Törst (1949)

Alternatieve titels: Dorst | Three Strange Loves | Thirst

Zweden

geregisseerd door Ingmar Bergman
met Eva Henning, Birger Malmsten en Birgit Tengroth

Törst is een liefdesdrieluik verteld vanuit een vrouwelijk perspectief. Het huwelijk van Rut en Bertil staat onder grote druk vanwege het feit dat ze maar geen kind kunnen krijgen. Tijdens de treinreis naar huis, na een vakantie in Italië, uiten ze beiden hun afkeer van elkaar. In flashbacks zien we vervolgens zowel Bertils vorige liefde Viola, nu ongelukkig getrouwd met een manipulatieve psycholoog en een lesbische danseres die Ruts romantische teleurstellingen en emotionele wanhoop weerspiegelt.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ook deze Bergman verschijnt snel op DVD

avatar van Mug
Mug
Goed drama-werk van een jonge Bergman. Een aantal elementen zitten hier al in die zijn latere (bekendere) werk sieren. Met name het verwerken van oud zeer tussen familieleden/vrienden/stelletjes. Het script is niet van zijn hand, dus dat andere belangrijke aspect - het geloof - zit hier niet in verwerkt.

Ook staat Sven Nykvist hier niet achter de camera, dat is ook duidelijk te merken. Maar dat betekent niet dat er geen mooie plaatjes geschoten worden. De treinreis gaat door een verwoest Duits landschap.

Het drama zit veelal goed in elkaar. Alleen de scenes bij de psycholoog en de balletlessen vond ik zeer matig. Daarnaast zitten er een aantal Hitchcock-suspense-achtige scenes in de film. Ik dacht ook even dat ik een verkeerde dvd in de speler had gestopt tijdens de begin-credits met on-Bergmanse muziek.

Desalniettemin een prima film die niet alleen geschikt is voor Bergman liefhebbers.

In grote lijnen eens met Mug hierboven, hoewel ik net wat enthousiaster ben.

Flashbacks zijn eigenlijk allemaal geweldig, maar de beste momenten zijn te vinden in de tegenwoordige tijd. het uitdelen van het voedsel, het laatste shot en de scene op de WC van de trein Naast inderdaad Hitchcock actige shots, is de film vooral heel erg Bergman. Misschien niet zo goed als de films die tot zijn hoogtpunten worden gerekend, maar desalniettemin erg de moeite waard. 4 sterren en wel een must voor Bergman liefhebbers.

avatar van Mochizuki Rokuro
Onmiskenbaar Bergman, dat begin gelijk al, maar zoals Mug al opmerkt ontbreekt het geloof - je gaat het nog missen ook. De flashbacks vond ik niet zo overtuigend, maar in het heden was het sterk uitgewerkt en vlogen de vonken er regelmatig vanaf.