Kvinnors Väntan (1952)

Alternatieve titels: Wachtende Vrouwen | Geheimen van Vrouwen | Secrets of Women

Zweden
Komedie / Drama

geregisseerd door Ingmar Bergman
met Eva Dahlbeck, Maj-Britt Nilsson en Gunnar Björnstrand

Rakel, Marta, Karin en Annette zijn met vier broers getrouwd. Terwijl ze in een zomerhuisje wachten op hun mannen, vertellen ze elkaar verhalen over hun huwelijk. Rakel vertelt over de tijd dat ze een affaire had met haar jeugdliefde en hoe ze haar echtgenoot hiermee confronteerde. Marta's verhaal is over hoe ze werd verleid en zwanger geraakte. Karin vertelt over wat er gebeurde toen zij en haar man op een dag vast kwamen te zitten in een lift. Terwijl de vrouwen elkaar deze verhalen vertellen is Marta's jongere zus Maj van plan om er van door te gaan met de vierde broer.

FisherKing
Ik vond de film op een of andere manier erg indringerig. Zat ook telkens naar de deur te kijken, ja het waaide een beetje, werd effen afgeleid.

avatar van Ramon K
De film is als een deur die langzaam open gaat.......beetje bij beetje krijg je meer inzicht in de universele waarheid.

FisherKing
Ja Bergman is daar heel sporadisch mee. Tis toch een moeilijk thema, De universele waarheid blijkt wel te tikken ?

avatar van Redlop
Maar dat is jouw universele waarheid Ramon! Elke waarheid staat op zich...waarheid is perceptie las ik laatst.

FisherKing
Realiteit is een perceptie ?

= waarheid= realiteit ?

avatar van Ramon K
Een universele waarheid is geen individuele waarheid; het slaat op alles en iedereen wat leeft.....je kunt dus niet spreken van 'jouw' waarheid redlop. In ieder geval, dan is mijn waarheid niet universeel meer, snap je?

avatar van Redlop
Maar wanneer weet je of iets universeel is of niet?

avatar van Ramon K
Moeilijke vraag, de universele waarheid is een bewustwording, het ligt achter de grenzen van de aangenomen realiteit. Het is een gemeenschappelijke bewustwording van een patroon in het heelal, een gedeelde levensenergie die simpelweg 'is'.

FisherKing
Das dus niet waar. Universele waarheid is iets niets bestaands. Net zoals Realiteit. Men kan wel zeggen dat realiteit bestaat. maar dat is ook een groffe desillusie. We leven allemaal in onze eigen wereldjes, er bestaat een leven rondom ons, we accepteren dat. Ieder voor zich zelf. Ieder voor zich zelf is ook met eigen dingen bezig. Rondom ons speelt zich dan ook nog eens een circus af, met regeringsleiders enzo, das de 2e wereld. We proberen onze kinderen daar verre van te houden. Stoute wereld.

Daarnaast spartelen we ?
Onzeker ronddartelen
Of juist te zeker
Bestaat die wereld wel buiten ons
en als ie bestaat is ie zo klein
Kan iemand begrijpen dat mijn wereld anders is.
Mijn realiteit, mijn Universele realiteit wellicht.
Met de knieën bloot.

Ik ga door dalen en hoogtes, langs toppen en rivieren. Soms met knieën in het water, soms met hooi-warmzomergras rollebollen tegen de sneeuwgrens aan. : das wellicht mijn realiteit, en tevens een vrijbrief aan fantasie en beleving.

avatar van Redlop
Wat een Bergman allemaal niet los kan maken he

Het was weer gezellig op de chat merk ik?

avatar van Redlop
Geniet maar chat met mate...

avatar van Mochizuki Rokuro
Een van de oudere Bergmans, waarin de raamvertelling wat te formeel als een keurslijf werkte (netjes alle verhaaltjes afwerken). Maar de kleine flashbacks waren soms prachtig.

De laatste is een behoorlijk komische (toch zeldzaam in het werk van Bergman) en over de episode met Maj-Britt Nilsson (dat is de episode in Parijs) doet de Time Out FIlm Guide de volgende ware uitspraak (vrij vertaald): "Hoewel het oeuvre van Bergman natuurlijk vol zit met prachtige vrouwenrollen -en wij hem daarom niks verwijten- is het jammer dat hij nooit meer voor samenwerking met Maj-Britt Nilsson koos, want die levert een topprestatie".

En zo is het.

avatar van eRCee
Mochizuki Rokuro schreef:
De laatste is een behoorlijk komische (toch zeldzaam in het werk van Bergman) (...)

Vind dat nogal meevallen. Hij gebruikt ook veel humor in zijn meesterwerken Fanny och Alexander en Det Sjunde Inseglet. Juist behoorlijk uniek, gezien zijn thema's.

avatar van Mochizuki Rokuro
Twee voorbeelden op een oeuvre van meer dan 40 films noem ik toch zeldzaam (ik schreef niet uniek).

Daar tegenover staan toch veel meer zware drama's, bijna verstikkend zonder lucht zoals Avondmaalsgasten, Persona etc.

avatar van eRCee
Mochizuki Rokuro schreef:

Nee: drie voorbeelden op een totaal van de 12 die ik zag.

Vergeleken met andere 'serieuze' regisseurs (neem een Tarkovsky) vind ik humor soms best een opvallend element van Bergman. Die natuurlijk, daarin heb je helemaal gelijk, bekend staat om zijn zware drama's.

avatar van Friac
Fijne Bergmanfilm, die zo'n beetje tot de middenmoot behoort van wat ik tot nu toe van hem gezien heb. Zoals Mochizuki Rokuro aanstipte had ik ook wat problemen met de raamvertelling, omdat die inderdaad een tikkeltje als een keurslijf aanvoelde (verhaaltje, nog eens een verhaaltje en ja; daar moest nog een verhaaltje verteld worden...Het is niet erg, maar het voelde nogal sterk "opgedeeld" aan zodat het geheel minder sterk aanvoelde).

De film is een leuke mix van luchtigheid en commentaar op het huwelijk en liefde. In al zijn bescheidenheid vond ik het einde van de film ,waarbij de twee jongeren wegroeien, en de man zijn vrouw -die dit wil verhinderen - tegenhoudt door haar op het hart te drukken dat deze jongeren hun zorgeloze zomer moeten kunnen doorbrengen nu ze nog kunnen, erg mooi. Er wordt goed geacteerd, maar het tempo is niet altijd even vlot. Visueel zie je ook dat het een oudere Bergman is; voor mij blijven vooral zijn latere films visuele pareltjes, terwijl het in deze film de inhoud is die de film naar een hoger niveau tilt.
Vermakelijke Bergman: geen verplichte kost, maar liefhebbers zullen niet bedrogen uitkomen!