The Rise of the Synths (2019)

Spanje / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Iván Castell
met John Carpenter en Rubén Martínez

Synthwave grijpt niet alleen terug op de synthpop van de jaren tachtig, maar ook op de glossy visuele stijl uit die periode. De (soundtracks van) films, tv-series en computergames van destijds, zoals Miami Vice, Lethal Weapon en Top Gun, vormen een grote inspiratiebron voor veel synthwave-muzikanten. Regisseur John Carpenter is een van de helden van de synthwave, vooral vanwege de vaak unheimische soundtracks die hij voor zijn eigen films maakte – uiteraard gespeeld op synthesizers.

avatar van Mr Thee
Ja vriendjes en vriendinnetjes, dit is niet zomaar een docu met wat talkingheads. Het is een reis "Back to the Future" in de DeLorean DMC-12 met John "Bassie en Adriaan" Carpenter. Niet dat deze helden uit de vaderlandse historie worden genoemd in deze trip down memory lane, maar ze passen best in de gevarieerde stroom van films en series als Halloween, Miami Vice, Drive, Eden (2014) - MovieMeter.nl en Strange Things. Natuurlijk zijn er dan nog de vele artiesten als Giorgio Moroder, Vangelis, Kraftwerk, Nine Inch Nails, Daft Punk, Kavinsky die de revue passeren. John Carpenter praat het in een mysteriueze setting aan elkaar. Ook de animaties bij het verhaal zijn erg gaaf en zullen bij menig muziek- en liefhebber een glimlach op het gezicht laten verschijnen. Ook de down to earth commentaren van de Synthwavers (die Brit is de held van de film!) die een kijkje geven in hun muziekscene zorgde voor een jolige sfeer in Pathé 2 tijdens IFFR 2020. De voorgenoemde "hedendaagse" muziekscene kenmerkt zich door liefde voor de synthmuziek uit veelal de 80ies (open deur), de fascinatie voor de muziek en de films en series uit die tijd en het leven in anonimiteit. De docu is naast de niet heel verrassende talkingheads, een toch wel origineel opgezet, informatief en visueel spektakel. Een must voor hen die jong waren in de 80ies en de 90ies maar toch zeker ook de moeite waard voor de rest van de bevolking!

avatar van zombie
Ik was niet echt onder de indruk van deze docu. Ondanks dat ik wel synthwave luister vanaf het begin van het genre. Daardoor heeft Rise of the Synths dan ook weinig verrassends in petto. Inhoudelijk valt er misschien ook niet zo veel te vertellen over de muziek (al zou je bijvoorbeeld in kunnen gaan op verwante stromingen als darkwave) Natuurlijk wel leuk om wat gezichten bij de veelal anonieme muziekanten te zien (en John Carpenter is aan boord). Maar vooral de animaties zijn vreselijk slecht. Ik draai liever de soundtrack nog maar eens...