L'Anglaise et le Duc (2001)

Alternatieve titel: The Lady and the Duke

Frankrijk

geregisseerd door Éric Rohmer
met Jean-Claude Dreyfus, Lucy Russell en Alain Libolt

Tijdens de Franse Revolutie vinden een Schotse aristocrate en haar voormalige geliefde de Hertog van Orleans elkaar tegen over elkaar in het conflict.

avatar van Koekebakker
Verbazingwekkend dat nog niemand anders op deze film heeft gestemd. Sowieso wordt het oeuvre van Rohmer blijkbaar niet veel bekeken door MM-ers.. Jammer, want ik vind sommige films echt de moeite waard(Pauline a la Plage, Claire's knee).

Nou is juist L'Anglaise et le Duc overigens bepaald geen typische Rohmer-film, maar wel een heel bijzondere. Qua verhaal kon ik er niet zoveel mee, maar visueel vond ik het waanzinnig. Alle buitenscenes vinden namelijk plaats in gedigitaliseerde schilderijen van de Franse schilder Jean-Baptiste Marot. En dat levert een fantastisch schouwspel op, alsof schilderijen tot leven komen!

FisherKing
Niet echt goed beschikbaar, die films van Rohmer.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik wil even kwijt dat Koekebakker vooral zo door moet gaan met het plaatsen van berichtjes bij films. Zo doe ik nog eens wat extra ideeën op. Ga vooral door, ik lees je graag.

FisherKing
Helemaal mee eens. Erg leerzaam. Nuttige posts bij films die hier nog niemand gezien heeft!

avatar van Koekebakker
Ah, da's mooi. Leuk dat de berichtjes gelezen (en zelfs gewaardeerd) worden.

Ik maak de laatste weken zelf ook veel gebruik van deze site. Vooral door de persoonlijke en open opzet vind ik het een mooie bron om ideeën op te doen. Complimenten! En zeker ook de posts van jullie beiden lees ik met belangstelling.

Dus ik heb mezelf voorgenomen om af en toe ook een poging te wagen iets bij te dragen aan de inhoud. Ik heb bewust de films geselecteerd waar nog weinig over geschreven is op de site - en dan weer vooral de titels die wat mij betreft wat extra aandacht verdienen. Leuk dat dat gelezen wordt!

avatar van Mug
Mug
Koekebakker schreef:

Het grootste probleem voor mij was dat ik die schilderijen nu ook niet kan bestempelen als fantastisch. Mooi schouwspel, alhoewel de meeste scenes binnenshuis waren, en het Kammerspiel stijfjes werd gepresenteerd. De digitale visualisering vond ik ook lelijk. Theater op het celluloid, ik kan er meestal goed mee uit de voeten. Maar L'Anglaise et le Duc wil maar niet op gang komen en schrijdt voort richting mijn guillotine: slechts 2 sterren.