• 8.561.763 stemmen

Ansikte mot Ansikte (1976)

Drama / Mystery | 114 minuten

Genre: Drama / Mystery

Alternatieve titel: Face to Face

Oorsprong: Zweden

Geregisseerd door: Ingmar Bergman

Met onder meer: Liv Ullmann, Erland Josephson en Gunnar Björnstrand

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Plot Ansikte mot Ansikte

"A woman's most intimate encounter with the one person she didn't know. Herself."

Jenny Isaksson is een psychiater die vakantie heeft terwijl haar man elders verblijft. Achtervolgd door visioenen van een oude vrouw belandt ze in een diepe, onverklaarbare depressie. Wanhopig op zoek naar een ontsnapping uit deze nachtmerrie begint ze een affaire met de getrouwde arts. De spanningen worden haar teveel en ze doet een poging tot zelfmoord. Zwevend op het randje van de dood passeren alle mensen de revue die van invloed waren in haar leven. Pas wanneer ze herstellende is leert ze wie de oude vrouw uit haar visioenen is en waarom ze deze pijnlijke emotionele ervaring beleeft.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van AGE-411

AGE-411

Dit is de film waar Alvy Singer naar gaat gaan kijken in 'Annie Hall'

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20536 berichten

Niet heel gek. Allen is een groot Ingmar Bergman-liefhebber.

avatar van Hansiro

Hansiro

Naar Ullmann kijken is sowieso geen straf en ze laat hier voor mij weer eens zien wellicht 1 van de beste actrices ooit te zijn. Psychologische horror op z’n best!

avatar van Ferdydurke

Ferdydurke

Ellendige Jenny.

Daar is Bergman altijd wel goed in geweest: z'n personages in de (psycho-religieuze of -familiale) penarie storten, zodanig dat de toeschouwer er ook naar van wordt. En hier weet hij nog een speciaal beklemmende, horror-achtige sfeer aan de droom-/visioensequenties, waarvan je soms niet weet wanneer ze beginnen of eindigen, toe te voegen.

Het is her en der al ten overvloede gezegd en ik ga het volmondig beamen: Liv Ullman is hier echt geweldig. In de jaren zeventig waren er nogal wat vrouwen in de war op het filmdoek, maar Ullman liet ze allemaal haar hielen zien, of ze nu Gena Rowlands, Susannah York of Sandy Dennis heetten.

Op IMDb legt iemand een verband tussen Såsom i en Spegel ('Als in een donkere spiegel') uit 1961 en deze Ansikte mot Ansikte ('Van aangezicht tot aangezicht'). Beide titels zijn ontleend aan 1 Korinthiërs 13:12:

"Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben."

Paulus bedoelde waarschijnlijk dat bij de wederkomst van Christus de mens God in de ogen kon zien, en daarmee dan ook zichzelf volledig kon kennen.

In de Bijbel dus een blijde verwachting, maar Bergman maakt er tot twee keer toe een angstaanjagende confrontatie van de protagonistes met zichzelf van.

Volgens deze interpretatie dan althans.

Overigens was Bergman achteraf niet mals over deze film: hij vond zelfs dat ie uitpakte als een parodie op zijn eerdere werk.

Maar van dat oordeel gaan we ons dus helemaal niets aantrekken. Uitstekende film.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Inderdaad een vrij typische Bergman voor zover ik er zicht op heb. Het oeuvre van de man is best lijvig waardoor ik lang nog niet de helft gezien heb. Psychoses, wanen en andere psychische problemen staan centraal waarbij een vrouw van geen hout pijlen meer weet te maken. Haar dromen, nachtmerries eigenlijk, vloeien over naar wanen en angstpsychoses overdag waardoor haar hele functioneren belemmerd wordt.

Indringend en intrigerend. Prima vertolkt door Liv Ullmann, wederom! Ze geeft extra gestalte en authenticiteit aan haar personage. Het plot was niet altijd even sterk en soms was het me ook wat kwijt, maar in zijn geheel een sterke Bergman, maar hij maakte toch wat betere dingen.