Till Glädje (1950)

Alternatieve titel: To Joy

Zweden

geregisseerd door Ingmar Bergman
met Maj-Britt Nilsson, Stig Olin en Birger Malmsten

Een violist hoort dat zijn vrouw bij een ongeluk in huis om het leven is gekomen. Na de eerste schok herinnert hij zich hun allereerste kennismaking, het prille huwelijksgeluk, de conflicten, hun ontrouw en de uiteindelijke verzoening. Hij put zijn overlevingskracht uit de muziek.

FisherKing
Komt binnenkort bij Tartan op DVD uit.

sydney
Is reeds uitgekomen!

play

Film doet zich een beetje "Sommaren med Monika" aan. Net zoals "Sommarlek" trouwens. Derhalve ga ik ze bestellen denk ik.

FisherKing
Enkel voor Bergman verslaafden

sydney
Tja.... Een heel verhaal en eigenlijk moet ik er nog even over nadenken. Maarja... dat kan altijd nog. Het verhaal is op zich zeer mooi en er zitten mooie elementen in. Echter deze elementen worden een beetje doorelkaar gegooid en het wordt een hutspot van problemen in relationele sfeer. Dat gevoel heb ik net na het zien van de film.

Ik weet niet of je het zo kunt zeggen, maar je ziet dat dit één van de eerste Bergmans is. Al met al wel de moeite om te zien, omdat ik denk dat in deze film de basis ligt voor vele meesterwerken die Bergman nog moet maken anno 1950.

avatar van Vinokourov
Eén van de eerste Bergmans en zo heel sterk is het allemaal niet helaas. Maj-Britt Nilsson is een leuke verschijning, maar voor de rest was het acteerwerk van de cast erg op de vlakte, terwijl de thematiek best zwaar is. Later zou Bergman meer uit thema's als trouw, dood en levensgeluk halen.