Above the Rim (1994)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Jeff Pollack
met Duane Martin, Leon en Tupac Shakur

De film vertelt het verhaal van een veelbelovend highschool-basketballer en zijn relatie met twee verschillende individuen; de ene is een drugsdealer, en de andere een voormalig basketbalspeler die nu een baan als beveiligingsbeambte heeft.

Zalig gewoon!!

R.I.P. Tupac shakur!!!

Goeie film , tupac speelt een geloofwaardige rol net als in juice.

De beste basketbal film ooit gemaakt en het verhaal lijkt ook nog ergens op.

avatar van SuperSideSwipe
dennis_n schreef:
De beste basketbal film ooit gemaakt en het verhaal lijkt ook nog ergens op.

Dan moet je echt "White men can't Jump" zien. Die is ontelbare malen beter!.

Dit is echter wel een leuke film. Goede soundtrack ook.

Diesel
Doet niet onder aan Ron Shelton's White Men Can't Jump. Tupac is erg komisch als de lokale kruimeldief Birdie. Fijne soundtrack ook en aardige rollen van Bernie Mac, Marlon Wayans en Leon.

ik ben al zó ontzettend lang op zoek naar deze film zou iemand mij misschien kunnen vertellen waar deze te koop is !!!!

alvast hartelijk bedankt !!!!

erg goede film tupac speelt goede rol en marlon wayans zet weer een grappige bugaloo neer, maar ik kan deze en al tupac's andere films nergens vinden

avatar van FixX
buffy schreef:

alvast hartelijk bedankt !!!!

is niet te koop op nederlandse markt wel in engelstalig
ik heb er 12 dollar voor betaald + verzendkosten
maar je moet wel regiovrije dvdspeler hebbe

chim-brada
buffy schreef:

ik heb hem voor 15 euro

chim-brada
ingmarz schreef:

ik heb deze en juice van 2pac voor 15 euro

avatar van Timothyvdmeer
Redelijke film met een heerlijke soundtrack. Acteerprestaties zijn ok. Verder mooie beelden van de wedstrijden.

Zeker niet de beste basketbalfilm Coach Carter bijv. is stukken beter.

Muggsy
Kan niet tippen aan 'Hoop Dreams', 'Hoosiers' of zelfs 'He Got Game' maar is desalniettemin zeker genietbaar. Wel jammer dat het hoofdpersonage niet meer charisma had, en ook op het basketbalplein geloofde ik nooit dat hij de nodige skills had om het te maken op het hoogste niveau. Het personage van Leon Robinson vond ik dan weer veel interessanter. Film verloor soms de pedalen, vooral dan naar het einde toe en vond Shakur maar door deze film zoeven als een ongeleid projectiel. Had al beter werk van hem gezien maar waarschijnlijk staat deze portrettering wel het dichtst bij hoe hijzelf echt was.

avatar van Gang_Star
Ietwat tegenvallend. In het genre tussen de betere basketbal films valt Above the Rim zeker niet op, omdat het zich niet kan onderscheiden. Verhaal technisch gezien niet hoogstaand en qua acteerwerk zelfs matig, tupac speelt verre van goed en Marlon Wayans speelt zijn standaard type en is dus irritant aanwezig. De basketbal scènes zijn net als de confrontatie met Bernie Mac wel vermakelijk, maar meer dan dit weet Above the Rim niet te brengen.

avatar van Lebarron
Above The Rim gaat over Kyle Lee Watson(Duane Martin), een talentvol high school basketballer die hoopt op een beurs van een topcollege. Hij is echter een tikje arrogant en beschouwd zijn teammates als inferieur aan hem. Hij doet daarom liever alles alleen waardoor ze vaak onnodig verliezen. Daardoor twijfelen de collegescouts om hem aan te bevelen bij hun coaches. Zijn coach heeft ook geen vat op hem en doet een beroep op securityguard Thomas'Shep' Shepard(Leon). Shep was immers zelf ook een talentvol basketballer die het verknalde. Shep staat echter niet te springen want hij vecht tegen zijn eigen demonen uit het verleden. Ondertussen raakt Kyle steeds meer onder invloed van Shep's broertje Birdie, een machtige gangster uit de buurt. Birdie wil hem koste wat kost in zijn team hebben bij een streetballtoernooi.

Als basketballfilm is Above The Rim niet spectaculair en als hoodfilm op zich ook niet. De combinatie van beide zorgt echter voor een redelijke balans en dat maakt hem onderhoudend. Wat ook helpt is dat de twee leads echt kunnen basketballen. Duane Martin is een zeer goede basketballer. Hij speelde NCAA basketbal namens NYU en heeft bij de Knicks gezeten. Hij wist echter geen speeltijd af te dwingen. Leon was ook een college basketballer tot een blessure roet in het eten gooide. Hij ging acteren en dansen, o.a. bij Madonna.
Tupac Shakur was niet de beste acteur maar de man bezat zo'n uitstraling dat hij er mee wegkomt. De soundtrack is met Tupac, Snoop Dogg, SWV, Naughty By Nature en Warren G en Nate Dogg wel top.

Above The Rim is een niet bijster goede film maar de mix tussen beide genres en goede soundtrack zorgt ervoor dat hij wel aangenaam kijkbaar is. Sterker nog de film verveelde mij geen minuut.