Little Joe (2019)

Oostenrijk / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Jessica Hausner
met Ben Whishaw, Kerry Fox en Emily Beecham

In de nabije toekomst hebben wetenschappers en biologen via gentechnologie een plant gecreëerd. De zaadjes ervan zorgen ervoor dat in alle levende wezens die ermee in contact komen op psychologisch vlak veranderingen gewaar worden. Voor de naasten lijkt het alsof de getroffen personen vervangen zijn door iets anders. Of lijkt dit alleen maar zo?

Vanaf 6 februari 2020 in de bioscoop (Cinemien)

avatar van Mr Thee
IFFR zekerheidje

avatar van AardeWerk
Mooie shotjes, heerlijk sfeertje, al vind ik de muziek meer bij een (Japanse) horror thuishoren. Black mirror meets The Body Snatchers - en dat op een manier waar ik persoonlijk niets engs aan vind. Het is een interessant gegeven aangezien iedereen graag gelukkig is, en een plantje dat zorgt dat mensen zich gelukkig voelen zou natuurlijk niet verkeerd zijn. Maar van begin af aan weet je al dat iets niet klopt. Het is geen horror, ook eigenlijk geen dramafilm (waar komt dat vandaan ?) , maar eerder een scifi thriller. Gewoon een interessante , mooi gemaakte film, maar verwacht geen meesterwerk want daarvoor gaat het allemaal net niet diep genoeg en is het ook niet spannend genoeg. Ik hou van dit soort films, het soort 'mooie' films waar amper iets in gebeurt en daarom wel 3 sterretjes. Maar iemand die van actiefilms houdt en anders snel verveeld is, kan deze film beter niet kijken.

avatar van bjerik76
klinkt en ziet er wel mysterieus uit , ondanks dat het al geschikt is vanaf 6 jaar.
Er zullen niet veel heftige dingen in gebeuren dan ( wat denk ik wel had gekund ), maar ben toch wel benieuwd.

avatar van titia
Ok...mijn planten gaan weg! Prachtige film maar best creepy.

avatar van HK Senator
Wie een beetje bekend is met het zombie genre of films als Invasion of the Body Snatchers zal het verloop van het verhaal niet heel origineel vinden. Het grote verschil is dat het allemaal veel subtieler gebeurd. In een zombiefilm is het verschil tussen een geïnfecteerde en een normaal mens direct zichtbaar. In Little Joe niet, daarin gedraagt een geïnfecteerde zich slecht een beetje anders. Het kleurgebruik is ook wel een ding. Veel felle kleuren maar vooral ook veel pastel. Wat de regisseur er mee wil zeggen is mij onduidelijk. De soundtrack valt ook op. Die is vreemd en heel erg aanwezig af en toe wat naar mijn mening niet altijd werkt.

avatar van Redlop
Het punt dat de film wilt maken lijkt duidelijk, maar doet dat op een weinig boeiende manier. Niet spannend, niet aangrijpend, niet intrigerend. Alles is zo flets als die pasteltinten waar je steeds naar zit te kijken.

Spannend, aangrijpend, intrigerend... absoluut! Creepy was het woord dat vooral in me opkwam.

Ik heb Hausner altijd wat links laten liggen, maar op basis van deze film vermoed ik dat dat toch onterecht is geweest.

Helemaal geen slechte film, al is het natuurlijk een geüpdate versie van Invasion of the Body Snatchers: waar de bron van de ellende in het oorspronkelijk verhaal uit 1955 buitenaardse wezens zijn, is in deze eigentijdse versie genetische manipulatie de bron. In die zin is de film ook een waarschuwing voor de gevaren van genetische manipulatie.

Net als in de oorspronkelijke The Body Snatchers zit er een hoop interessante filosofische thematiek in: afgezien van de kwesties van voortplanting, zelfbehoud en exploitatie met name ook die van identiteit en authenticiteit. Hoe weet je of iemand ‘echt’ is of slechts toneelspeelt (hetgeen uiteraard een prima thema is voor een film!)? En wat wil je zijn: jezelf maar ongelukkig of niet jezelf maar wel gelukkig? En wat is jezelf zijn, nu we altijd veranderen (zeker ook puberende kinderen)? Net als in The Body Snatchers speelt psychologie een opvallende rol met zaken als masshysterie en verdringing waarbij je ware zelf nog tevoorschijn moet worden gebracht. En wie gedraagt zich gekker: degene die niet zichzelf is of degene die paranoïde is omdat hij denkt dat anderen niet zichzelf zijn (hetgeen bij het originele verhaal ook wel is gelinkt met de McCarthy-heksenjacht van begin jaren ’50 op communisten)? Zijn mensen in een ingroep niet altijd wat raar, zeker tegenover outsiders? Spreken de mensen die zich conformeren de waarheid of juist de ‘gekke’ eenling? Uiteindelijk is het zo een intelligent soort zombiefilm die mij wel bevalt.

Wat betreft de thematiek van voortplanting, zelfbehoud en exploitatie is deze film realistischer dan The Body Snatchers in de zin dat lichamen niet worden gedupliceerd door zaden uit de ruimte een maar (mild) gezombificeerd door een virus zoals dat zelfs in extremo daadwerkelijk voortkomt in de natuur (maar dan niet door een virus): de bekendste voorbeelden zijn de schimmel Cordyceps met een soort LSD- c.q. hypnotisch effect die mieren in ‘zombies’ verandert waardoor die mieren zichzelf de dood injagen ten einde de schimmel te verspreiden en de parasiet Toxoplasma gondii waardoor ratten zelf naar katten toelopen en zo eveneens zichzelf de dood in jagen teneinde de parasiet te verspreiden (en welke parasiet mogelijk ook persoonlijkheidsveranderingen bij de mens zou bewerkstelligen). In de film wordt de parasiet intelligent gekoppeld aan zaken als het moederinstinct, resulterend in de vraag of Joe (het kind) of Little Joe (de plant) het probleem is.

