menu

Film / Festivals en evenementen / International Film Festival Rotterdam - IFFR

zoeken in:
Mijn lijstje- een elftal
1. L’extraordinaire Voyage de Marona 4.5
2. Atlantique 4
3. I Blame Society 4
4. Rise of the Synths 4
5. Family Romance LLC 3.5
6. Tantas Almas/ Valley Of Souls 3.5
7. Rocks 3.5
8. The Whistlers 3.5
9. Gutterbee 3.5
10. Make Up 3.5
11. Desterro 2.5

Het was weer een feest. Ik heb een heleboel niet gedaan. Zoals: de kleine zaal van de Schouwburg bezocht, een avondje / nachtje doorgehaald, een dag vrij genomen, tijd genomen voor vooraf toch wel als interessant bestempelde zaken en films als de RTM programmering, wat MM gebruikers de hand schudden. Maar ik deed ook heel veel wél: zoals het bezoeken van de Kids only ochtend met mijn zoon, een Kaaps tijgertje drinken met wat vriendjes en vriendinnetjes en steeds weer een comment op MM schrijven ten einde de veelal mooie indrukken van de films nog beter te kunnen herinneren en zo nodig te intensiveren door wat nazoekwerk.

IFFR op MM
Op moviemeter heb ik me vermaakt met voortijdse (Verhoeven wolfmanrene tbouwh !) en tussentijdse comments (Basto voskat78 hvdriel) stemmen en tips (niethie). Tja beste kijkbuiskinderen...het mag best een keertje genoemd worden! Oja ik heb inmiddels bijna alles wat hieronder genoemd wordt toegevoegd beavis, The One Ring.

De napret
Enkele scopitone films (muziekdocu's) van IFFR 2020 hoop ik nog te zien dmv mijn Unleashed abonnement (loopt in mei af). Ook hoop ik Uncut Gems te zien en vele andere Limelight films die zijn getipt (de jaarlijkse Verhoevenlijst met aangekochte titels, enige comments terug). First Love, Beasts Clawing..., Boyz in the Wood, Cenote waren films die mij qua beschrijving of genre zullen bijblijven. Van Markidis zag ik al wat en wil ik meer zien (Birds...). Hetzelfde geldt voor Diop (Atlantique) en Carrasco, wiens film El Año del Descubrimiento (2020) - MovieMeter.nl verrekte goed scoorde bij het grote publiek. Dat terwijl ik bv. El Futuro geen "makkelijke" film vond. Verder ben ik nog steeds benieuwd naar het werk van Kokcic en naar Adoration van Welz. "Er leg nog een hele wereld aan fillums aan je voeten... ja tsogh?"

1. Jeanne Dielman 8,5
2. Children of the Sea 8,5
3. Jallikattu 8,5
4. Mosquito 8
5. Atlantis 8
6. Bring me Home 7,5
7. A Dark-Dark Man 7,5
8. For the Time Being 7,5
9. Dwelling in the Fuchun Mountains 7,5
10. Chaco 7
11. Armour 7
12. Khanaur/Bitter Chestnut 7
13. Tlamess 7
14. The Pregnant Tree and the Goblin 7
15. Blanco en Blanco 6,5
16. Northern Drift 6
17. Children of the Sun 5,5
18. The Tree House 4,5
19. Liberté 4,5
20. The Halt 4

Nog even wat langere reviews (wel in het Engels):

The Fever (stond niet in mijn lijstje, maar ik had hem al voor het festival gezien en de review bewaard voor IFFR)
IFFR 2020 review: The Fever (Maya Da-Rin) - icsfilm.org

Make Up
IFFR 2020 review: Make Up (Claire Oakley) - icsfilm.org

L'extraordinaire voyage de Marona
IFFR 2020 review: Marona's Fantastic Tale (Anca Damian) - icsfilm.org

No. 7 Cherry Lane
IFFR 2020 review: No. 7 Cherry Lane (Yonfan) - icsfilm.org

kappeuter (crew)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1127000/1127983.300.jpg?cb=1578932717

Awards en statistieken IFFR 2020:

De Tiger Award is gewonnen door The Cloud in Her Room van de Chinese filmmaker Zheng Lu Xinyuan.
De Special Jury Award ging naar Beasts Clawing at Straws van de Zuid-Koreaanse regisseur Kim Yonghoon.
Parasite won de publieksprijs.
De VPRO Big Screen Award was voor A Perfectly Normal Family van de Deense Malou Reymann en de Bright Future Award ging naar Moving On van Yoon Dan-bi.

