Riten (1969)

Alternatieve titels: Het Ritueel | The Rite | The Ritual

Zweden

geregisseerd door Ingmar Bergman
met Gunnar Björnstrand, Ingrid Thulin en Ingmar Bergman

Een rechter ondervraagt drie acteurs over een pornografische scene, waar zij voor aangeklaagd zijn. Sebastian is een zware drinker en schuldig van het doden van zijn voormalige partner, Thea is een fragiele, onzeker vrouw en momenteel getrouwd met Sebastian's nieuwe partner, Hans. Hans is de leidende figuur. De rechter tracht hun onzekerheden tegen elkaar uit te spelen.

avatar van Freud
Rare, onevenwichtige film die erg hermetisch en elitair overkomt, zelfs voor een Bergman . De beelden zijn wel prachtig en de scenes apart hebben elk wel hun waarde, maar als geheel zegt het me weinig en dat ban ik van hem niet gewend. Bergman heeft deze naar het schijnt gemaakt vanuit zijn eigen frustraties en ervaringen met censuur en dat vind ik een mooie reden, maar ik haal uit de film eigenlijk weinig dat daar op een waardevolle manier toe kan bijdragen. Maar goed, het is wel een originele prent en de personages zijn best interessant.

Inderdaad nogal onevenwichtig experiment. Echt een TV ding. Enerzijds een interessante film op psychologisch vlak. Onderhuidse spanningen, verhoudingen ten op zichten van elkaar, handelswijzen etc. etc. Allemaal heel mooi gebracht. Echt wel over nagedacht, goed gespeeld. Paar mooi scènes, zoals de biechtscène (met Bergman als zwijgende priester) en het erg sterke eind.

De film is erg minimaal. Qua locaties en personages vond ik dat wel een goede keuze omdat het nu niet afweek van de personages waar het om ging. Qua visuele stijl was het karig. Matig camerawerk en rommelige montage. De verhoorscènes afgewisseld met flashbacks was wat gekunsteld.

De minste van bergman die ik tot nu toe (10 ongeveer) heb gezien. Heb er nog een stuk of 6 liggen, dus hoop dat dit zo blijft. Een mindere van Bergman is nog altijd de moeite waard. 3,5 sterren voor sterk uitgewerkte personages, met interessante onderlinge verhoudingen.

geniale film met een wel zeer bizar slot.