Air America (1990)

Actie / Komedie

geregisseerd door Roger Spottiswoode
met Mel Gibson, Robert Downey Jr. en Nancy Travis

Air America was de naam van de privéluchtverbinding die de CIA tijdens de Vietnamoorlog met Laos had. Nadat Billy Covington zijn vliegvergunning kwijtraakt, gaat hij voor Air America werken, waarna hij tussen een groep maffe piloten terecht komt die druk bezig zijn met wapen- en drugssmokkel.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Jaren geleden in de bios gezien, als ik het me goed herinner was de film redelijk vermakelijk, maar niet bijzonder. Hou het voorlopig op 2 en een halve ster.

Ik vond hem een beetje vaag en dan helaas niet in de goede zin.

Vaag?

Puur vermaak over een leermeester en zijn leerling, en nu in de vorm van vliegeniers, been there done that.
Desondanks wel vermakelijkdoor het aardige acteerwerk, 2,5 ster

avatar van jedymaster
ach ja wat moet ik hier nu zeggen dat bijvoorbeeld mel de sterren van de hemel speelt? nee hij vliegt ze r af!

Redelijke leuke film die helaas blijft steken in de flauwe comedie/aanklacht tegen de drugssmokkel combinatie. Wel goed acteerwerk door Gibson. 3*

djelle
Ongeloofelijk saaie actie(?)komedie(?) die (inderdaad) enkele slappe aanklachtjes bevat en bijna nooit kan boeien. Wat een boutfilm. 0,5*

avatar van Prudh
Ik heb hem net op de achtergrond laten meedraaien, en van wat ik van de film meekreeg was het allemaal zo slecht nog niet. De term 'actie' is ietwat overtrokken, volgens mij is dit bij voorkeur komisch bedoeld. Anders is de plank op het actiefront redelijk misgeslagen 2,5*

Ik vond het een belachelijke film. 2 sterren is méér dan voldoende voor deze prent.

avatar van tukkerstein
Dit is niet echt een actiefilm te noemen. Er zijn een paar grappige situaties die op een hand te tellen zijn. Door die paar grapjes en doordat de acteurs het leuk doen krijgt de film van mij 2*. Voor de actieliefhebber is dit ronduit een saaie film en ook voor de komedieliefhebber valt er weinig te beleven.

Verhaal is zwak.

avatar van PaulieWalnuts
Werkelijk een vreselijke film. Erg misplaatste humor de hele tijd en een ronduit saai verhaal.

avatar van M.Goodkat
Was dit niet toen de begin van de cocaïne van Robert Downey Jr?

avatar van AnthonyG.
Ik heb 112minuten geboeid gekeken, af en toe eens gelachen, wat mooie vliegtuigen gezien op het scherm en een beetje actie.

Geen meesterwerk ofzo, maar ik vind het zeker geen slechte film.

De muziek is trouwens goed gekozen btw.

Erg matig.

Eerder een luchtige oorlogsfilm dan een actie/comedy. Moet het hebben van het spel van Downey en Gibson.

Verder niet veel soeps. De actie komt van ontploffingen in de achtergrond, verder valt er weinig te melden behalve de grote vliegtuigcrash. Wel grappig, hoewel niet echt indrukwekkend.

De humor is bij momenten wat belegen, het verhaaltje nogal oninteressant. Moraaltje op het einde is een verplicht nummertje en de kritische kanttekeningen komen absoluut niet over.

Vervelend wordt het niet, boeiend ook niet.

avatar van M.Goodkat
Zozo filmpje. Best wel leuk om een keer te bekijken maar af en toe slaat het de plank volledig mis.
Allereerst mocht de film best 20 minuten korter zijn, het verhaal is zo cliché dat een herkauwde kauwgum beter is.
Leuk geacteerd wel maar kwam geforceerd over op momenten (alleen bij Mel Gibson niet), maar je zag dat Downey Jr. nog alles moest leren want hij randje geval.
Zoals ik al zei zit de hele film vol met clichés en houdt het ook vol tot het einde van de film, wat behoorlijk vervelend is op den duur..
De humor is op momenten wel leuk maar om er bij een deuk te liggen ook niet.

