Ema (2019)

Chili
Drama / Muziek

geregisseerd door Pablo Larraín
met Mariana Di Girolamo, Gael García Bernal en Santiago Cabrera

De jonge Ema danst in het experimentele dansgezelschap van haar man: choreograaf Gastón. Na een schokkende gebeurtenis besluit het stel hun 7-jarige adoptiezoon Polo af te staan. In de nasleep hiervan wordt hun huwelijk hevig op de proef gesteld, terwijl Ema een plan smeedt om haar zoon terug te krijgen.

• Vanaf donderdag 18 juni in de bioscoop

avatar van de grunt
Nicolas Winding Refn zal trots zijn!

avatar van John Milton
En wij niet ontevreden, zo te zien, de grunt.

Ik ga dit wel in de bios zien, iig. Had destijds bij Jackie spijt dat ik te lang had gewacht, al was het ook thuis een indrukwekkende film. Ik gok zomaar dat er beelden hiervan in David Ehrlich's jaarlijst montage gaan komen (wellicht volgend jaar pas), gezien hij daar graag dansscènes instopt.

Wat is trouwens de meest wenselijke manier om een betere trailer ergens te krijgen kappeuter? Wanneer er intussen bijvoorbeeld eentje mét Engelse subs is? Ik zie dat ik dat niet zelf kan veranderen

John Milton
Via pm.
Nu is het via jouw bericht hier ook geregeld.

Ema draait vanaf 19 maart 2020 in de bioscoop (Cinéart)
EDIT: bioscooprelease voor onbepaalde tijd uitgesteld

avatar van Mads Smikkelsen
de grunt schreef:
Nicolas Winding Refn zal trots zijn!

???

avatar van HK Senator
Bijzondere film met een vrij ongeloofwaardig verhaal. De dans en muziek scenes zijn soms mooi maar gaan ook vervelen. Af en toe een wat onsamenhangend geheel.Waarom die verbrandingen? Iemand enig idee?

HK Senator schreef:
Waarom die verbrandingen? Iemand enig idee?

She likes to set her world on fire.

avatar van kaketoe
Muziek door Nicolas Jaar, hier kijk ik naar uit!

avatar van wendyvortex
Film met aantal zeer fraaie scenes, vooral de scènes met dans en met vuur. Het hele relatie, adoptie, seks gebeuren vond ik wat minder, de visuele flair zit ook niet in de hele film. Best bij vlagen sympathie voor de film, aardige poging, maar af en toe mocht het van mij allemaal wat sneller gaan.

avatar van tbouwh
Eigenlijk gaat ieder frame in deze film over deconstructie. Vernietigen en 'opbouwen' - opbouwen bewust tussen haakjes. Weet niet of ik ooit een titel heb gezien waarin zoveel *hokjes-normen-verbindingen-banden-relaties etc.* uit elkaar getrokken worden. Larraín zorgt wel dat hij duidelijk maakt dat dit ook een doel op zich is. Kunst die zichzelf uitholt omwille van zijn eigen boodschap, een boodschap die paradoxaal genoeg juist extreem omlijnd is.

Laten we alles in de hens zetten, om in de as iets nieuws te kunnen planten

Het is een heel Marxistisch idee: vernietigen om te kunnen bouwen. Dus natúúrlijk heeft dat een politieke ondertoon. Maar als Ema die vlammenwerper oppakt, wil ze ook gewoon haar stempel op de wereld drukken.
(bron quotes: Filmkrant)

Typisch [in het kader van de gebruikte symboliek] dat MUBI en/of de distributeur besluit(en) de film op/met Beltane als preview aan te bieden.

avatar van AnyaH
Aparte Chileense kunstzinnige dramafilm over een choreograaf en danseres/lerares die een zoon adopteren, maar na een vreselijke familiedrama weer afstaan.

