Little Women (1994)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Gillian Armstrong
met Winona Ryder, Susan Sarandon en Samantha Mathis

Terwijl hun vader aan het front vecht van de Amerikaanse burgeroorlog, groeien de zussen Jo, Amy, Meg en Beth op onder de hoede van hun sterke moeder. Het zijn moeilijke tijden voor de vier jonge vrouwen die hun weg in deze maatschappij moeten vinden.

avatar van geronimo
Prachtige film, een remake van de film uit 1949 met Liz Taylor die ik net zo mooi vond.

avatar van Armin
Moest bij het lezen van de titel gelijk aan Renske denken.

Die zit.

avatar van pardalis
Een heel ontroerende film die me tot tranen heeft geleid. Ik heb de oudere versies ook gezien en die vond ik eigenlijk helemaal niets.
Meestal zijn remakes nooit zo goed, maar deze overtreft wel degelijk alles. Ik wou hem ooit in de cinema zien, maar helaas is het er nooit van gekomen en ik heb er echt wel spijt van. Een klein scherm is idd ook wel goe, maar ik denk wel dat het enkele aspecten mist...
Echt een 5 waard, ben dan ook een sentimentele vrouw hé ...

kappeuter (moderator)
Dit is de 15e Little Women verfilming! Tv/mini-series meegerekend. http://www.imdb.com/name/nm001...

Dit was vroeger,als jong meisje mijn lievelingsfilm....was er helemaal verliefd op!! En nog steeds vind ik het een heerlijke film om te kijken! Er wordt goed in geacteerd, met name door Ryder, Danes en de kleine Dunst.
Heb destijds het boek voor mijn engelse lijst gelezen, wat heel aardig klopt met de film.
Ga hem zo op RTL 4 maar weer eens bekijken.....

Gisteren zag ik deze film voor de tweede keer. De eerste keer was zo'n tien jaar geleden. Hij liet me nu een veel betere indruk na dan de eerste keer. Ik had niet veel verwacht en werd dus positief verrast. Een reeks sterke acteurs, met Winona op kop. De actrice komt zo goed over in films die zich in vervlogen dagen afspelen. Gabriel Byrne (spelling juist?) maakt ook, zoals altijd, indruk.

avatar van SuperSideSwipe
Ik weet niet waarom ik deze film heb gekeken. Normaal niet iets wat een jonge van toen nog in zijn pubertijd kijkt. Maar ik ben erg blij dat ik dat toch maar heb gedaan. Want deze film is zooo mooi. Wel moet ik zeggen dat hij langer lijkt dan dat hij in werkelijkheid is.

Ryder acteer ook echt fantastisch, voor deze rol hadden ze haar eigenlijk de oscar voor beste actrice moeten geven. Maar dat was helaas niet het geval.

Wees wel gewaarschuw, hoop zielige junkstukken zitten in deze film.

avatar van soom
Kirsten Dunst speelt de jonge Amy, en bewijst dat ze, zo jong al, genoeg talent bezit.
Winona heeft de belangrijkste rol, terwijl Claire Danes een prachtige bijrol heeft en ook prachtig doodgaat

avatar van katie morosky
Een film die alleen al om de uitstekende acteerprestaties zeker de moeite waard is. Een mooie verhaal over 'sterke' vrouwen in de 19e eeuw. Het zou gebaseerd zijn op het leven van auteur Louisa May Alcott. Kirsten Dunst en Winona Ryder spelen onvergetelijke rollen.

avatar van soom
katie morosky schreef:

zou niet alleen gebaseerd zijn op het leven van auteur Louisa May-Alcott, het IS gebaseerd op het leven van auteur Louisa May-Alcott!

het is niet gebaseerd op het levenvan May-Alcott, maar op het boek 'onder moeders vleugels'en 'op eigen wieken' over Jo, Meta, Amy en Beth March. IK eh het boek al meerdere malen gelezen en heb zondag voor het eerst deze versie van de verfilming gezien. Winona ryder en Kirsten Dunst spelen Amy en Jo erg goed en de film is heel erg mooi.

avatar van Norma
Hoewel het verhaal niet gedurende de hele film boeit maken de uitstekende acteerprestaties van Ryder, Bale en een piepjonge Dunst in combinatie met sfeervolle (vaak winterse) plaatjes er toch een fijn geheel van.

avatar van RoBreda
Gewoon een mooie film Leuke rol van Kirsten Dunst als Amy!

Als er al zoiets bestaat als mannen- en vrouwenfilms, dan is dit een volbloed vrouwenfilm vermoed ik.