Pluspunten:

-Leuk Geacteerd door onze Mel
-Muziek (love tha 60's!)

Minpunten

-Verhaal
-Spelduur (had best 20 min korter)
-Zwak geacteerd door de rest (ook Downey spijtig genoeg )
-Teveel clichés

2,0/5*

Ik vond het wel leuk vermaak met een aardige Mil Gibson, Robert Downey Jr. vond ik eigenlijk een beetje irritant. Het eerste uur van de film is nog het best, daarna wordt het wat minder en inderdaad de film had best wat korter gekund.

avatar van Thorak
Redelijk matig geacteerd door zowel Gibson als Downey jr.
Ook een beetje vaag dat het verhaal zich in 1969 afspeeld maar veel muziek uit 1972 en later komt. Zo ziet ook het Jimi Hendrix t-shirt van Downey jr. er heel erg 80's uit.
Het verhaal is ook al niet zo heel bijzonder boeiend, mede door de belachelijke en ongeloofwaardige senator. Het eind is ook behoorlijk abrupt.
Een van de matigste 'Vietnam' films die ik ken.
Aktie? Niet gezien.
Komedie? Ook niet echt gezien. Het zal waarschijnlijk allemaal leuk bedoelt zijn, maar het komt niet zo over.

avatar van DragQueen
Een redelijk vermakelijke film. Met aardig acteerwerk van Gibson en Downey Jr. Met de actie en humor viel het enigzins tegen. Ook het verhaaltje is niet al te bijzonder. Verder blijft het wel allemaal een beetje luchtig, en neemt de film zichzelf gelukkig niet te serieus. 2,5 ster.

ipman-99
"So we'll sit back and we'll do what we do best. We fly.." ...:T " !!!

Heerlijke Actie-Komedie !!! "Air America" is een heerlijke Actie-Komedie met Mel Gibson
en Robert Downey JR met heerlijke dialogen en zwarte/cynische humor.
Een volbloed Actiefilm is dit zeker niet, enkele heerlijke actie scènes dat wel !
De nadruk ligt op het verhaal dat er in mijn ogen prima weet uit te komen, met zoals eerder
gezegd heerlijke situaties en dialogen.
Deze film brengt in mijn ogen heerlijk entertainment, en entertainment heeft niks te maken
in dit geval met de hoeveelheid actie maar met eerder genoemde aspecten.

avatar van blurp194
Een wat aparte benadering van het begin van de Amerikaanse inmenging in Vietnam, met nogal wat verholen kritiek op de politiek, en veel subtiel situationele zwarte humor maar met weinig grappen en weinig echte actie. Geen 'gewone' Vietnam-film, geen actiefilm, geen komedie. Wel op zich goede rollen van Gibson en Downey - waarbij dan ook wel weer gezegd moet dat dit soort rollen beide erg goed past. En een wat summiere love interest voor Nancy Travis. Alsof dat er achteraf nog even bijbedacht was, om het einde wat makkelijker te maken.

Vreemde film, en er is ook nogal wat kritiek op mogelijk - best veel details kloppen niet zoals Thorak ook al opmerkt. Maar toch ook wel weer een vermakelijk stukkie kijkvoer.

avatar van Gang_Star
Zeer tegenvallend filmpje. Een film die vooral een vreemde mix is van actie en komedie. Zo is het namelijk op het gebied van actie vooral erg saai en werkt de humor totaal niet. De film werd me ook te vaak te vrolijk overgebracht en dat terwijl de humor niet eens leuk is. Qua hoeveelheid actie was het eveneens ook niet veel en de film duurt met de speelduur dan ook veel te lang. Mel Gibson vond ik op zich aardig spelen, van Robert Downey Jr. was ik minder enthousiast.