• 10.573 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Claude Chabrol

Met onder meer: Michel Bouquet, Stéphane Audran en Michel Duchaussoy

Gesproken taal: Frans

Plot La Femme Infidèle

Een gemoedelijke man ontdekt dat zijn echtgenote hem bedriegt en vermoordt in een plotselinge impuls haar minnaar. De vrouw beseft daardoor de hevigheid van zijn liefde en probeert hem een alibi te bezorgen zonder dat tussen hen iets wordt uitgesproken.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van allmodcons

allmodcons

Echt een "vage" Franse film. Als het een beetje spannend begint te worden is de film alweer voorbij, jammer!

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Een DVD met een fout uit de achtdelige Engelse Box-set. Er is iets mis met de ratio: ik moet mijn 4:3 TV op 16:9 beeldformaat zetten anders zie ik allemaal "breedsmoelkikkers". Normaal zou het beeld dan in de hoogte teveel uitgerekt moeten zijn. Op een breedbeeldtelevisie is het een ramp. Jammer.

De film nu, dat is een heel degelijk drama met een subtiele levenscomplexiteit. Een ogenschijnlijk gelukkig gezin, met de mooie Hélène, de modelechtgenoot Charles en hun zoontje, een knaap van negen. Ze wonen in een villa met een mooie tuin. Tot Charles een privé-detective inhuurt omdat hij vermoedt dat zijn vrouw hem ontrouw is er erachter komt dat zij inderdaad een minnaar heeft. Een verhouding die het uiterlijke evenwicht bedreigt en waarna het ogenschijnlijk rustig en vriendelijk bezoek van Charles aan de minnaar een verrassende wending neemt. De wijze waarop Charles en Hélène hun crisis doormaken, zonder enig verwijt of een botsing, openbaart geleidelijk hun intense wederzijdse verbondenheid, gegroeid uit begrip. De kineast bestudeert op een merkwaardige manier het innerlijke, weergegeven in dagelijkse ervaringen, en het complexe van zijn personages. Hij heeft alles ingehouden gefilmd met een superieure techniek en demonstreert zijn feilloze leiding over de acteurs, waarbij de kijker soms niet eens beseft hoe complex ze wel is.

avatar van Baggerman

Baggerman

Naar aanleiding van de dood van Claude Chabrol maar weer een film uit de bewuste box, die Mac Hammer Fan blijkbaar ook heeft , in de dvd-speler gestoken.

Echt ondersteboven ben ik nog steeds niet van de films van Chabrol, maar ze bevatten wel een sfeertje dat altijd wel goed bij me valt. Het is ook jammer dat zijn films (in ieder geval vele die in de twee Engelse boxen zitten) altijd worden vergeleken met die van Hitchcock, waardoor velen (ik ook) verkeerde verwachtingen krijgen. Chabrol heeft zeker een eigen stijl en wat mij betreft heel anders als Hitch. Ja, beiden maken films met, zoals Hitch het uitdrukte, sex, mooie vrouwen en geweld, maar daarmee houdt de vergelijking wel op!

Deze film beviel me toch prima, mede door goed acteerwerk. Ik zag zelfs Maurice Ronet in een kleine, maar belangrijke rol. Toch een favoriet van me!

Eigenlijk heel knap en realistisch sensatieloos gefilmd, wat dit tòch een apart werkje maakt.

Toch moet ik ook eens één van Chabrol's eerdere (Nouvelle Vague) films zien, waar hij toch meer om wordt geroemd.

avatar van The One Ring

The One Ring

Baggerman schreef:

Dit is mijn eerste Chabrol en na aanleiding van deze film durf ik te zeggen dat de vergelijking met Hitchcock zeer voor de hand ligt. Erg veel dingen hieruit zijn duidelijk door Hitch geïnspireerd, zoals het gedetailleerd tonen van het wegwerken van bloed na de moord, de suspensescènes (de aanrijding terwijl het lijk in de kofferbak zit, of het lijk dat niet wil zinken), het oog voor het alledaagse of middenklasserespectabiliteit in combinatie met misdaad en de kleurrijke bijrollen: dit had zomaar een Hitchcockfilm kunnen zijn. Chabrol is hier echter een minder sensationele filmmaker en giet er een typisch Frans sausje over. Hij maakt zich het materiaal wel eigen, al heeft hij niet zo'n goed oog voor komische bijrollen, want die zijn hier vooral flauw. En het langzaam zinken van dat lijk is iets te herkenbaar een variant op een bekende Hitchcockscène. Zo'n bijna Tarantino-achtige homage leidt vooral af tijdens een geloofwaardige film als deze.

