Merry Christmas, Yiwu (2020)

Zweden / Servië / Duitsland / Frankrijk / Qatar
Documentaire

geregisseerd door Mladen Kovacevic
met Cui Jiaojiao, Luo Jiaqi en Fang Libao

Kerstmis wordt niet gevierd in China, maar in Yiwu staan desondanks meer dan zeshonderd kerstfabrieken. Ze worden bestierd als familiebedrijven en draaien het hele jaar door. Mensen uit het hele land komen hierheen voor werk. Meerdere fabrieken, in en rondom de stad Yiwu, staan centraal in deze observerende documentaire. Hier staan geen hightech machines, maar keihard werkende mensen, die kerstballen beglitteren, pompons op kerstmutsen lijmen en kerstmannen in elkaar knutselen. De camera volgt de arbeiders op de werkvloer en erbuiten – hun gesprekken, liefdesperikelen, een potje biljart, boodschappen en eten, en de telefoontjes met het thuisfront, ver weg van de welvaart van Yiwu.