Vale Abraão (1993)

Alternatieve titel: Abraham's Valley

Portugal / Frankrijk / Zwitserland

geregisseerd door Manoel de Oliveira
met Cécile Sanz de Alba, Leonor Silveira en Luis Miguel Cintra

De jonge Ema (Sanz de Alba) is zo knap dat autochauffeurs door haar blik van de weg raken. Als ze ouder is (Silveira) trouwt ze met Carlo (Cintra) en verhuist naar Vale Abraão (Abrahams Vallei). Echt happy is ze niet met hem en ze blijft haar buitengewone macht over mannen onderzoeken.

avatar van J filmrecent
Een goede Nostalgische film, prachtige natuur en goede acteurs, (niet bekend) . Verhaallijn prima.
Bij het publiek niet bekend omdat deze niet is uitgebracht voor het grote publiek.

Eigenlijk een zeer goed gemaakte film met natuurlijk fado muziek.

Typisch Portugees, wanneer je je in de portugese cultuur vediep zal de film jouw heel erg aanspreken en begrijp je de film.

avatar van Querelle
Verfilming van een verhaal dat gebaseerd is op Flaubert's Madame Bovary. Het karakter en de handelingen van de hoofdpersoon worden vooral duidelijk door de voice-over waarvan helaas iets te vaak gebruik wordt gemaakt. Soms geeft het wel extra diepgang, (zoals de beschrijving van Ema's schoonheid en het effect op anderen), maar soms is het gewoon een letterlijke herhaling van wat er gebeurt, en dat is jammer. Maar zoals de Oliveira het personage gestalte geeft is wel fascinerend. Ze lijkt overal zo ver boven te staan (liefde, intelect, materie) dat ze compleet verdwaald lijkt in een wereld waarin elke man haar in feite wil consumeren. Zowel fysiek als mentaal en intelectueel. De mensen met wie ze vriendschappelijk omgaat zijn eigenlijk niet veel anders dan de mensen die haar op een andere manier leeg zuigen. Behalve het personage dat niks zegt. Hierdoor wordt het absoluut een subtiel tragische ontwikkeling die op den duur onder de huid gaat zitten ( en de speelduur helpt daar natuurlijk ook aan mee).
Het ziet er allemaal vrij sober uit, de locaties zijn spaarzaam, de kleuren zijn een beetje flets en de acteurs houden zich in, waardoor er een onderkoelde sfeer ontstaat. Een klein beetje uitbundigheid en afwisseling had de film wel wat sprankelender en levendiger kunnen maken, maar een consequente film met een duidelijke gekozen vorm is het zeker. Misschien eentje die moet groeien. Voor nu een ruime voldoende.

avatar van Ataloona
De volle mep en meteen in mijn top 10. (Splendor in the Grass eruit) Kom hier van de week nog wel even op terug hoe en waarom.

avatar van Ataloona
In principe bespreekt meester regisseur Manoel de Oliveira al zijn interesses van het leven in deze film. Verwacht niet een groot epos van 204 minuten, maar een ''kleine'' tragische schets van Portugese cultuur, de rijke bourgeoisie, het Portugese landschap en vooral somberheid.

Wederom slaagt De Oliveira erin om de kijker enorm te frustreren tijdens het kijken. Zijn personages hebben iets verheffends, ze zijn allemaal zo onbereikbaar, doch zij duidelijk dezelfde verlangens hebben als wij, ons stervelingen. 204 minuten lang blijf je gefrustreerd, het is somber, onsympathiek, cynisch, ontoegankelijk en veel te subtiel. Je blijft je afvragen hoe perfect cinema wel niet kan zijn. Je hebt het idee dat je je ontiegelijk verveeld, maar aan het einde van de rit ben je ontroerd en weet je dat je een magnifiek stukje cinema hebt gezien.

De voice-over (Manoel zelf) laat geen handeling in het ongewisse en hamert soms even te veel door in zijn eigen poëtische verklaringen. Soms had ik liever gewenst dat het me allemaal maar gewoon overviel, al moet ik toegeven soms erg nuttig gebruik heb gemaakt van de bevindingen.

De Oliveira is tevens qua regisseur hier in optima forma. Hij maakt prachtige registraties van de fabelachtige schoonheid van het Portugese platteland. De scenes binnenshuis hebben telkens een soort van zweverigheid en wegdromen valt bijna niet te voorkomen. Bijna elke scene heeft een splendide uitstraling die zijn weerga niet kent. Geen visuele hoogstandjes, maar daar heeft De Oliveira ook geen boodschap aan. Hij neemt het leven op zoals men (lees: hijzelf) het ziet.

Het verhaal is van tragische esthetiek en de schoonheid van hoofdpersoon Ema heeft een betoverende indruk gemaakt. Niet zo erg dat ik spontaan tegen een muur zou rijden als ik haar zou zien, maar desalniettemin bravo! Zij speelt een intens ongelukkig en ongeïntereseert persoon die in haar eigen verleidelijkheid verdrinkt. Ze maakt van haar uiterlijke eigenschappen (die zelfs in de schaduw staan van haar denkcapaciteiten) simpel gebruik en wikkelt elke man om haar vinger. Overal waar ze komt en iedereen die ze ontmoet dompelt ze eigenlijk onder in intens verlangen en misère. Tragedie ontkomt ook zij niet aan.

Vale Abraão is in mijn optiek een fascinerende reflectie op werkelijkheid, intellect, schoonheid, leven, wellust, verleiding, geld, macht, filosofie en noem het maar op. Werkelijk een film die je voor het leven bij blijft en dit meesterwerk mag zich diep gaan nestelen in mijn top 10. Mijn tweede 5* voor een werk van De Oliveira en superlatieven schieten voor mij tekort. Intense cinema voor mensen die zich graag laten uitdagen door de regisseur.

avatar van Prinz
Ben zeer geïnteresseerd in deze film. Als iemand een kopie heeft?

avatar van SimonSav
Querelle schreef:

Voor mij heeft het voor een deel echt de film verpest. Vaak mooie ingetogen momenten waar die dan opeens doorheen ging lullen, heb me soms echt flink gestoord eraan, zeker omdat het maar bleef duren. Zo zonde.

Het is alsof iemand de onderschriften uit een prentenboek voorleest. Het oninteressante verhaal, de monotone stem van de voice-over en de pretentieuze personages van deze lijzige film waren er oorzaak van dat ik met enige regelmaat dreigde in te dommelen. Tussendoor wel wat mooie beelden van de omgeving, waardoor ik het einde toch nog gehaald heb, zij het met moeite. Vermoedelijk zal ik deze film snel vergeten, of het moet zijn dat de verveling mij bijblijft.