Deze film kwam me erg bekend voor. Ik moest hierbij constant aan Unfaithful denken. Geen wonder, want dat blijkt hier een remake van te zijn. Het totale gebrek aan verrassing was ook een van de grootste minpunten van deze film. Dat komt niet alleen doordat ik de remake kende, het is gewoon een weinig origineel verhaal. Toch is het wel degelijk goed uitgewerkt. Chabrol is op de eerste plaats geïnteresseerd in personages en menselijke verhoudingen en dan pas in overspel en misdaad. Het is meer drama dan thriller. Zelfs tijdens de meest alledaagse situaties en gesprekken (en daar zitten er veel van in) maakt Chabrol onderliggende gedachtes en onderhuidse gevoelens voelbaar. De hoofdrollen worden allemaal enorm sterk gespeeld (de bijrollen dan weer een stuk minder).

Dus het is een goed gemaakte film en ik kan me wel enigzins voorstellen dat veel mensen dit zelfs een geweldige film kunnen noemen. Persoonlijk ben ik er echter nog niet enorm van onder de indruk.

wihu61

Nou kan een film met de mooiste actrice aller tijden voor mij natuurlijk nooit kapot, maar dit vind ik één van Chabrol's beste. Film zonder enige opsmuk waarin we zien hoe de man tot zijn impulsieve daad komt.
Ook geweldig: hoe hij gewoon overdag in een uitgestorven woonwijk het lijk in zijn auto laadt en na een bijzonder hachelijke verkeerssituatie uiteindelijk laat verdwijnen in een sombere vijver...
Perfecte muziek en een einde dat vragen openlaat (eigenlijk ook weer niet).
Vaste plaats in mijn top-10... en van hoger niveau dan enige Hitchkock...

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2073 berichten

Ik ken Chabrol wel en dit is ook een klein meesterwerk. Hoewel een typische Franse sfeer, hangt het hier en daar wat tegen een toneelstuk aan, een uitstekend toneelstuk. Helemaal onaangetast door de tijd vind ik de film niet. Wel het unieke liefdesverhaal, met imo een open einde.

BBarbie

Prima psychologische thriller van Chabrol. Met uitzondering van de ridicule scènes met het lijk, zit het verhaal goed in elkaar en ook Stéphane Audran en Michel Bouquet zijn uitstekend op dreef, al moet ik daarbij aantekenen dat steeds weer dezelfde scheve grijns op Bouquet’s gezicht op d’n duur wel gaat vervelen. De verhaalstructuur van Chabrol’s mindere Juste avant la Nuit lijkt verdacht veel op deze film.

avatar van beavis

beavis

Mijn 13e Chabrol, dus wellicht kan ik nu wat generaliserende statements maken. Wat me vooral opvalt is een fijne sfeer in zijn films en een gedegen opbouw van de karakters. Wat vaak een beetje weg blijft voor mij is een echte overtuiging, dat je de karakters en hun acties kan geloven en dat het verhaal ook iets gaat betekenen voor je.

Zo ook met deze film. De plot over een koppel waarvan er eentje vreemd gaat is opzich niet heel interessant, maar wordt wel redelijk gebracht. Dan volgt er een bloedige twist die het geheel spannend maakt, ook al gooit het de dynamiek van de film en de geloofwaardigheid een beetje omver. En het einde, hoewel mooi onheilspellend, brengt het geheel niet echt samen of tot een krachtige conclusie... Het kijkt allemaal lekker weg en heeft zijn momenten, maar ik kan er eigenlijk niet zo veel mee dus.

Helaas lijkt dit voor meerdere Chabrol films op te gaan... hij springt er voor mij nergens uit zoals de andere auteurs van de Nouvelle Vague generatie... Heb wel nog een paar klassiekers/lijstjes-films te gaan en heb ook wel al twee keer 4-sterren uitgedeeld, dus hopelijk weet hij me nog te verassen.

avatar van Badalamenti

Badalamenti

Geeft de synopsis hierboven niet wat veel prijs ?

Als je een beetje tussen de regels leest, weet je hoe het gaat aflopen........

avatar van Movsin

Movsin

Een Chabrol pur sang. Het typisch sfeertje met iets onguurs, zo niet misdadigs in de lucht, de soundtrack, op het randje van het irritante, het heel langzaam optrekken van de suspense, banalitieten mengen met sterke scènes, de toeschouwer bespelen en hem maar al te graag in het ongewisse laten en niet vergeten een mooie Française als Stéphane Audran steevast in de cast te steken.
Kon me bekoren en als ik spreek van banaliteiten dan bedoel ik bijvoorbeeld het bloed van de vloer dweilen en dan pas het lijk inpakken en het vervolgens bij klaarlichte dag gaan verslepen en dumpen en als ik spreek van sterke scènes dan is het gesprek tussen de bedrogen echtgenoot en de minnaar toch wel erg cynisch...en grappig.
Chabrol maakt van een niet erg origineel gegeven een toch interessante film, moet het gezegd, stevig ondersteund door een inderdaad wat te veel liefdevol naar zijn eega blikkende Michel Bouquet en een in haar rol heel overtuigende Stéphan Audran (Hoe meer films ik van haar zie, hoe meer ik haar bedenk als een beetje voorloopster van Kristin Scott Thomes.)

