Desterro (2019)

Brazilië / Portugal / Argentinië

geregisseerd door Maria Clara Escobar
met Carla Kinzo, Otto Jr. en Rômulo Braga

We volgen het leven van een Braziliaans stel, Laura en Israël, begin dertig, die een vijfjarig zoontje hebben, Lucas. Ze leven samen onder één dak, maar de interesse in elkaars zorgen en gedachten zijn ze onderweg verloren. De relatie lijkt geen lang leven meer beschoren en de enige die nog iets zoekt in het leven is Lucas. Dan verdwijnt ze ergens in Argentinië. Tijdens haar reis ontmoet ze verschillende vrouwen die ons hun verhalen vertellen, nadenken over het vrouwelijk lichaam, vanuit een complexe Latijns-Amerikaanse samenleving en de wereld. Is het mogelijk een vrouw in beweging te zijn?

avatar van Mr Thee
Het is goed gelukt een deprimerend sfeertje neer te zetten. Man, man wat een zielig zooitje. Zo nu en dan kwam het alleen wat gekunsteld over en leken de hoofdpersonen op commando de tekst op te dreunen. Het laatste pakweg half uur maakte wat goed met de busreis, de monologen en een knisperend kunstig maar sneu einde. Eigenzinnig document van een mistroostig Brazilië.

avatar van hvdriel
Weinig film, veel gepraat.
Ik herinner me alleen de ondertiteling aan het lezen te zijn geweest.