Meningen
Hier kun je zien welke berichten Gang_Star als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Above the Rim (1994)
Ietwat tegenvallend. In het genre tussen de betere basketbal films valt Above the Rim zeker niet op, omdat het zich niet kan onderscheiden. Verhaal technisch gezien niet hoogstaand en qua acteerwerk zelfs matig, tupac speelt verre van goed en Marlon Wayans speelt zijn standaard type en is dus irritant aanwezig. De basketbal scènes zijn net als de confrontatie met Bernie Mac wel vermakelijk, maar meer dan dit weet Above the Rim niet te brengen.
Act of Valor (2012)
Sterke actiefilm. Spectaculair in beeld gebrachte actiescènes die uitgevoerd worden door echte Navy Seals, en waarin het camerawerk een fijne blik hierop geeft. Buiten de goede actiescènes is de film ook vrij spannend.
Het deed me wat denken aan een filmversie van de Call Of Duty games.
Acts of Vengeance (2017)
Degelijk, maar meer ook niet. Standaardverhaal met een eveneens standaard uitwerking dat draait om wraak. Minimale spanning, degelijke actiescenes. De keuze om met een voice over te werken, en Banderas niet meer te laten spreken was een flink minpunt.
Addams Family, The (1991)
Ik dacht eigenlijk dat ik deze film opnieuw had bekeken, maar kreeg gaandeweg steeds meer het idee dat ik deze film nog niet had gezien. The addams family values staat me daarentegen nog prima bij met Fester die verliefd werd, maar deze The Addams Family kwam mij totaal niet bekend voor. In ieder geval is het een vermakelijke film geworden. Met genoeg leuke personages, voldoende humor en zelfs een behoorlijk sfeertje. De acteurs spelen hun rollen best leuk, maar de overduidelijke uitblinker is Christopher Lloyd als uncle Fester.
Adventures of Ford Fairlane, The (1990)
Renny Harlin, als ik die naam hoor schiet Die Hard 2 meteen door het hoofd. Maar ook films als The Long Kiss Goodnight, 12 Rounds, Deep Blue Sea en Mindhunters zijn vermakelijke films van deze regisseur en een actiefilm van hem ligt mij vaak best goed. Deze The Adventures of Ford Fairlane heb ik dus ook maar een kans gegeven, ondanks dat ik niet overtuigd was van het verhaal.
Het verhaal vond ik dan ook matig. Het hoofdpersonage Ford was erg irritant met de constante voice over. Zuzu was eveneens een vervelende factor en de film legt wat mij betreft de nadruk iets te vaak op de humor. Deze humor is flauw, heel erg flauw en ik kon er echt niet om lachen. Robert Englund speelt nog een redelijke rol als één van de badguys wat ik op zich best kon waarderen. Veel heeft The Adventures of Ford Fairlane echter niet te bieden en is het vooralsnog voor mij één van de grootste tegenvallers in het oeuvre van Renny Harlin.
Adventures of Ichabod and Mr. Toad, The (1949)
Alternatieve titel: De Avonturen van Ichabod en Meneer Pad
De 11e disney classic is na een aantal matige films toch gelukkig weer een stuk beter. Net zoals met Fun And Fancy Free bestaat deze film uit twee verschillende verhalen.
Qua muziek is het gelukkig niet meer zo erg als de vorige films waar de nadruk daar meer op lag. Deze verhalen bevatten het nodige humor, maar de verhalen zelf zijn helaas niet even leuk.
After Earth (2013)
Erg matig. Toch vreemd dat M. Night Shymalan na zijn topper The Sixth Sense, en daarop volgend de redelijke films Unbreakable en Signs, zo ontzettend is afgegleden.
Leuk op zich dat vader en zoon samenwerken, maar dan is het wel erg jammer dat Jaden Smith niet in de schaduw van zijn vader kan staan. Hij acteert gewoonweg zwak.
Het verhaal is zwak, het acteerwerk is zwak, en de film mist spanning. Visueel ziet het er wel goed uit, maar meer dan dat bied deze zwakke film helaas niet.
