Eden (2014)

Frankrijk
Drama / Muziek

geregisseerd door Mia Hansen-Løve
met Félix de Givry, Pauline Etienne en Vincent Macaigne

Frankrijk, jaren 90: de elektronische muziek ontwikkelt zich in een snel tempo. In slaapkamers en op illegale feestjes hoor je een opwindende mix van beats en stemmen. Paul en zijn beste vriend verwaarlozen hun studies en vormen een dj-duo genaamd Cheers waarmee ze zich in het Parijse nachtleven storten, op zoek naar bekendheid en euforie. Maar terwijl hun vrienden Thomas en Guy-Man wereldroem vergaren onder de naam Daft Punk, blijft Cheers ter plaatse trappelen.

avatar van Verhoeven
Hier kijk ik enorm naar uit.

avatar van tattoobob
Me too

Klinkt inderdaad leuk.

Aangekocht door Cinéart. Release: t.b.a.

Vermakelijke film met leuke shots van raves in de 90s met bijpassende housemuziek. Groot aantal classics voorbij horen komen en dan bedoel ik niet de bekende Daft Punk tracks. Duurt alleen een half uur / driekwartier te lang. Te veel scenes die niks toevoegen.

avatar van predator
Nou, had voor mij zelfs nog langer mogen duren . Een musical voor oudere jongeren. Maar zo af en toe inderdaad een scene zonder spanningsboog. Maar de sfeerbeelden zijn erg tof gedaan. Meteen de muziek thuis opgezet.

avatar van J. Clouseau
Een meeslepende kroniek over de opkomst van de elektronische dansmuziek, vol scènes waarin je de sfeer van kolkende menigtes op pompende beats haast kunt proeven. Het beklijvende verhaal van een introverte, afwezige jongen die een leven als dj ambieert, op zoek naar roem en euforie, maar zijn jeugdvrienden ziet uitgroeien tot de succesvolste dj's ter wereld terwijl hijzelf nergens raakt. Dat had Eden allemaal kunnen zijn. Al deze elementen zitten erin, maar komen onvoldoende uit de verf. De film is mooi in beeld gebracht, maar de personages en hun lotgevallen zijn niet genoeg uitgewerkt om je echt te beroeren. Spijtig, want hier had heel veel ingezeten.

avatar van Prudh
Krijgt geen biosrelease, iig niet in maart

avatar van Verhoeven
Klopt. Komt onder andere door de 'hoge' notering in de publieksprijs op het IFFR.

avatar van wibro
Deze film draaide i. h. k . van Best of the Fest (IFFR) in Lux Nijmegen. Waarom, dat is mij eigenlijk een raadsel. Wat een slaapverwekkende film. Ik heb mij echt rot zitten te vervelen. Een tiental bezoekers kon het niet langer opbrengen de film uit te zitten en verliet voortijdig de zaal. Ik zou dat ook gedaan hebben als ik niet voor mijn werk als gastheer in de zaal aanwezig moest zijn.
Wat is er dan mis met deze film? Wel, er zat gewoon geen verhaal in, ik kon maar geen binding krijgen met de personages - ze lieten me gewoon ijskoud - en het ging allemaal van de hak op de tak. Dans party hier, dans party daar, uitstapje naar New York, van New York naar Chicago, van Chicago weer naar Parijs, enz enz. Zelfs de muziek kon deze film voor mij niet redden en ook de jonge dames niet waar ik meestal toch wel oog voor heb. Dus, maar gauw vergeten deze film.

wibro schreef:
Ja, bizar. Werd op het IFFR al niet gewaardeerd ...

avatar van Bottleneck
Mnee dit was 'm toch net niet. Vind de levenswandel van Paul en zijn karakter nou niet zo denderend om daar 131 minuten naar te koekeloeren. Kon me weinig schelen wat er allemaal zou gebeuren met 'm (en kon ook amper merken dat hij zo verslaafd zou zijn). En wat Wibro zegt: dan weer hier, dan daar en hap weer terug. Muziek is af en toe wel leuk (Da Funk) maar ook daar hadden we wat meer van verwacht.

avatar van Filmkriebel
Zonder meerwaarde en véél te lang. Een jonge franse garage/nu-disco DJ wordt over een periode van 20 jaar op de voet gevolgd in zijn leven, met momenten uit zijn carrière en momenten uit zijn onstabiele privé leven met mislukte relaties en financiële problemen. Zeker het laatste stuk, wanneer hij stilaan "has been" wordt is nog het best. Je zou kunnen zeggen dat het een rise & fall van een dj is maar eigenlijk is dat niet waar : het is het leven dat gewoon verdergaat en de mens die ouder wordt.

Maar zoals ook wibro uitstekend aangeeft gaat het van de hak op de tak en blijven de personages oppervlakkig. De film leert de kijker ook absoluut niks over de muziekcultuur die ze uitbeeldt. De passie voor muziek spat niet erg van het scherm en wordt beperkt tot club-sfeerbeelden met een selectie garage hits van de voorbije decennia wat de film erg repetitief maakt.