Matthias & Maxime (2019)

Alternatieve titel: Matthias et Maxime

Canada

geregisseerd door Xavier Dolan
met Gabriel D'Almeida Freitas, Xavier Dolan en Pier-Luc Funk

De film volgt een hechte groep vrienden, allen twintigers. Ook Matthias en Maxime maken deel uit van die groep. Wanneer deze jongens een relatie met elkaar aangaan komen er barstjes in de vriendschap en dreigt de kliek uit elkaar te vallen.

• Vanaf 25 juni in de bioscoop

Vanaf 25 juni 2020 in de bioscoop (September Film Distribution)

Dolan = Held!

Of zoals Verhoeven dan pleegt te zeggen: Meesterwerk!

Onwaarschijnlijk knap hoe Dolan de kijker (mij) in vervoering brengt en daarvoor alle filmische registers opentrekt. Voor dit soort films gaat een mens naar de bioscoop.

avatar van ohkino
Ik struikelde af en toe over de over elkaar heen buitelende dialogen in de vriendengroep of met moeder en de montage ging ook wel eens van de hak op de tak. Ondertussen bleef er veel onbesproken tussen de mannen en met de losse stukjes best nog een hele puzzel. Tijdens de aftiteling en daarna kon ik er wel van nagenieten.

avatar van Macmanus
Dolan.

Ben allerminst een kenner van Dolan maar als dit de eerste film die je zou zien van de man dan zou je wellicht zijn bekendheid niet helemaal begrijpen. Het lijkt dat Dolan na het moeizaam verlopen Amerikaanse avontuur terug pakt naar een iets simpelere film. Deze film is er eentje over de moeizame relatie van mannen die zich tot elkaar aangetrokken voelen. Het is een iets minder duidelijke liefdesfilm dan bijvoorbeeld Call me by Your Name. Deze is bij momenten wel sterker, zo is het moment dat de vriendin van de één het door heeft in de auto een mooie scene, en eentje waarbij je het gevoel niet door je strot geduwd krijgt. Daar is Dolan ook duidelijk op zijn best. Ook het feest heeft een gespannen sfeer die werkt. Helaas wil Dolan ook teveel drama halen uit de moeder/zoon relaties (daar heeft hij wat mee) en dat voelt hier wat onnodig aan. Als de film zich concentreert op de worsteling van beide personages werkt de film beter.

Geen onaardig Dolan weer. Geen Mommy niveau nog maar zal mij niks verbazen als hij zo een regisseur is die een keer in de zoveel tijd gewoon een meesterwerkje maakt.

3.5 sterren.

avatar van Zeriel
Best een cliche Homo verhaaltje, (Hetero) man zoent met ander man, door een of andere voorval, voor een filmscene deze keer. (Wat we niet eens te zien krijgen, misschien waren de acteurs bang voor de mogelijke gevolgen..... ) Man raakt van slag, en Komt na Wat omtrekkende bewegingen, weer terug bij de de andere man voor Nadere verkenningen.
De andere man, Xavier Dolan himself, is vooral lijdend voorwerp in deze.

De achtergrond een vriendenclubje in (de buurt van) Montreal, die laten zien dat Franstalige Canadezen net zo slap kunnen ouwehoeren en drukte maken als hun Europese grote kleine broer. Beetje vermoeiend soms, met dito onrustig camerawerk. De andere vrienden worden vrij oppervlakkig geschetst. Evenals de relatie van Matthias met zijn vriendin, die we ook amper te zien krijgen, waardoor het niet invoelbaar is dat hij uberhaupt al een relatie heeft. Of dat daar iets op het spel staat.