Afterparty (2013)
Matige film, die het beste kan worden omschreven als een thriller. Weinig horror te bespeuren hierin.
Een film die vooral standaard is, waarin een aantal mensen in een grote villa wakker worden na een feestje. Opgesloten, en de rest is eigenlijk ook behoorlijk voorspelbaar. Nauwelijks spannend, en rommelig uitgewerkt. Het einde was nogal zwak.
Age of Heroes (2011)
Een oorlogsfilm waarin er niet echt heel erg veel in wordt gevochten. En nee dit is niet zo'n oorlogsdrama, maar juist het type film waarin je veel kogels en ontploffingen mag verwachten. En datgene wat er wel inzit valt toch wel flink tegen, en ja het einde...
Air America (1990)
Zeer tegenvallend filmpje. Een film die vooral een vreemde mix is van actie en komedie. Zo is het namelijk op het gebied van actie vooral erg saai en werkt de humor totaal niet. De film werd me ook te vaak te vrolijk overgebracht en dat terwijl de humor niet eens leuk is. Qua hoeveelheid actie was het eveneens ook niet veel en de film duurt met de speelduur dan ook veel te lang. Mel Gibson vond ik op zich aardig spelen, van Robert Downey Jr. was ik minder enthousiast.
Ajeossi (2010)
Alternatieve titel: The Man from Nowhere
Weer een prima film uit Zuid-Korea. Hard, meedogenloos en vooral met zeer goede actiescènes De scene waar uit het raam word gesprongen word geweldig in beeld gebracht en goede acteerprestaties. De vaart blijft erin en het verhaal vermaakt ondanks dat het niet hoogstaand is.
Akumu Tantei (2006)
Alternatieve titel: Nightmare Detective
Een degelijke horrorfilm. Verhaal over een aantal mensen die sterven waarbij het lijkt of ze zelfmoord hebben gepleegd, maar in hun droom zijn vermoord. Een link met A Nightmare on Elm Street is dus al snel gelegd, maar daar houd de vergelijking eigenlijk ook wel op. Dit richt zich niet op gore, hoewel het wel z'n bloederige momenten heeft, maar richt zich meer op mysterie. En die mysterie is sterk vertegenwoordigd en op dat vlak zeer geslaagd. Het verhaal doet ook wel wat denken in de verste verte aan bijvoorbeeld The Ring en Phone, maar ondanks dat gaat deze film zeker niet vervelen. De manier waarop de slachtoffers vallen, is spectaculair uitgewerkt. Het camerawerk daarbij is wat warrig, maar maakt in dit geval de aanval wel een stuk spannender. Helaas mist de film wat spanning en is het uiteindelijk niet meer dan degelijk.
Akumu Tantei 2 (2008)
Alternatieve titel: Nightmare Detective 2
Het eerste deel vond ik bij vlagen best aardig. Het was vooral de sfeer die sterk was en ook de aanvallen in de dromen waren geregeld mooi in beeld gebracht. Ik had dan ook wel hoge verwachtingen bij dit tweede deel, maar helaas is het me zwaar tegengevallen. Horror vond ik het persoonlijk nauwelijks, waar imdb dat dan vandaan heeft gehaald begrijp ik niet, en drama/thriller is dan ook zoals hier staat aangegeven de genres waarbij ik volledig kan instemmen. Nightmare Detective 2 heeft helaas niet de sterke sfeer uit zijn voorganger en is bepaald ook niet mysterieus. Spannend is het evenmin. Visueel ziet het er prima uit, maar qua inhoud had ik liever gezien dat dit deel meer in de lijn van het eerste deel zou zijn.
Albino Farm (2009)
Deze film heeft het één en ander willen afkijken van Wrong Turn en heeft een uiterst saaie opening. De film wil maar niet op gang komen, en de gore wordt eigenlijk te lang uitgesteld. Het camerawerk was vaak erg irritant en schokkerig, waarbij er ook enkele scene's zonder enige belichting werden geschoten wat die desbetreffende scene's te donker maakten.
