Vitalina Varela (2019)
Genre: Drama
Speelduur: 124 minuten
Alternatieve titels: The Daughters of Fire / As Filhas do Fogo
Oorsprong:
Portugal
Geregisseerd door: Pedro Costa
Met onder meer: Vitalina Varela, Ventura en Manuel Tavares Almeida
IMDb beoordeling: 6,8 (2.463)
Gesproken taal: Portugees
Releasedatum: 9 juli 2020
On Demand:
- Bekijk via myLum (Lumière)
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Vitalina Varela
Nadat ze veertig jaar vergeefs heeft gewacht op het door haar man beloofde vliegticket, arriveert de Kaapverdische Vitalina nu, drie dagen na diens dood, in Portugal. Ze treft een krot met een lekkend dak en een prevelende priester zonder volgelingen. Alles en iedereen staat stil, zonlicht lijkt niet te bestaan.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Gouden Luipaard in Locarno! Wie had dat ooit verwacht?
cholopotter
-
- 135 berichten
- 106 stemmen
Want?
cholopotter
-
- 135 berichten
- 106 stemmen
Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
Een van de meest duistere (letterlijk en figuurlijk) films die ik ooit zag. Monumentale slow cinema!
Mooie rol ook van Ventura als priester, had hij ook wel een prijs voor mogen hebben.
Richardus
-
- 1800 berichten
- 912 stemmen
Wonderschoon en beklemmend schouwspel van licht en schaduw, perspectief en kadrering. Béla Tarr in kleur. Ver op de achtergrond geluiden van leven buiten, als in een vissenkom. Buiten licht en leven, binnen duister en leeg. Het uit mahoniehout gehouwen gelaat van Varela, in rouw. Een kunstwerk.
joachimt (crew films)
-
- 3479 berichten
- 9066 stemmen
Monumentale slow cinema!
Eens. Costa weet het allemaal weer prachtig in beeld te brengen.
Kijktip: ga dit niet kijken na een lange vermoeiende werkdag. Dan blijf je niet wakker. Dit is geen kritiek van "jemig wat saai zo'n slome film", maar meer een waarschuwing dat je een geschikt moment moet kiezen om zoiets te kijken. Het is namelijk niet alleen het tempo, maar ook de trieste eentonige wijze waarop de acteurs hun teksten mompelen. Er zit nergens een versnelling in. Dat maakt het allemaal behoorlijk zwaar om doorheen te komen. Maar goed, als je al eerder wat van Costa hebt gezien, weet je waar je aan begint.
Richardus
-
- 1800 berichten
- 912 stemmen
Toch nog, wat goed! Ik ga echt proberen dit weer mee te maken. Ik vond dit echt buitenaards.
Arnie
-
- 1074 berichten
- 1829 stemmen
Zeker een goede film, prachtige donkere fotografie, weinig decor en een cinematografisch zowel als inhoudelijk interessant portret.
De kwaliteit is dus zonder meer hoog, maar je moet wel erg wakker en in de mood zijn voor slow cinema. Als dit Costa's gebruikelijke vertelwijze is zie ik als een berg tegen op tegen zijn andere werk.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ik vond Ossos best sterk, maar No Quarto da Vanda vreselijk. Wel erg benieuwd naar Cavalo Dinheiro en deze.
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Twee stijlkenmerken drukken hun stempel op Vitalina Varela. De eerste is het werken vanuit een donkere achtergrond. De tweede, helaas niet eerder benoemd in dit topic, is dat de camera stil staat. Twee uur film en slechts twee keer een camerabeweging: beide keren betreft het een lullige 90-graden pan wanneer een personage een hoek om slaat. (NB: Vergelijkingen met Bela Tarr gaan in het geheel niet op, want Tarr is in mijn ogen juist op z'n best als de camera beweegt.)
Deze twee stijlkenmerken hebben hetzelfde effect, namelijk een verbinding leggen met de schilderkunst. Met name Caravaggio lijkt mij een inspiratiebron. De pose van de hoofdrolspeler die op de poster staat afgebeeld (twee keer komt dit terug) past eveneens in dit plaatje. Een ander shot beeldt haar af in een fel belichte deuropening, die hiermee iets van een vergulde lijst krijgt.
