Muidhond (2019)

Alternatieve titel: Tench

België

geregisseerd door Patrice Toye
met Tijmen Govaerts, Julia Brown en Ina Geerts

Nadat Jonathan bij gebrek aan bewijs wordt vrijgelaten uit de gevangenis, keert hij terug naar zijn moeder die in een klein huisje bij de duinen woont. Daar neemt Jonathan zich voor een ander, beter mens te worden. Maar ook al houdt hij zich strikt aan de regels, zijn goede intenties worden al snel op de proef gesteld als er een jong meisje naast hem komt wonen.

Ik Doe Moeilijk schreef:
En dat is dan ook de crux: de zin van een kind is niet hetzelfde als die van een volwassene. Daarom worden kinderen (minderjarigen) ook wettelijk beschermd.

Seks tussen volwassenen met wederzijdse instemming is hoe dan ook onvergelijkbaar met seks van een volwassene met een minderjarige (ongeacht eventuele instemming van de minderjarige). Dat laatste is dan ook per definitie seksueel misbruik, wettelijke gezien, en dus strafbaar.

Dat gezegd hebbende, dat ethisch grijze gebied (i.t.t. tot wettelijk, wat nauwelijks andere tinten dan zwart-wit kan bevatten), dat bestaat natuurlijk. Maar volgens mij gaat de film daar helemaal niet over! In die zin zie ik deze film ook niet als taboedoorbrekend. Het is overduidelijk een veel te jong kind, dat in het geheel geen seksueel gedrag vertoont. De film problematiseert dus ook op geen enkele manier het wettelijke onderscheid tussen minder- en meerderjarige en gaat niet in op het grijze gebied. En de film geeft ook geen enkele vorm van kritiek op een 'preutse' , of 'verkrampte seksuele moraal'. Dat is wat mij betreft echt onwenselijk hineininterpretieren. Dus daar ga ik hier ook liever niet verder over door, want het is eigenlijk offtopic

Prima analyse. Helemaal mee eens. Maar meer een juridische dan sociaal maatschappelijke benadering.
Eh...iets anders. Is deze film al 'vrij' verkrijgbaar?

avatar van iPim
Fransman schreef:

Eh...iets anders. Is deze film al 'vrij' verkrijgbaar?

Sinds vandaag te zien bij Vitamine Cineville.

Slechte tv film vermomd als arthouse. Ik trap er niet in.

Belgie en pedofilie terug, achterlijke regisseurs, denk es verder aub, boor es andere thema's aan, dit land is al verziekt genoeg. Marginaal filmpke terug!!

avatar van Baboesjka
Het boek gelezen en nu ook de film gezien. Ik vind het een mooie, rustige verfilming. Mooie beelden, fijne speelduur en ik heb niks aan te merken op het acteerwerk. Het bleef mij boeien en het subtiele, wellicht ogenschijnlijk eenvoudige, is mijn ding. Graag gezien. Een 8. 4*

avatar van Fisico
Sterk portret over een onderwerp dat erg in de taboesfeer zit. De film gaat over een 25-jarige jongeman die de gevangenis heeft verlaten, maar nog steeds worstelt met zijn seksuele verlangens naar minderjarigen. Uiteraard zal een opsluiting, straf, afranseling etc ... de onderdrukte gevoelens niet doen wegebben en dat blijkt ook.

Dit complexe onderwerp wordt erg goed en sterk weergeven door Tijmen Govaerts. Je ziet hem echt worstelen met zijn gedachten, maar het plot zorgt er wel voor dat de kat clichégewijs bij de melk wordt gezet. Er is gewoon geen ontkomen aan ongeacht zijn pogingen om afstand te behouden. Een zekere sympathie of misschien beter empathie was bij mij wel aanwezig - ook al schuddebolde ik heftig bij de scène waarbij het meisje in slaap viel en hij haar benen streelde. Laat ons zeggen dat ik dezelfde ideeën heb als de moeder: sterk negatief uiteraard naar de handelingen, maar begripvol naar de gedachten en de moeilijkheden om deze te verdrijven.

De film leunt wel wat aan bij The Woodsman (2004) met Kevin Bacon in de hoofdrol, eveneens sterk aanbevelingswaardig trouwens. Deze Muidhond is eveneens erg sober en sereen, niet handelend vanuit (voor)oordelen. Boeiend en subtiel, maar tegelijk pijnlijk relaas. Knap!

Sowieso niet voor iedereen weggelegd. Moet je bekijken vanop een bepaalde afstand of het lukt niet.

diekes schreef:

Niet dat ik een antwoord verwacht, dat kreeg ik ook al niet bij All of Us (2019) enkele maanden terug, maar over welke andere thema's heb je het dan? Zijn er dan nog andere Belgische films over dit onderwerp? Het is trouwens niet omdat ons land een historie heeft met Dutroux en co dat dit weliswaar zware onderwerp niet onder de loep mag genomen worden. Laat staan dat België een patent heeft op dit soort praktijken ..
Kunnen we anders alle nazifilms verbranden om ook die verziekte ideeën uit ons geheugen te wissen?

kos schreef:
Inderdaad, pedofilie en pedoseksualiteit zijn 2 verschillende dingen. Het is zelfs zo dat de meeste vormen van pedoseksualiteit niet eens met pedofilie te maken hebben.

Misschien toch heel even offtopic:
Iets wat me wel te binnen schoot tijdens de film zijn de zogenaamde kindhuwelijken uit de islam, het hindoeïsme en eigenlijk nog veel meer religies. Kindhuwelijken zijn overigens niet alleen toe te schrijven aan religies, maar ook aan culturele gewoontes die ongeëvolueerd zijn. Vrouwenrechten, armoede, recht op onderwijs zijn allemaal facetten die een grote rol kunnen spelen tégen dit soort gearrangeerde huwelijken.

Er zijn nog vele kindhuwelijken in de wereld, maar kan vanuit mijn luie zetel niet inschatten in welke mate deze geïnstitutionaliseerd zijn ...

De film is exact wat je ervan verwacht op basis van de trailer en daardoor eigenlijk saai. Wel sterk geacteerd door Tijmen Govaerts.