Muriel ou Le Temps d'un Retour (1963)

Alternatieve titel: Muriel

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Alain Resnais
met Delphine Seyrig, Jean-Pierre Kérien en Nita Klein

Een vrouw probeert de dagelijkse sleur te doorbreken door een vooroorlogse jeugdliefde te doen herleven. Tegelijkertijd probeert haar stiefzoon de Algerijnse oorlog te vergeten.

mooie opname en dito acteerprestaties, maar ik heb werkelijk niets van de film begrepen.

avatar van stephan73
Komt volgend jaar op DVD uit via het MoC label!

avatar van beavis
Met jachtige editing en karakters die constant in beweging zijn, wordt heel duidelijk voelbaar gemaakt hoe al deze (opzich moeilijk grijpbare) personages hopeloos opzoek zijn naar "een uitweg". De songtekst "vluchten kan niet meer, zou niet weten hoe" kwam bij mij naar boven nadenkende over dit gegeven. Poetische cinema van hoog niveau!

Niet of amper te volgen verhaallijn, met bizarre montagewerk dat wellicht bedoeld is om de onstabiele en nerveuze gemoedstoestand van de personages te onderstrepen.
Al bij al m.i. een weinig toegankelijke film.

Movsin schreef:
Al bij al m.i. een weinig toegankelijke film.

Niets aan toe te voegen. Behalve misschien dat de film een tijds- en cultuurbeeld geeft van de Frande jaren '60.

avatar van Spetie
Een lastige film om in te komen. Uiteindelijk lukte dat goed en als je van een stijlvolle editing houdt, waarbij de regisseur veel gebruikt maakt van jump cuts, dan ben je hier zeker aan het juiste adres.

In Muriel “reizen” de hoofdpersonages als het ware naar hun verleden. We krijgen te zien hoe zij tegen hun jeugd aankijken en hoe het uiteindelijk weer hun toekomst beïnvloedt. Een zoektocht van wei je daadwerkelijk bent. Niet alles is even duidelijk, maar in feite komt het in hoofdlijnen wel hier op neer. De manier waarop het door Resnais gepresenteerd wordt is best bijzonder te noemen. Resnais mikt niet zozeer op het verhaal, maar probeert je door middel van zijn stijl en editing in een soort van trance te laten komen. Dat lukte gedeeltelijk bij mij.

De soundtrack is overigens ook nog wel het vermelden waard. Apart en sfeervol en op een bepaalde manier ook erg relaxed. Zo’n gelaagde film als deze is moeilijk om helemaal te doorgronden bij een eerste kijkbeurt. Tevens moet je er ook voor open staan, want sommige films vragen soms wat meer van de kijker en dit is er duidelijk ook zo eentje. Voorlopig blijft mijn beoordeling op een drieënhalve ster steken. Het is best goed, maar het geniale heb ik er (nog) niet in kunnen ontdekken. Wie weet dat dit in de toekomst nog eens zal gebeuren.

avatar van BlueJudaskiss
Vrij saai. Met bovenstaande berichten en een interview op de DVD bleek dat ik de film toch redelijk goed begrepen heb, maar het was allemaal zo kil en klinisch dat het me weinig interesseerde. 2,5*