menu
zoeken in:
avatar van Spiekercoen
Het Zevende Zegel gezien in 't Hoogt. Ook hier de dubbele ondertiteling (Frans en Nederlands), wat even wennen was. Maar na een tijdje had ik het niet meer in de gaten. Geluid en beeld was misschien niet super, maar wat wil je met een film van 50 jaar oud. De ervaring van deze prachtige film was in de bioscoop nog een stuk bijzonderder dan thuis, ik kan dan ook iedereen aanraden films in de Bergmaniaereeks te gaan kijken. Ik zal er zeker nog meer gaan zien.

Ik heb inmiddels 13 films van Bergman gezien, ze waren allen ruim voldoende, de meesten absolute topfilms. Favorieten zijn de twee films uit 1957: The Seventh Seal en Wild Strawberries.

Adrenal
Wat is volgens jullie de best geschikte film om met deze regisseur te beginnen?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik zou zeggen Smultronstället/Wilde Aardbeien og Jungfraukallan/De Maagdenbron van zijn oudere werk of Höstsonaten van zijn latere films.

Adrenal
Bedankt voor de tips, starbright boy, maar in de bibliotheek waar ik ga hebben ze blijkbaar uitsluitend de volgende titels:

- Het Zevende Zegel
- De Grote Stilte
- Als in een Donkere Spiegel
- Fanny en Alexander
- Gods Zwijgen
- Persona

Welke zou dan hiervan de beste om mee te beginnen zijn?

avatar van JJ_D
Zeker niet 'De Grote Stilte', die samen met 'Als in een Donkere Spiegel' onderdeel is van de 'Gods Zwijgen'-trilogie, die volgens mij in zijn geheel nogal moeilijk zal zijn. Er is weinig handeling, en de nadruk ligt op latent aanwezige psychologische ontwikkelingen...

Van 'Persona' verwacht ik een sterk bevreemdende sfeer, en voor 'Fanny och Alexander' heb je af en toe een engelengeduld nodig. 'Het Zevende Zegel' tenslotte is inhoudelijk ook niet bepaald "licht" (integendeel ), maar de filosofische ondertoon is, denk ik, vrij bevattelijk. Ik ben zelf ook met deze begonnen, en was meteen nieuwsgierig naar de rest.

Maar mensen die ze allemaal gezien hebben kunnen misschien beter oordelen?

Adrenal
Alvast bedankt, JJ_D! Nu heb ik er tenminste al een idee van.

avatar van Alastor
Bergman heeft zowel luchtige films (Sommarnattens Leende, För Att inte Tala om Alla Dessa Kvinnor, Trollflöjten) als zware films (Nattvardsgästerna, Viskningar och Rop, Scener ur ett Äktenskap) gemaakt.
Van de beschikbare films in je bibliotheek zijn Det Sjunde Inseglet en Fanny och Alexander het meest representatief voor zijn oeuvre, denk ik. Det Sjunde Inseglet met zijn karikaturale karakters en lompe symboliek zou ik persoonlijk niet aanraden als startfilm. Wanneer je Fanny och Alexander als beginpunt pakt heb je echter een interessant totaalbeeld van de auteur en mens Ingmar Bergman te pakken.
Er is inderdaad wat geduld voor nodig, maar bevat op wat stijloefeningen na alle kleuren uit het Bergman-filmspectrum en vormt bovendien, zijnde een autobiografie van zijn vroege jeugd, een passend interpretatiekader voor zijn ontwikkeling als cineast en filmauteur op thematisch vlak.

avatar van Ramon K
Ik zou ook voor The Seventh Seal gaan. Ook mijn eerste Bergman meen ik, en het is 1 van mijn favoriete films allertijden gebleken. Film is ondanks het wat zwaardere onderwerp gewoon erg toegankelijk.

Adrenal
Bedankt voor de tips, Alastor en Ramon. Ik denk dat ik ga voor The Seventh Seal, al is dat vooral omdat ik niet echt een fan ben van erg lange films.

Pure
Ik heb het nog niet zien staan, dus bij deze:

Tijdens een staking in 1951 in de Zweedse filmindustrie maakte de nog jonge Bergman een negental commercials voor een zeepproducent "Bris", de tegenhanger van "Sunlight". Deze commercials werden opgenomen met Bergmans vaste staf, onder meer cameraman Gunnar Fischer en actrice Bibi Andersson. Veel van Bergmans stilistische en thematische preoccupaties duiken er op.


1

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=inqJeWDHav8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



2

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=cFUqfVthY8Y

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



3

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=546YKmy0TXI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



4

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=DU4gNpNYS2o

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



5

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=6NeOLnNZZjc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



6

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=b-be6yry1h4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



7

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=hoGlZaotS14

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



8

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=wC8pCAika2c

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



9

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=I0eNfxqtzW4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


avatar van Iketes
Iemand die de immense The Bergman Archives al heeft aangeschaft? Boek van 6 kilo met zo'n beetje alles over Bergman, inclusief ongelofelijk veel materiaal (Bergman heeft er zelf aan meegewerkt vlak voor zijn dood). Ook nog een stuk celluloid van Fanny en Alexander, wel grappig.

