Scener ur ett Äktenskap (1973)

Alternatieve titels: Scènes uit een Huwelijk | Scenes from a Marriage

Zweden
299 minuten (miniserie) / 167 minuten (bioscoopversie) (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Ingmar Bergman
met Liv Ullmann, Erland Josephson en Bibi Andersson

Zes episodes uit het huwelijk van Johan en Marianne. Van het geluk in het begin van het huwelijk tot de ellende na de pijnlijke scheiding. De film bestaat uit de zes afleveringen van de televisieserie die zijn ingekort en samen een film van bijna 3 uur vormen.

avatar van Spetie
Erg sterke Bergman, met boeiende dialogen en sterk acteerwerk.

Want wat Liv Ullman hier laat zien is echt geweldig. Echt een enorm sterke rol, waarbij haar houding, haar uitstraling, haar manier van praten en vooral ook haar non-verbale gedrag echt zeer goed en overtuigend worden neergezet. Sowieso moet het acteerwerk bij een film als deze goed zijn, omdat de film leunt op de dialogen en daar een kleine drie uur (de versie ik zag) uit bestaat.

Ik wist dat het een zware film zou worden, maar had desondanks even moeite om in de film te komen. Vanaf het begin wordt de kijker overspoeld met de gesprekken over huwelijk, trouw en alles wat erbij hoort. De film begint vrij vrolijk en positief, maar wordt naarmate de film vordert somberder en zwaarder. Waar je in het begin denkt dat het een sterk en gelukkig huwelijk is, daar kom je er gedurende de film achter dat dit slechts schijn is en het huwelijk van de twee hoofdpersonen veel wankeler is, dan ik in eerste instantie dacht. Wel is het erg realistisch geschetst. Het gaat in feite over twee mensen die niet met elkaar, maar ook niet zonder elkaar lijken te kunnen. Bergman registreert dit of erg fijne wijze.

Fijne Bergman dus, soms best zwaar, maar absoluut de moeite waard.

avatar van 93.9
Aardig sterke film, dialogen zijn tijdloos en universeel.
Ook de kleding kan zo weer in de mode zijn.
Toch heeft de film zo'n heerlijke seventees feel.

Sterke film, maar iets te weinig 'filmisch' voor een topwaardering. Verder weinig op aan te merken en volledig eens met SB hierboven. Lekker makkelijk. 4 sterren.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Goede film over de relatie tussen man en vrouw binnen het huwelijk als beklemmend en tot mislukken gedoemd instituut. Geweldig geacteerd door de beide hoofdrolspelers, Liv Ullman is met name fenomenaal. Eerste helft - de aanloop- vond ik verreweg het meest interessant vanaf minuut 1 voel je al aan dat er iets grondig mis is. De tweede helft vond ik wat minder sterk al lag dat wellicht ook aan het feit dat ik bijna in slaap viel (ik had niet gerekend op 3 uur film).

avatar van Baboesjka
Goede film. Sterk en realistisch. Het acteerwerk is top en de dialogen vind ik over het algemeen interessant. Ik vind Marianne prettig overkomen en kan mij goed in haar inleven. De film duurt lang, maar verveelt niet, wat mij betreft. Een uniek werk. 4*

Zeer sterke film, als het ware één dialoog over de verschillende aspecten van het huwelijk met heel wat dispuutpunten over geluk, verdraagzaamheid, waardering, aanhankelijkheid, enz... (Ingmar Bergman zelf was reeds vijf maal gehuwd en zal dus wel geweten hebben wat er zich kan voordoen).
Prachtige close-ups van vooral de mooie, talentvolle Liv Ullmann.
Film heeft één nadeel. Hij duurt toch te lang. Onvermijdelijk gaat de aandacht verslappen als ge hem aan één stuk wilt zien.