Het einde was helaas weer even lomp als de opening, erg jammer.
Leuk geprobeerd, maar slecht uitgewerkt.
Alien (1979)
Viel toch wat tegen bij herziening. Werd me echter wel duidelijk dat Alien voor mij niet de ultieme film uit de reeks is, want die eer gaat naar Aliens. Daarentegen, Alien is een film die vooral voor zijn tijd er mooi uitziet en de waanzinnige Xenomorph introduceert. Maar qua spanning en invulling van horror viel het mij toch wat tegen. De film begon mij veel te traag en komt eigenlijk vrij laat op gang. De horror scènes zijn goed, maar vond ik echter te weinig aanwezig en spannend was het vooral richting het einde toe. Qua sfeer zit het dan wel zeer goed met Alien.
Alien Abduction (2014)
En weer een found footage film. De opbouw van dit werk is wat matig, en komt laat op gang. Daarna word het een stuk spannender ondanks dat er niet altijd evenveel gebeurd. Toch kijkt de film nog vrij simpel weg en word het spannender hoe verder je komt. Redelijk.
Alien Nation (1988)
Niet al te bijzondere film. Eigenlijk heeft deze film nog het meeste weg van een misdaad film waarin een agent zichzelf vrijwillig koppelt aan een nieuwe partner en met deze partner op zoek gaat naar de dader. Eigenlijk niks bijzonder dus, maar het is juist dat de partner een buitenaards levensvorm is waarin deze film zich dan nog enigszins kan onderscheiden tegenover de andere films met hetzelfde verhaal. Ondanks dat bied deze film maar weinig echt vermakelijke zaken, waardoor dit een doorsnee filmpje is wat niet bijzonder is maar ook niet superslecht.
Alien Raiders (2008)
Behoorlijke verrassing deze science fiction film waarbij een overval in een supermarkt een heel andere bedoeling heeft dan de gebruikelijke reden. Een zoektocht naar aliens die menselijk lijken te zijn. Qua verhaallijn best interessant, maar qua setting wat simpel. Toch weet deze setting met de beperkte grootte de spanning er goed uit te halen, want ondanks dat de killcount beperkt is weet de film tot het einde te boeien.
Alien³ (1992)
Alternatieve titel: Alien 3
Het debuut van David Fincher, maar tegelijkertijd ook een film die niet als Fincher aanvoelt. De keuze om Ripley alleen te laten overleven na de gebeurtenissen uit Aliens en het op onbegrijpelijke wijze afserveren van Newt en Hicks zorgde bij mij al voor vele vraagtekens. Kon het eigenlijk amper bevatten dat deze keuze werd gemaakt en dat zorgde enigszins al voor wat afbreuk aan Alien 3. Helaas volgt een tegenvallende film waarin de karakters op Ripley na vrij saai zijn en een setting die niet geheel interessant was in mijn ogen. De film focust zich meer op het creëren van sfeer, en dat lukt op zich wel. Probleem is dat het gewoon nauwelijks spannend wordt. De special effects zijn zo nu en dan zo belabberd, dat zelfs de Xenomorph jaren na de vorige films er maar zwak uitziet. De assembly cut duurt zo ontzettend lang dat het ervoor zorgt dat Aliens een vrij vermoeiende zit is. Het kan op geen enkel vlak ook maar in de buurt komen van zijn voorgangers.
Aliens (1986)
Met Aliens maakte James Cameron het tweede deel in de Alien reeks. Voor velen veel voer voor discussie. De film zou te weinig horror zijn en veel actie bevatten waardoor Aliens eerder als actiefilm wordt bestempeld dan horror. In mijn ogen is het dan ook een zeer geslaagde toevoeging.
Ripley keert na een langdurige hyperslaap terug en Cameron neemt dan ook de tijd om de film langzaam op te bouwen. Een commando groep wordt geïntroduceerd, welke met Ripley naar planeet LV-426 gaat, en dan... dan wordt het pas écht leuk. De film komt op gang en raast op volle snelheid voorbij met zo'n gigantische hoeveelheid actiescènes en een grote voorraad kogels. Dit keer niet slechts één Xenomorph want de hele planeet zit er vol mee. Cameron maakt met Aliens een opvolger die op het vlak van spektakel grootser is en weet voor mij daarmee zonder meer de beste film uit de reeks neer te zetten.