Prijs liegt er alleen niet om.

avatar van JJ_D
Iketes schreef:
...


Ging net hetzelfde vragen. Het gaat om deze uitgave, die door de Belgische pers uitstekend werd onthaald en een must zou zijn voor Bergman-fans. Elk van zijn films krijgt namelijk enkele bladzijden met foto's en toelichting, én uitleg van Bergman zelf over het hoe en waarom van de film in kwestie.

De prijs ligt inderdaad zeer hoog, maar het schijnt een mooie uitgave te zijn, inclusief bonus-dvd met niet-eerder gereleased materiaal. Ik wacht voorlopig nog even, wie weet zakt de prijs wel...

avatar van xgogax
Bij Jean-Luc Godard:

Ingmar Bergman over Welles:

"For me he's just a hoax. It's empty. It's not interesting. It's dead. Citizen Kane, which I have a copy of - is all the critics' darling, always at the top of every poll taken, but I think it's a total bore. Above all, the performances are worthless. The amount of respect that movie's got is absolutely unbelievable. Aghed: How about The Magnificent Ambersons? Bergman: Nah. Also terribly boring. And I've never liked Welles as an actor, because he's not really an actor. In Hollywood you have two categories, you talk about actors and personalities. Welles was an enormous personality, but when he plays Othello, everything goes down the drain, you see, that's when he's croaks. In my eyes he's an infinitely overrated filmmaker."

Ingmar Bergman Orson Welles - ingmarbergman.se

avatar van xgogax
Ingmar Bergman over Antonioni:

"He's done two masterpieces, you don't have to bother with the rest. One is Blow-Up, which I've seen many times, and the other is La Notte, also a wonderful film, although that's mostly because of the young Jeanne Moreau. In my collection I have a copy of Il Grido, and damn what a boring movie it is. So devilishly sad, I mean. You know, Antonioni never really learned the trade. He concentrated on single images, never realising that film is a rhythmic flow of images, a movement. Sure, there are brilliant moments in his films. But I don't feel anything for L'Avventura, for example. Only indifference. I never understood why Antonioni was so incredibly applauded. And I thought his muse Monica Vitti was a terrible actress."

Ingmar Bergman Michelangelo Antonioni - ingmarbergman.se

avatar van Drs. DAJA
xgogax schreef:
Ingmar Bergman over Welles:

"For me he's just a hoax. It's empty. It's not interesting. It's dead. Citizen Kane, which I have a copy of - is all the critics' darling, always at the top of every poll taken, but I think it's a total bore. Above all, the performances are worthless. The amount of respect that movie's got is absolutely unbelievable. Aghed: How about The Magnificent Ambersons? Bergman: Nah. Also terribly boring. And I've never liked Welles as an actor, because he's not really an actor. In Hollywood you have two categories, you talk about actors and personalities. Welles was an enormous personality, but when he plays Othello, everything goes down the drain, you see, that's when he's croaks. In my eyes he's an infinitely overrated filmmaker."

Ingmar Bergman Orson Welles - ingmarbergman.se


Als je kijkt naar wat Bergman in films erg belangrijk vind, het gevoel en de echtheid geef ik hem gelijk (iets wat in Godard's vaak ontbreekt "You shouldnt feel about a film, you should feel about a woman, you can't kiss a film" zegt mij daarbij al genoeg). Orson Welles was jong toen hij bovengenoemde films maakte (Ik vraag me af wat Bergman van een Le Proces of The Immortal Story had gevonden) en het zijn in een bepaalde mate koude films. Theoretische films, niet pretentieus daarvoor was Welles een veel te briljant verteller, maar inderdaad koude, jonge films. Bergman's films zijn enorm gevoelig en vrij weinig met techniek bezig maar vooral gefocussed op emotie, inhoud en de menselijke kwellingen. Ik vind het niet zo vreemd dat dat niet matcht.

Maar inderdaad, Bergman heeft wel vaker een grote mond over anderen. Hij doet dit echter niet om z'n eigen werk op te hemelen (zoals Godard, wat zelfs goede vriend Truffaut beaamde). Lees maar eens op z'n IMDb wat hij over Tarkovsky zegt, de beste man is nog veel strenger voor zichzelf.

avatar van JJ_D
Iemand die iets weet over deze box?
Het gaat geloof ik om een uitgave voor de Japanse markt... Men geeft aan bij "Language" dat het om een Engelse dub zou gaan, maar de Engelstaligen dubben over het algemeen toch geen films?

(En deze is niet meer te krijgen, toch?)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Voor de Japanse markt is de box sowieso niet. Japanse DVD's zijn echt bijna per definitie aanzienlijk duurder dan westerse. Japan is qua DVD's misschien wel het duurste land ter wereld. Het lijkt mij een typisch geval van een Aziatische bootleg. Illegaal dus. Er zitten films in waarvan de rechten bij verschillende partijen liggen en NTSC en Pal DVD's in één collectie is zeer verdacht. De site is sowieso erg bedenkelijk, met een heleboel spul dat erg bootleg-achtig op me overkomt. Bestellen bij die site lijkt me risicovol. Ze zitten trouwens in China, waar de DVD markt vergeven is van illegale kopieën. Ik zou het, ondanks de aantrekkelijke prijs, niet doen.

