Oyû-Sama (1951)

Alternatieve titels: Miss Oyu | お遊さま

Japan

geregisseerd door Kenji Mizoguchi
met Kinuyo Tanaka, Nobuko Otowa en Yuji Hori

Shinnosuke wordt voorgesteld aan Shizu, een potentiële huwelijkskandidate. Hij wordt echter verliefd op Oyu, de zus van Shizu. Zij is een weduwe. Oyu mag echter niet trouwen en moet haar zoon opvoeden, omdat hij het toekomstige hoofd van zijn familie is. Oyu probeert Shinnosuke en Shizu ervan te overtuigen met elkaar te trouwen, zodat ze zelf in de buurt van Shinnosuke kan zijn.

Mooi en fraai ascetisch begin (en einde) van de film. Maar een beetje té kabbelend om ook een rimpeling te veroorzaken.

Mizoguchi was niet zo tevreden met de film en Tony Rayns ook niet, getuige zijn commentaar. Mede door de 'miscasting' van een sterke actrice als Tanaka in de rol van oudste zus (een bescheiden vrouw). Dat laatste vond ik dan weer erg meevallen.

Ramon K
Vond ik ook. Ze speelde erg goed! Trouwens regelmatig wat mooie plaatjes te zien in deze film en een aantal leuke pans en takes. Het drama wil helaas maar niet van de grond komen. Ik denk dat dit de minste Mizoguchi is die ik tot nu toe zag. Toch kom ik dan nog uit op een voorzichtige 3,5*.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Mochizuki Rokuro schreef:

Zwaar overdreven inderdaad.

Dit is pas de tweede Mizoguchi voor me dus ik trek niet al te veel conclusies nog. De andere was Ugetsu en dit is wel anders. Zoals veel (grote) Japanse filmmakers uit het studiosysteem daar (Ozu, Naruse) maakte Mizoguchi vooral films gericht op vrouwen, die de belangrijkste bioscoopdoelgroep waren in deze tijd en dit is daar een voorbeeld van.

Op basis van deze film (maar die basis is dus veel te smal) lijkt Mizoguchi wat dramatischer van toon dan de twee die ik eerder noemde. En het drama wordt nergens echt gelaagd, blijft een beetje aan de oppervlakte hangen. Wel mooie plaatjes, zoals een silhouet tegen de achtergrond van bomen ergens midden in de film. Wow.

avatar van Dievegge
Bij Mizoguchi draait het vaak om het dilemma tussen passie en plicht, waarbij de druk van de maatschappelijke fatsoensnormen meestal de bovenhand haalt op persoonlijke verlangens. Shinnosuke wordt geacht met de jongste zus te trouwen, hoewel hij aanvankelijk in de oudste geïnteresseerd is, maar dat is een weduwe met kind. Nochtans is de jongste niet minder aantrekkelijk, maar vooral bedeesd en introvert. Ook is ze geneigd haar eigen geluk voor haar oudere zus op te offeren, voor wie ze een aanhankelijkheid toont die aan het incestueuze grenst. De driehoeksverhouding leidt tot innerlijke conflicten bij de betrokkenen.

De camera staat vaak stil voor goed gekozen beeldcomposities, dikwijls met een raam of open deur op de achtergrond om ruimte te creëren. Lentebloesems en de golvende zee leveren sprankelende beelden op in afwisseling met de dramatische dialogen. Japanse traditie is aanwezig met kimono's en theeceremonieën. De maan herinnert aan het volkse geloof in een natuurgoden. De oudste zus speelt koto, een Japanse citer die met een soort vingerhoedjes betokkeld wordt.