Dust (1985)

België / Frankrijk

geregisseerd door Marion Hänsel
met Jane Birkin, Trevor Howard en René Diaz

Op een afgelegen boerderij in de Kaapprovincie leeft Magda met haar oude vader. Tussen vader en dochter bestaat al jaren een muur van stilzwijgen en onbegrip. Magda probeert vergeefs toenadering te zoeken. Aan deze situatie komt een einde wanneer Hendrik, de enige arbeider op de boerderij, een vrouw neemt.

zeeer trage film, gebaseerd op een boek van coetzee
vetolkingen zijn vrij zwak, en ook het verhaal is wat minnetjes
* 1/2

avatar van Martin Van K
Pfff, ik heb deze film een drietal jaar terug gezien. We moesten die toen bekijken voor het vak filmgeschiedenis (keuzevak die ik aan de unief van Gent gevolgd heb). Daar heb ik toch een aantal heel leuke ontdekkingen gedaan en is mijn liefde voor de film nog gegroeid. Maar Dust was een abolute tegenvaller. Het is een saaie en trage film. Van mij krijgt hij 1 ster.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een twintig jaar oude wens gaat in vervulling, nu ik eindelijk deze film mocht zien. Er is een Franse DVD uit (weet niet hoe lang, maar 'k heb lang gezocht), waar de originele Engelse versie (met NL-se ondertitels) op staat.

Een strenge, formele film. Hoe kan het ook anders zou je denken, omdat het gebaseerd is op JM Coetzee. Hoewel ik dit specifieke boek niet ken, is het in alle geledingen herkenbaar. De setting, toon, ritme, rollen en het dubbelzinnige einde zijn perfect door Hänsel gevangen.

Helaas was de editiing een tikkie houterig, maar daar tegenover stond een puike geluidsband. Toch heb ik nu nog het gevoel dat er meer ingezeten had. Graag nogmaals kijken dus. Het is een Claire Denis film avant-la-lettre en de (religieuze) subtekst en het gebruik van metaforen (tot de klok aan toe) lijken nu een inspiratiebron voor figuren als Carlos Reygadas.

De Vlaamse vrienden hier op MM zijn wel een beetje streng bij hun eigen Belgisch culturreel erfgoed. NL-se cinema was eind jaren 50/begin 60 even interessant, maar voor de Dardennes continu met prijzen gingen lopen in Cannes had Hänsel, van wie ik nooit eerder een film zag, al eens de Zilveren prijs in Venetië opgehaald en België blijkbaar op de kart gezet. Met mijn stem het gemiddelde met 0.3* opgekrikt. Ik zou haast meer geven, vanwege een rechtvaardiger gemiddelde!