Vitalina Varela (2019)

Alternatieve titels: The Daughters of Fire | As Filhas do Fogo

Portugal

geregisseerd door Pedro Costa (II)
met Vitalina Varela, Ventura en Manuel Tavares Almeida

Nadat ze veertig jaar vergeefs heeft gewacht op het door haar man beloofde vliegticket, arriveert de Kaapverdische Vitalina nu, drie dagen na diens dood, in Portugal. Ze treft een krot met een lekkend dak en een prevelende priester zonder volgelingen. Alles en iedereen staat stil, zonlicht lijkt niet te bestaan.

Malick
Gouden Luipaard in Locarno! Wie had dat ooit verwacht?
In announcing the Golden Leopard prize for the film, as well as best actress to its eponymous star, Breillat was emphatic in saying that Costa’s achievement goes beyond mere awards, insisting on its place in the cinema pantheon.

Malick schreef:
Gouden Luipaard in Locarno! Wie had dat ooit verwacht?

Want?

Een van de meest duistere (letterlijk en figuurlijk) films die ik ooit zag. Monumentale slow cinema!

Mooie rol ook van Ventura als priester, had hij ook wel een prijs voor mogen hebben.

Wonderschoon en beklemmend schouwspel van licht en schaduw, perspectief en kadrering. Béla Tarr in kleur. Ver op de achtergrond geluiden van leven buiten, als in een vissenkom. Buiten licht en leven, binnen duister en leeg. Het uit mahoniehout gehouwen gelaat van Varela, in rouw. Een kunstwerk.

avatar van joachimt
joachimt (crew)
Ik Doe Moeilijk schreef:
Monumentale slow cinema!

Eens. Costa weet het allemaal weer prachtig in beeld te brengen.

Kijktip: ga dit niet kijken na een lange vermoeiende werkdag. Dan blijf je niet wakker. Dit is geen kritiek van "jemig wat saai zo'n slome film", maar meer een waarschuwing dat je een geschikt moment moet kiezen om zoiets te kijken. Het is namelijk niet alleen het tempo, maar ook de trieste eentonige wijze waarop de acteurs hun teksten mompelen. Er zit nergens een versnelling in. Dat maakt het allemaal behoorlijk zwaar om doorheen te komen. Maar goed, als je al eerder wat van Costa hebt gezien, weet je waar je aan begint.

Vanaf 9 juli in de bioscoop (EYE Filmmuseum)

Toch nog, wat goed! Ik ga echt proberen dit weer mee te maken. Ik vond dit echt buitenaards.

avatar van Arnie
Zeker een goede film, prachtige donkere fotografie, weinig decor en een cinematografisch zowel als inhoudelijk interessant portret.

De kwaliteit is dus zonder meer hoog, maar je moet wel erg wakker en in de mood zijn voor slow cinema. Als dit Costa's gebruikelijke vertelwijze is zie ik als een berg tegen op tegen zijn andere werk.

avatar van John Milton
Ik vond Ossos best sterk, maar No Quarto da Vanda vreselijk. Wel erg benieuwd naar Cavalo Dinheiro en deze.