Juventude Em Marcha (2006)
Genre: Drama
Speelduur: 155 minuten
Alternatieve titel: Colossal Youth
Oorsprong:
Portugal / Frankrijk / Zwitserland
Geregisseerd door: Pedro Costa
Met onder meer: Ventura, Isabel Cardoso en Vanda Duarte
IMDb beoordeling:
6,9 (1.718)
Gesproken taal: Portugees
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Juventude Em Marcha
De oudere, melancholische en verslagen Ventura is na 34 jaar huwelijk door zijn vrouw Clotilde verlaten en kijkt terug op een hard en vreugdeloos leven. Ventura schrijft haar een onbeholpen, maar hartverscheurende brief (of beter, laat hem schrijven). Keer op keer draagt hij de brief voor, terwijl hij op het punt staat om uit zijn wijk te worden losgesneden en een kaal appartement te betrekken.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments

Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Prachtige, sombere, poetische, claustrofobische film. Al is-ie wel te lang.
De plotbeschrijving hierboven zegt al heel veel. Dat saaie, monotone leven van wachten, hoop en machteloosheid is gevat in strak gekadreerde, stilstaande shots van ruimtes die altijd worden begrensd door muren. De film is traag en bevat heel veel herhaling, wat de saaiheid en eentonigheid van Ventura's leven benadrukt. Iets te veel, wat mij betreft. Volgens mij was met 100 minuten en iets minder herhaling hetzelfde effect wel bereikt. Maar evengoed vond ik het erg mooi.
In de film zit 1 camerabeweging, aan het einde, zowaar met beelden uit een park, die de film een klein beetje lucht verschaft.

Mug
-
- 13949 berichten
- 5968 stemmen
Dinsdag 13 februari, 22.45 uur, te zien op ARTE [OmU]. [het is niet voor niets een ARTE produktie natuurlijk]

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14294 stemmen
Ik had het kunnen weten toen ik eraan begon. Pedro Costa maakt hermetische ontoegankelijke films en mijn eerdere pogingen, onder andere bij Ossos waren me niet goed bevallen. Toch hou ik best van langzame onbegrijpelijke films, maar de gekunsteldheid en de totale lethargie in de films van Costa staat me tegen. Toch wordt hij door sommigen omarmd en werd ik verleid om het weer eens te proberen. Zoveel films heeft hij immers niet gemaakt.
Ook in Juventude em Marcha is het weer te veel van het zelfde. De statische shots om de eenzaamheid en vreugdeloosheid weer te geven etc. Geen enkel moment heb je het moment naar echte mensen te kijken die ik daar in Lissabon zou kunnen aantreffen als ik erheen zou gaan. Costa maakt alles extra lelijk en zielig om ons met onze neuzen op de feiten te drukken. Zonder enige subitiliteit hamert hij op ongelijkheid, uitbuiting etc: de macht van de regisseur! En dat twee-en-een-half uur lang.
Willen jullie mij de volgende keer behoeden dat ik er nog een keer intrap en tóch weer een film van Costa ga bekijken? Het halfje extra is voor de locatiescout die samen met de DoP een paar fraaie locatieshots ontwikkelde.

Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
in Juventude em Marcha is het weer te veel van het zelfde.
Dat vond ik ook, ja. De film duurt te lang.
Geen idee, ben nog nooit in die buurt geweest, maar ik kan me wel voorstellen dat zo'n situatie zich ergens werkelijk voordoet. Maar belangrijker is dat ik wel werd getroffen door dit personage.
Dat zal idd vast en zeker een onderliggende gedachte zijn van de regisseur, maar vond je het 'hameren'? Ik zag vooral een tragische, maar ontroerende schets van eenzaamheid, eentonigheid en hoop.
Mee eens, de film zou voor mij ook niet zonder kunnen, denk ik.

rubenn
-
- 51 berichten
- 10 stemmen
Iemand info of die Masters of Cinema-release nog doorgaat?
Of op een ander dvd-label?
Of enige andere manier om de film te zien?
Iemand ervaring met films kijken op theauteurs.com, waar hij blijkbaar beschikbaar is?

starbright boy (moderator films)
-
- 21106 berichten
- 4289 stemmen
Die MOC-release gaat door, maar het zal 2010 worden.

badfans69
-
- 2804 berichten
- 5071 stemmen
Die MOC-release gaat door, maar het zal 2010 worden.
Eindelijk via criterion..

stephan73
-
- 6202 berichten
- 13825 stemmen
MoC zal deze alleen op Blu-Ray uitbrengen. Ik wacht daar wel op!

Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
De 21ste eeuw-tegenhanger van de beruchte TSPDT-lijst is best oke en heeft opmerkelijke niet-alledaagse titels. De opname van een titel echter, Colossal Youth, snap ik totaal niet. Mên, wat een saaie bedoening: een Portugeze ouwe, arme man is op zoek naar woonruimte en de film zelf heeft veel saaie stiltes of anders veel saaie dialogen tussen saaie mensen.
Ik snap best dat een filmmaker zonder opsmuk een film wil neerzetten en het leven wil laten zien zoals het is, maar dit ging echt te ver. Er was hier echt niks aan, behalve wat sloeberige, aardige decors. Daardoor kreeg ik wel het idee eerder naar een film te kijken die zich afspeelt in Angola ipv Portugal. Ik wil heus aannemen dat de levensstandaard in Portugal minder hoog is, maar dit paupere gedoe leek me weer zwaar onrealistisch. Enfin, uiteindelijk heb ik gekeken naar een heel vervelende geforceerde film.

Spetie
-
- 38582 berichten
- 5257 stemmen
Soms moet je onbekende wateren bevaren, om te weten te komen hoe het vaart en met films en regisseurs is dat niet anders. Het enige wat ik vooraf wist, is dat dit contemplatieve oftewel trage cinema zou zijn en verder zou ik het wel ervaren.
Dat van die contemplatieve cinema klopt in ieder geval als een bus, want het is bij vlagen uitermate traag. Verder is behoorlijk ontoegankelijk en zeer lastig om in de film te komen, iets wat mij uiteindelijk zelfs niet gelukt is. De hoofdrolspeler leidt een saai en ontzettend herhalend leven, waar nauwelijks meer enige spanning of opwinding in terug te vinden is. Regisseur Pedro Costa beeldt het verhaal op zich erg realistisch uit, met veel statische shots en een soms behoorlijk deprimerende sfeer. Het grote probleem is echter, dat de kijker dezelfde ervaring krijgt, tijdens het kijken van de film, tenminste dat was bij mij wel het geval.
Dat heeft als resultaat dat het uiteindelijk een erg lange zit wordt, waar behalve de soms wel mooie shots, verder niet veel uit te halen is. De personages blijven veel te afstandelijk, de dialogen zijn vaak nietszeggend en het herhalende begint op den duur zelfs lichtjes te irriteren. Het gevoel van Ventura wordt dan misschien wel goed overgebracht, maar boeiend is het allemaal niet. Visueel is het bij lange na niet goed genoeg en inhoudelijk wordt er iets verteld, wat ook in anderhalf uur verteld kon worden.
Een paar aardige momenten en een paar mooie shots zijn dan ook veel te weinig, voor een film met zo’n tijdsduur. Ik heb daarnaast ook het idee dat Costa in ieder geval geen regisseur voor mij is.
1,0*

Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Na al die negativiteit wordt het misschien eens tijd voor een positieve noot. Mag ik?
Juventude Em Marcha / Colossal Youth is het laatste deel uit de Fontainhas-trilogie. Vraag me af of er überhaupt iemand hier de moeite genomen heeft om de delen chronologische te bekijken want tussen Ossos en deze film zitten veel veranderingen en ontwikkelingen. Echter wel overduidelijk van de hand van Pedro Costa. Dit deel zit ergens tussen de 'speelfilm' van Ossos en de 'documentaire' In Vanda’s Room in. Maar hier is het bijna alleen nog maar audiovisueel schilderen. Het deed me het meest denken aan het werk van Francisco de Goya. Kennen jullie onderstaande schilderijen van hem?
Vagabonds Resting in a Cave & Plague Hospital
De link met het schilderijen zit hem ook in het museum waar als ik het goed heb o.a. werk van Peter Paul Rubens en Rembrandt van Rijn zag hangen en waar de hoofdpersoon werkzaam is. Althans dat vermoed ik. Volgens mij nodigt Pedro Costa ons hier uit om vergelijkingen te maken tussen de twee verschillende kunstvormen. De overeenkomsten en de verschillen. Wanneer gaat 'film' over in 'schilderen'? En andersom. En wat betekent iedere kunstvorm voor elkaar?
In het schilderij Plague Hospital komt alle licht voort uit dat ene raam. Net als in Juventude Em Marcha / Colossal Youth waar de hoofdpersoon binnenskamers steeds ingekaderd wordt tussen deurstijlen en ramen. Opgesloten in duisternis. Hij lijkt steeds op zoek naar dat 'licht'. Licht = Leven. In dat perspectief kunnen we ook wel spreken dat de hoofdpersoon in het vagevuur leeft en op zoek is naar zijn plek in de Hemel. De vraag is dan natuurlijk of dat de nieuwbouwwijk is want een groter contrast kan bijna niet.
Gewoon wat gedachtes.