Bloeiende cijfers op 49ste IFFR: 340.000 bezoeken

Mijn filmoverzicht later nog maar even opstellen. Eerst moest m'n terugblik geschreven
altijd de moeite hier alvast lijstjes te zien passeren.

Mr Thee schreef:

IFFR op MM
Op moviemeter heb ik me vermaakt met voortijdse (Verhoeven wolfmanrene tbouwh !) en tussentijdse comments (Basto voskat78 hvdriel) stemmen en tips (niethie).]
Jammer dat ik je dit jaar gemist heb Bijpraten irl is altijd leuk!
Nu ja, volgend jaar weer nieuwe kansen nieuwe ronde.

5 stuks op Festivalscope gezien, 20 op IFFRiG, met zaterdag een voor mij record van 7 stuks. Was in Forum in de mooie nieuwe zalen fijn, jammer dat de automaten de vele Cinevillers niet aankonden maar dan waren er de vriendelijke bekende gezichten van de balie wel weer Vaak volle zalen maar toch alles kunnen zien wat ik op de planning had. Ik had wel meer willen zien, maar ik werkte de donderdag en vrijdag nog gewoon, wat ik dus volgend jaar niet weer ga doen. Lekker 4 volle dagen film bingen dan Onderstaande lijst kun je (vrijwel) op volgorde zien, ook al zijn de halve cijfers natuurlijk soms gelijk. Erg veel goeie films! En volgens mij lag dat niet enkel aan mijn eigen routeplanning (kennen van je smaak) want wat ik verder ook had willen zien zie ik overal ook goed scoren. Hoog niveau dus overall.

Vitalina Varela 5*
Dwelling in the Fuchun Mountains 5*
The Lighthouse 5*
L'extraordinaire Voyage de Merona 4.5*
Adoration 4.5*
Piedra Sola 4.5*
Moving On 4.5*
Saint Maud 4*
The True History of the Kelly Gang 4*
Adam 4*
Valley of Souls 4*
The Sound of Metal 4*
The Fever 4*
My First Love 4*
Cenote 4*
Sebastián Springt über die Gelände 4*
Blanco en Blanco 3.5*
Ema 3.5*
Fire Will Come 3.5*
Make Up 3*
The Wild Goose Lake 3*
Invitation 3*
Bird Island 2.5*
Desterro 2*
Shell and Joint 1.5*

Magische editie weer. Het gevoel van het ondergedompeld worden in de heersende atmosfeer van film, film en nog eens film en daarbij dagelijks geconfronteerd te worden met zoveel mede liefhebbers en gelijkgestemden blijft met geen pen te omschrijven. Elk jaar heb ik wel weer die nieuwjaarsdip, die ook geen goed effect heeft op mijn kijkgedrag, maar steeds weer laat het de liefde overnieuw opbloeien en doet het je weer beseffen hoe diep mijn liefde voor cinema wel niet gaat.

Naast 2 hele saaie en vervelende fillers zijn er eigenlijk nauwelijks onvoldoendes tussen dit jaar. Op het laatst zelfs niet meer lager dan 3,5* Grootste verrassingen waren Shell + Joint en I Blame Society. De beste: The Lighthouse en nieuwe Du Welz!

Naast de bekende gezichten dit jaar ook vluchtig kennis gemaakt met tbouwh en ene Reinier (van wie ik zijn nick vergeten ben ) Verder blijft het onvoorstelbaar hoe ik Mr Thee elk jaar weer mis lijk te lopen.

Op basis van 55 langspelers.

HOOGTEPUNTEN:
01. Tantas Almas (Nicolás Rincón Gille)
Door Venetië afgewezen omdat ze liever de middelmatigheid van Jayro Bustamante wouden vertonen. Gelukkig weet Rotterdam wel wat ze moeten programmeren. Op een rationeel, spiritueel en emotioneel niveau een complete knock-out.

02. Dwelling in the Fuchun Mountains (Xiaogang Gu)
Het zoveelste meesterwerk van de achtste generatie Chinezen. Heb er alleen maar liefde voor.

03. Piedra Sola (Alejandro Telémaco Tarraf)
Op de een of andere manier wint steeds een matige film uit China de Tijgercompetitie. Terwijl het audiovisuele vuurwerk uit Latijns-Amerika komt. Wat! Een! Film!

