Atlantique (2019)

Alternatieve titel: Atlantics

Senegal / Frankrijk / België

geregisseerd door Mati Diop
met Mame Binta Sane, Ibrahima Mbaye en Abdou Balde

De tiener Ada is woonachtig in Senegal en heeft een relatie met Suleiman. Op een dag verdwijnt hij spoorloos en spoelen de lichamen van zijn vrienden aan op stranden in Dakar. Ada wacht ongeduldig op nieuws omtrent het lot van Suleiman, maar wordt intussen tegen haar zin uitgehuwelijkt aan een oudere man.

• Vanaf 13 februari in de bioscoop
  • vanaf 12 juni te koop op dvd

Netflix zet in op Afrika met aankoop Cannes-winnaar Atlantique - Vertigo - vertigoweb.be

Netflix heeft de distributierechten van Mati Diops Atlantique gekocht en gaat de winnaar van de Grand Prix in Cannes overal ter wereld uitbrengen behalve in de Benelux, Frankrijk, Zwitserland, Rusland en China.

avatar van John Milton
Hmm, jammer. Dit soort titels pak ik soms liever even op Netflix mee...

avatar van Malick
Erg blij dat dit op scriptbasis is gekocht. Zoiets wil ik ervaren op het witte doek.

Malick schreef:
Zoiets wil ik ervaren op het witte doek.
Wat voor iets?

Ik bedoel, ik snap dat sentiment als geen ander, de meeste films komen in de bios iets beter tot hun recht dan thuis, maar bij de een maakt dat meer uit dan de ander. Is er een specifieke reden dat je dat hebt bij deze film?

avatar van Malick
Omdat het een magisch-realistische film is uit Afrika - een continent dat we zelden hier zien in de bioscopen en filmhuizen - van een protegé van Claire Denis. Haar eerdere shorts waren veelbelovend.

avatar van John Milton
Nu ik er wat meer over hoor snap ik het, Verhoeven

Vanaf 13 februari in de bioscoop (Cinéart)

avatar van Mr Thee
Magisch
Atlantique is van het begin tot het eind heel mooi en intens om te zien en ervaren. ~
Enerzijds zorgt het voor een prachting beeld van de kustregio van Senegal, anderzijds voor een spannend drama met magisch realistische kenmerken (zie ook achtergrond aan het slot van het commentaar).

Ada's wens
De mooie beelden en kleuren geven het magische effect totdat ook uit het verhaal blijkt dat er sprake is van magie van de "Djinns" die wensen in vervulling brengen. Het verhaal is kort samen te vatten tot het plot zoals dat nu op MM staat. Natuurlijk zijn er aanvullend op dat plot, wel de nodige andere gebeurtenissen die onverklaarbaar lijken. Welke van de dames stak nu het bed in brand? Of...bleek het aan het eind...de (bezeten) rechercheur? Het einde zorgt voor verwarring en een geroezemoes na afloop in Cinerama 1 tijdens het IFFR 2020. De kijker mag zelf zeggen wie, waarom, waar was? Voor de liefhebbers een mogelijke uitleg als spoiler (aanvullend op de spoiler hierboven) : de geesten van de vergane boot hadden bezit genomen van de lichamen van enkele dames en tot slot...tot ieders verbazing...ook van de politieman/ rechercheur. Via hem komt Suleiman terug en is Ada's wens vervuld.

Ik ben zeker benieuwd geworden naar de rest van het oeuvre van Diop!

Achtergrond:
"Ik begin Dakar als spookstad te zien" - volkskrant.nl

Regisseur Mati Diop komt met een bijtende vervlechting van de weerbarstige dagelijkse realiteit voor een jonge vrouw, die tegen haar zin uitgehuwelijkt wordt, en een flinke brok magisch realisme. Het resultaat is een complexe film ─deels dramatisch, deels mystiek─ over het leven in het hedendaagse Senegal, waar gewerkt wordt aan een ambitieuze, maar onduidelijke toekomst.
Een boeiende, geschakeerde film met een fijne hoofdrol van Mama Bineta Sane.

avatar van McSavah
de soundtrack van Fatima Al Qadiri

avatar van ohkino
De sfeer, de locaties, de mooie mensen, de achterliggende sociale verhoudingen, familiebanden en natuurlijk religie en het geloof in geesten en de mysterieuze muziek, maken het een sterke film. Betoverend.

avatar van skinny_tie
McSavah schreef:
de soundtrack van Fatima Al Qadiri
Ik heb tijdens het kijken echt helemaal niks meegekregen van de soundtrack. Had ook niet door dat FAQ iets nieuws uit had gebracht. Klinkt fijn nu ik 'm op Spotify 'los' luister.

Prachtige mysterieuze film die door ijzersterke elektronische soundtrack en poëtische beelden van de zee naar heel hoog plan wordt getrokken. Deed mij door die beelden en sound zelfs beetje denken aan Virgil Verniers antipolis en mercuriales, maar met veel meer narratief. Moderniteit/traditie, arm/rijk, man/vrouw, geloof/bijgeloof, Afrika/Europa, film raakt aan zoveel thema’s zonder dat het ergens gezocht of opdringerig wordt. Tel daar zombieachtige djinns bij op en ik weet niet welke film hier nog overheen gaat dit jaar.

avatar van McSavah
mezzanine schreef:

Had dezelfde associatie. Die vind ik in montage en vertelling wel een stuk sterker, maar de sfeer is redelijk gelijkaardig ja. Hoewel het narratief verder wel duidelijk is, wil ik Atlantique eigenlijk nog een keer zien omdat ik de combinatie van de meer traditionele scènes en de magisch-realistische sfeerstukken niet helemaal vond boteren, maar nog niet de vinger erop heb kunnen leggen hoe dat dan komt. En met een soundtrack als deze is een herziening nooit weg.