Wel is de film in sommige opzichten slordig uitgewerkt: actiescenes zijn duidelijk nep (zelfs bij het autorijden hebben ze niet de moeite genomen de kilometerteller die op nul blijft staan uit beeld te houden). Ook het plot overtuigt niet altijd (hoe kan het bv. dat juist Alice die al die tijd een Little Joe in huis heeft niet geïnfecteerd raakt?). En de soundtrack is vreemd: zo klinkt er bv. hondengeblaf om de spanning op te voeren zonder dat er honden zijn. Qua vormgeving ging de aandacht duidelijk naar de kleuren die bijzonder/mooi zijn. Echt spannend wil de film ook niet worden, ondanks de spannende muziek, maar hij is hij wel aldoor boeiend vanwege de rijke thematiek.

Nie best. Stijve arty stijl met stijf acteerwerk. Probeert Hausner hier een soort Lanthimos neer te zetten of laat ze haar acteurs altijd zo onnatuurlijk acteren? Het komt iig niet over, ook niet in dienst van of ter versterking van een (bedoeld?) absurdistisch sfeertje.
Het plotverloop is ontzettend standaard, vol onwaarschijnlijkheden en inconsistenties om subplots te kunnen forceren, tot cliché elementen als "het was maar een grapje haha" en een alles voor de kijker verklarende psycholoog aan toe. Of niet, want er wordt hier kwistig gespeeld met het "welles-nietes" techniekje. Dat alleen is al denigrerend naar de verstandsvermogens van de kijker (leuke wendinkjes jonguh, aldoor verkeerde been hihihi) maar vooral dat alles, echt alles, in woord verteld en uitgelegd wordt. Of de regisseuse zelf weinig verbeeldend vermogen heeft of bang is dat de kijker het anders niet snapt... Ik hoef niet alles verteld te hebben, dan lees ik wel een boek, maak het nou maar duidelijk middels beeldtaal.

Nou ok, de premisse van de plant is geinig (heel vreemd dat de kweker wist welke stofjes de plant in de hersens triggert via reuk maar dan toch als dombo zit te staren naar plaatjes van het olfactorisch en limbisch systeem...), het psychologische wie-is-er-nou-gek lijntje maakt de film draaglijk (maar oh zo belegen). Toch nog positief geëindigd, woohoo.

avatar van John Milton
Een genetische gemodificeerde plant waar je tegen moet praten, aandacht geven en goed voor moet zorgen. In ruil daarvoor geeft hij oxytocine af en ga je je gelukkig voelen. Maar is dat wel zo? De planten die in dit lab gemaakt worden, weten de werking van dat beoogde idee al vrij vlot in twijfel te trekken.

Little Joe draaide op het IFFR en sinds afgelopen maand in de bioscopen, al heb ik hem gisteravond veilig thuis gezien; we kijken de Coronakat in tegenstelling tot onze eerdere gerustheid, toch nog even uit de boom. Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd dat juist deze wat klinische sci-fi horror de bioscopen heeft gehaald. Qua tempo en toon is het bepaald geen allemansvriend zou ik zeggen, en het sound design en de atonale, behoorlijk aanwezige score van Teiji Ito maken je weliswaar erg ongemakkelijk, maar we ergerden er ons nu en dan ook flink aan. Met name de schrille hoge piep bij scènes in de plantenkassen was meer vervelend dat sfeerverhogend.

Toch is Little Joe visueel gezien erg interessant, al was het alleen al door het bijzonder kleurgebruik en de belichting. Whishaw en Beecham spelen bovendien uitstekend (Beecham won beste actrice op Cannes), maar of dat voldoende is om Little Joe tot een prettige kijkervaring te maken, zal grotendeels van die kijker afhangen. Dat is natuurlijk altijd voor een deel zo, maar bij Little Joe geldt dat wellicht iets sterker.

Redelijke film waarin een botanist een genetisch gemanipuleerde plant heeft ontwikkeld die de mens gelukkig maakt. De film weet op het begin te intrigeren, maar het wordt op een gegeven moment wat eentonig en het is vrij traag. Stijlvol in beeld gebracht, maar op een wat afstandelijke manier. Eigenzinnig en ook wel origineel.

avatar van manic
Het was met name de soundtrack die mij afleidde. 't Klinkt mij als 'vrije geluiden' in de oren en dan op een storende, geforceerde manier. Dat drukt de beoordeling. Het acteerwerk was redelijk. Behalve de ontbrekende chemie tussen moeder en zoon. Hoewel origineel toch een heel dun verhaal.

avatar van rene12
Ergernis alom door de irritante pieptoon die als spanning ervaren moet worden. Zo afleidend dat dit de film compleet te niet doet.
Ik reageer normaal nooit, maar deze film zat zo hoog in het irritatie niveau.

Na een paar berichten gelezen te hebben besloot ik de film maar te huren op Pathé Thuis. Geen trailers gekeken verder, had ik echter misschien wel moeten doen. Wat een vage, maar vooral best saaie film zeg. Nergens spannend, laat staan creepy. Had mijn Pathé tegoed wel beter kunnen besteden, maar ja.