Pirosmani (1969)

Sovjet-Unie
Drama / Biografie

geregisseerd door Giorgi Shengelaya
met Avtandil Varazi en Teimuraz Beridze

Surrealistisch getinte biografie van Niko Pirosmanishvilli (1863-1918), een primitivistische schilder uit Georgië, ook wel Pirosmani genoemd. Pirosmani vecht om erkenning, maar krijgt zijn werk niet verkocht en sterft een hongerdood. Op poëtische wijze worden zijn leven en werk aan elkaar gespiegeld.

avatar van wendyvortex
Ietwat stramme film (moeilijk inleefbaar) met af en toe schitterende beelden.
Doet een beetje denken aan de films van Sergei Paradjanov en Jos Stelling.
Beetje taaie filmkost.

avatar van Jennekes
Poëtische film waarvan de beelden een schilderij zijn. Veel symboliek en een mooie weergave van de folklore in Georgië een eeuw geleden. Het levensverhaal van deze schilder komt in deze film bijzonder goed tot uiting, maar je moet wel van dit genre houden.

avatar van beavis
Ik had gelukkig ook Arabeskebi Pirosmanis Temaze (1985) van Parajanov nog liggen op een oude VHS van Moskwood, een short van een kleine 20 minuutjes die de perfecte double-bill is met deze minimalistische bio-pic. Georgische "tableaux-kunst" op zijn best.

avatar van poko
Deed mij ook nog het meest aan Parajanov denken. Ook deze films bestaat uit sterk gestileerde tableaux, al is het een stuk minder vreemd allemaal. Mooi eenvoudig vertelt verhaal.