Kvinnodröm (1955)

Alternatieve titels: Dreams | Een Vrouwendroom | Journey into Autumn

Zweden

geregisseerd door Ingmar Bergman
met Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand en Harriet Andersson

Twee vrouwen, een modeontwerpster van midden-dertig en een model van twintig, gaan naar Göteborg voor een fotosessie. Beiden hebben daar een ontmoeting met een man en beide ontmoetingen worden beïnvloed door een andere vrouw.

avatar van Mug
Mug
Onbekende(re) Bergman. Vreemd overigens, want zowat alle elementen van z'n oeuvre zitten er in. Psychologische wandelgang van twee vrouwen, wiens dromen even heftig worden verstoord. De vraag of dat nu goed afloopt, zal ik maar achterwege laten.

Mooie cinematografie en acteer-performances van de gehele cast om van te smullen. Bergman zat hier al in de lift omhoog richting zijn 'meesterwerken'. (Verplichte) stof voor de Bergman fan. Ruime 3,5*.

avatar van Harco
Voor Een Vrouwendroom werkte Bergman nog één keer samen met cameraman Hilding Bladh. Ergens vind ik dat jammer, want Bladhs frivole, contrastrijke stijl ligt me wel. Aan de andere kant zou Bergman natuurlijk genoeg moois maken met Fischer en Nykvist. Ten tijde van de opnames was de relatie tussen Bergman en Andersson net voorbij en heerste er vooral verdriet bij de twee. Dat gevoel is wel terug te vinden in Een Vrouwendroom maar het ligt er niet zo dik bovenop dat het een zwaarmoedige film wordt. Bergman schotelt ons hier eigenlijk twee verhaaltjes voor waarin een man en een vrouw elkaar ontmoeten. Het samenkomen van de jonge Andersson en suikeroom Björnstrand is een wat sneue aangelegenheid, al ga je toch met ze meeleven waardoor het slot des te wranger wordt. De ontmoeting tussen Dahlbeck en Ulf Palme is wat korter van duur, maar minstens net zo krachtig. Vooral de scène waarin Dahlbeck de waarheid wordt verteld door een derde en haar minnaar zwijgend – met zijn rug naar de camera – in de hoek van de kamer staat is erg sterk.