wendyvortex
-
- 4858 berichten
- 7066 stemmen
Dramatisch geslaagd en wat dat betreft zijn de personages interessant en overtuigend genoeg om de volle twee-en-een-half uur te boeien. Cinematografisch is het statisch en vaak onderbelicht, sommige scenes lijkt er wel met een video-cam geschoten te zijn. Qua sfeer past het ook wel, een soort van Sokurov-wereld zonder magie en schoonheid. Schots, scheef, soms ronduit lelijk.

John Milton
-
- 20541 berichten
- 11234 stemmen
Malick vroeg of er al iemand was die de moeite heeft genomen de drie films die tezamen de Fontainhas-trilogie maken, in chronologische volgorde te bekijken. Ik zal vast niet de enige zijn, maar ben er nu in elk geval ook een van. Ossos beviel me behoorlijk, ik kon er met gemak 3,5* aan kwijt. Maar met het tweede deel No Quarto da Vanda (2000) kon ik beduidend minder. Van 35mm en een echte crew naar een basic digicam; het wordt er allemaal niet mooier van. Plus het strippen van zowat iedere vorm van narratief. Nu is dat geen noodzaak, maar het moet wel gecompenseerd worden; wat de film voor mij niet deed.
Wellicht had ik beter Cavalo Dinheiro (2014) of Vitalina Varela (2019) moeten kijken met hun hogere gemiddelde waardering, maar aangezien ik een lijstje van Cahiers du Cinéma aan het ontdekken was, werd het deze titel.
Malick moest wat aan Goya denken, maar die werkte zo te zien met beter materiaal dan de armetierige Panasonic AG-DVX100 waar Pedro Costa mee koos te werken; een voor consumenten betaalbare digitale Mini DV cam uit 2002. Hetzelfde medium waar Vanda mee geschoten is. Had dan op 166 mm geschoten desnoods; hoe dan ook zijn dit bepaald ook geen camera's om mooi contrast en natuurlijk, minimaal belichte scènes mee te vangen.
Als ik het visueel wat aantrekkelijker vond en het geen 155 minuten duurde, was er een hoger cijfer uitgerold. Ik plaats hem tussen Ossos en Vanda's gore rochelhoest in. Al was ik toch ontgoocheld toen die brokrochels ook hier hun bepaald niet verkwikkende intrede deden.
3*
Pre- en sequels

Vitalina Varela
2019
15 reacties

Cavalo Dinheiro
2014
23 reacties

No Quarto da Vanda
2000
10 reacties

Ossos
1997
7 reacties
Het laatste nieuws

'Bureau Rotterdam' met Ewout Genemans volgde politie tijdens schietpartij, Dick Maas en Stefan de Walle over 'Flodder'-toekomst: 'Is al een script' | MovieMeter Recap

Netflix deelt eerste volwaardige trailer van WOII-serie 'All the Light we Cannot See' van 'Peaky Blinders'-maker Steven Knight

Idris Elba al meer dan een jaar in therapie vanwege 'workaholic'-levensstijl: "Heb een aantal ongezonde gewoontes"

De tien best beoordeelde films van de jarige Clive Owen (59)
Bekijk ook

Sátántangó
Drama, 1994
381 reacties

God Grew Tired of Us: The Story of Lost Boys of Sudan
Documentaire, 2006
4 reacties

Vale Abraão
Drama, 1993
10 reacties

Ludwig
Historisch / Drama, 1973
35 reacties

Mouchette
Drama, 1967
29 reacties

Il Grido
Drama, 1957
19 reacties
Gerelateerde tags
emigrationsquattermethadonehousing development
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.