Ljuset Håller Mig Sällskap (2000)

Alternatieve titel: Light Keeps Me Company

Denemarken / Zweden
Documentaire

geregisseerd door Carl-Gustav Nykvist
met Sven Nykvist en Ingmar Bergman

Carl-Gustaf Nykvist's documentaire over zijn vader, Sven Nykvist. De film is gebaseerd op memoires van Sven en Sven is ook de spreker. De Zweed Sven Nykvist was/is de bekendste en (volgens velen) de beste cameraman die Europa heeft voortgebracht, hij is vooral beroemd geworden door zijn samenwerking met Ingmar Bergman en heeft met vele bekende en grote regisseurs gewerkt. Zijn specialiteit was het zo simpel en doeltreffend mogelijk uitlichten van de scenes.

avatar van narva77
Was dus gisteren op TV; heb zelf helaas maar de helft gezien.

FisherKing
Ik was erg onder de indruk van deze documentaire. Vooral mooi de samenwerking te zien tussen Bergman en Nykvist, en heel kort weliswaar, het verschil in opvattingen tussen Tarkovski en Nykvist.

avatar van blabla
Mooie documentaire, alleen jammer van stukken die werden voorgelezen uit Nykvist's favoriete boeken, dat haalde een beetje de kontinuiteit uit het verhaal en voegde eigenlijk niets toe.

Blabla bedankt voor het betere verhaaltje.

avatar van Ramon K
Uitstekende documentaire. Ik vind de citaten uit het boek wel werken: dat boek ging over vrijheid en ontsnappen aan je omgeving (Sven was een kind in een missionarisgezin en moest zich echt loswrikken om zijn passie uit te kunnen gaan voeren}.
Vele interessante mensen komen aan het woord: Ingmar Bergman, Bibi Anderson, Woody Allen, Liv Ullmann en Stellan Skarsgard. Documentaire bevat ook genoeg archiefbeelden (oa het superduo Bergman en Nykvist, hand in hand wandelend). Ook archiefbeelden van Woody Allen, Andrei Tarkovsky en Roman Polanski.....zelfs een leuk spontaan beeldfragment met Julia Roberts!

Ook leuk waren de tegenstellingen tussen Nykvist en Tarkovsky(zoals FK al aangaf): Nykvist legde alle prioriteit op licht en acteurs( vooral de prachtige close-ups oa in Persona), terwijl Tarkovsky weinig aandacht besteedde aan acteurs en licht en vooral uit ging van sfeer en composities. Jammer dat de docu dit verder niet toelicht. Verder fragmenten van oa Offret, Jungfrukallan, Persona en Fanny och Alexander.

Voor mij is dit iig een hele mooie documentaire.

Erg mooie documantaire over de voor mij sinds kort bekende cameraman (ik had eerlijk gezegd nogn ooit van deze man gehoord *schaam*).
Erg interessante intervieuws (o.a. met Bergman, Allen en Polanski) worden mooi afgewisseld met beelden van films (o.a. De Maagdenbron en Offret).
Tijdens het kijken van deze documantaire kwam ik er ook achter wat voor een briljant cameraman is geweest. Tijdens het kijken naar meesterwerkjes als De Maagdenbron en What's Eating Gilbert Grape zie je wel dat het camerawerk schitterend is, maar ik heb nooit geweten dat deze man daar allemaal achter zat (hier dus ook letterlijk ).
Maar goed, een erg boeiende en interessante documantaire.

documentaire (vergelijk 't met document)

Als dat nou het ergste is......