Kvinnodröm (1955)

Alternatieve titels: Dreams | Journey into Autumn

Zweden

geregisseerd door Ingmar Bergman
met Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand en Harriet Andersson

Twee vrouwen, een modeontwerpster van midden-dertig en een model van twintig, gaan naar Göteborg voor een fotosessie. Beiden hebben daar een ontmoeting met een man en beide ontmoetingen worden beïnvloed door een andere vrouw.

avatar van Mug
Mug
Onbekende(re) Bergman. Vreemd overigens, want zowat alle elementen van z'n oeuvre zitten er in. Psychologische wandelgang van twee vrouwen, wiens dromen even heftig worden verstoord. De vraag of dat nu goed afloopt, zal ik maar achterwege laten.

Mooie cinematografie en acteer-performances van de gehele cast om van te smullen. Bergman zat hier al in de lift omhoog richting zijn 'meesterwerken'. (Verplichte) stof voor de Bergman fan. Ruime 3,5*.