Make Up (2019)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Claire Oakley
met Molly Windsor, Joseph Quinn en Stefanie Martini

De tiener Ruth en haar vriendje Tom reizen af naar een vakantieoord aan de kust. Ruth vindt er werk en sluit vriendschap met Jade. Wanneer ze op een dag de caravan van haar vriendje schoonmaakt, stuit Ruth op bewijs dat Tom haar ontrouw is geweest. Haar verlangen naar de waarheid verandert in een obsessie.

avatar van hvdriel
Prachtige debuutfilm. 18-jarige Ruth reist af naar vakantiepark in Cornwall om bij haar vriendje te zijn. Wat realistisch begint, weet regisseur Claire Oakley om te toveren tot een prachtig uitgebeelde wereld waarin de fantasie en de angsten van Ruth zichtbaar worden in haar spel, maar vooral in de omgeving van steriel ingepakte stacaravans, bleke duinen en donkere zee.

Voor een debuut idd niet slecht maar an sich "mwah". Er wordt leuk subtiel sfeer neergezet direct vanaf het begin en er wordt met veel elementen aan toe die potentie hebben, tot het Lynchiaanse aan toe. Alleen wordt geen ervan uitgewerkt noch tot een echt bevredigend geheel gebreid, en is de uiteindelijke clou wat underwhelming. Zo blijft de potentie net teveel zweven en het belangrijke net te weinig overtuigend. Wel dikke 3* maar halfje meer voelt me net niet goed.