För Att inte Tala om Alla Dessa Kvinnor (1964)

Alternatieve titel: All These Women

Zweden

geregisseerd door Ingmar Bergman
met Bibi Andersson, Harriet Andersson en Eva Dahlbeck

De pretentieuze criticus Cornelius wil een biografie schrijven over een bekende cellist en blijft een paar dagen in zijn huis logeren. Helaas sterft de muzikant een paar dagen later, en alle vrouwen die in het leven van de cellist iets betekend hebben, komen hem de laatste eer bewijzen als de muzikant eenmaal opgebaard ligt in zijn kist. Helaas ontstaat er grote spanning tussen de vrouwen van de cellist, die allemaal beweren een belangrijke invloed op de man te hebben gehad.

Om een paar reden is dit een curieuze Bergmanfilm :
1. Het was zijn eerste kleurenfilm.
2. Het was een comedy [niet zijn eerste, maar toch...]
3. Het was zijn eerste flop in Nederland na een paar jaar van verafgoding. Men had nog lang niet genoeg van de serieuze diepgraver Bergman, en misgunde hem dit uitstapje naar een luchtig ironisch gebied.

Voor wat ik me ervan herinner, viel er nog best wat te genieten - al was het maar van Eva Dahlbeck - maar echt sterk en overtuigend was het niet. Maar wie houdt het vol om een onafgebroken reeks van meesterwerken te maken ? Ik ga 'm graag nog es zien.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Binnenkort uit op Regio 2 dvd via Tartan.

FisherKing
Wat raar om een "flop" uit te brengen dan. ? Er zijn er nog zat van Bergman die nog niet op DVD uit zijn, waarom dan deze ?

avatar van petey
rechten misschien?