Voor mij zijn er twee problemen met Vitalina Varela. Of eigenlijk drie. De eerste is dat ik geen liefhebber ben van deze strikt statische cameravoering. De tweede dat niet alleen het verteltempo traag ligt maar dat ook de personages traag bewegen of soms alleen stil staan. Dit komt erg kunstmatig over (op de Parkinson-pastoor na, daarbij past het). Het derde probleem is dat de weinige tekst die gesproken wordt niet altijd goed te begrijpen is. Ik snap dat Vitalina door haar man op Kaapverdië is achtergelaten zonder duidelijke reden, maar dat had het uitgangspunt van de vertelling moeten zijn, waarna de protagoniste en de kijker vervolgens op zoek gaan naar het waarom. Nu kom je er als kijker geleidelijk achter dát dit zo is en vervolgens is het eigenlijk afgelopen.
Al met al niet de fijne vorm van slow cinema dit.
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
Dit is weer zo’n typische arthouse-film van het genre ‘zelfs het kijken naar het opdrogen van verf is spannender’ en ik zeg er maar meteen bij dat ik niet zo’n fan van dit genre ben. De regisseur lijkt elke prikkeling van de kijker te hebben willen vermijden: niet alleen kijken we telkens minutenlang naar hetzelfde statische beeld waarin niets gebeurt en niets wordt gezegd, maar de film is ook pikdonker zonder enige kleur met meestal alleen een verlicht zwart gezicht dat zo als die op schilderijen van Rembrandt uit de duisternis opdoemt. De film is echter geen schilderij van Rembrandt en kent geen enkele variatie in dit ‘spel’ met licht en donker. Het ergste is nog dat de film ook intellectueel niet prikkelt: wat we zien of wat er wordt gezegd is niet intellectueel, paradoxaal, onheilspellend of anderszins interessant. Iemand in de krottenwijk is gestorven en vervolgens kijk je simpelweg twee uur lang naar teneergeslagen, rouwende, peinzende, fluisterende gezichten die, als ze wat zeggen, benadrukken dat hun leven (ik neem aan: het leven in de krottenwijk) moeilijk is. Daarom zal de film ook zo donker zijn alsof de wijk zonder elctriciteit wekenlang in een zonsverduistering zit: dit zijn mensen die ‘leven in de schaduw’ want hun leven is niet makkelijk en niemand kijkt naar ze om (met alleen in het slot van de film opeens daglicht, waarschijnlijk om aan te geven dat het leven toch doorgaat).
Sorry, ik zal een hoop ‘betekenis’ (of is het gevoeligheid?) hebben gemist maar ik kon hier helemaal niets mee…
pjmj
-
- 277 berichten
- 266 stemmen
Het donkere beeld vond ik beslist niet storend bij de sublieme blu-ray uitgave van Second Run. Alle details waren zelfs in het donker nog heel goed zichtbaar. De rust en traagheid waren een verademing en zorgden voor twee uur ontspanning en kijkgenot en kwamen het intense medeleven met de hoofdpersoon alleen maar ten goede. Ik kon mijn ogen niet droog houden. Inderdaad geen film voor liefhebbers van snelle en flitsende beelden, want die zullen dit prachtige schouwspel waarschijnlijk nog geen vijf minuten kunnen uitzitten.
Paalhaas
-
- 1569 berichten
- 2443 stemmen
Zelfde euvel als Colossal youth en Horse money. Visueel werkelijk subliem maar toch kom ik niet verder dan een ruime voldoende, omdat ik Costa's kunst inhoudelijk wat al te spartaans en de spaarzame tekst vaak hinderlijk/onnodig vaag vind.
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
Even twijfelde ik of ik nog naar het startscherm zat te kijken, maar het was wel degelijk begonnen. Traag, statisch en donker zijn de stijlkenmerken. Mooie beelden? Ja, bijvoorbeeld van regen op een dak, maar overweldigend is het niet. Het is meer slaapverwekkend dan kunstzinnig. Uiteraard heeft hij ook een prijs gewonnen: DE Gouden Luipaard - op de dvd-doos staat het foute lidwoord.
Pre- en sequels
Cavalo Dinheiro
2014
23 reacties
Juventude Em Marcha
2006
16 reacties
No Quarto da Vanda
2000
10 reacties
Ossos
1997
7 reacties
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
De tien best beoordeelde films van de jarige Vince Vaughn (54)
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Bekijk ook
The Father
Drama, 2020
134 reacties
Der Goldene Handschuh
Misdaad / Drama, 2019
131 reacties
Colectiv
Documentaire, 2019
17 reacties
Faust
Drama / Fantasy, 2011
55 reacties
Dylda
Drama / Oorlog, 2019
43 reacties
Adam
Drama, 2019
21 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.