Bande de Filles (2014)

Alternatieve titel: Girlhood

Frankrijk

geregisseerd door Céline Sciamma
met Karidja Touré, Assa Sylla en Lindsay Karamoh

Het verhaal concentreert zich op de 16-jarige Marieme, die leeft in een door regels geregeerde omgeving. De censuur die uitgeoefend wordt door de wijk waarin ze woont, de regels van de jongens en haar slechte schoolprestaties. Maar wanneer ze in contact komt met een groep meisjes die de vrijheid heeft afgedwongen, verandert alles. Ze omarmt de code van de straat, het geweld en de vriendschap om alles uit haar jeugd te halen.

avatar van Naomi Watts
Erg veel zin in, positieve geluiden uit Cannes. Sciamma is de coming of age director bij uitstek. Grappig ook dat ze samen met dat andere CoA wonder Linklater, ook qua titel zijn 'concurrent' is.

avatar van McSavah
Ook al een tijdje benieuwd naar. Helaas hier wachten tot volgend jaar. Mooie hoofdrolspeelster trouwens (Karidja Touré). Daarnaast uitkijken naar 'de nieuwe Adèle', Qui Vive (2014), met wederom een vrouwelijke regisseuse en een film met een straat en 'immigranten' achtergrond. Nog een interessante Franse film uit dit jaar met een vrouw achter het roer is Eden (2014) (II).

avatar van McSavah
Overigens genomineerd voor de Lux Prize en daarom donderdag 6 november gratis te zien in Leiden.

avatar van yeyo
Een film over CATFIGHTS? Count me in! Maar helaas, Bande de Filles is eerder een film over genderrollen, te verwachten aangezien dat het stokpaardje is van regisseur Sciamma (Tomboy vond ik goed, Naissance de Pieuvres een steriel onding). De boodschap lijkt één te zijn van collectieve genderdysforie: de mannen in Bande de Filles zijn stuk voor stuk apathische losers (het meest intimiderende personage, de broer van het hoofdpersonage, zien we niet geheel ontoevallig enkel wanneer hij in het donker voor zijn Xbox ligt) die staan te popelen om hun meisjes in het strakke keurslijf van onderdanige huisvrouw te dwingen. Maar eigenlijk respecteren ze hun vrouwelijke tegenhangers pas wanneer die zich als mannen gedragen: vechten, afpersen, eerzuchtig zijn.. De hoofdpersonages worstelen dan ook allemaal met hun genderidentiteit en weten niet hoe ze zich moeten gedragen: Marieme draagt haar haar kort, bindt haar borsten in en lijkt zich tijdens haar eerste seksuele ontmoeting een beetje als man te gedragen-of is dat gewoon een teder moment bevuild door mijn perverse geest? Het personage dat zichzelf 'Lady' noemt (de naam alleen al) lijkt daar haar extravagante kleding en excessief make-up gebruik dan weer een beetje op een tranny..

Er zitten wel enkele mooie, oprechte momenten in Bande de Filles (de aandoenlijkste scène betreft een Babybel kaasje), maar de soms nogal holle esthetiek nekt Sciamma maar weer eens. Het overdreven sentimentele ambient themalied alleen al.. Sciamma doet dat discotheekdebacle uit Naissance ook nog eens over wanneer we de meiden zien dansen op Diamonds van Rihanna. Wat een leuk, onbeholpen momentje had kunnen zijn, is hier een dodelijk serieuze en redelijk belachelijke verafgoding. In prachtige blauwe neonverlichting playbacken de meisjes nagenoeg perfect en nemen ze de meest sierlijke poses aan, LIKE DIAMONDS IN THE SKY. Heel gek allemaal, vooral omdat ik zo hier en daar juist de indruk had dat Sciamma ook wel de bedoeling had om het vreselijke Amerikaanse kopieergedrag van dit soort jeugdbendes aan te kaarten. De meisjes spreken elkaar voortdurend aan met Amerikaanse slang (ongewoon in een land waar de intelligensia dwangmatig de invloed van deze wereldtaal tegenwerkt), de film begint heel typerend met een American Football match (geen rugby zoals de meeste recensenten om één of andere reden lijken te denken, niet bepaald jocks veronderstel ik) en tijdens de dansscènes glijdt de camera MTV-gewijs verleidelijk over de puberende lichaampjes van de jonge grieten en wordt er gretig ingezoomd op hun bekken-of heeft dat toch eerder te maken met de voorkeur van Sciamma?

