• 144.778 films
  • 7.268 series
  • 22.048 seizoenen
  • 496.599 acteurs
  • 313.356 gebruikers
  • 8.295.555 stemmen
Avatar
 
banner banner

Oyû-Sama (1951)

Drama | 94 minuten
3,64 28 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 94 minuten

Alternatieve titels: Miss Oyu / お遊さま

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Kenji Mizoguchi

Met onder meer: Kinuyo Tanaka, Nobuko Otowa en Yûji Hori

IMDb beoordeling: 7,5 (1.607)

Oorspronkelijke taal: Japans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Oyû-Sama

Shinnosuke wordt voorgesteld aan Shizu, een potentiële huwelijkskandidate. Hij wordt echter verliefd op Oyu, de zus van Shizu. Zij is een weduwe. Oyu mag echter niet trouwen en moet haar zoon opvoeden, omdat hij het toekomstige hoofd van zijn familie is. Oyu probeert Shinnosuke en Shizu ervan te overtuigen met elkaar te trouwen, zodat ze zelf in de buurt van Shinnosuke kan zijn.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18894 berichten
  • 12854 stemmen

Mooi en fraai ascetisch begin (en einde) van de film. Maar een beetje té kabbelend om ook een rimpeling te veroorzaken.

Mizoguchi was niet zo tevreden met de film en Tony Rayns ook niet, getuige zijn commentaar. Mede door de 'miscasting' van een sterke actrice als Tanaka in de rol van oudste zus (een bescheiden vrouw). Dat laatste vond ik dan weer erg meevallen.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13579 berichten
  • 0 stemmen

Vond ik ook. Ze speelde erg goed! Trouwens regelmatig wat mooie plaatjes te zien in deze film en een aantal leuke pans en takes. Het drama wil helaas maar niet van de grond komen. Ik denk dat dit de minste Mizoguchi is die ik tot nu toe zag. Toch kom ik dan nog uit op een voorzichtige 3,5*.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 20339 berichten
  • 3899 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

. Mede door de 'miscasting' van een sterke actrice als Tanaka in de rol van oudste zus (een bescheiden vrouw). Dat laatste vond ik dan weer erg meevallen.

Zwaar overdreven inderdaad.

Dit is pas de tweede Mizoguchi voor me dus ik trek niet al te veel conclusies nog. De andere was Ugetsu en dit is wel anders. Zoals veel (grote) Japanse filmmakers uit het studiosysteem daar (Ozu, Naruse) maakte Mizoguchi vooral films gericht op vrouwen, die de belangrijkste bioscoopdoelgroep waren in deze tijd en dit is daar een voorbeeld van.

Op basis van deze film (maar die basis is dus veel te smal) lijkt Mizoguchi wat dramatischer van toon dan de twee die ik eerder noemde. En het drama wordt nergens echt gelaagd, blijft een beetje aan de oppervlakte hangen. Wel mooie plaatjes, zoals een silhouet tegen de achtergrond van bomen ergens midden in de film. Wow.

3.5*


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 2469 berichten
  • 6738 stemmen

Bij Mizoguchi draait het vaak om het dilemma tussen passie en plicht, waarbij de druk van de maatschappelijke fatsoensnormen meestal de bovenhand haalt op persoonlijke verlangens. Shinnosuke wordt geacht met de jongste zus te trouwen, hoewel hij aanvankelijk in de oudste geïnteresseerd is, maar dat is een weduwe met kind. Nochtans is de jongste niet minder aantrekkelijk, maar vooral bedeesd en introvert. Ook is ze geneigd haar eigen geluk voor haar oudere zus op te offeren, voor wie ze een aanhankelijkheid toont die aan het incestueuze grenst. De driehoeksverhouding leidt tot innerlijke conflicten bij de betrokkenen.

De camera staat vaak stil voor goed gekozen beeldcomposities, dikwijls met een raam of open deur op de achtergrond om ruimte te creëren. Lentebloesems en de golvende zee leveren sprankelende beelden op in afwisseling met de dramatische dialogen. Japanse traditie is aanwezig met kimono's en theeceremonieën. De maan herinnert aan het volkse geloof in een natuurgoden. De oudste zus speelt koto, een Japanse citer die met een soort vingerhoedjes betokkeld wordt.