avatar van Flavio

Flavio

Degelijke en bij vlagen sterke thriller van Chabrol over een wat uitgeblust stel waarvan de man de vrouw verdenkt van een affaire. De aanloop is aardig, als het wantrouwen van de echtgenoot gevoed wordt door kleine details- een schrikreactie aan de telefoon, onduidelijke afspraken- en het verhaal speelt zich af in een leuke setting, van de werkvloer met whisky in de ochtend en een secretaresse in minirok (kom daar nu nog maar eens om) tot het dansuitje.

Het hoogtepunt is duidelijk het bezoek van de echtgenoot aan de minnaar, een scène die zowel ongemakkelijk als tragikomisch is, met een toch nog onverwacht gewelddadige afloop. Daarna wordt het wel erg ongeloofwaardig als het lijk als een zak aardappelen wordt versleept en dat midden op de dag, maar het einde is dan wel weer erg sterk. Dat licht-superieure glimlachje van Audran, geweldig- en ijzingwekkend.

wihu61

@ Flavio: Daarna wordt het wel erg ongeloofwaardig...

Heb ik ook vaker over nagedacht, beetje verlaten buurt, en het onderstreept het enorme risico dat hij moest nemen; het moest uiteindelijk een verdwijning lijken, en hij is geen professional, dus het hád fout kunnen gaan, net als even later trouwens.
Erg ongebruikelijk, maar ik vond het een sterk gedeelte in de film: voor een "beginner" in lichte paniek een plausibele werkwijze.

avatar van Flavio

Flavio

Daar heb je op zich wel een punt, misschien had ik het anders moeten verwoorden. Ik vond het niet alleen ongeloofwaardig, ik vond het er ook erg nep uitzien. Het lijk lijkt maar iets van 30 kilo te wegen, zo makkelijk draagt hij hem naar zijn auto. Maar het is maar een klein smetje op een behoorlijk goede film.

wihu61

ik heb nog nooit een lijk versleept... Vanavond nog eens kijken ?

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Zomer. Parijs (Versailles). Man vermoedt ontrouw van zijn vrouw. Maar de kijker weet dit reeds na 5 minuten nl de zeer nadrukkelijke cut op Audran wanneer ze schrikt als haar man de kamer binnenloopt terwijl ze aan het bellen is + de titel. 1 plus 1 is twee, ook bij Chabrol. Chabrol maakt dan ook geen who dunnit of mysterie maar eerder een suspense in de reactie van zijn personages. Ook bij Hitchkock wisten we in veel gevallen reeds de moordenaar maar niet wat hij zal doen. Hoofdbekommernis bij Chabrol is de hypocrisie van de bourgeoisie, in het algemeen van de maatschappij. Een ideaal gezin (die begin scenes bv) – dan is er het verraad. Een barst in het gezin (ook naar hun zoontje toe) en de puzzel past niet meer maar eens dat Audran door heeft wat er is gebeurd (dat glimlachje !), wordt alles weer peis en vree. Ze maakt de puzzel, man en vrouw doen er alles aan om het gezin weer in de plooi te laten vallen, het schijnbare geluk, zelfs al horen we op de achtergrond politie sirenes. Chabrol filmt het eerste deel in een ietwat overbelichte, zonnige taferelen, met schitteringen van het licht, als een droom, als een paradijs en de banaliteit (Chabrol is een meester in observatie – kijk maar naar de scenes tussen man en vrouw net voor het slapen gaan of voor de televisie) wordt perfect gecontrasteerd met een Audran in verleidelijke poses. Chabrol komt graag spottend, bij momenten karikaturaal uit de hoek (bv die secretaresse zal ontslagen worden omdat zijn vennoot er een affaire mee heeft gehad, concurrent televisie moet programma onderbreken wegens storing, etc). Jammer dat het middenstuk (wanneer de man het lijk wegsleept) een beetje blijft ... euh aanslepen maar het blijft een amusante, luchtige kijk op de Franse bourgeoisie.

Niet onaardige zedenschets, die erg langzaam begint te branden en daarna ook al snel weer op is.

wihu61

Een klein meesterwerk dit...