• 159.505 films
  • 9.816 series
  • 29.117 seizoenen
  • 608.742 acteurs
  • 355.316 gebruikers
  • 8.900.099 stemmen
Avatar
 
banner banner

Ossos (1997)

Drama | 94 minuten
3,28 23 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 94 minuten

Alternatieve titel: Bones

Oorsprong: Portugal / Frankrijk / Denemarken

Geregisseerd door: Pedro Costa

Met onder meer: Inês de Medeiros en Vanda Duarte

IMDb beoordeling: 6,8 (1.712)

Gesproken taal: Portugees

Releasedatum: 5 november 1998

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Ossos

Ossos is een minimalistisch drama dat zich afspeelt in de creoolse achterbuurt Estrella d'Africa in Lissabon. Een film over lamgeslagen, apathische personages, die van de toekomst niets hebben te verwachten. De film volgt een jong stel dat niet in staat is om hun pasgeboren baby te voeden. Als ook bedelen onvoldoende soelaas biedt, probeert de jonge vader zonder medeweten van de moeder het kind te verkopen. Na veel geleur met de baby laat hij het achter bij een prostituee, waarna de wanhopige moeder op zoek gaat naar haar kind.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

  • 4939 berichten
  • 12346 stemmen

Prachtige, stille, schrijnende film. De hopeloze armoede van de personages maakt ze bijna Bressoniaans apathisch. Ben erg benieuwd naar meer films van Costa.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18912 berichten
  • 14433 stemmen

Als je deze de moeite vond (en zo te lezen was dat zo) dan zal Costa je verder niet teleurstellen denk ik.


avatar van Malick

Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

De link met Bresson zit hem ook in de cinematograaf Emmanuel Machuel. Die Bresson laatste film schoot. Qua beeldtaal nog minimalistischer dan Bresson zelf. Veel stiltes. Nauwelijks gesproken woord. De 'acteurs' zijn allemaal mensen van de straat. Een aantal keren komen de 'schuldige' handen in beeld. Maar het zijn veelal de harde koppen en de uitgebeende lichamen die de donkere ruimtes vullen. Gefilmd in veelal smalle straatjes, krappe appartementen of (half)gesloten ruimtes waardoor ruimte + tijd + voyeurisme ook belangrijke thema's in de film worden. Er is nog veel meer over te schrijven maar dat laat ik aan de vele extra's over op de DVD's van Criterion. Geen gemakkelijke film.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4345 berichten
  • 4599 stemmen

Pedro Costa is een naam die op nogal wat lijstjes terugkeert. Ik besloot het eens te proberen met een van zijn vroege films, bovendien opmaat naar zijn geroemde documentaire No Quarto da Vanda. Dat bleek geen succes. Toegegeven ik was ook doodmoe toen ik hem keek, wat bepaald niet helpt. Maar een nogal vervelende kijkervaring, en heb dan ook absoluut geen trek om naar een drie uur durende film over Vanda te gaan kijken, dat gaat er in elk geval voorlopig dus niet van komen.


avatar van McSavah

McSavah

  • 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Ook toevallig, zag deze net ook en was in het begin ook moe maar de cafeïne deed vervolgens zijn werk. Costa's niet-digitale films vind ik geweldig, maar hopelijk gaat In Vanda's Room mij ook een beetje bevallen.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21184 berichten
  • 4353 stemmen

De verhouding tussen mij en het werk van Costa is toch een beetje moeizaam. Vind het zeer zorgvuldige kleurenpalet en belichting in een uitermate grauwe achterbuurt een interessante botsing.

En de tegenstelling tussen de vaak doodse beelden en levendig achtergrondgeluid valt ook op. Costa filmt ook bijna alles in nauwe ruimtes, bij ramen en door deuropeningen.

Er zit ook een soort tegenstelling in de film (en misschien wel bij Costa) waar ik het wat moeilijk mee heb. De film komt regelmatig erg gecomponeerd en weinig spontaan over, tot de kleinste beweiging aan toe. Tegelijk blijft het allemaal voyeuristisch aanvoelen. Ik blijf een buitenstaander die naar een wereld kijkt die gemanipuleerd aanvoelt. Nou weet ik ook wel dat films altijd manipulatie is en kan ik alles wat ik net noemde los van elkaar in sommige andere films goed hebben, maar het zit me hier wat in de weg.

Interessant, dat wel.


avatar van niethie

niethie

  • 7307 berichten
  • 6469 stemmen

Ik heb eens op een blauwe maandag meegelopen in het verzorgingstehuis waar mijn moeder werkt. De figuren die hier ronddwarrelen deden me sterk denken aan sommige mensen die ik daar toen heb ontmoet. Compleet onbereikbaar en in gedachten weggezonken. Geen enkele drijfveer meer en immuun geworden voor liefde en affectie. Met het grootste verschil dat deze nog jong zijn en midden in het leven staan, maar ondertussen al volledig uitgeleefd lijken. Zo doet de hoofdfiguur twee zelfmoordpogingen, maar het lijkt geen enkele indruk te maken op dit door prozac gedrogeerde gezelschap die gewoon de gaskraan dichtdraaien en doorgaan waar ze mee bezig waren. Ofwel, ijzig voor zich uitstaren. Ik kon dan ook weinig met de in en in neerslachtige en hermatisch afgesloten wereld die Costa - met wie dit mijn kennismaking is- hier schilderd. Het ziet er visueel niet onaardig uit. Fijne groentinten met name, en de viezige rauwe omgeving zorgt voor een claustrofobische atmosfeer. Maar het ontbreekt aan ieder greintje gevoel en is hierdoor over de gehele linie gewoon te droog. Er wordt niet uitgedaagd deze figuren te doorzien waardoor het inderdaad een wat gemaakt Bressoniaans poppenspel werd. Slecht is het niet, en het zal heus niet mijn laatste Costa zijn, maar wat moet je ermee? Ik weet het even niet. Het zal wel weer cinema voor gevordenen zijn. (2,5*)