De film begint met een brandend verkeerslicht, daarna de kleurige cinematografie (rood, blauw, paars) tijdens het dansoptreden met prachtige dromerige muziek, afgewisseld met de grauwe cinematografie van het straatleven. Oogstrelende beelden van de lichtjes in de stad met uitzicht op het water. Binnenscѐnes in huis en het theater, buitenscѐnes op straat of buiten de stad. Muziek in de film is een groot pluspunt, echt heel mooi! Cast: alle spelers spelen intens en realistisch. Ik vond de vrouwelijke hoofdrolspeelster wel een onnatuurlijk blond kapsel hebben.....

Plot: danseres/lerares Ema is getrouwd met choreograaf Gastón en ze hebben een zoon 'Polo' geadopteerd. Na een vreselijk familiedrama staan ze hem weer af. Ema en Gastón maken elkaar verwijten en hun relatie komt onder druk te staan. Ema wil Polo terug en zet alles op alles om te achterhalen waar hij gebleven is......

Resumé: veel scѐnes met vuur, die ook terugkwamen in het eerste dansoptreden. Verder lijkt het of tijdens deze film de seksuele revolutie plaatsvind, met een fors aantal blootscѐnes. Alles kan en mag, niets wordt vreemd gevonden, man/vrouw maakt niet uit, alle combi's zijn mogelijk. Toch waren de scѐnes niet erg expliciet. En achteraf begrijp je enigzins waarom Ema zo losbandig was, het leidde af van haar verdriet over het verlies van Polo.....

Een film met verschillende emoties: liefde, verlangen, verdriet, schuld, vergeving. De film eindigt bijzonder........

avatar van Macmanus
Boeiend.

Film doet een hoop goede dingen. Dansen op deze manier is geweldig, en geeft de film een paar heerlijke scenes. Vond het begin ook erg sterk werken waarin we een dans zien en daartussen stukjes drama. Ik had even het gevoel dat de gehele film zo zou gaan maar het neemt na zeg een kwartier een meer traditionele vorm aan. Niet teveel want het blijft een poëtische Arthouse film. En die kunnen goed of slecht vallen. Deze smaakte wel. Dat komt ook door de hoofdrolspeelster, zij heeft een gezicht die je het scherm intrekt. Ze is niet eens sympathiek maar ik geloofde wel dat ze iedereen zo om haar vinger kon winden, ze heeft een ongekende aantrekkingskracht.

De film wil qua toon iets teveel en ik weet te weinig van de sociaal/politieke situatie in Chili om op dat vlak alles eruit te halen, leken mij nog wel wat parallellen in te zitten over hoe men omgaat in Chili met kinderen, vrijheden en homoseksualiteit. De relatie tussen de vier was niet wat de film voor mij maakte. Het was de sfeer, de vrijheid en dansen met een fijne soundtrack. Ik ben benieuwd of Pablo mij altijd weet te raken. Het zou zomaar een regisseur kunnen zijn waarvan ik een andere film 2 sterren geef. Maar deze film heeft het wel.

4 sterren.

Aardig, maar niet meer.

Larraín heeft een beetje pech dat een zekere Argentijn vorig jaar ook al een filmpje gemaakt heeft waar de dansscenes centraal stonden. En laat die vergelijking niet in het voordeel van Ema uitvallen. Het statische camerawerk voegt niet zo heel veel toe aan de dansjes, die daarmee ook wat flauw aanvoelen soms.

Het drama vond ik dan net weer wat te Dardenne-esque. Op die momenten had het camerawerk vaak wat statiger gemogen, en het visuele net iets sterker. Acteerwerk was verder wel oké, al hielp het voor mij niet dat Di Girolamo eruit ziet alsof ze uit een New Kids film komt gewandeld. Een nogal dooie vod, want niet bepaald bij haar rol past.

Bij momenteel is het potentieel overduidelijk, maar Larraín lijkt niet altijd even goed te weten wat daarmee aan te vangen. Het is dan ook een film met nogal wat hoogtes en laagtes voor mij. Af en toe erg knappe momenten, vaak meteen weer afgewisseld met dooie, lelijke cinema. Beetje vreemd voor iemand die toch al een tijd bezig is. Misschien is Larraín's stijl gewoon de mijne niet, maar vond het wel apart genoeg om hem zeker nog een nieuwe kans te gunnen.