruby

# staat nog op de site en mag daar wel op

Tot volgend jaar!

Gast
geplaatst: vandaag om 13:17 uur

geplaatst: vandaag om 13:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.