Vitalina Varela (2019)

Alternatieve titels: The Daughters of Fire | As Filhas do Fogo

Portugal

geregisseerd door Pedro Costa (II)
met Vitalina Varela, Ventura en Manuel Tavares Almeida

Drie zussen ondernemen een reis van Kaapverdië naar het Portugese Fontainhas, een nederzetting waar ze familie hebben wonen. Na er jarenlang te zijn weggebleven willen ze hen een bezoekje brengen. Het drietal komt echter te weten dat de vestiging niet langer bestaat.

• Vanaf 9 juli in de bioscoop

avatar van Malick
Gouden Luipaard in Locarno! Wie had dat ooit verwacht?
In announcing the Golden Leopard prize for the film, as well as best actress to its eponymous star, Breillat was emphatic in saying that Costa’s achievement goes beyond mere awards, insisting on its place in the cinema pantheon.

Malick schreef:
Gouden Luipaard in Locarno! Wie had dat ooit verwacht?

Want?

Een van de meest duistere (letterlijk en figuurlijk) films die ik ooit zag. Monumentale slow cinema!

Mooie rol ook van Ventura als priester, had hij ook wel een prijs voor mogen hebben.

Wonderschoon en beklemmend schouwspel van licht en schaduw, perspectief en kadrering. Béla Tarr in kleur. Ver op de achtergrond geluiden van leven buiten, als in een vissenkom. Buiten licht en leven, binnen duister en leeg. Het uit mahoniehout gehouwen gelaat van Varela, in rouw. Een kunstwerk.