Dokument Fanny och Alexander (1986)

Alternatieve titels: The Making of 'Fanny and Alexander' | Document Fanny and Alexander

Zweden
Documentaire

geregisseerd door Ingmar Bergman
met Gunnar Björnstrand, Erland Josephson en Ingmar Bergman

Ingmar Bergman schreef en regisseerde deze documentaire over het maken van zijn meesterwerk Fanny och Alexander (1982) zelf. Beginnend op de eerste dag van het filmen en eindigend als de film klaar is, volgt dit document Bergman's unieke stijl van filmmaken en zijn artistieke interacties met mensen die hem zijn leven lang vergezelden in zijn films, zoals cinematograaf Sven Nykvist en acteur Gunnar Björnstrand. Deze beelden zijn vergezeld van beelden uit Fanny och Alexander.

Waar je allemaal geen films over kan maken...

avatar van lykathea
Ik kan hier echt niet over gaan klagen. 110 minuten lang zien hoe een meester aan de slag gaat, welke cinefiel wil dat nou niet zien?

avatar van BlueJudaskiss
Kreun, ik wil dit zien...jammer dat ik al de NRC versie heb en de Criterion zo waanzinnig duur is. Heel misschien in de toekomst...

avatar van The One Ring
Nou heb ik al aardig wat making ofs gezien, maar nooit echt eentje zoals deze. Hier geen interviews of commentaar dat alles aan elkaar praat. Puur alleen lang aangehouden setbeelden waarin we Bergman de boel zien regisseren. Best boeiend om te zien, vooral omdat ik het zelf spannend begon te vinden of de timing van de acteurs tijdens de werkelijke opnames wel goed zou zijn. Daarnaast is er een bijzonder lange, ontroerende opname van een oude, uitgebluste Gunnar Björnstand die met zichtbare moeite een scène moet opnemen en het er mooi vanaf brengt. Al zit de bewuste scène niet in de cut van drie uur van Fanny och Alexander helaas. Het lijkt erop dat Fanny och Alexander onder vrij relaxete omstandigheden geschoten is, wat natuurlijk goed is, maar niet de meest spannende making of oplevert. Het is vooral leuk om even het gevoel te hebben onderdeel te zijn geweest van het maken van die film dat deze docu de moeite waard maakt. De lengte van 110 minuten wordt echter niet helemaal gerechtvaardigd.

Voor mensen die de film nog zoeken: Lumiere heeft een 2-disc uitgave van Fanny och Alexander in Nederland uitgebracht met daarop ook deze docu en een boekje. Sterk aanbevolen!