Die Britse box is niet meer leverbaar, maar er is el een kansje dat die ooit in een of andere vorm weer terugkomt. Veel Tartan-titels (Tartan is failliet) worden de komende tijd opnieuw uitgebracht door andere labels.

avatar van JJ_D
Ik had intussen ook al aan het bootleg-scenario zitten denken. Uiteraard maakt het voor mij - als koper - weinig uit of de dvd's nou echt zijn of niet, zolang ik maar alle Bergmans in één box in mijn bezit heb.
Probleem is echter dat je onmogelijk een rechtzaak kan aanspannen tegen de website als het gaat over de aankoop van een product dat illegaal is. Wachten dus...

avatar van JJ_D
Bergman Archives aangekocht via amazon.co.uk: prachtige uitgave en niet te missen voor Bergman-fans!

avatar van narva77
Ik heb even jullie hulp nodig!!
Ik heb laatst dan eindelijk "Persona" gezien, en vandeweek heb ik "Nattvardsgästerna" gezien.
Maar mijn vraag is of er een bepaalde volgorde is waarin je de "Gods Zwijgen"-Trilogie moet bekijken?! Of maakt de volgorde niets uit?
Ik heb namelijk "Tystnaden" óók op dvd, en die wil ik vanavond kijken!
Alleen de eerste uit de trilogie, "Såsom i en Spegel", heb ik nog niet op dvd, en die kon ik laatst ook niet meer vinden bij de FRS helaas.

Dus daarom hoop ik dat ik niet éérst "Såsom i en Spegel" moet kijken, voordat ik aan "Tystnaden" begin!

Wie kan mij even duidelijkheid verschaffen??

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Je hoeft ze niet op volgorde te kijken. De trilogie is meer officieus en bedacht door critici en filmwetenschappers en niet Bergman zelf. Drie behoorlijk verschillende films met verwante thema's.

avatar van narva77
Oef, gelukkig! Dan kan ik dus nu "Tystnaden" gaan kijken.

Bedankt voor je snelle reactie!

Iemand ook de autobiografie gelezen van Bergman? Ik ben er nu in bezig.

AddictedToMovies
Beste mensen, in veel Woody Allen-films of in stukken over film(geschiedenis) wordt Ingmar Bergman vaak genoemd. Maar ik ken helemaal niets van de man, en ik vroeg me af of jullie wat tips hadden waar ik mee kan beginnen, aangezien hij nogal veel titels op zijn naam heeft staan en Fanny och Alexander vind ik door de speelduur niet heel aantrekkelijk. Alvast bedankt!

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Sjunde Inseglet, Det (1957)
Smultronstället (1957)
Persona (1966)

Niet toevallig alle drie ook in de MM top 250.

avatar van narva77
"Nattvardsgästerna"
"Tystnaden"
"Såsom i en Spegel"


Maar niet echt voor "beginners" denk ik!

Deze wél:

"Jungfrukällan"

AddictedToMovies
Bedankt narva en kappeuter. Ik ben er meteen achterna gekeken en heb net mijn eerste film van hem gezien, Het Zevende Zegel. Bijzonder sterke film! Meest typerende zijn natuurlijk de filosofische onderwerpen (wat mij zeer aanspreekt). Dit zou misschien ook kunnen zorgen voor 'moeilijke' films, maar ik vond 'm best toegankelijk. Is zijn ander werk ook (zo) toegankelijk? Narva77 noemt een aantal films niet voor 'beginners', is dat voor de doorgewinterde Bergman-kenner of wat? Iig bedankt, ik ga zeker meer van de man kijken!

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Aan jouw stemmenlijst te zien hoef je helemaal niet over ontoegankelijkheid van Bergman films in te zitten.
En zulke ontoegankelijke films heeft Bergman niet gemaakt, of ik heb ze niet gezien (en ik heb er veel gezien).

Jungfrukällan (1960) is ook een aanrader inderdaad.

avatar van narva77
Nou, ik vond Tystnaden toch wel érg zwaar op de maag hoor (ondanks de bloot-scènes)!

En Nattvardsgästerna trouwens óók wel!

Ik zou sowieso niet met Viskningar Och Rop beginnen.

kappeuter schreef:

Jungfrukällan (1960) is ook een aanrader inderdaad.


Als ik iemand een eerste Bergman zou moeten aanraden, zou deze het zijn. Wat toegankelijker dan veel van zijn andere werk, maar het gaat niet ten koste van kwaliteit en veel thema's die gebruikelijk zijn bij Bergman zitten hier ook gewoon in. Een tip is het Uur van de Wolf. Wordt vaak vergeten bij het noemen van zijn beste films. Verder vind ik de gemiddeldes redelijk representatief hier voor welke films je in elk geval moet zien van hem. Mijn favoriet is Perona.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:43 uur

geplaatst: vandaag om 07:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.