Verhaaltje met streepjes romantiek en drama, dat plaatsvindt in de preutse 19de eeuw.

Armstrong probeert nog wel wat met de film te doen, af en toe zijn er pogingen om alles op een eigen manier in beeld te brengen, maar ver komt ze daar niet in. Soundtrack bestaat voornamelijk uit liedjes die mij niet echt konden bekoren.

Verder veel bekende namen, drie van de 4 zusjes zouden later een serieuze eigen carriere opbouwen, doen het ook niet slecht verder, maar niks wat een film als deze voor mij zou kunnen redden.

Ik kon hier gewoon absoluut helemaal niks mee, 't is niet dat het allemaal vreselijk slecht is uitgewerkt ofzo, maar de wereld en avonturen van de zusjes lieten mij nogal koud.

Verder wel grappig om te zien dat Bale zelfs hier al z'n typerende lachje had. Na American Psycho gezien te hebben is dat een vreemd psycho-effect in een film als deze

Ik heb het boek gelezen en dat vond ik erg leuk
Kijken hoe de film het ervan afbrengt.

Na het lezen van deze goede recensies heb ik de film gekeken. Hij viel me eerlijk gezegd een beetje tegen... De film was zeker in het begin erg traag en soms zelfs een beetje saai. Toch afgekeken... 2e helft van de film tilt het niveau toch weer iets omhoog. 2,5 **

avatar van matthijs_013
Jeugdsentiment, maar inderdaad een vrouwenfilm. Ik kon me er niet heel erg om bekommeren, want er waren genoeg pluspunten.
Een topcast (Winona Ryder!) van jewelste. Het verhaal wijkt wel af van de versie uit 1933 en 1949. Zo wordt hier geen tijd besteed aan Beths vriendschap met meneer Laurence. Nu op naar de miniserie uit 1978.

avatar van niethie
Een vrouwenfilm of niet, dat maakt me doorgaans niet zo heel veel uit. Naar mijn smaak was het in ieder geval veelte traag en zoetsappig allemaal. Ben zoiezo geen fan van dit soort kostuumdrama's. Acteerprestaties vond ik ook niet zo bijzonder, vooral Dunst was ronduit irritant. Ryder ging nog wel Waar ik me trouwens ook aan ergerde was dat we van die ene zus (gespeeld door Danes) bijna helemaal niets te weten kwamen, maar ze bij haar dood wel met een enorm strijkersorkest aan kwamen zetten, terwijl ze eerder amper in beeld was of aan het woord kwam. Weet niet of dat in het befaamde boek ook zo was maar het ging er bij mij in ieder geval niet in. Veder nog wel een aardig sfeertje en wat vermakelijke scenes maar daar bleef het ook bij. Zal de andere verfilmingen ook maar eens gaan zien, maar zal er geen haast achter zetten.

2 sterren

avatar van donkied
Echt een prachtige film al zeg ik het zelf. Bijzonder goede acteerprestaties van de zusjes. Het is aan de ene kant een apart gezin maar voor in een film toch ook wel erg typisch. Het is wel een vrouwenfilm maar een beetje filmliefhebber kan deze film sowieso met plezier kijken.
Ging deze film kjken met een 2,5* á 3* in mijn hoofd maar hij heeft me zeer positief verrast.

avatar van Fran
Wat een heerlijke film was dit ! Ik heb het boek al een aantal keren gelezen en het blijft een heerlijk verhaal. De warme band van de zussen onderling kwam heel sterk naar voren mede door de sfeer die er in de film heerste. Bijvoorbeeld het gezellige warme huisje waar ze in leefden in het begin was heel mooi in beeld gebracht. Je kon hierdoor de warmte van gezelligheid van hun jeugd voelen.

Qua acteerwerk was ik toch best wel onder de indruk van Claire Danes. Hoe zij Beth neerzette vond ik heel indrukwekkend. Ook de scene waarin ze uiteindelijk overlijdt vond ik ook mooi in beeld gebracht.

Ik heb de oudere film van dit verhaal ook gezien maar toch vind ik deze remake iets beter.

avatar van arno74
Acteerprestaties, cast, camerawerk, landschappen, decor, costuums: alles is prima in orde en maakt het vooral visueel heerlijk om naar deze (vrouwen)film te kijken. Mooie, warme melodrama waar goed op de details is gelet.

Een prachtige film die je echt wel raakt!!

De band tussen de 4 zussen vind ik goed neergezet, en ondanks de jonge cast! sterk acteerspel van vooral Winona Ryder (Jo)!

