Little Women (2019)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Greta Gerwig
met Saoirse Ronan, Florence Pugh en Timothée Chalamet

Het verhaal volgt de zussen Amy, Meg, Jo en Beth March. Ze groeien op in Noord-Amerika, in de nasleep van de Burgeroorlog. Jo ontwikkelt een diepe vriendschapsband met hun buurjongen Laurie.

avatar van Ebenezer Scrooge
Onder moeders vleugels? Eerder in Morpheus' armen.. Zeker de eerste helft heb ik knikkebollend aangekeken. Vervelend vrolijk gedoe, maar vooral saai.. Good women, blegh! Lichtelijk onpasselijk werd ik van de scène dat ze met kerst hun kerstdiner opofferen aan een arm gezin uit de buurt dat in een vervallen huisje woont. Zo'n 'We are the world, we are the children..'-gevoel kreeg ik daar bij. Gaan ze met manden vol eten naar dat huisje toe, dan denk ik van: nodig die mensen gewoon bij je thuis uit, plek zat, kunnen die kinderen ook een keer zorgeloos rondrennen en ravotten en met echt speelgoed spelen. Later loopt een van de zussen roodvonk op, van een baby uit dat arme gezin, heel droevig allemaal, maar hoe het met de baby afloopt komt verder niet meer aan de orde.
's Avonds hangt er binnenskamers voortdurend zo'n gelige gloed over de gezichten van de meisjes. Dat zorgt voor een knus en gezellig sfeertje, maar het is mij een raadsel waar die gloed dan precies vandaan komt. Er is nergens een open haard te zien of zelfs maar een enkele kaars en toch baadt alles in een warm licht. Het licht in een kostuumfilm als Dangerous Liaisons vind ik dan eigenlijk veel mooier, want voelt realistischer aan.
Die ene uit Call me by your name zet weer zo'n gekunsteld verlegen typetje neer. Streep doet het op zich wel aardig, beetje de bitchy Meryl Streep uit Death Becomes Her, maar is ook vrij karikaturaal en beslist geen Maggie Smith, helaas komt ze maar twee keer langs. De rest van de cast speelt eigenlijk heel netjes en binnen de lijntjes, wat ook bij de film past.
Toegegeven, zo pakweg de laatste drie kwartier krijgt de film wat meer gezicht, maar dan is het al te laat hoor. Life is too short to be angry at one's sisters.. Brave shit.

avatar van Gish
Mooi, erg snel op Netflix, deze prachtfilm, en fijn voor de aanstaande kerstdagen. We kunnen wel wat Ascott gebruiken. Ik hoop ook dat de 1949 versie met June Allyson weer op televisie komt. Daarvoor moeten we wellicht naar de BBC of Canvas uitwijken, want op de Nederlandse televisie worden zwart films gemeden als de pest. Zoveel zwart-wit klassiekers te zien, maar helaas krijgen we veel monotone troep voorgeschoteld.

avatar van 93.9
Aardig, maar Little Women (1994) is beter

Ik krijg sinds kort ongewenste berichten in mijn 'privéberichten'. Weet iemand hoe je dat kunt blokkeren?

Vast bedankt.

avatar van Nicolage Rico
Babette01 schreef:

Vast bedankt.

Dit lijkt me ook een ongewenst bericht bij deze film.

Ebenezer Scrooge schreef:
Dat komt wél aan de orde hoor en wordt verteld door de dokter (baby is gestorven).

Panoramix schreef:

Kun je ook een tijdstip geven wanneer dat gezegd wordt, want is me helemaal ontgaan en heb geen zin om terug te zoeken.

Je moet zo ongeveer al van het verhaal op de hoogte zijn om het te kunnen volgen. Het vliegt door het verhaal met veel nutteloze dialogen.

Ebenezer Scrooge schreef:

Hetzelfde moment dat de dokter meldt dat Beth roodvonk heeft. Kort nadat Beth de piano heeft gekregen dus. De precieze minuut weet ik uiteraard zo niet.

avatar van Ebenezer Scrooge
Heb het zojuist teruggekeken en je hebt gelijk, mijn excuses.
Waarschijnlijk zat ik op dat moment net op mijn telefoon te kijken.

avatar van LiaKna
Het gaat over vier zussen die langzaam volwassen worden en leren wat het echte leven is. Zo wordt een van de zussen arm naar heeft ze voor liefde gekozen. De ander heeft het lastig en wil schilder worden. Ze wilde eigenlijk trouwen voor geld maar heeft toch gekozen voor liefde. Helaas gaat een van de zussen dood. Zij is de jongste en de beste van alle vier. De vierde zus geloofd niet in het huwelijk en wil er op uit in haar eentje. Ze wil schrijver worden en werk er hard aan. Het hele verhaal gaat over de moeder en de vier dochters tot dat hun vader eindelijk thuis komt. Natuurlijk kan de film niet eindigen zonder de film goed af te laten lopen.

voor mijn hele review: Review Little Women

avatar van Boneka
Little woman is al vele malen verfilmd. Of dit de beste is weet ik niet, maar hij is wel erg mooi gemaakt kan niet anders zeggen. Vooral de jaargetijden zijn bijzonder fraai gemaakt zoals de herfst in al zijn kleuren. Het verhaal schijnt goed te zijn gevolgd en juist dat vind ik erg jammer. Er had juist meer drama in gemogen maar kennelijk moest alles vooral lief worden gefilmd. Ook muzikaal geen ups and downs. Neem nu in incident met het wak. We zien het moment niet gebeuren. Bovendien zien we het mijlenver al aankomen met name om wat hij zegt.

Naast het brave verhaal zit er ook weinig logica in. Men volgt niet het boek op chronologische wijze nee we gaan 7 jaar terug wat nog wel wordt vermeldt maar daarna niet meer. Je raakt zo af en toe de draad kwijt. Waar zitten we nu? Gelukkig zien we de hoofdrolspeelster met kort en lang haar. Overigens speelt zij Saoirse Ronan een puike goede rol. De laatste 3 kwartier zijn het beste van de film.

Dan nog een speciale vermelding over het beeld. Ik wist niet wat ik zag tijdens kijken. Met regelmaat zien we kleine witte spetters! Op blu ray 2019!!! Wat is hier mis gegaan in de postproductie? Echt schandalig slecht afgemaakt al is het beeld en kleurgebruik wel goed. Geluid is goed maar niet uitzonderlijk. Leuk zijn de extra's met name het echte Orchard house is leuk om te bekijken.

Film 3,0
Beeld bd 3,5