Ondanks lichtelijk knulligheid en niks aan de verbeelding overlaten, best genietbaar. Dit door een fijn folkloristische en cultureel verhaal met prima spanningsboog, goeie soundtrack en prettig broeierig sfeertje. De acteurs doen het ook best ok en de afwikkeling is bevredigend mooi. Nipte 3,5*, ook omdat Afrikaanse film best een stimulus als de positieve aandacht voor deze mag hebben.

avatar van Basto
Mooi idee, maar helaas erg vlak uitgewerkt. Ik lees veel over magisch realisme, maar je kunt het ook een mislukte griezelfilm noemen. Het wordt helaas nergens spannend en de relatie tussen Ada en haar nieuwe man, komt ook slecht uit de verf. Jammer, want er zit ergens een goede film in verscholen.

Uitstekende, sfeervolle en originele zombiefilm die me enigszins deed denken aan Claire Denis (in wiens film 35 Rhums Mati Diop nog speelde als actrice), maar dan met een magisch-realistische toonzetting.

Ik vind het idee van de vigilante zombies heel leuk bedacht: het zijn nu eens niet rondspokende kwade geesten die de mensen achtervolgen, maar dolende, goedaardige zielen die proberen recht te zetten wat er mis is gegaan in hun leven. Dit resulteert in een melancholieke sfeer van verdriet en gemis, doordrenkt van verlangen naar de zee als symbool voor een ander, beter leven. Zo is Atlantique zowel tragische liefdesgeschiedenis als een gedurfde maatschappijkritiek over de positie van de vrouw en sociaal-economische ongelijkheid. De film weet deze twee lagen wat mij betreft knap te verweven.

avatar van mrklm
Kapitalisme, corruptie, uitbuiting, immigratiepolitiek en feminisme verwerkt in een saai romantisch drama (min of meer) met een spookachtig laagje. Bouwvakkers in Dakar eisen dat ze eindelijk hun loon krijg uitbetaald na drie maanden werk aan een prestigeproject in de Senegalese hoofdstad, maar ze krijgen nu op rekest. Een aantal van hen besluit vervolgens de gevaarlijke reis per zee te ondernemen richting Spanje, in de hoop dat ze daar een beter leven kunnen opbouwen. Eén van hen is Suleiman die, zo moeten we in ieder geval aannemen, dol is op Ada, die zelf weer voorbestemd is te worden uitgehuwelijkt aan een man waar ze niets voor voelt.

Een wirwar aan half uitgewerkte ideeën volgt met als gevolg dat de film verwarrend en soms ronduit saai is. De bedoelingen zijn ongetwijfeld goed, maar het amateuristische acteerwerk en de wat knullige effecten betekenen dat (ook) dit schip de haven niet bereikt.

Het sterke van de film is dat het een even realistisch als prachtig inkijkje geeft in het huidige Senegal met veel armoede en corruptie en met zowel een botsing tussen rijk en arm als tussen traditie of religie en de moderne levensstijl. Het inkijkje is prachtig omdat de beelden prachtig zijn, zowel omdat de fotografie prachtig is als omdat zo’n armoedig Derde Wereldland al van zichzelf heel kleurrijk en fotogeniek is (ze zeggen wel dat het kwaad vele vormen maar het goede maar één vorm heeft, maar armoede lijkt overal ter wereld in eenzelfde paradoxale kleurrijke levendigheid in chaotische grauwheid te verschijnen). De film deed me daarmee wat denken aan Capharnaüm (2018) en sommigen zullen de film misschien poverty porn vinden omdat de film niet uitlegt dat de armoede en corruptie in Senegal het gevolg is van de Franse kolonisatie of zo. Maar ook hier geldt: volgens mij gaat de film niet over Senegal maar vertelt het een universeel verhaal over onderdrukking en bevrijding en meer in het bijzonder over de aanwezigheid van wie er niet (meer) is en wat is geweest (de herinnering) op grond waarvan een cynisch ‘het is wat het is’ wordt vermeden en de hoop mogelijk is. Net als in Capharnaüm ontwaarde ik zo een christelijke boodschap in de film.

Mogelijk is de regisseuse Diop overigens niet christelijk maar islamitisch, want ze zet het islamitische concept van djinns in om van het emigratiedrama een spookverhaal te maken: zoals de jongemannen al niet meer in Senegal zijn zodra ze besluiten de armoede en uitzichtloosheid te ontvluchten en op een bootje naar Spanje te stappen, zo zijn de mensen die zijn vertrokken niet echt weg voor de achterblijvers maar keren zij terug als geesten (waarin ook de romantische gedachte zit dat geliefden elkaar nooit verlaten). Ik heb dan ook alle lof voor de prachtige beelden en het mooie idee voor de film, al wordt het verhaal helaas niet heel spannend verteld. Bij het magische element wordt de film zelfs verwarrend, mede omdat het lange tijd wat onduidelijk is of de geesten moeten worden opgevat als echt of als een fantasie of als een verkleedpartij (al lijkt de conclusie te moeten zijn dat ze echt zijn en zich daarbij openbaren door middel van de lichamen van levende mensen die dan ‘bezeten’ door een geest zijn). Mogelijk wreekt hier dat ik niet zo vertrouwd ben met de islamitische of Senegalese cultuur maar ik denk dat het verhaal veel meer impact had gehad als het spannender en helderder was verteld.

avatar van Redlop
mrklm schreef:

Mee eens. Er had meer in gezeten. Visueel wel sterk bij vlagen.