Ik hou toch van dit soort films, de mooie landschappen, de kostuums en de simpele manier van doen vind ik prachtig

Ik wil heel graag het boek lezen, ik denk dat sommige scenes in de film uitgebreid had kunnen worden maar daar is in een film geen ruimte voor, wel in een boek

4 sterren van mij!

avatar van J.Ch.
Vroeger heb ik Little Women minstens een keer of vijf gelezen en er steeds opnieuw meer van gesmuld. Het kijken van deze film was dan ook een nostalgische aangelegenheid. Hoewel de laatste keer dat ik het boek gelezen heb al weer jaren terug is kon ik me gedurende de film steeds meer scènes herinneren, voor zover ik weet blijft de film dan ook behoorlijk trouw aan het oorspronkelijke verhaal.

De eerste helft van de film bevalt mij het best. De meisjes zijn nog enigszins jong en onbezonnen en de vriendschap met Christian Bale als Laurie is nog geheel onschuldig. Ik sta trouwens versteld over het talent van Kirsten Dunst, die hier nog maar een jaar of twaalf was. Als zij halverwege de film vervangen wordt door een oudere actrice vind ik het personage ineens een stuk minder sympathiek. Ook heeft Dunst een veel betere klik met Bale dan de actrice die de oudere Amy speelt. Winona Ryder vind ik trouwens ook erg goed als Jo.

Ik moet bekennen dat de nostalgie mijn oordeel wel wat beïnvloedt. De film is meer dan eens kneuterig en kitsch en niet alles kreeg de benodigde aandacht. Zo vind ik de romance tussen Amy en Laurie, net als de dood van Beth veel te snel gaan, zodat ze niet de beoogde indruk maken. Dat is een beetje jammer.

Little Women zal zeker niet iedereen aanspreken, maar op zijn eigen manier is het toch een heel lieve film met het hart op de juiste plek - precies zoals het boek.

avatar van Gish
Ultieme kerstfilm.
Niet zo goed als de oudere versies met June Allyson en Katherine Hepburn, maar zeker zo charmant. Opvallende jonge en talentvolle cast die later over vrijwel de hele linie is doorgebroken.
Vooral Claire Danes vond ik erg goed. Mooie hoofdrol ook van Winona Ryder.
Het boek "Little Women" is een Amerikaanse klassieker en deze filmversie een echte feelgood.

avatar van rep_robert
Erg zoete hap voor vooral het vrouwelijke volk. Erg veel moeite om de personages stuk voor stuk geloofwaardigheid te geven mislukt en het moraal ligt er soms net even iets te dik bovenop. Ook het verhaal neemt iets te grote sprongen in de tijd, waardoor je uiteindelijk twee uur zit te kijken naar een film met de diepgang van een doperwt. Wel jammer, want ik was was best gecharmeerd van het spel van Ryder in Little Women.

avatar van 93.9
Niets alleen voor vrouwen. Films over shoppen, schoenen, gigolo's bestellen etc zijn echte vrouwenfilms. Zijn er gelukkig niet heel veel van.
Dit is een prima vertelling over 5 prachtvrouwen. Mooi verhaal. Een classic voor de kerst.

Romantische, familiale film met veel sentimentaliteit uiteraard, net zoals de voorgaande verfilmingen van Alcott's, voor dergelijke werken, zeer dankbare roman. Heel wat tedere huiselijke taferelen binnen overladen decors.
Deze versie benadert zowat deze van 1949, zijnde deze met de meest ronkende namen in de cast.
Nochtans zijn ook de acteerprestaties hier zeer verdienstelijk, zeker van Winona Ryder, die net naast een Oscar greep.
Wat mij deze keer wel opviel is dat er toch enkele keren, met een zekere nadruk, allusie werd gemaakt op bepaalde sociale aspecten van het maatschappelijk leven zoals de achterstand van de vrouw tov de man, de rassenverschillen en de tegenstellingen veroorzaakt door arm of rijk.
Film predikt ware liefde en familietrots en verdient alleen al daarom waardering.

avatar van BlueJudaskiss
Hele aangename film die eigenlijk meer verdient dan de 3,5* die ik 'm nu geef, maar dat komt omdat ik 'm in het middenstuk iets te langdradig vond. Evengoed: erg mooi, en blijft trouw aan het boek - of in elk geval het eerste boek, tweede heb ik niet gelezen. Gevoel van de film, sfeer, omgeving kwamen ook allemaal overeen met hoe ik het me had voorgesteld tijdens het lezen. Ben gisteravond begonnen aan de versie uit 1949 en dat was een verschrikking, maar we zullen zien.