Toch drie sterren omdat ik me wel heb geamuseerd heb met dit meidenavontuurtje. De beste fims over girl gangs blijft toch nog altijd Linda Blair vehikel Savage Streets AKA De Bloedwraak van een Meidenbende!

avatar van Mr Thee
McSavah schreef:

Was uiteindelijk gisteren niet te zien@LIFF. Wel op IFFR vernam ik!

Mr Thee schreef:

Was uiteindelijk gisteren niet te zien@LIFF. Wel op IFFR vernam ik!

Kreuzweg gisteren als vervanger zo te zien. Release ligt nu ook wel vlak na het IFFR gepland, dus niet echt een IFFR must see

avatar van Verhoeven
IFFR-Preview 2015. Maar je hebt het niet van mij.

avatar van Verhoeven
Het enige positieve aan Girlhood is de gebruik van muziek + kleuren. Maar daarvoor kijk ik wel een Refn / Martinez film. Vond het vooral weer een bevestiging van stereotypen + clichés. Met als dieptepunt de winkeldiefstal en het afpersen van deze 'domme' zwarte grietjes. Verder loopt het scenario niet lekker met wel drie verschillende eindes. Met de 'genderidentiteitsproblematiek' als klapstuk. Dat werkte al helemaal niet. Kleine teleurstelling.

avatar van niethie
Grappig, ik moest ook aan Refn denken al was ik wel heel erg blij met die stukken waar in ik na het wat onopvallende Tomboy toch weer wat van de sfeer uit haar geweldige debuut terug proefde, met name die party en dans-uitspattinkjes zijn prachtig met als hoogtepunt het met z'n allen rondspringen op dat Rihanna nummer (totaal niet mijn muziek maar zo goed gebruikt dat ik er tot mijn verbazing kippenvel van kreeg) Zowiezo is Sciamma goed in dit soort subtiele wegdroom momentjes waar je alle narigheid en cynisme even vergeet door de meiden bijna als een kind lol te zien maken. Film haalt wel nergens echt het niveau van Water Lilies, is wat overambitieus met het aansnijden van onderwerpen. Heeft niet de meest sympathieke personages wat eigenlijk stuk voor stuk schreeuwerige rotwijven zijn die niet makkelijk je medeleven winnen en vast weten te houden. Toch heb ik me graag mee laten slepen in hun wereldje. En ook al is het niet geheel vrij van vooroordelen, vooral mooi om ook eens een film te zien die zich volledig focust op de gekleurde jeugd die een keer niet uit een of andere gevaarlijke ghetto of rioolwijk komt. (3,5*)

avatar van dvdcrusher
Schitterend sociaal drama over kansloze jongeren, overwegend van zwarte huidskleur. Heel ingrijpend met goede en mooie actrices. 4 sterren

Een voortkabbelende coming-of-age film over een kansloze Frans-Afrikaanse pubermeid (probleemjongere) uit een grauwe voorstad van Parijs. Ondanks de trieste sociale achtergrond probeerde de regisseuse de productie subtiel en licht van toon te houden, maar dat maakte 'm ook voorspelbaar, kunstig en the theatraal. De cast speelde naturel.

Goeie film over een tienermeisje dat een beetje op het slechte pad raakt als ze een paar nieuwe vriendinnen krijgt. Goed neergezette personages (iets waar de prima casting ook debet aan is). Ook het milieu waarin de meiden zich bevinden komt goed uit de verf. Tegen het einde zakt het soms wat in. Verder een mooie soundtrack en de mooiste scene is als de meiden meezingen met Rihanna.

avatar van Decec
Een goed drama film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk....
Mooi HD kwaliteit breedbeeld....
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Niet onaardig. Film doet een beetje denken aan een moderne West Side Story meets La Haine.
Vooral heel treurig eigenlijk allemaal.
Kansloze jongeren die hun dromen nooit kunnen verwezenlijken en meegetrokken worden in de lijn van hun broers en zussen.

avatar van John Milton
Gek genoeg blijft ook bij mij voornamelijk deze scène me het meeste bij.