04. Moving On (Dan-bi Yoon)
Het Zuid-Koreaanse antwoord op Hirokazu Koreeda. Prachtfilm.

05. A Febre (Maya Da-Rin)
Een hoofdpersoon om te omarmen. Een barmhartig debuut.

06. Cemetery (Carlos Casas)
Associatieve, magische 'documentaire' waar het beeld steeds donkerder en duisterder wordt.

07. Mosquito (João Nuno Pinto)
Hallucinerende koortsdroom. Eén van de beste openingsfilms die ik op het IFFR zag.

08. En Medio del Laberinto (Salomón Pérez)
Dromerige coming-of-age film. Waarom heb ik nooit leren skateboarden?

09. Les Enfants d'Isadora (Damien Manivel)
De dans wordt bestudeert, de dans wordt uitgevoerd en de dans wordt bekeken. Echter dit is niet de enige laag van deze wonderschone film van Damien Manivel.

10. Krabi, 2562 (Ben Rivers en Anocha Suwichakornpong)
Ben Rivers en Anocha Suwichakornpong die samen een film regisseren. Wat wil een mens nog meer?

11. The Painter and the Thief (Benjamin Ree)
De sensatie van Sundance maar in Rotterdam veroorzaakte deze emotionele documentaire nog geen rimpel in het water. Hoe vaak kun je een mens vergeven?

12. Children of the Sea (Ayumu Watanabe)
Hoe een simpele Japanse animatiefilm langzaam maar zeker in avant-garde kan overgaan. Erg bijzonder.

13. The Trouble with Nature (Illum Jacobi)
Albert Serra + Caspar David Friedrich = The Trouble with Nature

14. Ofrenda (Juan Mónaco Cagni)
Juan Mónaco Cagni is pas 21 jaar maar hier gaan we nog speciale films van zien. De zoveelste belofte uit Argentinië.

15. Merry Christmas, Yiwu (Mladen Kovacevic)
Misschien is de tijd rijp om Kerstmis terug te brengen tot de kern? Best wel schokkend om te zien hoeveel zooi er per jaar wordt geproduceerd.

16. Tal Día Hizo un Año (Salka Tiziana)
De krekels klonken als een menselijk koor.

17. A Rifle and a Bag (Isabella Rinaldi, Cristina Hanes en Arya Rothe)

18. Only You Alone (Zhou Zhou)
Dat slotbeeld! Heen en weer ...

19. Between the Devil and the Deep Blue Sea (Marion Hänsel)
Samen met je favoriete Nederlandse regisseuse een oudere film van Hänsel herkijken. En ook nog eens op 35mm.

20. Si Yo Fuera el Invierno Mismo (Jazmín López)
Na het weergaloze Leones valt iedere tweede film natuurlijk tegen. Echter cinematograaf Rui Poças doet toch een poging.

21. Tlamess (Ala Eddine Slim)
Het is een kwestie van tijd dat Ala Eddine Slim in de hoofdcompetitie van Berlijn, Cannes of Venetië zit.

Dan geef ik je twee tips die in je Top 5 eindigen, en als dank boor je dan één van de meest interessante regisseurs van de laatste jaren in de grond . Tsk tsk tsk.

niethie schreef:

en ene Reinier (van wie ik zijn nick vergeten ben )

Joe!

IFFR 2020 Bright Future films kun je kijken op Festival Scope: u daar, klikken maar

* ze staan er op tm 23 feb
** ik vermoed dat ze er na op IFFRUnleashed te vinden zijn, zo ging het eerder toch ook starbright boy ?

Zo, ik ben ongetwijfeld de laatste

Bij deze nog mijn filmoverzicht (KLIK), op volgorde van waardering.

Als ik puur naar mijn hoge stemmen kijk, viel deze editie toch relatief tegen; in die zin, dat ik maar twee keer 4,5* uitdeelde (& geen 5), aan Chun Jiang Shui Nuan (2019) en Nam-mae-wui Yeo-reum-bam (2019). Of ik zou Malick ook mee moeten rekenen Kijk ik breder, dan sprak ik weer genoeg gebruikers, collega's en vrienden, schreef ik er weer redelijk op los (zie de links in het filmoverzicht) en kwam ik naar eigen inzicht tot een zeer brede filmselectie met daarbinnen toch een aardig stel boeiende, eigenzinnige titels.

IFFR 2020, terugblik print. Vier Tigertitels. Onderwerp: het brandende huis (klik).

Gast
geplaatst: vandaag om 01:35 uur

geplaatst: vandaag om 01:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.