Les Cousins (1959)

Frankrijk

geregisseerd door Claude Chabrol
met Gérard Blain, Jean-Claude Brialy en Juliette Mayniel

Verhaal van twee neven. De één, Charles, is een jongen uit de provincie van eenvoudige komaf die maar niet slaagt examens goed te volbrengen en vrouwen te versieren. De ander, Paul, is de wat decadente, stadse neef waarvan het lijkt dat alles hem voor de wind gaat. Dat alles niet altijd is wat het lijkt blijkt wanneer Charles op Paul's vriendin valt.

De eerste film van Chabrol als ik me niet vergis. Met nouvelle-vague-nieuwlichterij heeft de film weinig te maken.
Een eenvoudig verhaal. Dit soort werk (frans, overspel) trok destijds een behoorlijk groot publiek.
Jean-Claude Brialy was toen top of the bill. Maar na een tijdje begonnnen zijn acteermaniertjes te vervelen.

hugohei schreef:

De eerste film van Chabrol als ik me niet vergis.

Nee, dat was Le Beau Serge (volgens IMDb tenminste).

Is zo. Dank je.

avatar van badfans69
Inmiddels ook via het Criterion label verkrijgbaar

Link

Pretensieuze en cynische film over de rivaliteit van twee neven met totaal tegengestelde karakters, waarbij apathie en decadentie uiteindelijk wint van betrokkenheid en oprechtheid. De eerste nouvelle vague films zijn door de bank genomen niet bepaald mijn ding. Deze vroege Chabrol-film vormt daarop geen uitzondering.

Een intensieve, cynische, duistere en tragische film over een psychologische haat liefde verhouding tussen twee opvallend verschillende neven, spelend in het welgestelde studentenmilieu van Parijs. Helaas vond ik het einde nogal teleurstellend. Uitstekende rollen van zowel Gérard Blain als Jean-Claude Brialy.