Ja, dat was mooi.

lezertje
Dit is dus weer zo een typische echte ‘Zonde-van-je-tijd-film’ over vier ‘françaises d'Afrique’, waarbij schrijfster/regisseuse Céline Sciamma overduidelijk Rebecca Prichards toneelstuk ‘Yard gal’ (Nederlandse titel : ‘Wild grrrl’) over de concurrentie tussen twee meidengangs in de buitenwijk van een grote Engelse stad, in haar gedachte gehad moet hebben. Het enige dat de vier meiden doen is een beetje chillen, maar vooral nog minder dan dat en dat is dus totaal niet interessant om naar te kijken. Vandaar dus : Zonde van je tijd. Voor de vier hoofdrolspeelsters, waarschijnlijk rechtstreeks van de straat geplukt was deze film hun debuut en dat is ook duidelijk te zien, met als dramatisch hoogtepunt hoofdrolspeelster Karidja Touré, die alleen maar chagrijnig kan kijken.

avatar van John Milton
Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat het niet de meest diepgaande film van de afgelopen jaren was, maar met "het enige dat de vier meiden doen is een beetje chillen, maar vooral nog minder dan dat en dat is dus totaal niet interessant om naar te kijken", blijf je wel heel erg aan de oppervlakte, lijkt me. Maar eerlijk is eerlijk, ik had ook op meer gehoopt

avatar van leatherhead
In bepaalde opzichten wat beter dan Tomboy, maar vaak just nog een stuk matiger. Waar Sciamma haar personages voorheen nog enige mystiek en ambiguïteit mee wist te geven zit je hier naar een stel schreeuwerige stereotypen te kijken. Hun leefwereldje is nou ook niet de meest boeiende om in te vertoeven, waardoor ik - ondanks dat de film er audiovisueel best aantrekkelijk uitzag - mijn klokje steeds vaker tevoorschijn hield.

Temeer omdat het allemaal ook veel te lang duurde. Die scene met het gesprek over Disneyland was eigenlijk een prima eindscene geweest, maar Sciamma vond het kennelijk nodig om daarna nog met een hoop 'een x aantal maanden later' poeha aan te komen zetten. Niet echt boeiend.

Teleurstellend dus, al zitten er, toegegeven, nog wel een handjevol sterke scenes tussen (de hierboven genoemde bijv.) en oogt de film visueel vrij strak. Kleine 2*, en dan ben ik nog gul.

Prachtige film.

avatar van Noud
Kan iemand mij het volgende vertellen:

Wil Vic een jongen zijn? Het is mij niet duidelijk of zij haar borsten heeft laten vergroten of eraf gehaald, Haar haar eraf heeft geknipt.

En wat voor werk deed zij op het laatst? Koerier of 'pleziermeisje'.

Beeld van een overwegend zwarte jeugd in de bidonvilles van Parijs.
Temperamentvol en stoer zijn in hun uiterlijk gedrag terwijl ze innerlijk, doorheen hun nietsnutterige doenerij, vol twijfels zitten.
Beseffend dat ze niet verder zullen geraken dan dat ze nu zijn en dat zelfs een crimineel parcours op hun wacht, ontbreekt het hun ook aan echte ambitie Het wazig beeld in de slotscène suggereert m.i. hun vele onzekerheden over de toekomst.
Film zonder echte hoogtepunten, zeker wat drijvend op het acteertalent van Karidja Touré en met een sterke soundtrack, vaak met dreigende ondertoon.

avatar van eRCee
Noud schreef:
Kan iemand mij het volgende vertellen:
En wat voor werk deed zij op het laatst? Koerier of 'pleziermeisje'.

Volgens mij probeert ze te voorkomen dat die Abou-figuur of anderen op haar vallen, en daarom probeert ze zo seksloos mogelijk te zijn. Wat er met het einde werd uitgebeeld snapte ik dan weer niet, vond het ook erg zwak maar dat zal wel zijn omdat ik het niet begreep.

Verder een film met mooie momenten en een prima sfeer, maar qua verhaal en personages is het een stukje minder interessant dan gehoopt.