Aliens in the Attic (2009)
Alternatieve titel: Vreemde Gasten
Leuke familiefilm met een aardig verhaal, dat fijn wegkijkt en genoeg humor bevat. Het acteerwerk is tenenkrommend, maar daar heb ik me wel overheen kunnen zetten. Leuke wegkijker.
All Superheroes Must Die (2011)
Alternatieve titel: Vs
Lowbudget productie over vier superhelden die te maken krijgen met een scenario a la Saw. In potentie had het wel wat kunnen wezen, maar nu is het een film met als pluspunt een korte speelduur.
Almost Human (2013)
Science-fiction, maar dan wel met een hele grote invloed van horror. Toch wel een flinke verrassing. Begint met een vermakelijke intro om vervolgens met een vlot tempo al gauw weer te eindigen. Een korte speelduur, goede gore, en een fijne sfeer. Nogal recht toe rechtaan, maar de uitwerking is goed genoeg om te vermaken.
Already Dead (2007)
Niet slecht. Verhaal is dan wel heel mager, maar het is best aardig uitgewerkt. Wel redelijk voorspelbaar, maar met een aardige dosis spanning en actiescene's. Kijkt goed weg.
Altered (2006)
Film die meteen eigenlijk echt begint doordat er geen inleiding plaats vind. Toch kom je al snel erachter wat die inleiding had kunnen zijn. De uitwerking van deze film is wat matig, de film is nauwelijks echt spannend te noemen en er zitten een aantal vreemde momenten in bijvoorbeeld dat moment dat één van die kerels aan het veranderen is nadat hij werd gebeten door die alien, hij kon alleen maar aangeraakt worden door die bewoner van het huis. Later zie je opeens een andere kerel hem gewoon aanraken.
Gore is zo nu en dan toch redelijk, maar was blij toen de aftiteling kwam.
American Assassin (2017)
Op de automatische piloot en volgens vrijwel standaard concept. American Assassin deed mij vooraf hopen op meer, maar helaas kwam ik ietwat bedrogen uit. De film heeft een aantal stevige actiescenes die nog redelijk scoren en de hoeveelheid actie is ook voldoende, maar op het gebied van spanning was het niet geheel optimaal. De film is voldoende over het geheel gezien, maar ook niet meer dan dertien in een dozijn.
American Heist (2014)
Tegenvallende actiefilm over een bankoverval. Op die overval na is het saai en is er vrijwel geen actie, spannend word het al helemaal nergens. Het acteerwerk is matig, daar kunnen ook de bekende namen uit de cast geen verandering in brengen.
American Hustle (2013)
Meer drama dan misdaad. Heeft wel een aardige sfeer en het is vooral het acteerwerk dat deze film over een aantal oplichters nog enigszins overeind houdt. Maar vooral teveel dialoog is wat voor mij deze film bijna ondragelijk maakte en het had voor mij zeker met gemak een beter resultaat kunnen zijn als er ook wat ruimte voor spanning en wat eventuele actie was geweest. Nu vond ik dit niet meer dan een matige film die met 138 minuten veel te lang duurt.
American Ninja (1985)
Aardige b-film. Er zit genoeg actie in de film waardoor het goed te kijken is. Michael Dudikoff maakt best leuke films zo nu en dan, daar is mij inziens deze film een voorbeeld van. Geen hoogstaande film maar best een leuk tussendoortje.
American Ninja 2: The Confrontation (1987)
Een minder vervolg. Het eerste deel is hierbij vergeleken een heel stuk leuker. Hierbij is de actie nog wel oké, maar er zit zo nu en dan iets teveel humor in met name bij het bargevecht . Toch is het best een redelijke film, maar is het er niet één die nog lang zal blijven hangen in het geheugen.